Welke banden bij welk type ondergrond?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
interceptor
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: SCC02, run's like wildfire

Vaak is de keus van banden voor een bepaalde ondergrond niet eenduidig, kijk maar 'ns bij een toertocht, breed, smal, noppen en semi. Alles komt voor terwijl we toch dezelfde route rijden :~
Onafhankelijk van fabrikaat heb ik een lijstje samengesteld met verschillende type ondergrond met daarachter een oplossing (?): brede of smalle band, semi of noppen profiel en lage of hoge bandenspanning. Er zullen ongetwijfeld meer parameters zijn maar de bovenstaande lijken mij het meest van invloed.
Definitie:
hoge bandenspanning: >3bar
Lage bandenspanning: < 2.5bar
Brede band: >2.2"
Smalle band: <2.1"
Ik heb een aftrap gemaakt met mijn keuzes maar heb na zoveel jaren mtb ook nog twijfels.
Kopieer de lijst, verbeter, vul aan en licht eventueel toe.


Harde zandbodem: smal voor, smal achter, semi voor, semi achter, hoge spanning.
Zachte zandbodem: breed voor, breed achter, semi voor, semi achter, hoge spanning.
Los zand: smal voor, smal achter, nop voor, nop achter, hoge spanning.
Modder: smal voor, smal achter, nop voor, nop achter, hoge spanning.
Bevroren zandpaden (sporen):breed voor, breed achter, semi voor, semi achter, lage spanning.
Verse sneeuw: breed voor, breed achter, semi voor, semi achter, lage spanning.
Geplette sneeuw:breed voor, breed achter, semi voor , semi achter, lage spanning.
Nat gras: smal voor, smal achter, nop voor, nop achter, lage spanning.
Rots/losse stenen: breed voor, breed achter, nop voor, nop achter, lage spanning.
Trailblazed by Gerard ROND
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ik rij altijd semi-slick (Twisters 1.9 of Racing Ralph 2.1) en als ik een nopje nodig heb (in een nat/modderig Zuid-Limburg) wordt het de combi Explorer (voor), Escape (achter) beide in 2.1

Druk 3 bar.

Edit: ik snap de fuck niet van je lijstje dus ik heb het ff zo gedaan.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:Edit: ik snap de fuck niet van je lijstje dus ik heb het ff zo gedaan.
Wat valt er niet aan te snappen :~ ? Zo moeilijk is het toch niet? :D
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ga toch niet voor iedere ondergrond een andere band steken? Wat een geouwehoer. Alles valt op semi's te rijden hier in nederland, of je je er prettig bij voelt is een tweede.

De keuze voor noppen zit bij mij vaak tussen m'n oren. Moet zeggen dat ik momenteel nog steeds met de Ralphs rij die nog steeds voldoende grip hebben ook in deze waterige periode. De twisters had ik er allang afgehaald.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:ga toch niet voor iedere ondergrond een andere band steken? Wat een geouwehoer. Alles valt op semi's te rijden hier in nederland, of je je er prettig bij voelt is een tweede.
Ja daar heb je idd gelijk in. Moet zeggen dat ik altijd op een noppenband rij en nooit op semi-slick. Je zou wel per periode andere bandjes erop kunnen zetten. Zomer semi en winter noppen bijv.
Voor wedstrijdrijders kan dit lijstje natuurlijk wel handig zijn, zij zullen wel telkens andere banden monteren (neem ik aan).
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Sjase schreef:Voor wedstrijdrijders kan dit lijstje natuurlijk wel handig zijn, zij zullen wel telkens andere banden monteren (neem ik aan).
Dat valt wel mee, voor zover mogelijk zullen ze altijd met semi's rijden. Het enige waar veel in gevarieerd wordt is bandenspanning.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:
Sjase schreef:Voor wedstrijdrijders kan dit lijstje natuurlijk wel handig zijn, zij zullen wel telkens andere banden monteren (neem ik aan).
Dat valt wel mee, voor zover mogelijk zullen ze altijd met semi's rijden. Het enige waar veel in gevarieerd wordt is bandenspanning.
Oh ja, natuurlijk, semi heeft veel minder rolweerstand. Anders moet er ff een lijstje opgesteld worden met verschillende bandenspanningen voor bepaalde ondergrond. Dat weet ik zelf vaak ook niet goed.

Ga deze lente/zomer trouwens een keer semi's monteren Jet S ofzo. En dan maar hopen dat dat gemiddelde omhoog gaat :D .
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ik zou de Jets lekker laten liggen en Schwalbe Racing Ralph kopen. Persoonlijk heb ik het niet zo op die Jets, geven mij een onzeker gevoel in de bochten.

Bandenspanning is ook zeer persoonlijk. Ik rij graag met harde banden. Een ander weer niet.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Voor wedstrijden heb ik afgelopen seizoen bijna alleen maar met de Fast Freds gereden (alleen in Zoetermeer de Black Jack). Volgend seizoen moet alles te doen zijn met Racing Ralphs. Ik reed bijna altijd met hoge bandenspanning, 3,5 bar ongeveer maar ik ga denk ik volgend seizoen met wat minder lucht rijden, 2,5-3 bar ongeveer (meer grip, minder rolweerstand?, minder gestuiter). Ben zelf ook niet zo zwaar dus dat scheelt.
Don't just train... train right.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Spook-E schreef:ik zou de Jets lekker laten liggen en Schwalbe Racing Ralph kopen. Persoonlijk heb ik het niet zo op die Jets, geven mij een onzeker gevoel in de bochten.

Bandenspanning is ook zeer persoonlijk. Ik rij graag met harde banden. Een ander weer niet.
Ja dat wilde ik er nog bijzetten, dat ik ook nog aan Racing Ralph zit te denken. Maar heeft die RR niet meer profiel (en meer rolweerstand)? Niet dat dat voor mij veel uitmaakt. Ander nadeel is de prijs van die band. Pfoe, die is echt niet mis :-{ .
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Meer profiel ja, meer rolweerstand nee. Dat profiel zorgt net voor dat extra beetje meer grip (ook in de huidige omstandigeheden).

@Jef, 3,5 bar! Jezus man, jij moet met minder dan 3 bar kunnen rijden joh.
Boscrosser
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
Mijn mountainbike: Naamloos geval

Even een vraagje tussendoor. Ik rij altijd op semi's maar vind het nu vooral op steile klimmetjes te weinig grip hebben, en wil een noppenband aanschaffen vooral voor het klimmen door modder en natte bladeren. Welke band raden jullie mij dan aan?
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Boscrosser schreef:Welke band raden jullie mij dan aan?
Moeten ik dat nog zeggen?
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Kvind het wel een handig overzichtje, loop altijd te klooien met welke banden ik nu weer het beste kan gebruiken. Ik denk dat het een goede richtlijn is.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

altijd en overal continental Vertical Pro Tection. 2.3 breed, gewoon noppen, en 2 bar voor en 2,1 bar achter. werkt echt perfect.
laatst een dag IRC mythos gereden(geen semi slick versie), daar reed ik vroeger mee en vond dat een goede band. het blijft bij een dag, want toch wel duidelijk minder dan conti vert. pro
Plaats reactie