Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dat moet wel Lars! Hoe ongemakkelijker en hoe minder controle, hoe meer fun immers! Ik neem aan dat de voorvork ook volledig gelocked is tijdens de afdaling, lekker stuiteren! :winkie: :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: di 30 juli 2019, 09:40 De juiste bandenspanning is dan 'extra hard'...!?
Nee, niet te hard en niet te zacht :wink:
Bokmaaa schreef: di 30 juli 2019, 09:43 Dat moet wel Lars! Hoe ongemakkelijker en hoe minder controle, hoe meer fun immers! Ik neem aan dat de voorvork ook volledig gelocked is tijdens de afdaling, lekker stuiteren! :winkie: :bier:
welke vork? :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Dat bedoel ik dus, ieder zijn eigen ding maar voor wat wij er de eerste keer uit kon halen en van geleerd hebben was het top. Banden 2 bar voor en achter en voorvork ongelockt wat harder opgepompt zodat er nog net iets veerweg over was. Er zullen er altijd zijn die het beter weten en kunnen maar dat mag voor ons de pret niet drukken :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

houthakkertje schreef: di 30 juli 2019, 16:16 Dat bedoel ik dus, ieder zijn eigen ding maar voor wat wij er de eerste keer uit kon halen en van geleerd hebben was het top. Banden 2 bar voor en achter en voorvork ongelockt wat harder opgepompt zodat er nog net iets veerweg over was. Er zullen er altijd zijn die het beter weten en kunnen maar dat mag voor ons de pret niet drukken :-q
Het is meer dat je dus een goed argument voor een fully gaf... :tong :wink: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Ohhh zo :lol: ik dacht al. Maar voor Nederland heb je t niet zo nodig. Kan ik er beter 2 dagen eentje huren :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Op dit moment zit ik in de Vaucluse en ben heel ik blij met 150mm voor en achter. En ik ben blij dat ik hier kan rijden met dezelfde fiets waarmee het in Nederland ook leuk is om te rijden. Thuis rij ik met iets minder sag en zit de extra veerweg me helemaal niet in de weg. Hier komt hij gewoon nog beter tot zijn recht. Wat ik hier wel merk is dat de wielen het zwaar te verduren krijgen omdat je met een fully gewoon harder over obstakels gaat. Als je dan iets aantikt of langs een rots schraapt gaat het allemaal net even iets harder aan toe. Voor het eerst had ik bij mijn achterband last van burpies en door de vering merkte ik minder dat mijn band te zacht was geworden. Tijdens de afdaling van de Combe Malaval (vet!) daardoor hard de velg op een rots gezet (jammer). Gelukkig alleen een kleine deuk in de velg. Denk dat me dat niet zo snel met een hardtail was gebeurd, dan zou ik noodgedwongen veel kalmer de berg afgegaan zijn. En de beste lijn hier is vaak dwars door over de grootste kei in plaats van er omheen. Ernaast liggen meestal allerlei losse en recht omhoog stekende kleine keien waar je moeilijk overheen kan rijden zonder controle te verliezen.

Vorige week heb ik ook nog een rit van 90 km en 2100 hm over asfalt gemaakt samen met iemand op een racefiets. Ging ook prima. Vering op ‘firm’ en gaan.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik zie steeds meer full suspensions rijden en mensen met bredere banden, maar ik vraag me dan altijd af: waarom? We wonen niet in,b.v, Duitsland en hebben niet zulke wilde afdalingen als in een trailpark of bikepark. Ik rij op een hardtail en ik ben sneller dan menig full suspension mountainbiker, zowel op de klim als afdalingen. Op bikeparken haal ik ook menig downhiller in met mijn hardtail, op de flow lines) althans de enkele keer dat ik op een bikepark ben geweest ;)

Deze zomer heb ik op een trek top fuel gereden op de trailparken in winterberg. Oke op de zwarte lijnen kan ik wel begrijpen dat je een full suspension trail bike wilt en ik genoot ook zeker van de fiets! Maar de keerzijde: ik vond het een beetje saai worden het ging allemaal veels te makkelijk, de hardtail geeft mij meer uitdaging. Maar in Nederland een full suspension? Willen we tegenwoordig overal comfort en gemak? Waar is dan de uitdaging?

Ik fiets altijd op Amerongen- hoge ginkel - leersum - kwintelooyen - rhenen en ik vind persoonlijk een full suspension overkill, oke op sommige stukken is het gestuiter een beetje vervelend, maarja dat is mountainbike. Misschien speelt mijn gewicht en leeftijd ook een rol: 63kg en 24jaar en heb ik daardoor minder last van de remkuilen etc.

Onlangs hoorde ik dat de remkuilen ontstaan door remmen en door veering.
bij zandwegen waar auto's rijden zie je ook remkuilen, en ik neem aan dat ze niet allemaal remmen met hun handrem en dus slippen, nee het ontstaat door de vering in combinatie met remmen. kort door de bocht gezegt: hoe meer vering hoe meer remkuilen. Dan is mijn theorie: de full suspension bikes zorgen voor meer remkuilen. Grappig hiervan is; mensen vinden de remkuilen vervelend en kopen dus een full suspension die juist meer en diepere remkuilen maakt. Wanneer ik wat klein onderhoud aan de mtb paden doe en er komt een full suspension bike over een heuveltje gereden maakt het achterwiel tijdens de landing veel meer kabaal, harde klap, dan een hardtail. Hierdoor, dat denk ik, onstaan er diepere kuilen.

Als je echt last heb van remkuilen bespaar wat geld en ga helpen met het onderhouden aan de mtb trails dat is veel goedkoper en leuker :wink:

De bedoeling van dit bericht is niet om mensen met full suspensions af te kraken, nee, ik beschrijf even mijn gedachtes omtrent de full suspensions en waarom? Omdat het kan. En wie weet rij ik over een paar jaar ook wel op een full suspension, of als ik het geld had, had ik nu al een full suspension gekocht.

:-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na een aantal fullies (veel pech en scheuren) ook alweer een aantal jaar terug bij de (LT)HT. Dus hetzelfde pad, maar de andere kant op.
Ongeveer hetzelfde als hierboven, de mogelijkjeden van een (LT)HT worden zwaar onderschat. Ik snap dat een goede FS je mogelijkheden vergroot, maar ik heb lol op m'n HT en ik ervaar het ontbreken van achtervering niet als een beperking.
Daarom frons ik altijd de wenkbrouwen als iemand roept dat een FS echt onontbeerlijk is voor een rondje Dorst of Schoorl.
Tegelijkertijd snap ik ook dat het hebben van zo'n ding ook deel is van het plezier vd hobby.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bijkerk0318 schreef: zo 8 september 2019, 15:31 Onlangs hoorde ik dat de remkuilen ontstaan door remmen en door veering.
bij zandwegen waar auto's rijden zie je ook remkuilen, en ik neem aan dat ze niet allemaal remmen met hun handrem en dus slippen, nee het ontstaat door de vering in combinatie met remmen. kort door de bocht gezegt: hoe meer vering hoe meer remkuilen. Dan is mijn theorie: de full suspension bikes zorgen voor meer remkuilen. Grappig hiervan is; mensen vinden de remkuilen vervelend en kopen dus een full suspension die juist meer en diepere remkuilen maakt. Wanneer ik wat klein onderhoud aan de mtb paden doe en er komt een full suspension bike over een heuveltje gereden maakt het achterwiel tijdens de landing veel meer kabaal, harde klap, dan een hardtail. Hierdoor, dat denk ik, onstaan er diepere kuilen.
Afgezien van dat je theorie niet klopt: fiets je ook zonder geveerde vork?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Lars TB schreef: zo 8 september 2019, 18:35
bijkerk0318 schreef: zo 8 september 2019, 15:31 Onlangs hoorde ik dat de remkuilen ontstaan door remmen en door veering.
bij zandwegen waar auto's rijden zie je ook remkuilen, en ik neem aan dat ze niet allemaal remmen met hun handrem en dus slippen, nee het ontstaat door de vering in combinatie met remmen. kort door de bocht gezegt: hoe meer vering hoe meer remkuilen. Dan is mijn theorie: de full suspension bikes zorgen voor meer remkuilen. Grappig hiervan is; mensen vinden de remkuilen vervelend en kopen dus een full suspension die juist meer en diepere remkuilen maakt. Wanneer ik wat klein onderhoud aan de mtb paden doe en er komt een full suspension bike over een heuveltje gereden maakt het achterwiel tijdens de landing veel meer kabaal, harde klap, dan een hardtail. Hierdoor, dat denk ik, onstaan er diepere kuilen.
Afgezien van dat je theorie niet klopt: fiets je ook zonder geveerde vork?
Welk gedeelte van mijn theorie klopt niet? Kan heel goed hoor dat die niet klopt want het is niet gebaseerd op enig onderzoek en ik kan het ook niet onderbouwen/bewijzen. Ik heb het ook maar ergens gehoord, maar ik vind het wel logisch klinken.

En nee ik rij niet zonder geveerde vork, dat doe ik mezelf niet aan haha
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Interessant topic. Heb de reactie's vanaf 2014 gelezen. Ik heb weinig MTB ervaring. Rij op een 2009 titanium/carbon 26inch hardtrail rond op de trail in stadsbos013. De fiets rammelt goed heen en weer daar wat wellicht deels komt omdat deze baan nog niet helemaal goed ingereden is. Lekker rauw hoor maar ook wel ongemakkelijk. Als je dan leest over relaxter rijden op 29inch en full supension ga je twijfelen en voor je het weet bekijk je fietsen van 1000 euro, dan 1500 euro, 2000 euro en voor 2500 euro heb je .... naja komt wellicht iedereen wel beetje bekend voor dit. Nou wil ik mijn huidige fiets niet direct wegdoen maar als het comfortabeler kan heeft dat toch mijn voorkeur. Als je dan alles gelezen hebt is er eigenlijk maar 1 echt goede manier om erachter komen waar de voorkeur ligt. Een rondje op de hardtrail en een rondje op de full suspension op de baan waar ik 90% van mijn tijd zal rondrijden. Ben wel benieuwd of andere al hebben rondgereden in stadsbos013 met een hardtrail of full suspension en wat die er van vonden.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

ofv schreef: ma 9 september 2019, 11:59 Interessant topic. Heb de reactie's vanaf 2014 gelezen. Ik heb weinig MTB ervaring. Rij op een 2009 titanium/carbon 26inch hardtrail rond op de trail in stadsbos013. De fiets rammelt goed heen en weer daar wat wellicht deels komt omdat deze baan nog niet helemaal goed ingereden is. Lekker rauw hoor maar ook wel ongemakkelijk. Als je dan leest over relaxter rijden op 29inch en full supension ga je twijfelen en voor je het weet bekijk je fietsen van 1000 euro, dan 1500 euro, 2000 euro en voor 2500 euro heb je .... naja komt wellicht iedereen wel beetje bekend voor dit. Nou wil ik mijn huidige fiets niet direct wegdoen maar als het comfortabeler kan heeft dat toch mijn voorkeur. Als je dan alles gelezen hebt is er eigenlijk maar 1 echt goede manier om erachter komen waar de voorkeur ligt. Een rondje op de hardtrail en een rondje op de full suspension op de baan waar ik 90% van mijn tijd zal rondrijden. Ben wel benieuwd of andere al hebben rondgereden in stadsbos013 met een hardtrail of full suspension en wat die er van vonden.
Ik heb zelf enkele jaren een Seven Cycles IMX als dagelijkse fiets gebruikt (ook titanium/carbon) en die was toch behoorlijk comfortabel te noemen.
Is uiteraard niet te vergelijken met een fully maar voor een hardtail had ik niets te klagen.
Heb je de voorvering goed afgesteld staan? Dat kan ook een stuk uitmaken in het gehele gevoel wat je hebt op je fiets.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

slapbandje schreef: ma 9 september 2019, 18:06 Ik heb zelf enkele jaren een Seven Cycles IMX als dagelijkse fiets gebruikt (ook titanium/carbon) en die was toch behoorlijk comfortabel te noemen.
Is uiteraard niet te vergelijken met een fully maar voor een hardtail had ik niets te klagen.
Heb je de voorvering goed afgesteld staan? Dat kan ook een stuk uitmaken in het gehele gevoel wat je hebt op je fiets.
Eerlijk gezegd heb ik nog te weinig ervaring met rijden op een trail om iets nuttigs te zeggen over het comfort v.d. fiets. Ik vind de fiets op stukken v.d. route in ieder geval behoorlijk bonken / tekeer gaan. Ik heb na afgelopen week de volledige 18km afgelegd te hebben enorme spierpijn in mijn schouders, maar goed, ik heb ook maanden helemaal niets aan sport gedaan.

Ik heb e.e.a. aan video's op Youtube bekeken en het veren (vooral in slowmotion) ziet er geweldig uit. Ik kan me zo voorstellen dat het een stuk rustiger rijdt. Verder is 26inch ook niet de meest rustige maat denk ik inmiddels te begrijpen en heb ik nog een vrij smal stuur vast. Als ik de nieuwere fietsen bekijk zien die er wat dat betreft zo anders uit...

Eerlijk gezegd ben ik wel een type die beseft dat de tijd en ook techniek niet stil staat. Dan ga je twijfelen aan een 2009 fiets. We zijn 10 jaar verder.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

bijkerk0318 schreef: zo 8 september 2019, 15:31 Maar in Nederland een full suspension? Willen we tegenwoordig overal comfort en gemak? Waar is dan de uitdaging?
Dingen als grip in bochten, en je energie gebruiken waar het leuk is daargelaten.. is Nederland niet alleen maar strak bospad.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bijkerk0318 schreef: zo 8 september 2019, 19:14
Lars TB schreef: zo 8 september 2019, 18:35

Afgezien van dat je theorie niet klopt: fiets je ook zonder geveerde vork?
Welk gedeelte van mijn theorie klopt niet? Kan heel goed hoor dat die niet klopt want het is niet gebaseerd op enig onderzoek en ik kan het ook niet onderbouwen/bewijzen. Ik heb het ook maar ergens gehoord, maar ik vind het wel logisch klinken.

En nee ik rij niet zonder geveerde vork, dat doe ik mezelf niet aan haha
Zolang je niet op een wals rijdt (geen enkele vering, ook niet uit de wielen!) zal ieder voertuig hobbels op een vlakke weg veroorzaken. In zoverre heb je dus wel gelijk dat een FS dit misschien iets sneller zou kunnen veroorzaken dan een hardtail. Maar jouw voorvork en je banden geven hetzelfde effect. Ook als je niet remt. Maar het verschil dat de achtervering maakt zal minimaal zijn. En als er eenmaal zeer kleine hobbels liggen, dan versterkt een hardtail (of ongeveerde bike) het effect van het dieper worden van de kuilen misschien juist!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie