Volgende week ga ik in de Ardenne fietsen. Waar moet ik op letten qua afdaling en klimming (ja uiteraard voor de auto's, raveinen, beesten etc..).
Moet ik blijven zitten bij een beklimming of juist staan (met als nadeel dat je continue energie verliest aan de voorvering). Wanneer moet ik remmen bij een afdaling (ja uiteraard als het moet ivm tegenliggers, beesten auto's etc..), ik bedoel moet ik bijvoorbeeld zo min mogelijk remmen of juist continue om de snelheid in de hand te houden?
Alle tips zijn welkom.
BTW, ik rij een TREK8500 hardtail.
In de Ardenne fietsen, hoe?
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 20
- Lid geworden op: vr 13 juni 2003, 09:22
Your best isn't good enough, try harder.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
- Contacteer:
gewoon lekker fietsen en no worries!
de klimmentjes zijn alleen een stuk langer, dus ga niet gelijk 100 procent naar boven, maar verdeel je kracht!
Kijk goed vooruit (ik bedoel dat je dus niet alleen vlak voor je voorwiel moet kijken, en voor de wijsneuzen: nee niet achteruit, want dan zie je niets voor je): da's makkelijker corrigeren en evt. grotere objecten vermijden
Heel veel plezier ,
GK
ps
neem een grote bidon mee (of een volle camelbak) en iets te eten (en centjes voor een ijsje!)
de klimmentjes zijn alleen een stuk langer, dus ga niet gelijk 100 procent naar boven, maar verdeel je kracht!
Kijk goed vooruit (ik bedoel dat je dus niet alleen vlak voor je voorwiel moet kijken, en voor de wijsneuzen: nee niet achteruit, want dan zie je niets voor je): da's makkelijker corrigeren en evt. grotere objecten vermijden
Heel veel plezier ,
GK
ps
neem een grote bidon mee (of een volle camelbak) en iets te eten (en centjes voor een ijsje!)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 874
- Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
- Contacteer:
De klimmen zijn vaak langer dan in Nederland. Dus zoals je hier vaak wel kunt doen, gewoon op de macht naar boven beuken, kun je daar beter niet doen. Vaak zijn ze 2-3km lang en dan is het beter op souplesse te rijden, en hou een vast ritme. Ga ook niet te hard van start want dan ben je halverwege en dan trek je het echt niet meer. En ook vooral niet gaan staan. Behalve als het einde in zicht is en je nog wat energie over hebt.
In de afdalingen gewoon goed op letten, op afdalingen die je niet kent kun je beter iets vaker je remmen gebruiken (ook niet gelijk voluit remmen want dan blokkeren je wielen en das niet fijn met 50km/h). De ondergrond is ook vaak link dus beter iets rustiger aan. Het verschilt per afdaling maar sommige zijn zo snel, stijl en bochtig dat je continu de remmen licht in moet houden.
In de afdalingen gewoon goed op letten, op afdalingen die je niet kent kun je beter iets vaker je remmen gebruiken (ook niet gelijk voluit remmen want dan blokkeren je wielen en das niet fijn met 50km/h). De ondergrond is ook vaak link dus beter iets rustiger aan. Het verschilt per afdaling maar sommige zijn zo snel, stijl en bochtig dat je continu de remmen licht in moet houden.
Don't just train... train right.
- Bas
- Site Admin
- Berichten: 599
- Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz M20 TR
Tijdens het klimmen zoveel mogelijk in je zadel blijven zitten.
Staan kost meer kracht en neem maar van mij aan dat je de
klimmen daar vaak langen duren als je verwacht, dus spaar
je energie.
Afdalen: pas op voor losliggende stenen, vooral ook in de bochten.
Als je wilt kan je met héél veel snelheid naar beneden, maar
zeker als het droog en mul is moet je goed oppassen.
Veel plezier !
Staan kost meer kracht en neem maar van mij aan dat je de
klimmen daar vaak langen duren als je verwacht, dus spaar
je energie.
Afdalen: pas op voor losliggende stenen, vooral ook in de bochten.
Als je wilt kan je met héél veel snelheid naar beneden, maar
zeker als het droog en mul is moet je goed oppassen.
Veel plezier !
"Life is better on a mountainbike"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1125
- Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
- Contacteer:
waar in de ardennen...ikke ook nmlk dicht bij Virton.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog
wielrennert
Trek Fuel EX8 Eagle
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog
wielrennert
Trek Fuel EX8 Eagle
-
- Reporter
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
- Mijn mountainbike: Specialized Diverge
De eerste paar klimmtjes onder het tempo gaan rijden dat je denkt aan te kunnen.
Dan krijg je een beetje het gevoel hoe je lichaam reageert op het klimmen. Je weet dan hoe het gevoel zich ontwikkeld in de loop van een klim. ( de een komt langzaam op gang en kan het uren volhouden, de ander is een Bart Veldkamp, snel beginnen en aan het eind kruipend naar de top, en weer een ander kan super vlak rijden)
Dan kun je daarna elke keer een stapje sneller gaan. Naar mijn mening de beste manier om zonder uitgeput te raken lekker te klimmen.
Mooi advies, maar zodra ik niet alleen fiets, klim ik mezelf lekker stuk om bij de heren in de buurt te kunnen blijven.
Dan krijg je een beetje het gevoel hoe je lichaam reageert op het klimmen. Je weet dan hoe het gevoel zich ontwikkeld in de loop van een klim. ( de een komt langzaam op gang en kan het uren volhouden, de ander is een Bart Veldkamp, snel beginnen en aan het eind kruipend naar de top, en weer een ander kan super vlak rijden)
Dan kun je daarna elke keer een stapje sneller gaan. Naar mijn mening de beste manier om zonder uitgeput te raken lekker te klimmen.
Mooi advies, maar zodra ik niet alleen fiets, klim ik mezelf lekker stuk om bij de heren in de buurt te kunnen blijven.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo 9 maart 2003, 21:20
Dat wou ik oof even melden. Vooral in de bochten kun je in zo'n spoor komen. Omdat het daar wilder begroeid is zie je die niet zo goed.marcelca schreef:en pas op voor diepe sporen die je niet kan zien door het hoge gras
zie het verhaaltje van mij bij belgie -> eerste keer ardennen
groetjes marcel
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 45
- Lid geworden op: vr 22 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: B1 Stinger!!
- Contacteer:
een beetje achter je zadel hangen kan ook geen kwaad als je naar beneden gaat.
op die manier kun je beter je voor rem gebruiken.
en soms kun je beter een opstakel vol nemen als er om heen gaan!
veel plezier!
op die manier kun je beter je voor rem gebruiken.
en soms kun je beter een opstakel vol nemen als er om heen gaan!
veel plezier!
als lieve belg een tip: Vieille (veille?) Salme is lekker, de rooie piste, een 'kuitenbijter'. Iedereen welkom in onze achtertuin!!!
en die biertjes: een café met extreem veel lekkere streekbiertjes in Veille salme, super!
en die biertjes: een café met extreem veel lekkere streekbiertjes in Veille salme, super!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
- Mijn mountainbike: Scott Scale
brunette schreef:als lieve belg een tip: Vieille (veille?) Salme is lekker, de rooie piste, een 'kuitenbijter'. Iedereen welkom in onze achtertuin!!!
en die biertjes: een café met extreem veel lekkere streekbiertjes in Veille salme, super!
lange week hebben ze in Belgie (augustus tot nu ...dat 'n week bij jullie?)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1125
- Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
- Contacteer:
Misschien is ze wel blond (is niet lullig bedoeld hoor )
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog
wielrennert
Trek Fuel EX8 Eagle
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog
wielrennert
Trek Fuel EX8 Eagle
...pas ook op voor de Belgische weggebruikers tijdens de stukken over de openbare weg. Ik heb namelijk zelf van zéér dichtbij meegemaakt dat onze zuiderburen niet zomaar voorang verlenen aan bikers. Voor mezelf scheelde het ongeveer een centimetertje of 10, maar mijn fietsmaat was erg blij dat hij zijn helm op had zegmaar...
Ik zeg niet dat ze allemaal zo rijden en alleen maar zo in Belgie, maar naast bovenstaande gebeurtenis heb ik nog vele 'close-encounters' meegemaakt...
Pas goed op dus en verder gewoon genieten van alles wat de Ardennen te bieden heeft!!! en dat is veel...
Ik zeg niet dat ze allemaal zo rijden en alleen maar zo in Belgie, maar naast bovenstaande gebeurtenis heb ik nog vele 'close-encounters' meegemaakt...
Pas goed op dus en verder gewoon genieten van alles wat de Ardennen te bieden heeft!!! en dat is veel...