Welke banden bij welk type ondergrond?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
djjr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 16:02
Mijn mountainbike: Cube Analog 29

Op mijn fiets liggen voor en achter banden van het type Rapid Rob.

Ik heb afgelopen vakantie in Limburg 3 maal lek gereden in 2 weken tijd.
1x stukje glas 2x dikke doren. Toch ben ik op de mtb routes zo ver mogelijk bij de doren heggen vandaan gebleven.

Is het mogelijk van dat spul in de band te doen waarmee een tubeless band wordt dicht gemaakt.
Of werkt dat niet met binnenbanden.
Santakroes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 oktober 2010, 18:00

Paul Chris schreef:
ronald43 schreef:Ik lees hier veel over soorten banden maar welke bandenspanning moet je dan rijden. Op mijn racing ralp staat dacht ik 1,8 bar tot 3,7 bar waarop moet je ze zetten als je gaat mtb in het bos. En kan ik ze dan met die fietspomp van de aldi/lidl die deze week in de aanbieding zijn op spanning brengen?
De bandenspanning is nogal afhankelijk van je gewicht en de ondergrond, maar 3,7 lijkt me in alle gevallen teveel. Ergens tussen de 1,8 en de 2,5 zou ik zeggen. En gewoon proberen. En een Lidl fietspomp lijkt mij goed genoeg, waarom niet?

Pas op met goedkope pompjes! Heb ooit vlak voor een Bart Brentjes Challenge een Cordo aangeschaft met ingebouwde manometer. Had nog nooit m'n bandendruk gemeten en was verbaasd dat dat ding 1 bar aangaf terwijl voor mijn gevoel de druk gewoon goed was. Ik de banden dus oppompen tot 2,5 bar omdat dat de aanbevolen druk was voor dat type band. Tijdens de BBC een gigantische schuifer gemaakt met enkele reis ziekenhuis tot gevolg. Bleek later dat die manometer 1,5 bar op de Cordopomp te weinig aangaf. Ik reed dus met 4 bar rond! En dat komt dus niet ten goede aan de grip!
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

Santakroes schreef:
Pas op met goedkope pompjes! Heb ooit vlak voor een Bart Brentjes Challenge een Cordo aangeschaft met ingebouwde manometer. Had nog nooit m'n bandendruk gemeten en was verbaasd dat dat ding 1 bar aangaf terwijl voor mijn gevoel de druk gewoon goed was. Ik de banden dus oppompen tot 2,5 bar omdat dat de aanbevolen druk was voor dat type band. Tijdens de BBC een gigantische schuifer gemaakt met enkele reis ziekenhuis tot gevolg. Bleek later dat die manometer 1,5 bar op de Cordopomp te weinig aangaf. Ik reed dus met 4 bar rond! En dat komt dus niet ten goede aan de grip!
Ik kan me niet voorstellen dat je 4 bar pas merkt als je onderuit gaat.... :roll: Dan stuiter je alle kanten op. Sowieso altijd met je duim de bandenspanning voelen. Zegt veel meer.
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

Ik vraag me af, hoever moet je de band ongeveer in kunnen drukken met je duim? Ik doe het meestal op gevoel aangezien de pomp met manometer hier kapot is en ik dus een oude pomp gebruik zonder metertje enzo.

Maar nog even over banden: Ik heb sinds een paar weken de combi xking op mijn voorwiel en de raceking op mijn achterwiel liggen. In de droge omstandigheden is het een prima combinatie en gisteravond mijn eerste modderrit op deze banden gehad en ik heb geen enkele keer echt de grip verloren. Ook de natte (en gladde) boomwortels waren geen probleem. Ik had de achterband eigenlijk nog iets te hard opgepompt maar het ging dus prima :) .
KTM fan
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

Volgens mij is het ook deels techniek (die van mij heeft nog heel veel verbetering nodig). In de eerste ronde vandaag op de lemelerberg door de blubber gleed ik met mijn X-King voor, RaRa achter (beide 2.4, op 1.8bar) alle kanten op. In de 2e ronde mijn moed verzameld, knie naar de grond wijzen in de bochten en gaan hangen, geen moment meer gehad dat ik ging glijden. Volgens mij kan ik ook best met een race-king achter rijden met deze blubber. Banden hadden wel erg veel moeite om de zooi kwijt te raken, bleef goed kleven tussen de noppen.
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

npostma schreef:... knie naar de grond wijzen in de bochten en gaan hangen...
Het is een heel summiere omschrijving, maar dat klinkt volgens mij niet als de 'juiste' techniek, maar meer een techniek voor op een motor. Het is mij geleerd je fiets richting de grond te drukken terwijl je zelf redelijk rechtop blijft (dus fiets scheef onder je) en druk op de buitenpedaal te houden. Die druk op je buitenpedaal kan een hele hoop doen heb ik gemerkt. Binnenbeen hou ik overigens gewoon langs mijn frame, ik kom liever niet met mijn knie als eerste met de grond of boom(stronk) in aanraking mocht je onderuit gaan.

On topic: Ik rij met Specialized Fast Track Control 2.0, behoorlijk zacht (heb geen nanometer dus weet exacte druk niet). Op een enigszins harde grond met losse bovenlaag, maar ook op mul zand gaan ze als een speer. Heerlijke droogweer bosband (hoewel ik geen goed vergelijk heb). Modder is soms een beetje zoeken.
npostma
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 3 augustus 2012, 07:36
Mijn mountainbike: Sensa sella Comp special 2012

@Monster Dit natuurlijk alleen waar het kan, Mulle zandbochten werkt het prima. Techniek heb ik niet heel veel kaas van gegeten, ik probeer van alles en het een werkt beter dan het ander.
Bike: Sensa Sella Comp 29er (Standaard)
Activiteiten: http://runkeeper.com/user/npostma/activity/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

In de bochten, als het mogelijk is, altijd blijven trappen is mij geleerd. En anders moet je de voet aan de binnenkant van de bocht (om het zo maar te zeggen) hoog houden en de voet aan de buitenkant laag, dus de trappers verticaal. En niet de knie naar de grond drukken, lijkt mij dat daar alleen maar problemen van komen. Wel de fiets naar binnen drukken en je lichaam kan best wel wat mee gaan maar niet te veel.
KTM fan
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Mattijn schreef:In de bochten, als het mogelijk is, altijd blijven trappen is mij geleerd. En anders moet je de voet aan de binnenkant van de bocht (om het zo maar te zeggen) hoog houden en de voet aan de buitenkant laag, dus de trappers verticaal. En niet de knie naar de grond drukken, lijkt mij dat daar alleen maar problemen van komen. Wel de fiets naar binnen drukken en je lichaam kan best wel wat mee gaan maar niet te veel.
Mij is altijd geleerd dat een band een bepaalde kracht over an brengen op de ondergrond.
Of deze kracht nu is om vooruit te komen of om een bocht door te gaan maakt niet uit.
Wat wel uitmaakt is dat de kracht die je gebruikt om vooruit te komen (of af te remmen) niet kan worden gebruikt om de bocht om te gaan.
Dus als je blijft trappen in de bocht, zal je eerder het punt bereiken waarbij de band zal gaan slippen.
In veel bochten zal dit geen probleem zijn, maar degene waarbij je alle grip nodig hebt, zou ik toch adviseren om niet te blijven trappen (of te remmen).
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

Als je blijft trappen hou je een betere controle over je fiets.
KTM fan
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Als ik een scherpe bocht heb, dan heb ik toch meer controle in de bocht door niet te trappen en het eventuele wegglijden van mijn fiets op te vangen.
Bovenstaande lukt mij niet als ik door trap, ik zou dan ook met mijn trapper de grond raken denk ik, bovendien kan ik dan geen extra druk op de banden zetten voor extra grip.

Als ik een ruime bocht heb, ja dan kan ik gewoon doortrappen, maar op krappe bochten niet.
bij krappe/scherpe bocht, rem ik voor de bocht, ga door de bocht waarbij ik met mijn buitenste voet op het pedaal druk en bij het uitkomen van de bocht kan ik weer gaan trappen.
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

pex schreef:Als ik een scherpe bocht heb, dan heb ik toch meer controle in de bocht door niet te trappen en het eventuele wegglijden van mijn fiets op te vangen.
Bovenstaande lukt mij niet als ik door trap, ik zou dan ook met mijn trapper de grond raken denk ik, bovendien kan ik dan geen extra druk op de banden zetten voor extra grip.

Als ik een ruime bocht heb, ja dan kan ik gewoon doortrappen, maar op krappe bochten niet.
bij krappe/scherpe bocht, rem ik voor de bocht, ga door de bocht waarbij ik met mijn buitenste voet op het pedaal druk en bij het uitkomen van de bocht kan ik weer gaan trappen.
+1 :-q
Mattijn schreef:Als je blijft trappen hou je een betere controle over je fiets.
Wellicht hou je in scherpe bochten betere controle over je fiets als je blijft trappen, maar je gaat dan wel een stuk langzamer :wink:
Mattijn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 16:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Flite (2012)
Contacteer:

Je moet natuurlijk wel een beetje kijken wat het beste uitkomt, als het een erg scherpe bocht is is het natuurlijk makkelijker om je benen even stil te houden, maar in de meeste overige gevallen is het gewoon beter om te blijven trappen (natuurlijk wel uitkijken voor obstakels enzo). En dat je langzamer gaat? Merk ik zelf echt niks van, eerder sneller. Vaak is het wel fijner om voor de bocht terug te schakelen en dan blijven trappen en dan gelijk halverwege of direct na de bocht weer opschakelen zodat je weer kunt aanzetten.

Vorige week met de training was het aardig modderig in het bos en moesten we ook vrij scherpe bochten maken (door de modder heen) en op de xking + raceking niks geen last van weg glijdend voor of achterwiel als ik mee trapte in de bocht. Maar zal ook wel een kwestie zijn van wat je eigen voorkeur heeft.
KTM fan
ATG
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 12:33
Mijn mountainbike: cannondale rush 5 - 2009

In oktober een weekend ardennen... dat gaat blubber, stenen en bosgrond worden. Ik heb rr nn op mijn fully liggen maar ook een setje fat alberts en fast freds liggen.. ik kom er ondanks voorgaande discussie nog niet helemaal uit. Tips? Weeg 100kg en rijdt een cannondale. Rush
CYCLO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16813
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie geen enkele reden om de Fat Alberts er niet op te leggen...
Beste lekbescherming, meeste grip, prima toch?

Je maakt je toch niet serieus zorgen om die paar gram meer?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie