Gaan ze dan eindelijk doorbreken de 29ers ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

roger77 schreef:Het argument ergens makkelijker over heen rijden snap ik niet helemaal (ik speel een beetje advocaat van de duivel). Als alles zo mooi strak als een tapijtje lijkt waarom dan nog het bos in. Het is toch juist het leuke, de uitdaging om moeilijke stukken op je route te hebben. Anders kun je net zo goed op een reet fiets gaan rijden op dat vreselijke asfalt.

Ik heb ook op een 29er mogen test rijden. Ik was wel onder de indruk. Je bent wel geneigd om sneller afdalingen te gaan doen en technische stukken. Ten minste dat had ik. Wel een hoger risico als het mis gaat
Spreek je jezelf nu niet tegen? :wink: Uiteraard is het ook op een 29er geen tapijtje in het bos, zoals je waarschijnlijk zelf hebt ervaren... Ik heb dat "tapijt" gevoel bij een fully: relaxd en klappen worden keurig opgevangen, maar is voor mij een beetje te: ik mis het gevoel dat ik er wat voor moet doen... Voor mij was juist een 29er de ideale mix tussen aan de ene kant het hardtail gevoel, aan de andere kant een stukje comfort, vergelijkbaar met een softtail...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

roger77 schreef: Ik heb ook op een 29er mogen test rijden. Ik was wel onder de indruk. Je bent wel geneigd om sneller afdalingen te gaan doen en technische stukken. Ten minste dat had ik. Wel een hoger risico als het mis gaat
Hogere schade als het mis gaat, misschien, echter... Risico is kans maal effect.

Het effect (schade) kan wel groter zijn, maar ik ervaar de kans dat er iets mis gaat als veel kleiner. In de dikke 2 jaar dat ik nu een 29er rij, heb ik 1x het 'overslag' gevoel gehad, dat je achterwiel los komt van de grond en je bijna over de kop dreigt te gaan. Toen lette ik ook echt niet op en remde ik met het voorwiel tegen een flinke steen aan. Gewoon lomp dus.

Ook heb ik mijn fiets sneller 'terug' onder controle, nadat het even uit de hand liep.

Het crash risico vind ik dus veel minder, ookal ga je harder.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Wicked DJ schreef:Om weer even terug te komen op de vraag uit de startpost: Gaan ze doorbreken de 29ers?
Als ik bij de LBS een groot deel van de hardtail collectie 29ers zie staan waar de maand ervoor nog crosshybrides stonden, dan denk ik dat ook de "doorsnee LBS" er in gaat geloven.

Het moet ook haast wel, want alle "doorsnee merken" gaan op grote/grotere schaal deze modellen in NL in de markt zetten.

Dus binnenkort moeten de 29er pioniers die graag apart willen doen/zijn (en dat zijn er stiekem best veel) overstappen op de 650B trein.
Die LBS 'moet' wel gezien het feit dat zij min of meer afhankelijk zijn van het aanbod van hun leverancier. Of niet?
Het steekt mij dan toch een beetje(ondanks dat ik een warm pleitbezorger ben van de 29er), dat een LBS die tot voor kort 'die grote wielen' maar niets vond (en ik denk toch dat dat er veel zijn), nu vrolijk en enthousiast die 29ers bij bosjes gaat verkopen. Dus meer vanuit zakelijk oogpunt dan overtuiging.

Afijn, 2011 it is.... de doorbraak.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Cubie schreef: Het steekt mij dan toch een beetje(ondanks dat ik een warm pleitbezorger ben van de 29er), dat een LBS die tot voor kort 'die grote wielen' maar niets vond (en ik denk toch dat dat er veel zijn), nu vrolijk en enthousiast die 29ers bij bosjes gaat verkopen. Dus meer vanuit zakelijk oogpunt dan overtuiging.
In dit specifieke geval is het gewoon een late ontdekking van de mogelijkheden die een 29er biedt en waar de bewuste LBS tot voor kort niet de mogelijkheden toe had i.v.m. een totaal gebrek aan goed leverbare en vooral betaalbare 29ers van de merken die zij voeren.
Daarbij: de cross hybrides zijn niet ineens uit het assortiment bij Trek, dus dat is sowieso niet het argument.

Het voorziet in een behoeft van de consument van de LBS. Ik ken een aantal concrete voorbeelden van klanten die eerst op een crosshybride reden voor woon-werk verkeer. Dit bleek niet geheel de stevigheid te bieden die de klant wenste. Toen zijn er een aantal overgestapt op een 26er voor woon-werk verkeer en diezelfde groep krijgt nu de 29ers als alternatief.
Voor de purist natuurlijk erg pijnlijk om te moeten vernemen, maar voor de LBS dus gewoon handel en voorzien in een behoefte.

Dus ik snap de toevoeging in de collectie wel.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

JeroenK schreef:Afgelopen zondag reed Bart Brentjens op een Trek Superfly het NK marathon en als ie niet verkeerd was gereden, had ie gewonnen.

650B? Boehhh! Ik kan me nog net inhouden. Dat is een ander topic Wicked... ga niet hier die discussie triggeren en later de wannabe mod uithangen en mensen vertellen dat die discussie hier niet thuis hoort hè ;).
Dus iedereen met een 29er moet er nu stans the crow banden op gooien en dan kunnen ze allemaal NK worden als ze niet verkeerd rijden.
Persoonlijk denk ik dat er toch meer marketing achter zit dat Bart ineens die wedstrijd op een 29er rijdt. Is natuurlijk heel leuk (lees: verkoopargument) voor de fabrikanten als iemand op een 29er NK wordt.
Zo is hij toch ook al ooit aan het stoeien geweest op een 69er, maar daar heb ik hem ook niet lang op zien rijden.

Ach, de toekomst zal het uitwijzen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

J2.0 schreef:Zijn er ook 29 er rijders die wat negatieve kanttekeningen durven te plaatsen?
Ja hoor. Je moet wat langer pompen om de banden op spanning te krijgen. Maar ook daar kom je wel overheen.

En toch vind ik geen smoel een superfly van TREK...
Een MTB schijt niet op een bospad
scaluner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 6 maart 2006, 01:32
Mijn mountainbike: GF Rig & Trek Session77
Contacteer:

Tismilucas schreef:
J2.0 schreef:Zijn er ook 29 er rijders die wat negatieve kanttekeningen durven te plaatsen?
Ja hoor. Je moet wat langer pompen om de banden op spanning te krijgen. Maar ook daar kom je wel overheen.

En toch vind ik geen smoel een superfly van TREK...
Als je een kleine auto hebt steken de wielen nogal uit (net binnen wettelijke marge) :D

Afbeelding
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

scaluner schreef:
Als je een kleine auto hebt steken de wielen nogal uit (net binnen wettelijke marge) :D

Afbeelding
Volgende keer de Mini maar bij de 29er achterop...... :lol:
flesh
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 2 september 2010, 21:16
Mijn mountainbike: Flash HiMod 1

zit zelf een beetje te lonken haar de hai hai fully 29'er van Kona, lijkt me een smikkel en smul apparaatje :-)
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

flesh schreef:zit zelf een beetje te lonken haar de hai hai fully 29'er van Kona, lijkt me een smikkel en smul apparaatje :-)
Vind het nieuwe model Hei Hei 29 er zeker beter uitzien dan de oudere 'hoekige' modellen.
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Ik ga er van uit dat de komende paar jaar de (NL)markt als een 'proeflokaal' voor 29ers zal zien. Het doen laten doorbreken van 29ers zal heus niet liggen aan de invloed van enkelen hier die 29ers prevaleren boven 26ers . Een sterk 'meute-effect' zal pas op gang komen als wedstrijdrijders prijzzzeeennnn winnen en daarbij de 29er als van wezenlijk belang aanwijzen. Dan pas zal de 29er kunnen doorbreken. Ik val in herhaling als ik zeg dat voor mij het doorbreken niet persé hoeft. Er blijft/blijkt voldoende onderdelen op stock beschikbaar om de (kleine) doelgroep te voorzien. Ook in een niché-markt is altijd wel een ondernemer actief.
Wat ik steeds meer als niet nozel ga beschouwen is het des Bouvri-argument: 'niet uitzien van klein frame met grote wielen en daarom geen 29er'.

Opmerkelijk is dat in de 'help - fiets gezocht - want weet het niet zelf'-rubriek er maar weinig 29ers voorbij komen zowel in de vraag als raadsfeer. Als we willen dat 29ers doorbreken kunnen we een statement afspreken dat iedereen die nu voor een keuzehulp staat: Rucksichtslos een 29er aanraden. Moderatoren kieperen elk advies richting 26er in de digitale prullenmand etc. :-q :winkie:
Een MTB schijt niet op een bospad
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Tismilucas schreef:Als we willen dat 29ers doorbreken kunnen we een statement afspreken dat iedereen die nu voor een keuzehulp staat: Rucksichtslos een 29er aanraden. Moderatoren kieperen elk advies richting 26er in de digitale prullenmand etc. :-q :winkie:
Doorbreken van 29ers hoeft van mij helemaal niet! :wink: Rij er zelf met veel plezier mee en ben overtuigd van de voordelen, maar waar de buurman op rijdt interesseert me niets! Het enige belang inderdaad wat ik er bij zou hebben is het aantal beschikbare onderdelen, en dan met name de banden... :-?
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

off topic: Banden hoeft toch geen probleem te zijn: shop.singlespeed.nl al gevonden?
Een MTB schijt niet op een bospad
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

retep52 schreef:Het enige belang inderdaad wat ik er bij zou hebben is het aantal beschikbare onderdelen, en dan met name de banden... :-?
Banden?..... onder welke steen heb jij gelegen? In die 8 jaar dat ik nu met 29ers rij, heb ik nog niet alle types kunnen proberen!
En wat zijn de andere onderdelen die niet of moeilijk beschikbaar zouden zijn? ik ben benieuwd.

Grtz cervus
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

En zijn toch genoeg banden niet in 29" beschikbaar die ik wel zou willen proberen.

2.4 FF bijvoorbeeld.
Gesloten