Welke/wat voor Mtb schoen als je met flats rijd?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

deefdeef schreef:Ik overweeg de Teva Link te bestellen, maar twijfel over de maat.
Ik dacht begrepen te hebben de Link wat klein valt.
Normaal heb ik 42,5 (in mijn etnies zelfs 42), kan ik dan beter 43 bestellen?
43 zou dan als gegoten moeten zitten ;)
Ik heb zelf 44,5 terwijl ik normaal 44 heb namelijk.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@kevinbell: thnx. dan bestel ik 43. kijken hoe ze bevallen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Hoe vallen 5.10's uit qua maat? Zelfde maat als dagelijkse schoenen?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Ik rijd met Shimano AM41. (oude versie, wit met groen)

Zijn redelijk versleten maar plakken nog steeds goed aan de pedalen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb de teva's gister binnen gehad. De maat is goed. Volgens de teva-maat zou ik 42 moeten hebben, maar ben dus gegaan voor de 43. (Misschien dat 42,5 ook had gepast maar die hadden ze niet meer in de online-shop :) )
Helaas nog geen tijd gehad om op de fiets te stappen en te proberen. En vanavond lukt het ook al niet :(
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Tipje wat ik ervaren heb.
Omdat er zoveel padding aan de binnenkant van de schoen zit, trek je veters niet als een malle aan, maar gewoon normaal en dan een knoop erin :)
Had zelf als ik te hard aantrok dat de padding op een gegeven moment ging irriteren tegen de bovenkant van mijn voet door de constante beweging op de fiets.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

Hier mijn 2 centen vwb de verschillende schoenen (ik heb ze alledrie). De maatvoering van alle schoenen is precies zoals hij hoort te zijn, mijn voet vraagt 44,5, de schoenen zijn dat ook (dus niet als bij shimano waar een 45 zelfs nog te klein is).
de 661 filter: heerlijke schoen, loopt lekker en is lekker licht. Heb ze nu omgebouwd naar spd, maar daarvoor enige tijd als flats gereden en dat ging zonder problemen. Ik heb overigens wel het gevoel dat het rubber erg zacht is en snel kapot gaat (door de pinnetjes op de flats). Als de schoenen vies zijn spoel ze dan niet af met veel water. Als ze eenmaal nat zijn, duurt het echt eeuwen voordat ze een keer droog worden...

Five.ten Freerider: ook een heerlijke schoen, loopt ook erg prettig en is ook erg licht. Ik vind het ook echt een schoen om onder je spijkerbroek te dragen ;-). De zool is echt sticky wat ook weer wat meer vertrouwen geeft op de pedalen. Wat mij betreft helemaal niks op deze schoen aan te merken.

Teva Links: net in mijn bezit. Lopen ook lekker en zijn ook erg licht (misschien ietsje zwaarder dan de fivetens). Kwalitatief is dit de schoen waar voor mijn gevoel het meeste over is nagedacht. Deze schoen is echt 'af'. Veters met metalen uiteinden, extra versteviging voor de veters aan de bovenkant. 3 sets veters. de schoen zelf is behandeld met waterafstotend materiaal en veert alleen mee met de natuurlijke veerbeweging van de voet (als je loopt zeg maar). De andere kant veert ie niet mee (handig als je eens iets te hard neerkomt).

Ondanks dat de 661 filters ook gewoon goed zijn zou ik dus een voorkeur voor de teva's uit willen spreken, simpelweg vanwege de 'extra's'. Met de fivetens heb je nooit een miskoop overigens...
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Ik had 2 paar veters bij de mijne? Links.


De links zijn er nu ook in spd versie met een klittenband sluiting als extra.
Heb ze nog niet in Nl te koop zien staan maar zo te zien zijn ze niet echt compatible met flats als ik de zolen bekijk.
Gebruikersavatar
Maze
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 13 januari 2013, 23:29

Iemand ook ervaring met schoenen voor flats die nieuw wat minder kosten?
Ik wil af en toe met flats gaan rijden (dus voornamelijk spd) en wil eigenlijk geen 100 euro uitgeven voor een paar schoenen voor erbij. Iemand ervaring met schoenen van bv max 50 euro?
Happy is the way to meet your burdens - No matter how heavy or dark the day ...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hele volksstammen hebben jaren lang met skategympen kunnen rijden.
Ik veronderstel dat het nog steeds mogelijk is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Dat veronderstel jij goed :D , vind ik tenminste.

Ik heb totdat ik die teva's had ook gewoon met skategympen gefietst. Maar dat waren oude skategympen, met versleten zolen. Het ging wel, maar grip was natuurlijk net iets minder.
Dus moesten er nieuwe komen, qua prijs maakte het niet uit of ik nu teva's kocht of vans.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Maze
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 13 januari 2013, 23:29

cheeta schreef:Hele volksstammen hebben jaren lang met skategympen kunnen rijden.
Ik veronderstel dat het nog steeds mogelijk is...
Skategympen? En die zijn wel goedkoop ? Iemand een linkje misschien? En liever nog iemand met ervaring natuurlijk :wink:
Happy is the way to meet your burdens - No matter how heavy or dark the day ...
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ik vind dat je niet kan spreken over alleen "welke schoen.." Het gaat volgens mij om de combinatie schoen/flat pedal. Ik reed de FiveTen Freerider in combinatie met de Shimano PDMX 80. Supergrip.
De zool van de Freerider is relatief dun en was snel aan gort. Nu heb ik Teva Links maar in combinatie met de Shimano Flat vind ik de grip ruk.
Laatst gewijzigd door dizzasta op zo 13 oktober 2013, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Dit vind ik nog eens goede info.
Heb ook de Shimano PD MX-80 Pedalen en zat te twijfelen tussen de Teva Links (vanwege waterdichtheid), de FiveTen Freerider en de Shimano AM-41.
Ga nu dus voor de laatste, maar zoek nog wel een adres in omgeving Twente waar ik ze kan aanpassen. Iemand een idee waar??
Rust kan je redden.
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

dizzasta schreef:Ik vind dat je niet kan spreken over alleen "welke schoen.." Het gaat volgens mij om de combinatie schoen/flat pedal. Ik reed de FiveTen Freerider in combinatie met de Shimano PDMX 80. Supergrip.
De zool van de Freerider is relatief dun en was snel aan gort. Nu heb ik Teva Links maar in combinatie met de Shimano Flat vind ik de grip ruk.

Dan is er ook weer de vraag;

Hoe heb je de pinnen ingesteld?





Ik heb ze bij mijn saints op de hoogste stand maar zou zelfs nog wel wat langer willen hebben.

Iemand van het forum heeft dit opgelost door dikkere pinnen te monteren in combi met teva/ saints.
Plaats reactie