Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Vandaag op de testdag van "Fiets" diverse Fully's getest. De Epic reed echt subliem, mits de demper echt helemaal dicht staat. Staat de demper iets open, dan wordt ook een Epic een hobbelpaard.
Daarna de nieuwe Specialized Stumpjumper getest. Heerlijke fiets. Echt een om lekker lang te toeren, zo soepel is die bike. Maar niets voor mij, want ik ga voor snelheid.
Als laatste de nieuwe Cannondale Scalpel getest. Deze kon mij niet echt overtuigen, maar ik moet erbij zeggen dat dit het basis model was met Fox vork en dus niet met Lefty.

Mijn twijfels over de aanschaf van een fully zijn nog niet weg, maar een Specialized Epic komt heel dicht bij een HT in de buurt. Ik ga de komende maanden nog maar effe dubben. :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

ik vind me ht heerlijk maar heb nog geen ervaring met fs. maar begin er wel interesse in te krijgen nu ik na ff stuiteren me onderrug voel en van meerdere mensen hoor dat zij dat ook hadden en dat na aanschaf van een fs over was.... weet iemand een adresje in de buurt van dord waar ik een fs zou kunnen testen voor een dag ofzo??
life starts @ 150bpm...
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

speedrider schreef:Vandaag op de testdag van "Fiets" diverse Fully's getest. De Epic reed echt subliem, mits de demper echt helemaal dicht staat.

Mijn twijfels over de aanschaf van een fully zijn nog niet weg, maar een Specialized Epic komt heel dicht bij een HT in de buurt. Ik ga de komende maanden nog maar effe dubben. :-q



Wist je dat sommige mensen problemen hebben met de Brain demper op de Epic 2008?

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &highlight :(

Wel iets om rekening mee te houden bij je beslissing dacht ik zo...
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

xenios schreef:
speedrider schreef:Vandaag op de testdag van "Fiets" diverse Fully's getest. De Epic reed echt subliem, mits de demper echt helemaal dicht staat.

Mijn twijfels over de aanschaf van een fully zijn nog niet weg, maar een Specialized Epic komt heel dicht bij een HT in de buurt. Ik ga de komende maanden nog maar effe dubben. :-q



Wist je dat sommige mensen problemen hebben met de Brain demper op de Epic 2008?

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... &highlight :(

Wel iets om rekening mee te houden bij je beslissing dacht ik zo...
Heb ik inderdaad gelezen en voorgelegd aan mijn LBS, maar deze problemen zijn naar het schijnt helemaal opgelost.
Ik ga ervan uit dat hij de waarheid spreekt.
Life is short.....................enjoy it!!!
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Speci heeft daar idd al aan gewerkt. Ik heb ook begrepen dat die demper problemen verleden tijd zijn.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

speedrider schreef:Vandaag op de testdag van "Fiets" diverse Fully's getest. De Epic reed echt subliem, mits de demper echt helemaal dicht staat. Staat de demper iets open, dan wordt ook een Epic een hobbelpaard.
Daarna de nieuwe Specialized Stumpjumper getest. Heerlijke fiets. Echt een om lekker lang te toeren, zo soepel is die bike. Maar niets voor mij, want ik ga voor snelheid.
Als laatste de nieuwe Cannondale Scalpel getest. Deze kon mij niet echt overtuigen, maar ik moet erbij zeggen dat dit het basis model was met Fox vork en dus niet met Lefty.

Mijn twijfels over de aanschaf van een fully zijn nog niet weg, maar een Specialized Epic komt heel dicht bij een HT in de buurt. Ik ga de komende maanden nog maar effe dubben. :-q
Als je alleen zit te testen of de achtervering hobbelt zou je dan niet gewoon een hardtail nemen?
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

floepert99 schreef:
speedrider schreef:Vandaag op de testdag van "Fiets" diverse Fully's getest. De Epic reed echt subliem, mits de demper echt helemaal dicht staat. Staat de demper iets open, dan wordt ook een Epic een hobbelpaard.
Daarna de nieuwe Specialized Stumpjumper getest. Heerlijke fiets. Echt een om lekker lang te toeren, zo soepel is die bike. Maar niets voor mij, want ik ga voor snelheid.
Als laatste de nieuwe Cannondale Scalpel getest. Deze kon mij niet echt overtuigen, maar ik moet erbij zeggen dat dit het basis model was met Fox vork en dus niet met Lefty.

Mijn twijfels over de aanschaf van een fully zijn nog niet weg, maar een Specialized Epic komt heel dicht bij een HT in de buurt. Ik ga de komende maanden nog maar effe dubben. :-q
Als je alleen zit te testen of de achtervering hobbelt zou je dan niet gewoon een hardtail nemen?
Uuuuh, Testdag toch!! En bij twijfel flink testen.
Life is short.....................enjoy it!!!
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Ga dan testen of achtervering je voordelen oplevert ipv testen of de achtervering hobbelt (kan aan mij liggen, maar volgens mijn beperkte kennis zit er een gedachte achter het hobbelen) just my 2 cents
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Alexpr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 1 april 2008, 01:47
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

Effe vraagje tussendoor,

Ik heb nou een hardtail en die heb ik genomen omdat ik ervan overtuigd werd dat je een fully niet in nederland nodig hebt.
Oke dat geloof ik ook best, maar vanaf welke sprongen en soort ritten moet ik rekening houden met het feit dat het een HT is en geen Fully.
Dus wat kan ik met een HT doen en wat beter niet? Kan ik wel trails rijden enz. en waar meot ik dan op letten?

Groeten
Kom op!
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Alexpr schreef:Effe vraagje tussendoor,

Ik heb nou een hardtail en die heb ik genomen omdat ik ervan overtuigd werd dat je een fully niet in nederland nodig hebt.
Oke dat geloof ik ook best, maar vanaf welke sprongen en soort ritten moet ik rekening houden met het feit dat het een HT is en geen Fully.
Dus wat kan ik met een HT doen en wat beter niet? Kan ik wel trails rijden enz. en waar meot ik dan op letten?

Groeten
Ehm, sprongen? XC? (kijkend naar je huidige bike)

Heb, nóg, een fully (ook al is het een crappy one) ooit gekregen als verjaardagscadeau.

Oke, m.i. mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, maar gezien de ervaringen met waar ie vandaan kwam/wat het nutteloze ding gekost heeft en hoe het gebruikt wordt heb ik eindeloos in die bek zitten staren (zonder succes) M.a.w. - een fully heeft, in NL of daarbuiten, alleen zin als je hierin investeerd en dus vanaf dag 1 een goed werkend systeem hebt. En dat benodigd de nodige euri's.

Voor puur xc-gebruik zul je een fully niet eens nodig hebben - heck, vering is eigenlijk pure luxe (yep, oldschool)
Je zou eerst moeten bepalen of je een fully ten volle zult gebruiken. Dus daar waar ie voor gebouwd is en/of de fully wel tot z'n volledige recht komt waar je em voor wilt gebruiken. Voor de xc wedstrijden (om maar een voorbeeld te noemen) denk ik niet eens dat je het nodig zúlt hebben.
Belangrijkste is hoe je de fully wilt gaan rijden, a) als hardtail (en dus zonde) of als fully (gepaard met compleet andere techniek)

Sprongen waar jij op doelt zijn denk ik meer gericht voor FR/ DH ???
Kortom de drops die je met een HT never zult nemen
Alexpr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 1 april 2008, 01:47
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2008

Bedankt voor je reactie.

Dit is precies waarom ik het even vraag. Zeker gezien mijn huidige fiets. Ik ben beginnend en wil denk ik wel op een gegeven moment wat extremer gaan biken. Vandaar dat ik de vraag had wat ik nu ongeveer met een HT XC zou kunnen. Ik moet toch ergens beginnen. Maar bedankt voor de reactie!

Groeten
Kom op!
supermtberrob
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 20 september 2006, 15:45
Mijn mountainbike: RED BULL ALLES XT

Een fully lijkt me niks. ik heb er geen ervaringen mee maar het lijkt mij dat een fully toch een stuk minder is dan hardtail. Een hardtail lijkt mij sneller, wendbaarder, lichter en stijver dan een fully. Een echt goede fully kost bovendien relatief meer dan een vergelijkbare hardtail (zover je het kunt vergelijken)
Elke week fiets ik de Montferland Mtb route en 1x per jaar een weekend weg met het 'Ni-j Dieks Biketeam'
2007: Willingen
2008: Gulpen en Alpe d'huez
2009: La Roche en Ardenne
2010: Winterberg
2011: Gerolstein
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Voordeel van een fully heb je vooral bij een parcours met veel oneffenheden. Het is niet voor niets dat er steeds meer mtb-profs kiezen voor een fully (Christoph Sauser bv.) bij een veeleisend parcours. Op het gemiddelde Nederlandse parcours kun je m.i. goed uit de voeten met een hardtail. Persoonlijk zou ik voor geen goud meer terug willen naar een hardtail.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
pvdz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 2 mei 2007, 08:12
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si carbon 2

Dit blijft toch een lastige discussie...
Ik ben ook zeer tevreden over mijn fully, maar ik kan me net zo goed voorstellen dat anderen de voorkeur hebben voor een hardtail. Je kunt gewoon niet zeggen welke van de twee beter is, is puur een kwestie van smaak/rijstijl.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Dat klopt, dit is een lastige discussie ...te meer omdat er een verglijking wordt gemaakt tussen een hard tail en een fully.
Eigenlijk zou je twee gelijke fietsen moeten testen, één hard tail versie en een fully versie.
Maar dan nog blijft het een kwestie van en of het je lukt je rijstijl aan te passen om het rendement van de vering er uit te halen en smaak mischien.

Sinds een paar weken nu fiets ik ook op een fully, Cube ams pro. Ik vind het geweldig fietsen. De fiets vergeeft/ corrigeerd de fouten die ik maak. Het voelt als of je in je luie stoel door het bos vliegt.
Door het corigeren kan ik sneller door het terrein, dan op de hard tail, Cube acid.
Op een hard tail gebruikte ik mijn benen als vering, dat is op een fully niet nodig. Nu merk ik wel dat ik mijn rijstijl nog een beetje moet aanpassen om er nóg meer rendement uit te halen.
Bij een afdaling in het Tuetonerwald merkte ik dat ik met de hard tail los kwam van het pad. Met de fully is dat maar een klein stukje omdat ik de fiets naar beneden kan drukken i.p.v. dat ik bezig ben met de landing voor te bereiden en te corrigeren. Hierdoor heb ik meer contact met de ondergrond, dus betere controle. Gevolg hogere snelheid.
In eerste instantie was ik bang voor het verlies van kracht omdat de fiets inveert, maar daar merk ik eigenlijk niets van. Ook niet tijdens beklimmingen.

Mijn fietsenmaker, lbs, adviseerde mij ook om géén geveerde fiets te nemen, ... echter als ik, met Sieb en Sponge :wink: vijf uur ga fietsen in het Teutoner wald blijft hij tussen zijn wielrenfietsen en mtb's staan in de winkel. Zou hij met me mee fietsen denk hij er waarschijnlijk ook wel anders over.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Plaats reactie