stuur en zadelhoogte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

eej bikers...

ik heb nog niet echt ervaring met de hoogtes van alles.
daarmee wil ik zeggen hoe hoog je het stuur moet hebben en het zadel.
ik zie in vele filmpjes dat mensen het zadel bijna niet gebruiken en het stuur ook behoorlijk laag hebben om goed te kunnen optrekken...
lijkt het nu of die sturen en zadels zo laag zijn of ?
ik wil graag meer informatie hierover want ik rij, altijd met het stuur en het zadel vrij hoog :~

alvast bedankt...
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Bikefitting meting laten doen. Fiets afstellen. Praten we verder.
Jurgen_w
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 juli 2003, 14:53

dit ff invulen en je krijgt al een hoop meer maten.

http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure ... Height.asp

De zadelhoogte is in grote maten bepaald door je beenlengte. Wat je dan doet met je stuur is min of meer persoonlijk

-lager is een meer race-houding op je fiets, maar minder comfortabel voor de rug. Je brengt dan ook mee gewicht op je voorwiel, beter voor de klimhoudingen.
-Hoger is dan weer minder belastend voor de rug, en iets makkelijker in de afdaling.

Tis dus eigenlijk een beetje persoonlijke keuze, speel een beetje met je shims tussen stuurpen en frame.

Wil er toch nog ff aan toevoegen, dat ik niet begrijp hoe sommige aan zo'n belachelijke hoge zithouding komen, als ik naar de "bikes" hier kijk. Ohja anders is het niet Cool ofzo? Sommige hebben hier een beenlengte van 1.0 m denk ik.
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

k bedankt voor die site.
heb me opgemeten en al.
en nu weet ik hoe ik alles moet hebben bedankt :-q
Loco-Motion
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 3 november 2002, 23:58
Mijn mountainbike: een kapot balhoofd hebbende.

Jurgen_w schreef:Wil er toch nog ff aan toevoegen, dat ik niet begrijp hoe sommige aan zo'n belachelijke hoge zithouding komen, als ik naar de "bikes" hier kijk. Ohja anders is het niet Cool ofzo? Sommige hebben hier een beenlengte van 1.0 m denk ik.
ja!
misschien de volgende keer maar gewoon niet toevoegen.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Loco-Motion schreef:
Jurgen_w schreef:Wil er toch nog ff aan toevoegen, dat ik niet begrijp hoe sommige aan zo'n belachelijke hoge zithouding komen, als ik naar de "bikes" hier kijk. Ohja anders is het niet Cool ofzo? Sommige hebben hier een beenlengte van 1.0 m denk ik.
ja!
misschien de volgende keer maar gewoon niet toevoegen.
Waarom niet toevoegen? Lijkt me een rechtvaardige vraag/opmerking en nog redelijk on-topic ook. Zeker nadat het antwoord al gegeven was op de originele vraag.
Trainen is voor mensen zonder talent!
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Jurgen_w schreef:Wil er toch nog ff aan toevoegen, dat ik niet begrijp hoe sommige aan zo'n belachelijke hoge zithouding komen, als ik naar de "bikes" hier kijk. Ohja anders is het niet Cool ofzo? Sommige hebben hier een beenlengte van 1.0 m denk ik.
Ik heb een binnenbeenlengte van 99cm om precies te zijn. Ben ik nu Cool? Ik begrijp je opmerking en frustratie niet helemaal.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Spook-E schreef:
Jurgen_w schreef:Wil er toch nog ff aan toevoegen, dat ik niet begrijp hoe sommige aan zo'n belachelijke hoge zithouding komen, als ik naar de "bikes" hier kijk. Ohja anders is het niet Cool ofzo? Sommige hebben hier een beenlengte van 1.0 m denk ik.
Ik heb een binnenbeenlengte van 99cm om precies te zijn. Ben ik nu Cool? Ik begrijp je opmerking en frustratie niet helemaal.
hier hetzelfde... mijn binnenbeenlengte is ook iets van een meter...
Dus ik ben automatisch cool :~
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ja, eigenlijk moeten we er niet moeilijk over doen. We zijn gewoon cool. Punt.
Jurgen_w
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: di 15 juli 2003, 14:53

Tja sommige zadelhoogtes hier lijken mij niet in verhouding met het gekozen frame dan :~ Of ik zal dan wel super korte benen hebben :tong.

Hey spook-e klein vraagje, twas me ooit al eens opgevallen maar ik kon de fiets niet meer vinden, de jouwe dus. Je snelsuiting van je voorwiel staat naar beneden (of stond het niet aangespannen op de foto :-? ). Ik zou het naar boven zetten, zo heb je geen kans dat het door een steen of tak open kan komen :roll:
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Jurgen_w schreef:Hey spook-e klein vraagje, twas me ooit al eens opgevallen maar ik kon de fiets niet meer vinden, de jouwe dus. Je snelsuiting van je voorwiel staat naar beneden (of stond het niet aangespannen op de foto :-? ). Ik zou het naar boven zetten, zo heb je geen kans dat het door een steen of tak open kan komen :roll:
Staat normaliter ook naar boven...
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Spook-E schreef:
Jurgen_w schreef:Hey spook-e klein vraagje, twas me ooit al eens opgevallen maar ik kon de fiets niet meer vinden, de jouwe dus. Je snelsuiting van je voorwiel staat naar beneden (of stond het niet aangespannen op de foto :-? ). Ik zou het naar boven zetten, zo heb je geen kans dat het door een steen of tak open kan komen :roll:
Staat normaliter ook naar boven...
ff gekeken, inderdaad...


geen idee wat mijn binnenbeenlengte is trouwens.
m'n frame is maatje L, m'n zadel staat op 76,5 cm en steekt toch een stuk boven m'n frame uit.
sloping top tube noemen ze dat, stap comfortabel af in 't terrein :wink:
Plaats reactie