Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

George schreef: vr 27 september 2019, 13:51 Is snelheid het criteriumdan?Voor mij niet, ik fiets voor de lol en voor de workout. Ik rijd graag op mijn fully maar op de vrij vlakke rondjes in NL rijd ik liever op mijn starre singlespeed. Geen idee of ik daarmee sneller ben (ik houd geen tijden bij) maar het is in ieder geval leuker, dynamischer en een flinke workout...

Als voorbeeld: k rij voornamelijk op de UHR in NL. Amerongen, Leersum eo. rij ik nog wel eens op de fully (dan komt die ook eens buiten :winkie:) maar dat is eerder uitzondering dan regel en LV/HV of Zeist/Austerlitz rijd ik liever star.

Ik moet daar wel bij vertellen dat de bewuste fully er 'zwaar' afgemonteerd bij staat wat het (nog) wat logger maakt. Tot mijn goede voornemens behoort nog wat experimenteren met de steile geometrie setting en XC banden ed. Dat ik dat nog niet gedaan heb onderschrijft natuurlijk wel weer dat het voor mij geen noodzaak is, mijn singlespeed is zo'n heerlijk gooi- en smijtijzer op dit soort terrein...
Gewoon Lars beetje kietelen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een CX te gaan rijden.

Fun staat ook bij mij voorop
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 27 september 2019, 14:09 Gewoon Lars beetje kietelen, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een CX te gaan rijden.

Fun staat ook bij mij voorop
Mij kietel je hooguit door dat ik bang ben dat sommigen het wel serieus nemen en een hardtail - of nog erger: een CX - gaan rijden :-{ Dus daarom geef ik tegengas :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

MacReal schreef: wo 25 september 2019, 08:30 Light, Cheap, strong. Pick two (Keith Bontrager)

Als je een fiets zo licht maakt, zal hij heel duur of niet heel sterk zijn.
In het eerste geval breek je de bank, omdat je er veel aan uitgeeft.
In het tweede geval breek je wat onderdelen, omdat ze het gebruik niet aan kunnen.
Onder de 9 kilo is serieus licht voor een offroad geschikte fully.
Sterk zeker wel. In het frame is grafeen verwerkt wat enorm sterk is, met name tegen impact van buitenaf. Frame is ook niet super licht. Zit met ongeveer 1900gr iets boven Scott Specialized etc. Lichte onderdelen kunnen ook sterk zijn, als je maar de goede neemt. Ik heb een stuk of 5 merkzadels gebroken van 140+ gram. Rijd nu al een aantal jaar zonder Problemen met een SMUD zadel van 69gr, super licht en heel sterk. Ik weeg overigens 69/70 kg dus geen zwaargewicht. Duur? ja normaal gesproken had dit een dure grap geweest. Gelukkig is dit een fiets die ik samen met een sponsor opbouw. Nog steeds niet goedkoop, maar nu wel betaalbaar. Onderdelen breken heb ik wel eens gedaan, maar dat betrof dan juist niet lichtgewicht spullen. Neem overigens elke willekeurige topfully dan kan je die allemaal op 9kg of lager krijgen
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En een klein frame maatje kan ook nog een paar 100g schelen :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

schepp schreef: vr 27 september 2019, 21:28 Sterk zeker wel. In het frame is grafeen verwerkt wat enorm sterk is, met name tegen impact van buitenaf. Frame is ook niet super licht. Zit met ongeveer 1900gr iets boven Scott Specialized etc. Lichte onderdelen kunnen ook sterk zijn, als je maar de goede neemt. Ik heb een stuk of 5 merkzadels gebroken van 140+ gram. Rijd nu al een aantal jaar zonder Problemen met een SMUD zadel van 69gr, super licht en heel sterk. Ik weeg overigens 69/70 kg dus geen zwaargewicht. Duur? ja normaal gesproken had dit een dure grap geweest. Gelukkig is dit een fiets die ik samen met een sponsor opbouw. Nog steeds niet goedkoop, maar nu wel betaalbaar. Onderdelen breken heb ik wel eens gedaan, maar dat betrof dan juist niet lichtgewicht spullen. Neem overigens elke willekeurige topfully dan kan je die allemaal op 9kg of lager krijgen
Mooi, en omdat je sponsor meedoet kan je shoppen in het duurdere segment. Maar ik weet toch zeker dat, als ik m een weekje mag lenen....
(maar ik weeg iets meer dan 70kg)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zie niet helemaal wat gewicht van de fiets met de overstap van hardtail naar fully te maken heeft? Zeker als er nauwelijks gewichtsverschil is. Een paar gram zwaarder of lichter frame is niet iets wat je per se zult merken. Zeker niet als er vervolgens nog een of meer volle bidons in worden gehangen. Voor mensen die geen wedstrijden rijden is gewicht niet zo heel relevant. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen 😄
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: za 28 september 2019, 18:16 Ik zie niet helemaal wat gewicht van de fiets met de overstap van hardtail naar fully te maken heeft? Zeker als er nauwelijks gewichtsverschil is. Een paar gram zwaarder of lichter frame is niet iets wat je per se zult merken. Zeker niet als er vervolgens nog een of meer volle bidons in worden gehangen. Voor mensen die geen wedstrijden rijden is gewicht niet zo heel relevant. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen 😄
voor sommigen is dat een heel belangrijke factor ..... vooral tussen de oren :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: za 28 september 2019, 18:16 Ik zie niet helemaal wat gewicht van de fiets met de overstap van hardtail naar fully te maken heeft? Zeker als er nauwelijks gewichtsverschil is. Een paar gram zwaarder of lichter frame is niet iets wat je per se zult merken. Zeker niet als er vervolgens nog een of meer volle bidons in worden gehangen. Voor mensen die geen wedstrijden rijden is gewicht niet zo heel relevant. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen 😄
Ergens leeft blijkbaar de overtuiging dat het om snelheid moet gaan. En dat vering dus langzamer is. Het enige echte verschil wat aan te wijzen is dat er voor zorgt dat een FS 'langzamer' is, is gewicht. Dus ja, gewicht is belangrijk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, gewicht is belangrijk.
Meer gewicht = meer materiaal.
Meer materiaal(op de juiste plek) = meer plezier (het blijft heel)
Dus meer gewicht = meer plezier. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik heb nu een carbon trail-fully met een framegewicht van bijna 3kg incl demper. Dat is bepaald niet licht maar heeft het carbon dan nog voordelen tav aluminium?
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je kan het beter repareren! :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Carbon kan je plakken, alu kan je niet (succesvol) lassen.
Dat is vooral een voordeel buiten de garantie.
(maar heeft mijn frame eens gered)
Verder weinig verschil.
Behalve in het dure segment, daar kan de fabrikant met carbon mooiere dingen doen.

Mijn voorkeur is carbon, staal, alu. Nog geen ti frame, dus daar kan ik niets over zeggen.

Alu heeft me 7x in de steek gelaten, gelukkig telkens binnen de garantie, maar liever was ik gewoon gaan fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

yo-eddy schreef: za 28 september 2019, 18:27
Oli4k schreef: za 28 september 2019, 18:16 Ik zie niet helemaal wat gewicht van de fiets met de overstap van hardtail naar fully te maken heeft? Zeker als er nauwelijks gewichtsverschil is. Een paar gram zwaarder of lichter frame is niet iets wat je per se zult merken. Zeker niet als er vervolgens nog een of meer volle bidons in worden gehangen. Voor mensen die geen wedstrijden rijden is gewicht niet zo heel relevant. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen 😄
voor sommigen is dat een heel belangrijke factor ..... vooral tussen de oren :bier:
Beetje wel,..maar als je voor hetzelfde geld 1,5kg kan besparen en qua gewicht met je fully gelijk zit met de HT dan geeft mij dat wel een lekker gevoel tussen de oren :winkie: En eens dat er belangrijkere factoren zijn dan gewicht. Daar gaat dan ook de meeste aandacht naar toe. Vering, wielen, efficiëntie gaan ook bij mij voor gewicht.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

schepp schreef: zo 29 september 2019, 10:40
yo-eddy schreef: za 28 september 2019, 18:27

voor sommigen is dat een heel belangrijke factor ..... vooral tussen de oren :bier:
Beetje wel,..maar als je voor hetzelfde geld 1,5kg kan besparen en qua gewicht met je fully gelijk zit met de HT dan geeft mij dat wel een lekker gevoel tussen de oren :winkie: En eens dat er belangrijkere factoren zijn dan gewicht. Daar gaat dan ook de meeste aandacht naar toe. Vering, wielen, efficiëntie gaan ook bij mij voor gewicht.
Natuurlijk, iedereen maakt zijn eigen keuzes en sluit zijn eigen compromissen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: za 28 september 2019, 18:47 Ergens leeft blijkbaar de overtuiging dat het om snelheid moet gaan. En dat vering dus langzamer is. Het enige echte verschil wat aan te wijzen is dat er voor zorgt dat een FS 'langzamer' is, is gewicht. Dus ja, gewicht is belangrijk!
Met vering is voor mij sneller, terwijl het gevoel van snelheid op mijn starre fiets veel groter is.
Ik rijd dezelfde routes met allebei de fietsen, en dat is wel te doen, maar op de fully vlieg ik als het ware over de wortels en dropjes terwijl ik bij de starre fiets vaak uit het zadel ga en elke klap door mijn niet meer zo jonge lijf voel knallen. Daarom fiets ik de laatste tijd meer op de fully, terwijl ik fietsen op de starre fiets wel spannender vind.
Plaats reactie