Het dragen van een helm tijdens het mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
MTBnoob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 17:06
Mijn mountainbike: Bulls Sharptail Supreme 29 (2013) - [Ridderkerk]

Ik denk dat het meer het feit is dat wanneer de helm dragers iemand zonder helm zien rijden en ze 10 min later moeten helpen aan hun hoofdwond. Dat frustreert gewoonweg simpel zat. Ik ben van mening dat het op een gekleurde mtb route gewoon verplicht moet zijn. Ben je gelijk van de discussie af en de frustraties.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

MTBnoob schreef:Ik denk dat het meer het feit is dat wanneer de helm dragers iemand zonder helm zien rijden en ze 10 min later moeten helpen aan hun hoofdwond. Dat frustreert gewoonweg simpel zat. Ik ben van mening dat het op een gekleurde mtb route gewoon verplicht moet zijn. Ben je gelijk van de discussie af en de frustraties.
MTB routes bevatten doorgaans gewone openbare paden dus je kunt wel roepen "verplichten" maar dat is wettelijk niet haalbaar tenzij dat voor al het fietsverkeer op dat traject geldt.

Ik word trouwens dat gejammer over het 'moeten helpen van de gecrashte helmloze' ook wel een beetje beu. Tuurlijk, mocht het aan de hand zijn dan wordt je daar niet vrolijk van, maar dat geldt voor iedereen. Er zal vast ook menig wandelaar denken "Die asociale bikers (met helm), dadelijk liggen ze tegen een boom en kan ik (de argeloze wandelaar te hulp schieten)".

Met andere woorden: je keurt je eigen risico's goed, en die van een ander 'frustreren' je. Gaat er bij mij maar moeilijk in.

Desalniettemin: Helmpje op, Top! :-q
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

Voor wat betreft mijn eigenste geld (niet om me ergens uit te praten ;)) dat ik in principe iedereen in zijn waarde laat, en dat ik dat 'gejammer' over het moeten helpen van een helmloze toch vooral zie als iets wat betrekking heeft op wat er gebeurt waar ik bij ben met bekende. Niet dat het voor een onbekende minder erg is, Ik denk vaak genoeg daar heb je weer zo iemand die het beter weet en geen helm op hoeft maar dat hou ik op dat moment toch voor mezelf. Zodra iemand met ons mee gaat is een helm een must anders blijft hij of zij fijn thuis, as easy as that. Ik kan en wil geen scheidsrechter spelen voor anderen dus kan er in die zin niet eens iets van zeggen :) maar ik kan wel instaan voor wat er gebeurt als ik zelf op weg ben met anderen en dan maak ik dat ook zeker kenbaar 8)

Los daarvan, een botbreuk, een set breuken, een pallet aan schaafwonden, of een combi van dit alles, dat heelt wel weer, iets aan je gebakje en dan met name wat er in zit heelt niet of nauwelijks dus t is natuurlijk ook risico afschatten :bier:
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Zucht, een discussie over een helm dragen is zo begin jaren '90. Ik dacht dat we hier in 2013 wel uit zouden zijn. Zeker nu het al bijna een (bikers) generatie bij de race profs verplicht is en het zijn nut al diverse malen heeft bewezen.
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

tja als je t feitelijk bekijkt denk ik ook niet dat het over een heel groot deel meer gaat wat het niet doet. BIj het snow boarden (skieen) zie je het ook nauwelijks meer eigenlijk, ten minste daar waar wij altijd heen gaan
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Ach. Ik draag ook altijd een helm, en ik heb 'm wel eens nodig om een stuk asfalt of boomwortel weg te koppen. Vorig jaar brak ik mijn rug met het mountainbiken, stel je voor dat daar bescherming voor komt en over 5 jaar is het de normaalste zaak van de wereld dat je dat draagt als MTB'er... Dan is iedereen die dat niet doet opeens een watje, stom, en eigen schuld dikke bult als diegene zijn rug breekt?

Als je geen helm wilt dragen, prima.. niet slim maar ik ga er niet wakker van liggen. ik draag ook mijn autogordel, sommigen niet, en dan zijn er nog mensen die beweren dat een gordel gevaarlijk is.. doe wat je wilt, ik betaal je boete niet..
Deze ruimte niet beschrijven.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Mijn zoontje heeft een BMX'je waarmee hij hier op het plein door die kommen gaat. Daar moet ie van ons een helm op. Ook naar school op zijn gewone fiets moet ie een helm op.
Ik kan die kleine man toch niet verplichten zijn helm te dragen terwijl ik door de bossen en takken cross zonder helm op??? Hij begrijpt het veel makkelijker dan andere kinderen heb ik de indruk. 'Pappa doet ook zijn helm op, dus ik ook".

Ik vind dat het aan iedereen die zelfstandig fietst vrij is om te bepalen of die wel/niet een helm op doet. Ik vind het persoonlijk zeer verstandig, om meerdere redenen dus, om deze WEL te dragen.

Ik vind het van de auto-gordel dragen eigenlijk net zoiets. Ik draag die niet omdat het moet, maar omdat het vele malen veiliger is dan zonder. Ook hier geldt weer extra de voorbeeldfunctie naar mijn kinderen toe.

Het is een stukje verstandige gewenning waar je zo doorheen bent.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Die van mij is bij de politie. Draagt hem ook in de zandbak, met bomen klimmen en bijna in bed.

http://www.kiddimoto.co.uk/helmets/police-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

whoeeeeehaahahahaa :)

En toch, zo leer je spelenderwijs een stukje veiligheid.
(Al hoop ik wel dat als ie 12/13 is dat ie een andere helm op mag ;) )
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dan krijgt hij deze met bijpassende bril.

http://www.kiddimoto.co.uk/helmets/evel-knievel-helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ze hebben die ook in de maat "Adult" :-)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Allebei een Evel Knevel. Met bijpassende bril! :-q :lol: pas maar op over een jaar of zes.

Er zit wel een nadeel aan die politie helm. Voor je het weet gaat hij het verkeer regelen op de camping. :-{
kurf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 29 juli 2013, 14:26

Het zal niet zoveel uitmaken voor de overtuigde niet-helm dragers, maar even kort mijn ervaring van 3 weken geleden:
1e dag van 3 weken vakantie, onderweg naar Budapest even gestopt bij de Geisskopf (Z.O. Duitsland). Tig keer met de skilift naar boven en naar beneden. Niks aan de hand.

Tot ik op een vlak stuk tussen het einde van de route en de lift met (nagekeken in de gps) 33-komma-nogwat ineens de fiets onder me vandaan voelde vliegen. Een vlak stuk, geen kuilen, niks.

De boodschap is: het kan altijd gebeuren dat je ineens op je plaat gaat. Toen ik vroeg aan iemand die me te hulp schoot waarover ik gevallen was zei hij: "you must have tripped over a crossing ant". Achteraf zal het de vermoeidheid zijn geweest waardoor ik vast iets heb geraakt, maar niet heb (kunnen) reageren. Ik ben op mijn rechterzij geland, mijn helm zat een flinke barst en buts in. Geen huid op mijn rechterkant over, maar geen ernstige verwondingen. De helm heb ik weg kunnen gooien. Ik ben na de val 15 minuten (niet overdreven) bezig geweest om te bedenken waar ik ben, wat ik aan het doen was. (onderweg. maar waar? vakantie? terug of heenreis? lichte hersenschudding dus)

Nu zitten er alleen wat gebruikerssporen op mijn gloedje nieuwe fiets, en mijn ego. Ik heb uiteindelijk heerlijk gefietst de afgelopen weken in Hongarije, Slowakije en Schotland. Maar dit had veel heftger kunnen aflopen. En dat terwijl ik meer dan 15 op de mtb zit. Ervaring maakt niks uit, ga uitgerust op pad, denk na bij wat je doet en draag gewoon een helm (en protectors indien het zulk terrein is).
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Ik heb ze al eens op het forum gezet,maar in dit Topic passen ze wel!

Afbeelding

Afbeelding

Ik ging met een vriend de Route rond de Nurburgring fietsen, niet zwaar en niet moeilijk/technisch.
Hij had zn fiets net gekocht en een helm had hij nog niet.
Maar het kon wel want, we gingen rustig fietsen (hij had geen conditie) en auto`s kijken.

Ben tijdens een afdaling, in een flauwe bocht onderuit gegaan.
Ik had een oude modderplas niet gezien en ging schuiven.
Na uitlezen van de GPS bleek ik met ruim 40 km per uur onderuit gegaan te zijn.

Gelukkig had ik wel mn helm op,en had hij genoeg afstand gehouden.
Heb er een gecompliceerde sleutelbeen breuk aan overgehouden.
Maar alles is inmiddels weer redelijk hersteld. Zonder helm weet ik niet wat er..........

Wat ik maar wil zeggen is, dat we de risico`s nog al eens verkeerd inschatten!
En dat z`n helm beter werkt dan sommige denken!

Die vriend heeft dus gelijk een helm gekocht.
M`n zoontje van 6 fietst dus ook altijd met helm.(deed hij ook al voor het ongeluk)
Ik MTB met helm de boodschappen doe ik nog steeds zonder.

Ik laat de keuze wel of geen helm voor iedereen vrij.
(we worden in Nederland al genoeg betutteld)
Als we niet oppassen hebben we straks nog een APK nodig op onze fiets!

Dat ik het onverstandig vind doet er niet toe.

M`n directe fiets vrienden zou ik er wel op aanspreken, maar ds niet nodig want die fietsen allemaal met helm. :-q
Breinstein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 28 april 2011, 10:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 2012, Wilier 501xn 29 2014

Dus je was voor even 'de vliegende hollander'. :D
Gesloten