Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

demonic schreef: wo 25 september 2019, 19:18 - Er zijn volgens mij geen situaties qua parcours waar een hardtail nog beter is dan een zeer goede fully.
Op 90% vd Nederlandse rondjes ben je op een Cyclocrossert het snelst (als je MvdP heet)...........wellicht bedoel je met "beter" comfortabeler?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 11:07
demonic schreef: wo 25 september 2019, 19:18 - Er zijn volgens mij geen situaties qua parcours waar een hardtail nog beter is dan een zeer goede fully.
Op 90% vd Nederlandse rondjes ben je op een Cyclocrossert het snelst (als je MvdP heet)...........wellicht bedoel je met "beter" comfortabeler?
Nu verwar je weer kunde en conditie met materiaal.


De vraag is of voor VDP ook geldt dat hij het snelst is op zijn crossert, maar voor rijders met minder kunde geldt het in ieder geval niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 11:20
yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 11:07

Op 90% vd Nederlandse rondjes ben je op een Cyclocrossert het snelst (als je MvdP heet)...........wellicht bedoel je met "beter" comfortabeler?
Nu verwar je weer kunde en conditie met materiaal.


De vraag is of voor VDP ook geldt dat hij het snelst is op zijn crossert, maar voor rijders met minder kunde geldt het in ieder geval niet.
Nee, bij een optimale rijder (MvdP) is een cyclocrosser op 90% vd NL trails het snelst. Dat is wat ik bedoel. Dus zelfde rijder maar met keuze uit HT, CX en Fully ....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Volgens GCN is een MTB zelfs op de weg sneller :winkie:
https://www.youtube.com/watch?v=QvO74sZxVs4
Oke, oke, alleen op kasseien
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

slapbandje schreef: vr 27 september 2019, 09:11
demonic schreef: wo 25 september 2019, 19:18 - Enkel uw onderhoud is een factor 3 duurder...
Overdrijven is ook een vak apart.
Heu, een hardtail van om en bij de 2000 euro: 12 speed SLX cassette: 80 euro, onderhoud voorvork Reba 85 euro
Fully van 5-6.000 euro: 12 speed X01 cassette: 299 euro, onderhoud FOX voor- en achtervork: 280 euro
om maar een paar dingen te noemen die toch snel verslijten...
demonic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 25 september 2019, 18:21
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 11:07
demonic schreef: wo 25 september 2019, 19:18 - Er zijn volgens mij geen situaties qua parcours waar een hardtail nog beter is dan een zeer goede fully.
Op 90% vd Nederlandse rondjes ben je op een Cyclocrossert het snelst (als je MvdP heet)...........wellicht bedoel je met "beter" comfortabeler?
ja, op vlakkere parcours is een cyclocross fiets sneller, maar ik had het over de vergelijking met een hardtail MTB. Nu, ik rij 90% van mijn ritten in België, en ik blijf erbij, een heel goede fully is in mijn geval op alle vlakken comfortabeler en sneller dan mijn carbon hardtail. Dat zie ik mooi aan mijn Strava PR's. Ik keer niet meer terug naar een hardtail.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

demonic schreef: vr 27 september 2019, 11:40
slapbandje schreef: vr 27 september 2019, 09:11

Overdrijven is ook een vak apart.
Heu, een hardtail van om en bij de 2000 euro: 12 speed SLX cassette: 80 euro, onderhoud voorvork Reba 85 euro
Fully van 5-6.000 euro: 12 speed X01 cassette: 299 euro, onderhoud FOX voor- en achtervork: 280 euro
om maar een paar dingen te noemen die toch snel verslijten...
Dat is appelen met peren vergelijken. Je moet wel uitgaan van gelijke afmontage.

En zelfs al zou er in de vering een groter verschil zitten, over de hele fiets genomen is een fully niet 3x duurder in onderhoud dan een hardtail.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

demonic schreef: vr 27 september 2019, 11:46 Nu, ik rij 90% van mijn ritten in België, en ik blijf erbij, een heel goede fully is in mijn geval op alle vlakken comfortabeler en sneller dan mijn carbon hardtail. Dat zie ik mooi aan mijn Strava PR's. Ik keer niet meer terug naar een hardtail.
:-q jij blij, dat is wat telt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

ofv schreef: vr 27 september 2019, 10:21 Gisteren enthousiast geworden bij de lokale Giant dealer. Naar mijn idee eerlijk advies, veel kennis en passie. De Anthem werd me aanbevolen. Stel ik zou voor Giant gaan dan twijfel ik nog wel tussen een Anthem en Trance. Ik ben niet perse een snelheid rijder en ga echt voor de fun. De 2019 modellen gaan nu vanaf 1600 euro de deur uit wat een leuke prijs is. De Anthem 2 is voorzien van Fox maar 500 euro duurder meen ik. Zouden jullie door sparen en daarvoor gaan?

Rond de 1600/2000 euro nog andere merken die iets leuks bieden? Ik begrijp hierboven dat het bij 4,5k pas begint ( :oops: ) maar voor iemand die een beetje fun fietst moet minder ook wel kunnen toch?
Iemand? :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ofv schreef: vr 27 september 2019, 11:53
ofv schreef: vr 27 september 2019, 10:21 Gisteren enthousiast geworden bij de lokale Giant dealer. Naar mijn idee eerlijk advies, veel kennis en passie. De Anthem werd me aanbevolen. Stel ik zou voor Giant gaan dan twijfel ik nog wel tussen een Anthem en Trance. Ik ben niet perse een snelheid rijder en ga echt voor de fun. De 2019 modellen gaan nu vanaf 1600 euro de deur uit wat een leuke prijs is. De Anthem 2 is voorzien van Fox maar 500 euro duurder meen ik. Zouden jullie door sparen en daarvoor gaan?

Rond de 1600/2000 euro nog andere merken die iets leuks bieden? Ik begrijp hierboven dat het bij 4,5k pas begint ( :oops: ) maar voor iemand die een beetje fun fietst moet minder ook wel kunnen toch?
Iemand? :D
Verkeerde topic... .

Maar voor wat het waard is: Giant bedoelt de Trance meer voor de fun en de Anthem meer voor het prestatie-werk.

€1.600,- is een scherpe prijs, je gaat er een goede fiets voor kopen. Maar in dat segment is het wel iedere euro die je extra uit geeft dat je er ook echt wat van merkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 12:07 ..
Thanks
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 11:25
Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 11:20

Nu verwar je weer kunde en conditie met materiaal.


De vraag is of voor VDP ook geldt dat hij het snelst is op zijn crossert, maar voor rijders met minder kunde geldt het in ieder geval niet.
Nee, bij een optimale rijder (MvdP) is een cyclocrosser op 90% vd NL trails het snelst. Dat is wat ik bedoel. Dus zelfde rijder maar met keuze uit HT, CX en Fully ....
Dat begreep ik, maar ik betwijfel of het zelfs voor VDP op gaat.

Voor de mindere goden in ieder geval absoluut niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 12:08
yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 11:25

Nee, bij een optimale rijder (MvdP) is een cyclocrosser op 90% vd NL trails het snelst. Dat is wat ik bedoel. Dus zelfde rijder maar met keuze uit HT, CX en Fully ....
Dat begreep ik, maar ik betwijfel of het zelfs voor VDP op gaat.

Voor de mindere goden in ieder geval absoluut niet!
mindere goden zijn sowieso niet het snelst ;) :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 13:12
Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 12:08

Dat begreep ik, maar ik betwijfel of het zelfs voor VDP op gaat.

Voor de mindere goden in ieder geval absoluut niet!
mindere goden zijn sowieso niet het snelst ;) :bier:
Maar op een crossert nog langzamer!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Is snelheid het criteriumdan?Voor mij niet, ik fiets voor de lol en voor de workout. Ik rijd graag op mijn fully maar op de vrij vlakke rondjes in NL rijd ik liever op mijn starre singlespeed. Geen idee of ik daarmee sneller ben (ik houd geen tijden bij) maar het is in ieder geval leuker, dynamischer en een flinke workout...

Als voorbeeld: k rij voornamelijk op de UHR in NL. Amerongen, Leersum eo. rij ik nog wel eens op de fully (dan komt die ook eens buiten :winkie:) maar dat is eerder uitzondering dan regel en LV/HV of Zeist/Austerlitz rijd ik liever star.

Ik moet daar wel bij vertellen dat de bewuste fully er 'zwaar' afgemonteerd bij staat wat het (nog) wat logger maakt. Tot mijn goede voornemens behoort nog wat experimenteren met de steile geometrie setting en XC banden ed. Dat ik dat nog niet gedaan heb onderschrijft natuurlijk wel weer dat het voor mij geen noodzaak is, mijn singlespeed is zo'n heerlijk gooi- en smijtijzer op dit soort terrein...
Plaats reactie