Techniek bij het maken van een sprongetje

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
TerrorTammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 10:46

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, heb sinds lange tijd weer een mountainbike onder mijn kont (Cube Acid) maar ik ben een hoop verleerd qua techniek.

Ben sinds kort onder andere met de hond in het bos aan het biken, maar ik merk downhill dat ik bij het maken van een sprong het niet voor elkaar krijg mijn voeten goed op de pedalen te houden. Ik heb gister ook mijn voet verrekt. (hoe krijg je het voor elkaar) :tong

Wat doe ik mogelijk verkeerd? Houd ik mijn knieeen niet genoeg gebogen?

Alvast bedankt! :winkie:
biker-berry
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 13:50
Mijn mountainbike: specialized S-works HT M5 2009

je rijd met gewone pedalen zonder cliks neem ik aan?
dan is het de kunst eerst het voorwiel omhoog te trekken en als die iets van de grond af is gewicht naar voren gooien (niet te veel anders word het zandhappen) en dan komt het achterwiel vaak wel mee ik zou het eerst eens met een lage snelheid op de weg proberen of op het gras

rijd je met cliks dan gaat dit veel gemakkelijker
dan is het puur een kwestie van voor en achterwiel tegelijk de lucht in te trekken (goed hard de pedalen naar boven trekken) en het gaat vrijwel vanzelf.

succes!
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Als je met gewone pedalen rijdt, kan je ook de pedalen iets schuin zetten en dan met behulp van de wrijving tussen de schoenen en pedalen springen. Ik weet niet of er meer op deze manier springen, maar ik vind het een handige techniek.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
TerrorTammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 10:46

@biker-berry
Ik gebruik inderdaad (nog) geen click pedalen. Is misschien wel handig om aan te schaffen, ik zit te denken aan van die semi spd's omdat ik het op sommige stukken wel handig vind even zonder click te rijden.
Beetje oefenen met omhoog halen van achterwiel kan in mijn geval ook geen kwaad. Ik heb er beetje moeite mee om het achterwiel goed van de grond te krijgen. Maar, oefening baart kunst :D

@Joenes
Ik heb die techniek wel enkele keren voorbij zien komen. Er zijn er meerdere die het op die manier doen, met name om het achterwiel extra hoog te kunnen trekken zonder clips.

Ik zal beide manieren eens flink oefenen en kijken wat mij het beste ligt :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Springen gaan leren met SPD is simpelweg jezelf voor de gek houden...

Zoek eens op Youtube op 'bunny hop' dan zijn er meer dan genoeg filmpjes te vinden met uitleg en demonstratie van hoe het moet. <Bijvoorbeeld>
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Eensch met Cheeta. Springen met SPD's is geen techniek maar mechanika. Trainen trainen en trainen en zoals al eerder gezegd, pedalen iets schuin zetten.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Let ook even op het juiste schoeisel. Het is niet voor niks dat zo'n beetje iedere pro downhiller kiest voor Five Ten schoenen als het écht spannend wordt op de tracks (lees: extreem nat en modderig).

De synergie tussen je schoenzolen en het pedaal is bijna net zo belangrijk als je pedalen in de juiste stand houden (zoals anderen hier al omschrijven). Dus kies voor een relatief stijve schoen met een zool van voldoende zacht rubber, zodat je voet steun krijgt in je schoen, maar je schoen ook voldoende grip houdt op je pedaal.

Overigens hoef je niet eens te kunnen springen om op je fiets te blijven zitten. Als je de techniek snapt van je pedaalstand dan kan je gewoon met beide wielen op de grond blijven, bij wijze van spreken.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
TerrorTammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 10:46

Whoohoo! Ik heb goed nieuws! Net weer even hard downhill gegaan met de hond achter me aan en ging vandaag veel beter! Ik krijg nu met minder problemen mijn achterwiel beter mee, en daardoor houdt ik ook beter contact met de pedalen.
Ik merk inderdaad wel dat ik andere schoenen moet aanschaffen voor dit soort grapjes, en niet gewoon op skateschoenen moet gaan rijden :roll: Levensgevaarlijk!

Net voor de deur nog even geoefend, en.......Ik heb em eindelijk door! Ik kan een fatsoenlijke bunnyhop! Wat ik ook niet voor elkaar kreeg eerst! Het is inderdaad kwestie van pedaal stand. Als ik ze iets schuin hou kan ik met mijn voeten het achterwiel omhoog trekken :winkie:

Oeh, ik ben zo trots op mezelf :lol:

Dank jullie wel voor het goede advies :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ja, slechts nagenoeg het hele (?) veld komt bij Slopestyle op skateschoenen naar beneden dus die dingen zijn echt totaal ongeschikt voor een paar lullige sprongetjes...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

cheeta schreef:Ja, slechts nagenoeg het hele (?) veld komt bij Slopestyle op skateschoenen naar beneden dus die dingen zijn echt totaal ongeschikt voor een paar lullige sprongetjes...
Toch zie ik All Star gympies :tong

Afbeelding

Maar skateschoenen zijn doorgaans aardig genoeg om mee te gaan springen ja, alleen laat de stijfheid van de zool te wensen over, wat bij mij nog wel eens tot pijnlijke voeten wil leiden bij een verkeerde landing o.i.d.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
TerrorTammie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 10:46

Maar skateschoenen zijn doorgaans aardig genoeg om mee te gaan springen ja, alleen laat de stijfheid van de zool te wensen over, wat bij mij nog wel eens tot pijnlijke voeten wil leiden bij een verkeerde landing o.i.d.
En dat had ik dus ook :tong Bijna een voetblessure opgelopen met die rotdingen.

Sommige skateschoenen zullen best goed zijn, en draag ze regelmatig, maar met de Nikes die ik nu heb, echt grip van niks. Nergens op trouwens :tong

Is niet zo dat ik alle skateschoenen afzeik hoor.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Is 5-Ten alleen online te verkrijgen?
katka
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 19:49

stevo87 schreef:Is 5-Ten alleen online te verkrijgen?
Voor wat betreft de mountainbikeschoenen lijkt het daar wel op ja.
Check de website fiveten.com en zie dat je alleen voor de bergvarianten offline terecht kunt in NL.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Volgens mij is het ook afhankelijk welke merk skateschoenen je draagt. Ik heb een redelijke collectie van Vans, Etnies, Osiris en DC shoes thuis, en rij meestal met 1 paar Vans die een redelijke stijve zool hebben, maar wel voldoende zacht zijn om te blijven "plakken" aan mijn pedalen. Ik heb de Etnies en Osiris ook geprobeerd, maar de Etnies zijn te stijf en glijden alle kanten op. De orsiris zijn weer te zacht, waardoor je dus de kans hebt op verrrekking of pijnlijke voeten.

Mocht je een paar Lightning Bolts hebben staan thuis, die werken over het algemeen ook wel goed. Hebben ook een redelijk stijve zool en voldoende "plakbaarheid".

Zelfs de verschillende Vans die ik heb zijn niet allemaal geschikt voor de fiets.
AllAboutSpeed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX

Vans zijn vaak het beste ja, door de open "blokjes" onder de zooi blijven ze goed aan je pedaal zitten. Vans heeft een collectie BMX schoenen, nou dat moet toch goed zijn...?
Plaats reactie