Techniek bij het maken van een sprongetje

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

En hoe zit het met schoenen van Fox Racing?
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Ik denk dat je het in eerste instantie niet moet hebben van de grip van de schoenen maar van een goede techniek.
Voor de sprong moet je niet proberen de fiets aan de pedalen omhoog te trekken maar juist de grond in te drukken door je lichaam van een lage positie naar een gestrekte positie te brengen. Als je op het moment dat je de afsprong berijkt je lichaam gestrekt is (of je ophoud met de fiets verder naar beneden drukken) zal de fiets omhoog springen door de energie die je er naar beneden in gedrukt heeft. Een en ander met de timing van het drukken hangt af van of je een fully hebt of een hardtail.
Dit comprimeren en daardoor de fiets van de grond krijgen kan je ook oefenen op een verhard terrein, dan krijg je een beetje het gevoel voor de beweging. Verder: veel oefenen.
Als het comprimeren goed gaat en de fiets dus een opgaande beweging heeft blijft hij vanzelf onder je voeten hangen en kan je dan eens gaan proberen de fiets onder je te bewegen door het stuur en de pedalen te verplaatsen.
Als je om te springen je pedalen en stuur omhoog trekt breng je een onbalans in je fiets waardoor het springen niet lekker zal gaan.
Don't believe the hype!
IQzero
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 13:18
Mijn mountainbike: Giant Trance / Trek remedy / Cove shocker

alhoewel het er mischien wat kryptisch staat heeft Hotsnail gelijk, let wel op dat er een verschil is tussen een bunnyhop en een sprong. (bij de jump afzetten/wegduwen van de fiets op de lip en bij de hop je positie tov de fiets naar achter verplaatsen zodat je voorwiel gemakkelijk omhoog komt, zodra hij los komt is naar je toe halen niet een probleem. Wat betreft de youtube filmpjes: er zit helaas veel ruis tussen, mocht het niet lukken dan kan een fiets techniek cursusje ook veel goeds doen

Trek nu bij een jump vooral niet aan het stuur met als doel om air te genereren want dit is het recept om je zelf goed kapot te maken.


Wat betreft de orginele topic vraag (afglijden van het pedaal): let eens op de positie van je pedaal tov je voet. je wilt er nietaf glijden tijdens de landing dus een rechte lijn van je been tot de as van het pedaal zit aardig in de goede richting (naast persoonlijke voorkeur). je pedaal zit dus in je voetholte en niet zoals bij SPD onder de bal van je voet. een paar goede schoenen/pedalen zijn natuurlijk een must maar dit hoeft geen kapitaal te kosten

skate schoenen kunnen icm een goed pedaal kunnen best, persoonlijk vind ik alleen niet echt geweldig maar dat zal voor iedereen anders zijn, mijn voorkeur ligt bij de Shimano AM40, deze komt met twee verschillende inleg zooltjes zodat je de stugheid kunt varieren en de zool heeft lekker veel grip op mijn V12's (maar verwacht wel wat opmerkingen van je fietsvrienden door het ietwat aparte uiterlijk ;-) ). Daarnaast heb ik ook wel rijders horen klagen over een teveel aan grip (dit zijn vaak mensen die graag hun voeten een heel klein beetje willen kunnen verplaatsen(draaien))

Ga ook zeker geen SPD's gebruiken met als doel om te kunnen springen, liever dan de techniek leren met flat's om daarna hetzelfde te kunnen doen met SPD. Ik heb niks tegen SPD's maar ze maken het heel gemakkelijk om het verkeerd aan te leren, Als je dan ooit nog eens met flat pedalen wilt rijden is het risico dat je pedaal kwijtraakt wel heel groot.
Are you a mountain biker or a roadie on dirt?
The Flying Duck
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 10 juli 2010, 16:09
Mijn mountainbike: Downhill = Cannondale perp 2 Stadsbike = scott voltage

Ik heb soms te veel grip op mijn pedalen,
Ik rijd met bbb flat pedalen met fox schoenen, en als ik vlak voor een grote jump mijn voeten nog even goed wil zetten dan zitten ze meestal vast op mijn pedaal door de ijzeren nopjes die erop zitten. En dit heeft al een paar keer voor een voet gezorgd die bij de landing wél van mijn pedaal afschoot...
PERP! baby PERP!

http://www.pinkbike.com/photo/5570008/" onclick="window.open(this.href);return false;
IQzero
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 13:18
Mijn mountainbike: Giant Trance / Trek remedy / Cove shocker

The Flying Duck schreef:...en als ik vlak voor een grote jump mijn voeten nog even goed wil zetten dan zitten ze meestal vast op mijn pedaal door de ijzeren nopjes die erop zitten....
heb je je voeten dan tijdens het rijden heel anders staan dan voor het springen??
Are you a mountain biker or a roadie on dirt?
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Op havanianas en spd pedalen lukt het me ook dus aparte pedalen heb je er niet echt voor nodig, noch andere schoenen.

Om aan de TS zijn vraag te voldoen.
Je crank horizontaal zetten, je voorste voet met de tenen omhoog, achterste met de hak omhoog en zo druk zetten dat je voeten tussen de pedalen zijn geklemd. Met een zachte dunne zool voel je precies wat je doet inderdaad met het holle gedeelte van je voet. Fiets eerst hard omlaag drukken met je armen en benen door je knieen zakken en vervolgen springen als of je niet op een fiets zit. Niet te veel achterelkaar op deze manier oefenen want dan breek je je voeten.

Vaak maakt het springen je niet sneller. Geen contact met de grond is geen aandrijving of stuurcorrectie. Het is wel leuk.
Oooeeessss
Plaats reactie