Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Eens Theemutz.
Heb mijn HT weggedaan, met als gevolg dat ik een andere sport er bij ben gaan doen. Teveel op de UHR met een fully maakt het saai.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kan niet meer schreef: za 28 september 2019, 20:22 Ik heb nu een carbon trail-fully met een framegewicht van bijna 3kg incl demper. Dat is bepaald niet licht...
Voor een betrouwbaar trail-fully frame incl. demper vind ik 3kg een heel net gewicht, even los van het gebruikte materiaal.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ik mag sinds kort ook weer een duit in het zakje van dit topic doen. Sinds een paar werken weer een soort van xc fully in huize Rilson. ( al stond er nog een 160 mm AM fully maar die vind ik in NL te lomp en geen fijne geo hebben )
Ik heb een Kona Hei Hei AL aangeschaft, wat zeker geen hele lichte fully is, maar wel hele fijne rij-eigenschappen heeft. Het maakt voor mij de langere ritjes net wat plezieriger en beter vol te houden dan op de starre stalen hardtail. ( die nu overigens weer singlespeed is, zo kan ik mooi afwisselen )
Voor snelle tijden ga ik toch niet, boeit me ook niet echt, het gaat mij ook om de fun, en die Kona helpt daar reuze bij! De HT blijft zeker ook vaak gebruikt worden, dus ik blijf mooi afwisselen.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
TechRider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 08:03

Sinds een weekje in het bezit van een Merida-96. Het was een beetje een gok. Voelt de fully niet te zompig? Blijft heuveltje op nog wel leuk? Al dit soort vragen mbt snelheid bleven aan mij knagen. Allemaal omdat ik sinds het begin der tijden altijd op een HT gereden heb. Mijn laatste is een Scott Scale 10 26". Het is echt leuk om op een HT re rijden vooral de eerste 30 min-60 min op bijv de UHR. Het is spannend, snel reageren en de grenzen opzoeken van wat mogelijk is. Maar daarna slaat de vermoeiend wat meer toe en dan wordt de fully toch echt wel een aantrekkelijker.
Maar wat een feest is het om dan op een Fully te rijden omdat je controle langer kunt houden en je vermoeidheid later aanslaat en dan nog steeds meer/harder fietsen mogelijk is zonder dat je hoeft te denken..oei dat ging maar net goed ..;-) Ondanks dat ie iets wat zwaarder is dan de Scale (1kg) voelt de Fully erg responsief aan.
Niet dat ik nu een HT afzweer, maar het is wel erg leuk om harder over single tracks kunnen vliegen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

+1 :-q

Snelheid wordt steeds onbelangrijker, het langer kunnen volhouden icm rugklachten bracht mij over de streep.
Sinds een half jaar dus een Cube AMS 120, hier op 't forum gezien, getest, en gekocht. Voelde gelijk als gegoten. Vooral de vering (RS Pike, Monarch) bevalt me.
Nog steeds geen moment spijt van, vooral met dalen veel meer vertrouwen, maar vooral dus na +40 km UHR lichamelijk amper klachten.

Ik ga nooit meer terug naar een HT.... Game on! :bier:
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Van een 26 inch hardtail naar een 27,5 fully gegaan. Heerlijk. Ik hou ervan maar ik begrijp ook wel dat je liefhebber kunt zijn van het rauwe hardtail werk.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben van een 29 XC hardtail naar een 150mm 27.5+ fully gegaan en nu weer terug op een 29er 150mm hardtail. Fantastisch, super speels. kwa comfort niet eens zo een groot verschil met een fully, mede dankzij de dropper. Wel een wereld van verschil met een XC hardtail, stukken beter. :D
Omdraaien kan altijd nog!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Na ca 5 jaar met veel plezier op een stalen HT te hebben gereden, heb ik vorige week tijdens een ‘onverwacht’ bezoek aan de LBS een overjarige Epic gekocht met een hele grote korting... mijn maat, mijn kleur 😜 👍 thanks Black Friday... inmiddels 2 mooie ritten gedaan... Meerssen route en Lus 2 Parkstad. De Epic is een heerlijke fiets, snel en wendbaar, niet te zwaar... de Brain 2.0 demper filtert oneffenheden mooi weg, comfortabel op de wortelpaden. Ook op de onoverkomelijke asfalt stukken, lekker doortrappen op snelheid. Je hebt dan niet het idee op een Fully te zitten.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik ga nooit meer terug naar een ht. Ga er wel 1 opbouwen weer maar dat zal voornamelijk trainingsfiets voor op t vlakke worden hier in de polders. Misschien af en toe een half uur op een parkours knallen maar dan ben ik waarschijnlijk dat gestuiter wel weer zat.
life starts @ 150bpm...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb laatst met mijn commencal meta mh2d wintereditie ( gps ) gereden en mijn fully geen moment gemist. Ook met springen mis ik geen moment een achterdemper.

Ik zal niet snel terug gaan naar een fully 🙃
Omdraaien kan altijd nog!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

JMA1992 schreef: zo 1 december 2019, 10:30 nu weer terug op een 29er 150mm hardtail. Fantastisch, super speels. kwa comfort niet eens zo een groot verschil met een fully, mede dankzij de dropper. Wel een wereld van verschil met een XC hardtail, stukken beter. :D
LTHT for the win :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

yo-eddy schreef: ma 17 februari 2020, 19:00
JMA1992 schreef: zo 1 december 2019, 10:30 nu weer terug op een 29er 150mm hardtail. Fantastisch, super speels. kwa comfort niet eens zo een groot verschil met een fully, mede dankzij de dropper. Wel een wereld van verschil met een XC hardtail, stukken beter. :D
LTHT for the win :-q
Haha! 2-1 voor de LTHT 😃
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JMA1992 schreef: ma 17 februari 2020, 21:03
yo-eddy schreef: ma 17 februari 2020, 19:00

LTHT for the win :-q
Haha! 2-1 voor de LTHT 😃
Wat mij betreft 3-1 :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 17 februari 2020, 21:14
JMA1992 schreef: ma 17 februari 2020, 21:03

Haha! 2-1 voor de LTHT 😃
Wat mij betreft 3-1 :-q
Hoppa, daar gaan we geen discussie over voeren!
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie