Welke/wat voor Mtb schoen als je met flats rijd?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Volgens mij komt het ontbreken van grip bij de Teva Links doordat de zolen een relief (groeven) hebben in combinatie met de max pinhoogte van de PD MX-80 pedaal van 3 mm. Ik zie dat die Shimano AM-41 schoenen ook een dergelijke zool hebben :-{
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

J.I. schreef:
dizzasta schreef:Ik vind dat je niet kan spreken over alleen "welke schoen.." Het gaat volgens mij om de combinatie schoen/flat pedal. Ik reed de FiveTen Freerider in combinatie met de Shimano PDMX 80. Supergrip.
De zool van de Freerider is relatief dun en was snel aan gort. Nu heb ik Teva Links maar in combinatie met de Shimano Flat vind ik de grip ruk.

Dan is er ook weer de vraag;

Hoe heb je de pinnen ingesteld?





Ik heb ze bij mijn saints op de hoogste stand maar zou zelfs nog wel wat langer willen hebben.

Iemand van het forum heeft dit opgelost door dikkere pinnen te monteren in combi met teva/ saints.
Ikzelf heb even geexperimenteerd met langere pinnen. Dat waren (geloof ik) langere m5 boutjes. De originele pinnen zijn dat ook maar het gedeelte wat uit je pedaal steekt is veel kleiner. Die langere m5 boutjes ging ik in de zool voelen en uiteindelijk bleek de dikte m5 weer niet goed te passen in de groef. Dus ook weer weinig grip.
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik rijd all mountain met DMR V8 pedalen. Tot nu toe op schoenen van de Aldi: loop-achtig model met spd bevestiging met afdekplaatje. Deze plaatjes ben ik echter verloren waardoor de zool bij dit gat helemaal aan gort scheurt. Bovendien was ik altijd zoekende naar goede grip door het hardplastic afdekplaatje of de verotte zool.

Nou zoek ik een schoen waar ik goed mee kan lopen op singletracks. Ik rijd eigenlijk alleen maar in de Alpen en Vogezen en voor de trails die ik vet vind moet ik nou eenmaal geregeld mijn fiets over rotsige paadjes omhoog duwen.

Ik verwacht echter dat ik met echte flat schoenen (bijv. Five Ten Freerider) te weinig grip op modderige/natte paadjes heb. Met trail schoenen (bijv. Mavic Alpine XL) verwacht ik dat ik prima kan lopen en ook een goede grip op flats heb maar dat deze ook bij de spd bevestiging zal uitscheuren na verloop van tijd...

Wat denken jullie? Is de Five Ten Impact low een gulden middenweg? Zoja, zijn er meer van dit soort schoenen?

Wouter
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Northwave Rocker.
Onder droge condities prima geschikt.
Dit jaar hele zomer mee gereden. o.a. op identiek terrein als alpen: Verdon in Frankrijk.
Rust kan je redden.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Heeft er ook iemand ervaring met WINTER schoenen voor flat-peddals?
Ik zou eigenlijk wel van die mooie NW Arctic willen kopen (heb altijd last van koude voeten) maar deze schoen is voor SPD gemaakt. Is er iets vergelijkbaars voor flat-peddals?
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Wolvhammer?

http://45nrth.com/products/softgoods/wolvhammer" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen zijn deze ook voor spd geschikt.


Wil je geen spd zou je aan hoge 510 of hoge Tevas kunnen denken.

Anders gewoon een bergschoen proberen.
Bij deze laatste is genoeg keus maar je moet ff een geschikt niet te grof profiel zien te vinden.
Dgo
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29

Zelf rij ik nu met Shimano PD MX-80 en Five Ten Freerider Elements, ben er erg tevreden over.

Heb de elements gekocht omdat die iets beter bij het nederlandse weer passen. Enige probleem is de er water langs de tong je schoen in loopt, als dat niet wilt kun ja altijd nog de Five Ten Karver of Diddie Schneider nemen.

Heb eerst een paar keer met Vans half cab gefietst, maar dat vond ik niet lekker fietsen. De Vans hebben wel lekker veel grip, zijn goedkoop te krijgen in de uitverkoop, maar hebben geen stijfheid in de zool. Hierdoor kreeg ik zere voeten tijdens fietsen.
BMC\ fourstroke FS 29
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Vanmiddag mijn eerste ervaring met de Shimano SH-AM41 schoenen in combinatie met de Shimano PD-MX80 Flat pedals (zonder de ringetjes).
Zaten prima en hadden uitstekende grip. Lijken me met kouder weer ook lekker warm. Kortom: eerste indruk is goed.
Design valt over te twisten. Mijn vrouw vonden het net klompvoetjes toen ik ze aan had. En die duffe opvallende witte contouren maak ik heel snel zwart.
Rust kan je redden.
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Five ten impact low in combinatie met Sealskinz waterdichte sokken. Geen natte of koude voeten in de winter.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ik merk wel dat er veel meer druk op de bal van mijn voet komt, ook al gebruik ze maar even dan bij een SPD schoen, dat zal natuurlijk in de harde zool van mijn Sidi's zitten. Maar bij de Salomon's die ik gebruik merk ik dat toch al snel, wellicht ook een kwestie van gewenning, lang fiets ik er niet op.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Zouden er geen (rubberen) plaatjes te krijgen zijn die op de plaats van de SPD-plaatjes geschroefd kunnen worden en waarmee een SPD-schoen tot flatpedal-schoen gepromoveerd wordt?
(of moet ik eerst patent aanvragen op deze vinding ;-)

Ik heb overigens van een set Itek winter schoenen de voorste zolen afgeslepen met een flex en daar rubberen zolen van de schoenmaker op gelijmd. Op zich een goede oplossing, maar ik zoek toch iets beters. En eigenlijk ben ik huiverig om van een paar NW Artics meteen de zolen af te slijpen.....
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Fr@venture schreef:Zouden er geen (rubberen) plaatjes te krijgen zijn die op de plaats van de SPD-plaatjes geschroefd kunnen worden en waarmee een SPD-schoen tot flatpedal-schoen gepromoveerd wordt?
(of moet ik eerst patent aanvragen op deze vinding ;-)
Doe geen moeite om patent aan te vragen omdat er zat SPD schoenen zijn die ofwel met een plaatje geleverd worden om het SPD gedeelte af te dekken (ik heb ze bij een set Vans) ofwel waar je de zool er ter plaatse uit moet snijden om bij de SPD te komen (Shimano's in een ver verleden in ieder geval).

Daarmee is het edoch geen flatpedal schoen maar een noodoplossing IMHO...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

cheeta schreef: Daarmee is het edoch geen flatpedal schoen maar een noodoplossing IMHO...
Zouden er, los van het profiel in de zool en de ESD plaatjes, nog andere verschillen bestaan tussen SPD-schoenen en flat-pedal-schoenen?
Ik denk dan aan bijvoorbeeld de stijfheid van de zool of de stijfheid van de hiel?

Ofwel, zou ik er wel verstandig aan doen om een SPD schoen om te toveren tot een flat pedal schoen?

P.S. ik zag dat FiveTen losse zogenaamde 'resole' kits verkoopt waarmee je dus je eigen upgrade schoen van net zulke goede grip zou kunnen voorzien als een originel FiveTen :-)
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
Hecoll
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 15 juni 2011, 23:37

dizzasta schreef:Volgens mij komt het ontbreken van grip bij de Teva Links doordat de zolen een relief (groeven) hebben in combinatie met de max pinhoogte van de PD MX-80 pedaal van 3 mm. Ik zie dat die Shimano AM-41 schoenen ook een dergelijke zool hebben :-{
Normaal zou je toch verwachten dat je met die combi's genoeg grip hebt.
Misschien dat je verwachting wel wat te hoog is?
Ik heb sinds kort specialized pedalen op mijn fiets en heb over de grip niet te klagen.
Ondanks dat ik even voor nood met normale werkschoenen fiets.
Op mijn andere fiets zitten van die goedkope Wellgo's en ook daar had ik genoeg grip mee.
Wel minder als met de specialized maar ik wil het niet direct ruk noemen..

Ik heb de Teva's in bestelling staan.
Benieuwd wat mijn bevindingen hierover zijn.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

ik rij 661 filter. deze kan je zowel spd als flat rijden. echter vind ik hem niet zo goed werken als een 5/10.
alleen lopen met 5/10 en de 661 filter gaat niet goed. daarvoor heb je een schoen met noppen nodig en die werken niet goed icm flats.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie