Welke/wat voor Mtb schoen als je met flats rijd?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

Ik kon na het zoek topic te hebben gebruikt geen draadje vinden over dit onderwerp! (Sorry als die er wel blijkt te zijn)

Maar ik heb het niet zo op SPD pedalen, ik zit gewoon graag los! Voor mijzelf meer bewegingsvrijheid en ik merk dat ik in de bochten soms nog wel eens een voetje van de trapper haal (misschien niet z'n goede techniek ;) )

Ik ben nu dus op zoek naar een goede MTB schoen.. Ik merk alleen dat er bij de bekende merken niet veel aanbod is.... Het moet er nog wel een beetje flitsend uitzien het hoeft geen veredelde bergschoen te worden. Verder wil ik er een 100a120e aan uitgeven.

Rijd nu al 1,5jaar op adidas loopschoenen :S ik weet het... is ook niet alles!

Kun je gewoon spd schoenen kopen en gewoon het klikplaatje eraf laten? Of bied z'n schoen gewoon veel te weinig grip?
Laatst gewijzigd door Bartdelien op di 10 mei 2011, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker door kachelen!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

fiveten's (5/10)
DE schoen die echt kleeft op flat's (goeie flats)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Five Ten's worden idd vaak genoemd en doen het dan ook uitstekend.
Ik heb ze zelf nu een paar maanden en absoluut geen spijt. Mijn pedalen zijn de Shimano MX30. De maat van FT valt wat ruimer dan bv bij Shimano: daar moet ik altijd een maat groter van nemen dan mijn gewone schoenmaat, bij de FT's heb ik gewoon dezelfde maat als anders (ik heb de Impact Low).

Maar er zijn meer goede schoenen voor flatpedals, oa van Shimano.
Als je het aandurft via internet te bestellen kun je eens bij CRC kijken, die hebben oa meerdere types van Five Ten. (Ruilen als het niet past kan, je betaalt dan wel de retourzending naar CRC).

Het gebruiken van spd-schoenen waar je geen plaatje op monteert raad ik af, dat gaat toch ten koste van de grip.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

Oke zelf was ik dus nooit op z'n merk uit gekomen :) ik zal eens gaan kijken. Het zijn eigenlijk een soort skateboard schoenen dus...

Sommige merken hebben ook training schoenen zoals specialized: http://www.specialized.com/nl/nl/bc/SBC ... spid=57059" onclick="window.open(this.href);return false;

Komt eigenlijk beetje op het zelfde neer dus? Dit kan ik er ook voor gebruiken... Want het is denk ik (in mijn ogen) belangrijk dat er niet teveel demping in de zool zit omdat je anders met het fietsen veel kracht verliest door in veren van de zool. En de Schoenzool hoeft ook niet al te dik te zijn, als de zool maar dun, stevig en voor veel grip zorgt.
Lekker door kachelen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik de tekst op de site goed interpreteer zijn ze niet bedoeld om mee te fietsen.
Schoenen voor flat's zien er idd meestal skate-achtig uit, al hoeft dat natuurlijk niet perse. Zal wel met de doelgroep te maken hebben...

Een redelijk stevige zool is wel fijn denk ik, zeker als je wat langer op de fiets zit. Met lage wandelschoenen gaat het ook goed, al zit er behoorlijk verschil in grip is mijn ervaring.
Dat geldt trouwens ook voor de pedalen, het fijnst zijn pedalen die een enigzins holle vorm hebben (als je er van de zijkant tegenaan kijkt). Ik heb iig drie verschillende flat's gehad en de twee types die zo'n vorm hadden boden de beste grip.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

kermit schreef:Als ik de tekst op de site goed interpreteer zijn ze niet bedoeld om mee te fietsen.
Schoenen voor flat's zien er idd meestal skate-achtig uit, al hoeft dat natuurlijk niet perse. Zal wel met de doelgroep te maken hebben...

Een redelijk stevige zool is wel fijn denk ik, zeker als je wat langer op de fiets zit. Met lage wandelschoenen gaat het ook goed, al zit er behoorlijk verschil in grip is mijn ervaring.
Dat geldt trouwens ook voor de pedalen, het fijnst zijn pedalen die een enigzins holle vorm hebben (als je er van de zijkant tegenaan kijkt). Ik heb iig drie verschillende flat's gehad en de twee types die zo'n vorm hadden boden de beste grip.
Oke! Ik vond de Freerider van Five Ten wel een toffe schoen. Ziet er ook oke uit en ze hebben hem bij CHC! Ik heb namelijk gewoon een strak pakkie en dan staan van die hele grote bakbeesten er ook niet mooi onder ;)

http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=194" onclick="window.open(this.href);return false; << heb deze pedalen die lopen naar binnen en zijn dus Hol :)
Lekker door kachelen!
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ik heb sinds kort die Freerider schoen van FiveTen, ik vind ze heel erg fijn! Schoen heeft super grip op flats. Qua pasvorm sluit 'ie goed aan, schoenen zijn goed strak aan te snoeren en dan zit je ook gelijk goed in de schoen. Niet dat je hak nog loszit ofzo.

Het was een gok qua maat met op internet bestellen (en omdat ik sowieso bij elk merk een andere schoenmaat heb). Maar gelukkig goed gegokt. Ik zit meestal op 39,5-40, ik heb van FiveTen 40 (UK 6,5) besteld (onder het mom: beter iets te groot dan te klein). Bleek prima maat te zijn voor mij.

(Ik gebruik ze trouwens niet voor xc, maar voor 't freeriden. Voor xc prefereer ik nog altijd spd)
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

maaf schreef:Ik heb sinds kort die Freerider schoen van FiveTen, ik vind ze heel erg fijn! Schoen heeft super grip op flats. Qua pasvorm sluit 'ie goed aan, schoenen zijn goed strak aan te snoeren en dan zit je ook gelijk goed in de schoen. Niet dat je hak nog loszit ofzo.

Het was een gok qua maat met op internet bestellen (en omdat ik sowieso bij elk merk een andere schoenmaat heb). Maar gelukkig goed gegokt. Ik zit meestal op 39,5-40, ik heb van FiveTen 40 (UK 6,5) besteld (onder het mom: beter iets te groot dan te klein). Bleek prima maat te zijn voor mij.

(Ik gebruik ze trouwens niet voor xc, maar voor 't freeriden. Voor xc prefereer ik nog altijd spd)
Kan ik jou meteen vragen of het van die grote klompen zijn? Of zijn het mooie slanke schoenen.. Ze zullen we niet zo slank zijn als een spd schoen of..

Bedankt alvast!
Lekker door kachelen!
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Modelletje skateschoen is het. Niet heel erg slank dus. Maar ook niet van die lompe bouwvakkersschoenen zoals veel bikeschoenen.
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

maaf schreef:Modelletje skateschoen is het. Niet heel erg slank dus. Maar ook niet van die lompe bouwvakkersschoenen zoals veel bikeschoenen.
Oke thx!

Ken jij zo nog andere merken die dit soort schoenen maken?
Lekker door kachelen!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Shimano, Vans, 661, ... leveren allemaal "skateschoenen" om mee te fietsen.

Bijvoorbeeld Southside Sportsbikes heeft Five-Tens ook gewoon staan in de shop.
Heb zelf historisch een voorkeur voor Vans, maar verschillende kennissen hebben
de Five-Ten Freerider. Die zijn zeker niet lomp te noemen, hoewel het onder baggy
beter staat natuurlijk dan in combinatie met lycra.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
bulldogg73
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 20:22
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29

Ik rijd ook al een jaar met 5-10 freeriders.
Ze zijn maatecht en zitten super en zijn comfortabel.
De zool is ook lekker stevig, dus minder vermoeide voeten.
Je kunt ze ook dragen als je niet fietst.
Grip is perfect op goede flats.
Het enige nadeel is als je in modder moet lopen, dan hebben ze weer weinig/geen grip (doorfietsen dus).
Buiten bovengenoemde alternatieven worden ook Nike 6.0's gebruikt.
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Kijk eens aan:
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=337" onclick="window.open(this.href);return false;

Keuze genoeg.

Ik rij zelf met 5 ten's impact voor op de fiets.. en heb de freerun shoes voor normaal gebruik.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

...ik rijd met de Specialized Taho MTB schoen. Ik wilde niet alleen schoenen die te gebruiken zijn met flats, maar ook een waar je mee kan lopen/klimmen...en met de fiets op de schouders :winkie: Mocht je willen dan kan je aan deze schoen zelfs nog plaatjes voor SPD bevestigen maar hiervoor moet je wel een stuk uit de zool halen...
Gebruikersavatar
Leonard.
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 23 maart 2009, 22:27
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Inderdaad five-ten zoals iedereen zegt, maar als je geen 100 euro wilt uitgeven daaraan zou ik voor skateschoenen gaan (of in ieder geval iets met een zachte zool, zodat de pinnetjes er goed in steken). Vans met waffle zool kan ik aanraden.
Plaats reactie