Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

38x10 schreef: vr 13 september 2019, 10:45 Of je koopt een ex-demo. Leverde me vorig jaar een korting op van ruim 40%. Dat tikt best lekker aan (en het voordeel dat de dealergarantie behouden blijft en de dealer de fiets nog een keer helemaal nakijkt en versleten onderdelen vervangt)
:-q Zo dat is een hele goede korting! Rings Goirle(specialized store) is vlakbij Tilburg, ik zal er eens langsgaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je maar geen Brain koopt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 september 2019, 11:28 Als je maar geen Brain koopt...
Kende ik uiteraard niet, ga me inlezen. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ofv schreef: vr 13 september 2019, 15:09
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 september 2019, 11:28 Als je maar geen Brain koopt...
Kende ik uiteraard niet, ga me inlezen. :-q
Korte samenvatting :
De Brain is een ventiel dat de (achter) vering blokkeerd, maar automatisch vrijgeeft op het moment dat je een echt obstakel raakt.
Specialized probeert het ding al 15 jaar goed te krijgen, maar iedere versie is een teleurstelling inzake levensduur.
Het is ze blijkbaar nog steeds niet gelukt om een uitvoering te maken die blijft werken zoals het bedoeld is.
Gelukkig hebben de meeste rijders het niet in de gaten, anders was Spec allang failliet vanwege de garantieclaims ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 september 2019, 15:58
ofv schreef: vr 13 september 2019, 15:09
Kende ik uiteraard niet, ga me inlezen. :-q
Korte samenvatting :
De Brain is een ventiel dat de (achter) vering blokkeerd, maar automatisch vrijgeeft op het moment dat je een echt obstakel raakt.
Specialized probeert het ding al 15 jaar goed te krijgen, maar iedere versie is een teleurstelling inzake levensduur.
Het is ze blijkbaar nog steeds niet gelukt om een uitvoering te maken die blijft werken zoals het bedoeld is.
Gelukkig hebben de meeste rijders het niet in de gaten, anders was Spec allang failliet vanwege de garantieclaims ;)
Wat een onzin!
Binnen 1 jaar kapot = gratis vervangen.
Na 1 jaar kapot = gereduceerd bedrag voor vervangen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

van Tuyl schreef: vr 13 september 2019, 18:24 Wat een onzin!
Binnen 1 jaar kapot = gratis vervangen.
Na 1 jaar kapot = gereduceerd bedrag voor vervangen.
Dat ze al een 'gereduceerd' tarief aanbieden is al een teken dat er iets niet helemaal goed gaat... :roll:


Maar ze passen perfect in het rijtje lucht aanzuigende Magura's, weigerende Avid's, scheurende Crest Mk2's: het gaat bovenmatig veel fout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 13 september 2019, 20:24
van Tuyl schreef: vr 13 september 2019, 18:24 Wat een onzin!
Binnen 1 jaar kapot = gratis vervangen.
Na 1 jaar kapot = gereduceerd bedrag voor vervangen.
Dat ze al een 'gereduceerd' tarief aanbieden is al een teken dat er iets niet helemaal goed gaat... :roll:


Maar ze passen perfect in het rijtje lucht aanzuigende Magura's, weigerende Avid's, scheurende Crest Mk2's: het gaat bovenmatig veel fout.
Het is hetzelfde als je voorvork servicen, moet je ook elk jaar doen. De brain met demper wordt vervangen en daarna geserviced bij specialized. Soms krijg je een nieuwe een soms een die geserviced is. Ik vind het een prima regeling. Brain met demper vervangen/servicen kost 150 incl. montage.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koop jij gewoon een Specialized, dan kopen wij iets zonder brain :bier:

Fiets zonder brain, een no-brainer :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 14 september 2019, 22:23 Koop jij gewoon een Specialized, dan kopen wij iets zonder brain :bier:

Fiets zonder brain, een no-brainer :-q
Zonder Brain als genius :~

Tuurlijk, iedereen zijn 'eigen' ding. En we hebben allemaal het beste systeem toch?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De brain demper is achtervering voor mensen die "geen" achtervering willen.
Prima, dat is een persoonlijke keuze, kan ik enigzins begrijpen.
Dat je als consument blijft kiezen voor een product dat al 15 jaar worstelt met technische mankementen, en blij bent daar jaarlijks (of vaker! ) €150 aan uit te geven dat snap ik dus NIET.
Ik kan dus niet anders dan iemand die een FS zoekt waarschuwen voor de gebreken van dit systeem.

Werk jij bij Specialized?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Achtervering voor mensen die geen achtervering willen...
Misschien ligt het iets genuanceerder.
Je kunt ook stellen dat mensen het prefereren om een automatische lock-out te hebben, want dat zou het systeem moeten doen.
Ipv een handeltje gaat het nu vanzelf.

Persoonlijk vond ik het een net-niet systeem bij de achtervering.
Voorvering lijkt me dan ook niet prettig met een brain erin, tenzij het beter werkt dan bij de achtervering.

Ik blijf het vooral apart vinden dat Specialized al zo lang met dit systeem bezig is en dat het nog steeds verre van betrouwaar is :~
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 september 2019, 16:41

Werk jij bij Specialized?
Nee, maar ik rij er al jaren mee, met veel plezier.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, fair enough.

@Ray en Tuyl: Daarom schreef ik ook:
Prima, dat is een persoonlijke keuze, kan ik enigzins begrijpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

"To brain or not to brain " is dus de kwestie :lol:
Voor mij is het intussen een "no brainer" dat ik sowieso liever ongeveerd rijd :winkie:
Met mijn oude starre Karate Monkey (29x2.6) en Krampus (29X3.0) heb ik voor mijn gevoel verreweg de meeste lol en controle. Zal wel met (gebrek aan) skills, leeftijd (60 plus), snelheid (nauwelijks aanwezig) of afstelling vering (?) te maken hebben, maar zo'n star ontworpen frame rijdt voor mij gewoon geniaal.......zal wel smaak zijn :bier:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rayb81 schreef: zo 15 september 2019, 21:53 Voorvering lijkt me dan ook niet prettig met een brain erin, tenzij het beter werkt dan bij de achtervering.
Achter werkt het voor NL prima: geen vering als je het niet nodig hebt en breekt open wanneer het moet. Alleen de terugkerende kosten zijn gewoon ruk.
Voorvering met Brain is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik zit al tijd aan te hikken tegen een nieuwe vork. Je went eraan, weet een tijd niet beter, maar als je dan weer eens een stuk op een Trek met een normale Fox vork hebt gereden weet je ineens weer wat je mist.
Liefst zou ik ook de Brain achter vervangen, maar ik heb precies een Epic versie waarbij het niet kan :(
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie