trapondersteuning..............wat vinden we ervan?

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

funride schreef:Eigenlijk lijkt het mij op een route in Nederland ook wel een keer lachen om twee keer zo hard over een route te kunnen knallen, ik denk dat dat bultje waar je anders net genoeg snelheid voor hebt om een beetje los te komen
in eens veel leuker is.
precies, dus dit is zeg maar niet het geval :wink:
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ik heb niet alle pagina's doorgenomen dus misschien is hij al voorbij gekomen maar dit systeem is toch wel erg onzichtbaar (je ziet het gewoon echt niet) en op bijna elke fiets in te bouwen:
http://www.elektrischefiets.be/ZelfbouwGruber.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor laat je in de zadelbuis zakken en drijft rechtstreeks de trapas aan. Accu zit in een standaard formaat zadeltas.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Haalde vandaag op een fietstocht vanuit Ischgl twee bikers in die op een MTB zaten met trapondersteuning. Mijn inschatting is dat deze bikers normaliter niet getraind genoeg zijn om de beoogde eindbestemming (Heidelberger Hütte) te halen. Met trapondersteuning lukt dat wel. Mooi toch, kunnen ze op deze manier ook genieten van de mooie uitzichten!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Zelf lijkt het me niks, want doe liever alles zelf. Maar tijdens mijn vakantie in Kirchberg, Oostenrijk, een maand geleden, kwam ik best veel KTM's tegen met trapondersteuning. Voornamelijk waren dat kinderen van ik schat een jaar of 12-15.... Blijkbaar kon je ze ergens in de buurt huren ofzo. Ik denk dat wanneer je conditie niet zo goed is, je er wel wat aan hebt in bijv. de bergen... Het is toch leuk dat het er is en het helpt wel, denk ik..... Overigens zag ik in een ander deel van Oostenrijk waar ik mijn vakantie begon ook veel oudere mensen met hybridefietsen fietsen met trapondersteuning.

(En in de Civic Hybrid waarin ik rijdt helpt het ook een klein beetje, dus waarom op de mountainbike niet). Ze zijn wel nog erg zwaar allemaal. Omhoog fietsen zal niet zo'n probleem zijn, maar een technisch downhill stukje is minder leuk...
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Tweemeter schreef:Ik heb niet alle pagina's doorgenomen dus misschien is hij al voorbij gekomen maar dit systeem is toch wel erg onzichtbaar (je ziet het gewoon echt niet) en op bijna elke fiets in te bouwen:
http://www.elektrischefiets.be/ZelfbouwGruber.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor laat je in de zadelbuis zakken en drijft rechtstreeks de trapas aan. Accu zit in een standaard formaat zadeltas.
Ik heb het systeem wel ergens op Internet voorbij zien komen @Tweemeter alleen weet ik niet of het dit forum was.
Ik wist wel dat het bestond.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Michon schreef:
funride schreef:Eigenlijk lijkt het mij op een route in Nederland ook wel een keer lachen om twee keer zo hard over een route te kunnen knallen, ik denk dat dat bultje waar je anders net genoeg snelheid voor hebt om een beetje los te komen
in eens veel leuker is.
precies, dus dit is zeg maar niet het geval :wink:
nou als je een topsnelheid hebt van 80kmpu kom je wel in de buurt.
http://www.youtube.com/watch?v=lPMwPNlZIOE" onclick="window.open(this.href);return false;
O.k. dit mag je natuurlijk niet echt trapondersteuning noemen het is meer een Elektrische aangedreven bike waarbij je kan meetrappen.
kan me niet voorstellen dat iemand dit koopt maar het lijkt me zeker gaaf om een dagje te proberen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Electrische fietsen ondersteunen tot een vooraf vastgestelde snelheid, voor stadsfietsen is dat bijvoorbeeld 25 per uur, daarna werkt het alleen maar tegen.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

zwaantje schreef:
Tweemeter schreef:Ik heb niet alle pagina's doorgenomen dus misschien is hij al voorbij gekomen maar dit systeem is toch wel erg onzichtbaar (je ziet het gewoon echt niet) en op bijna elke fiets in te bouwen:
http://www.elektrischefiets.be/ZelfbouwGruber.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor laat je in de zadelbuis zakken en drijft rechtstreeks de trapas aan. Accu zit in een standaard formaat zadeltas.
Ik heb het systeem wel ergens op Internet voorbij zien komen @Tweemeter alleen weet ik niet of het dit forum was.
Ik wist wel dat het bestond.
Volgens mij "gebruikte" Cancellara zoiets.... :lol: , maar naar mijn idee kan zoiets niet krachtig genoeg zijn. Ik kan het mis hebben, maar in de andere ontwerpen zitten er wel fatsoenlijke magneten en spoelen in voor een beetje vermogen....
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Michon schreef:Electrische fietsen ondersteunen tot een vooraf vastgestelde snelheid, voor stadsfietsen is dat bijvoorbeeld 25 per uur, daarna werkt het alleen maar tegen.
Niet alleen voor stadsfietsen geld deze 25 km/h. Als deze fietsen boven de 25 km/h bliven ondersteunen worden ze door de wet gezien als bromfiets, dus een helm op, kenteken en gele plaatjes op het spatbord
woody83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 334
Lid geworden op: vr 13 november 2009, 14:35
Mijn mountainbike: Cannondale flash met fatty

blauwe plaatjes tegenwoordig.
bij bar-end in apeldoorn fietst in de dinsdag avond groep ook een man met trapondersteuning
het is een oudere man maar zo kan hij wel lekker ze hobby blijven uitvoeren tot diep na zijn pensioen

ik zeg +10 voor de e-mountainbike
Wachten op het juiste moment wordt bijna altijd beloond.

't leven is als een neus,haal eruit wat erin zit.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

funride schreef:nou als je een topsnelheid hebt van 80kmpu kom je wel in de buurt.
http://www.youtube.com/watch?v=lPMwPNlZIOE" onclick="window.open(this.href);return false;
O.k. dit mag je natuurlijk niet echt trapondersteuning noemen het is meer een Elektrische aangedreven bike waarbij je kan meetrappen.
kan me niet voorstellen dat iemand dit koopt maar het lijkt me zeker gaaf om een dagje te proberen.
"Up hill the bike holds  the speed like a 110 cc. MX"

Wil je ermee de openbare weg op, dan zul je hem als motorfiets moeten laten keuren. Heeft zelfs teveel vermogen voor een brommer, laat staan snorfiets of e-bike.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Joep9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 30 juni 2011, 00:54

Tweemeter schreef:Ik heb niet alle pagina's doorgenomen dus misschien is hij al voorbij gekomen maar dit systeem is toch wel erg onzichtbaar (je ziet het gewoon echt niet) en op bijna elke fiets in te bouwen:
http://www.elektrischefiets.be/ZelfbouwGruber.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Motor laat je in de zadelbuis zakken en drijft rechtstreeks de trapas aan. Accu zit in een standaard formaat zadeltas.

Deze site geeft deze info mbt wetgeving: " 2. er is ondersteuning tot een maximum snelheid van 25 km/u "

Als ik de site begrijp dan voldoet dit systeem aan dit vereiste. Lijkt mij wat minder, daar ik vooral harder zou willen met zo'n ding, niet enkel minder energie zou willen gebruiken. (Natuurlijk maakt het dan wel verschil als je moet klimmen....) Misschien als ik heel lang achter elkaar zou willen fietsen, maar dan heeft zo'n ding weer een beperkte accuduur...
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik vraag me af wat de levensduur van een accu is, het zal vast geen 60 KM zijn zoals je op de verharde weg tegen komt.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

in de bergen met een Bionx circa 35 km in combinatie met circa 750 Hm.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Keetoo schreef:in de bergen met een Bionx circa 35 km in combinatie met circa 750 Hm.
Ik bedoelde offroad op de veluwe of zuid limburg
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie