29er's geometrie'n

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
de lynx
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 april 2006, 20:58

Ik ga overstappen van een 26'' fully met 120mm voor en achter, naar een 29'' hardtail. Gary F. heeft over de geo nagedacht en het zogenaamde G2 (front/off set van de vork) geintroduceerd bij Trek.
Wie heeft er nog meer over nagedacht, ik heb namelijk geen behoefte aan een 26'' frame wat is aangepast door de fabrikant aan grotere wielen.
rogersantos
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 24 april 2007, 17:06

de lynx schreef:Ik ga overstappen van een 26'' fully met 120mm voor en achter, naar een 29'' hardtail. Gary F. heeft over de geo nagedacht en het zogenaamde G2 (front/off set van de vork) geintroduceerd bij Trek.
Wie heeft er nog meer over nagedacht, ik heb namelijk geen behoefte aan een 26'' frame wat is aangepast door de fabrikant aan grotere wielen.
Niner.
Laat nooit je fiets onbewaakt staan bij wedstrijden, marathons en toertochten!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

rogersantos schreef:Niner.
Beetje kort door de bocht, maar wel logisch.

Niner bouwt geen 26" fietsen, en heeft dus haar frames "from scratch" als 29" fietsen ontwikkeld. GF heeft ook z'n roots in 29ers, dus de geo daarvan lijkt me niet zomaar een 26" geo 11% vergroot.

Ik zou gewoon gaan testrijden. Een 29er fietst ook anders.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Specialized Stumpjumper, Merida 29, Tomac Flint.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ligt er ook helemaal aan naar welke rijeigenschappen je op zoek bent. Het ene frame zal meer "race-georienteerd" zijn terwijl een ander frame meer gericht is op comfort. In de Mountain Bike Plus van april/mei 2011 staat een test met negen 29ers, geeft ook weer wat meer richting.

Wanneer je je nog wat meer verdiept in de ontwikkeling bij de verschillende merken blijkt dat sommigen er toch al langer mee bezig zijn dan je misschien denkt. Ik heb me bv om logische redenen wat meer verdiept in Giant. Die hebben dit jaar voor het eerst 29ers zou je denken, en dan ook nog maar twee zeer slecht leverbare modellen, de XTC 29er en de Talon 29er. In het buitenland (bv VS en Australie) hebben ze echter al sinds eind 2009 jaar een veel uitgebreidere serie modellen beschikbaar en er zijn dus ook al sinds 2009 buitenlandse reviews beschikbaar van mijn XTC 29er.

Tuurlijk is het zo dat Gary Fisher een hele (mooie) historie heeft maar de anderen zijn er echt niet gisteren mee begonnen.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Tja, verschil in geometrie is er wel. Je ziet nogal eens 29ers met een wat kortere bovenbuis en daardoor krijg je een wat recreatievere houding. Of dit een kwestie van meedoen en 'dumpen' in de markt is en daarna ontwikkelen?? Je hebt het dan slechts over een cm of 2, maar dat maakt net het verschil in een sportieve/racy houding zoals Niner of GF.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Volgens mij las ik in een test in de Bike & Trekking dat Specialized eerst 29er epic ontwikkeld heeft en pas daarna de normale 26er heeft gebouwd (in ieder geval de nieuwste generatie).
"Righty tighty, lefty loosey."
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Cubie schreef:Tja, verschil in geometrie is er wel. Je ziet nogal eens 29ers met een wat kortere bovenbuis en daardoor krijg je een wat recreatievere houding. Of dit een kwestie van meedoen en 'dumpen' in de markt is en daarna ontwikkelen?? Je hebt het dan slechts over een cm of 2, maar dat maakt net het verschil in een sportieve/racy houding zoals Niner of GF.
Kortere bovenbuis valt wel mee, hou er wel rekening mee dat door de grootte wielen zorgen dat de voorkant hoger is dan moet je gaan kijken naar effectieve bovenbuis lengte.
Als je dit niet snapt dan moet je naar de fietswinkel en een meting laten doen
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
de lynx
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 april 2006, 20:58

Tja niner vind ik logisch maar wel erg veel geld. Ik keek naar de parargon van gary f voor 1900,-, Maar de giant xtc is voor 1600 vergelijkbaar afgemonteerd.
HkNeef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 413
Lid geworden op: ma 2 augustus 2010, 18:05

Misschien is een testdag van Bikefreak Magazine wat voor je? Voor 25,- kan een aantal 29'ers uitproberen. Op hun website staat het niet heel duidelijk vermeld en het is ook een "lezersactie". Pb me als je het artikel uit Bikefreak magazine wilt hebben, scan ik hetvoor je.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik ben me ook aan het orienteren op een 29er, maar dan een fully uitvoering. De hifi's van GF hebben daarbij mijn voorkeur.
Wat ik alleen het lastige vind is dat bij mijn weten maar één winkel deze verkoopt, maar dat ze een dergelijke fiets echt niet mee geven voor een stevig test rondje.....
Weet iemand of er testdagen zijn waar je 29 fully's (niet persé GF) kan testen? zodat ik in ieder geval het verschil tussen 26 en 29 kan voelen....
hkneef, keb je een pb gestuurd voor een scan van het artikel uit bikefreak mag....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
pannekoeken
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 13:18
Mijn mountainbike: Bijna alles, als het maar wielen heeft en descent genoeg is om als statussymbool te dienen
Contacteer:

Happy Bike days Malmedy 7-8 mei
Was Dr Paaj... Maar software maken is menselijk dus door een fout ben ik om zeep geholpen
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Rij inmiddels enige tijd (ook) op 29"er. Afhankelijk van wat je ermee gaat doen en wat voor type rijder je bent zijn er geen en minder goede keuzes.

Voor XC gebruik wil ik zelf graag "steile" hoeken in de balhoodsbuis. Dus 71 graden of meer (liefst zelfs 72 graden). Heb aantal keer met Niner gereden en da's erg fijne geometrie. Steile geometrie is beter voor snel bochtenwerk. Ga je echter lange tochten rijden en hecht je minder waarde en snel bochtenwerk dan kun je ook iets terug. Heb laatst echter met een 69 graden 29"er gereden en die was voor mij toch echt "te tam". Op snelle(re) singletracks was het hard werken. Omdat een 29" dit sowieso iets meer heeft dan 26" dus wat mij betreft frame dat iets steiler is.

Ga iig eerst proberen en de Happy Bike days is goede mogelijkheid daarvoor!
StAlTiCa
de lynx
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 april 2006, 20:58

Ik ben eruit en ga voor de 4.29 van Santos.....
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

de lynx schreef:Ik ben eruit en ga voor de 4.29 van Santos.....
En waarom nou juist net die?
Plaats reactie