Reconstructie ongeluk/ongevalsplaats?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Hier trouwens iemand ervaring met reconstructie van ongelukken??
Ik heb 2 weken geleden een vrij fors ongeluk met de ATB gehad, resultaat zware hersenschudding ( 2 weken lang geen herinnering) en gebroken sleutelbeen.

Vandaag gesproken met degene die me gevonden had en die heeft me op een breed wandelpad gevonden (bergaf)waar ik al >200x geweest ben. Het is niet mogelijk dat ik geslipt en gevallen ben op die plek, dan zouden mijn verwondingen er anders uit zien. Althans, dat KAN wel gebeurd zijn maar dat is niet het enige dan. Mijn verwondingen kunnen niet allemaal op die plek ontstaan zijn.
De snelheidlog (uit de hartsalgmeter, helaas geen gps) laat zien dat ik plm. 100-150mtr voor de crash van 32 km/h naar stilstand ben gegaan en daarna weer 100 mtr ofzo heb afgelegd met 3-5km/h.
Ik weet waar ik middagpauze heb genomen, 7km voor het ongeval. De pauzeplek is op googlemaps te vinden, maar de wegen die ik vandaar neem staan wel op de foto's, maar niet op de kaart. Ik kan dus geen weg laten volgen om de afstand tot de ongevalsplek uit te rekenen. Ik weet dat ik 7km vanaf een bekend punt gecrasht ben, maar de gevolgde wegen staan niet allemaal op de kaart in google en live maps (navigatiesysteem ook niet). De weggetje zijn wel zichtbaar op de terreinfoto's. Ik wil nu dus alleen weten hoe ik op de foto's een lijn van 7 km kan trekken terwijl wegen niet bekend zijn. Eigenlijk zoals je vroeger met de curvimeter deed.

De enige oplossing die ik nog weet is het terugrijden van de route maar daar ben ik echt al zo vaak geweest dat ik hem wel uit mijn hoofd ken (ook echt elke plek). Zonder exacte plek binnen 50-75 mtr is dat geen beginnen want dan weet ik nog niet WAAR het gebeurd is, laar staan WAT er gebeurd is.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
sabine
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 november 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS Silverline

He Ramon,
Ik heb zelf een hersenkneuzing gehad, was toen 3 weken kwijt. Weet hoe shit dat voelt. Je wilt immerd weten wat er gebeurd is..
Kan het niet zijn dat je gevallen bent, toen toch nog een stukje gelopen/ gefietst hebt, om vervolgens van je stokje te zijn gegaan?..
Ik schijn ook nog gelopen te hebben na mijn val van het paard, en werd ook 100 meter verderop gevonden als waar ik gevallen was.
Kan me er niets meer van herinneren. Wel zijn de laatste beelden voor de val langszaam weer teruggekomen. Hangend onder een op hol geslagen paard, gras schiet onder me door.. De herrie en de snelheid van de benen waar ik tussen dreig te komen.. en dan ... niks meer! Ik werd wakker in het zieknhuis, 3 weken later dus;).
Maar het duurt lang voor je hersenschudding geneest, kan wel ff duren.. Het kan wel helpen om terug te gaan naar de plek, misschien als je daar bent dat je het dan weer iets herinnerd?
sterkte!
'Denk liever aan vandaag!'
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

sabine schreef:He Ramon,
Ik heb zelf een hersenkneuzing gehad, was toen 3 weken kwijt. Weet hoe shit dat voelt. Je wilt immerd weten wat er gebeurd is..
Kan het niet zijn dat je gevallen bent, toen toch nog een stukje gelopen/ gefietst hebt, om vervolgens van je stokje te zijn gegaan?..
Dankjewel voor de goede wensen :-q
Ik denk ook dat het ergens anders is gebeurd, en dat ik daarna nog bergaf ben gekomen op de fiets. De bike heeft ( voor zover ik nu zien kan) geen zichtbare schade. Mijn schoonvader heeft de bike ontvangen van de Belgische politie en ton lag de ketting naast de voorbladen. Hij heeft van de Politie ingefluisterd gekregen dat de ketting te slap gespannen is en het daardoor gebeurd is. De man heeft NERGENS verstand van (techniek althans) en probeert mij ervan te overtuigen dat ik de ketting verkeerd gespannen heb. Was wel grappig te vertellen dat de LBS deze ketting erop gelegd heeft (nieuw bij afmontage).
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

Veel beterschap! Wellicht ben je toch gevallen met 32km/u en is je wiel nog een korte tijd blijven draaien. Er zijn vast wel programma's waarop je je afstand kunt uitrekenen. Misschien eens een balletje opgooien bij het "GPS routes" gedeelte van het forum.
sabine
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 november 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS Silverline

tja, zeker iemand die zelf vaaaaak fietst! weet je, maakt toch niet meer uit, belangrijkste is dat je hersteld! En het is heel normaal dat je nu graag wilt weten wat er gebeurd is hoor. Je wilt alsnog controle op de situatie hebben;)..
Maar een ketting te slap en daardoor zo'n smak maken..? Ik ben niet zo technisch, of liever gezegd niet technisch, maar dat lijkt me raar. Of zie ik dat verkeerd?
'Denk liever aan vandaag!'
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

sabine schreef:tja, zeker iemand die zelf vaaaaak fietst! weet je, maakt toch niet meer uit, belangrijkste is dat je hersteld! En het is heel normaal dat je nu graag wilt weten wat er gebeurd is hoor. Je wilt alsnog controle op de situatie hebben;)..
Maar een ketting te slap en daardoor zo'n smak maken..? Ik ben niet zo technisch, of liever gezegd niet technisch, maar dat lijkt me raar. Of zie ik dat verkeerd?
Bedankt voor de goede wensen weer k)
Kettingspanning heeft ook niks met dit ongeluk te maken. Maar schoonpa is de man ernaar om zoiets voor 200% waarheid aan te nemen en dan overal door te praten, ergerlijk!
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Trapperd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 3 juni 2005, 01:16
Mijn mountainbike: Fuel EX 9.9 / Ventana El Comandante 29er
Contacteer:

De meest onverwachte klapper(s) heb ik zelf altijd gemaakt doordat ik met de trapper ergens achter bleef hangen (oud stammetje, of stuk wortel) Dit kan bijna overal gebeuren en het hoeft maar een paar cm boven de grond uit te steken. Zou dat het niet kunnen zijn? Het blijft natuurlijk giswerk.
(en succes met het herstel :) )
Ik rij door zon en door regen
Je komt me oOOoooOOooveral tegen
BaggerBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 2 maart 2007, 09:49
Mijn mountainbike: Commencal Meta 5.5, Lovely green never makes you feel blue..
Contacteer:

Trapperd schreef: ... met de trapper ergens achter bleef hangen (oud stammetje, of stuk wortel)..
Copy that, op die manier heb ik ooit een print van m'n grote voorblad achterop m'n rug gekregen (tand puntjes, leek wel een haaiebeet)

Maar ketting te slap kan volgens mij alleen maar als ie buiten het 'veerbereik' van je achterderailleur kan komen, en volgens mij heb je met 32km/h haast niet een dusdanig verzet dat de ketting zo slap kan hangen (of je moet op de granny sprinten :tong )
Je kunt wel naar crashen als je ketting schampt op het moment dat je veel kracht zet (staand), zo ben ik ook een keer op de klinkers neergesmakt (doordat ik op het stuur 'viel').
Ik zou denk ik vanuit de vindplaats eens terug gaan kijken ter plekke of je ergens mogelijke oorzaken kunt vinden, met name met die 100-150 meter radius. Wat Sabine verteld lijkt mij ook best wel aannemelijk voor deze situatie.

In ieder geval veel beterschap! :-q
140/110-140
Op m'n noppen ben ik in m'n nopjes :D
Ik ben GROEN bezig!
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik denk inderdaad dat ik nog verder heb weten te rijden, het is immers in een afdaling gebeurd. Maar het verder draaien van het wiel klinkt ook aannemelijk, daar nog niet aan gedacht moet ik zeggen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
super_fast
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 12:47

Op een goede Topo kaart moet je als het goed is de paden wel terug kunnen vinden. Misschien staan de paden al wel op de Topo kaart van Garmin, die hebben vrij veel mensen.
De motor is het belangrijkste onderdeel van je fiets en dat ben jij dus.
bikefraek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 september 2008, 23:41
Mijn mountainbike: CUBE ACID COMP

Als ik je goed begrijp kun je de bospaden wel zien op de foto's van google maps maar is je probleem dat je deze niet kunt meten. Als dit je probleem is heb ik de oplossing. Installeer Google Earth. (programma waar je de hele aardbol mee kan bekijken). Google Earth heeft de mogelijkheid om afstanden op de kaart te meten. dit kan in een recht lijn maar je kunt ook je eigen route intekenen. boven in beeld staan een aantal knoppen. een van die knoppen is een liniaal, als je daar op klikt komt er een nieuw venstertje. daarin selecteer je pad ipv lijn. nu kun je met de muis een lijn trekken door het landschap. navigeren door de kaart doe je dan even met je pijltjes toetsen. Succes.
Er kan veel met een HardTrail
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

bikefraek schreef:Installeer Google Earth.
Ik ken google earth wel, maar dat is alweer 2-3 jaar geleden. Toendertijd heb ik het niet meer opnieuw geinstalleerd omdat maps.google.nl voor mijn behoefte voldoende was.

Straks eens proberen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Misschien moet je toch nog even teruggaan naar de plaats des onheils en helpt dat om de ontbrekende scenes uit de film terug te halen. Als je geen spontane herinnering hebt, kun je met een geholpen herinnering weer stukjes terugvinden. Die geholpen herinnering kan op de plaats van het delict ineens naar boven komen (psychologie van de koude grond...)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Avvocato
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 15 februari 2009, 16:24
Mijn mountainbike: Trek 8500
Contacteer:

Heavy verhaal. Beterschap.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

bert l. schreef:Die geholpen herinnering kan op de plaats van het delict ineens naar boven komen (psychologie van de koude grond...)

Ik ga me niet de moeite doen om naar de ongevalsplaats terug te gaan. In de afgelopen jaren ben ik daar zo vaak geweest dat me daar heus niks meer gaat opvallen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gesloten