Inkorten stuur -> 29er

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
tjaardbreeuwer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 20:18
Mijn mountainbike: '12 Stumpy FSR 29, '14 Fuel EX29 met 140mm Pike, 907 Fatbike

Cruoninga schreef:Paar jaar geleden vond ik dat mijn stuur net zo breed moest zijn als mijn schouders. Kwam door mijn veldritachtergrond. Ben daar wat van teruggekomen maar fiets met 58cm nog steeds 'smal' naar gemiddelde maatstaven.
als je je armen in de zelfde positie houd(recht vooruit), is een mtb stuur twee handbreedtes breder dan een race stuur, omdat je handen dwars staan.
dus een 42 cm racestuur geeft dezelfde houding als een ~60 cm mtb stuur
tjaardbreeuwer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 20:18
Mijn mountainbike: '12 Stumpy FSR 29, '14 Fuel EX29 met 140mm Pike, 907 Fatbike

voor toeren; 720mm breed, 20graden backsweep (Answer 20/20)
voor meer all-mountain/enduro zit ik te denken aan 750mm breed, 9 graden backsweep.

en inderdaad, een goede houding hangt ook erg af van backsweep, reach en drop naar het stuur.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik denk dat het ook erg afhangt van je rij stijl.

Heb wel de opmars van bredere sturen mee gemaakt. Toen ik mijn fiets kocht zat er een 450mm stuur op (want dat hadden alle snelle bakken toen). Daar heb ik toen zelf een 600mm op gezet wat al erg wennen was. De eerste keer dat ik fietste op een fiets met 680mm had ik overal kramp, maar toen ik eenmaal gewend was vond ik het erg fijn. Vooral als je vrij agressief wil rijden, en dus veel op de uiteinden van je stuur drukt, is dat brede stuur wel lekker. Het was misschien minder snel, maar wel erg trefzeker.

Kan het gewicht van je wielen ook geen invloed hebben op hoe breed je kan hebben? Kan me voorstellen dat dat zeker bij een 29'er wel mee gaat spelen.
Who needs roads when there's dirt
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

twowheeler schreef:Ik denk dat het ook erg afhangt van je rij stijl.

Heb wel de opmars van bredere sturen mee gemaakt. Toen ik mijn fiets kocht zat er een 450mm stuur op (want dat hadden alle snelle bakken toen). Daar heb ik toen zelf een 600mm op gezet wat al erg wennen was. De eerste keer dat ik fietste op een fiets met 680mm had ik overal kramp, maar toen ik eenmaal gewend was vond ik het erg fijn. Vooral als je vrij agressief wil rijden, en dus veel op de uiteinden van je stuur drukt, is dat brede stuur wel lekker. Het was misschien minder snel, maar wel erg trefzeker.

Kan het gewicht van je wielen ook geen invloed hebben op hoe breed je kan hebben? Kan me voorstellen dat dat zeker bij een 29'er wel mee gaat spelen.
Ik ga er vanuit dat je bedoeld dat je met zwaardere wielen wellicht een breder stuur nodig hebt? (grotere hefboom)

Ik ben van mening dat het wel meevalt, op mijn fatbike (zwaardere wielen heb ik niet ;)) heb ik een 64cm stuur op het moment en trek deze net zo makkelijk door de bocht als voorheen met 72.5 cm. Het zit hem toch een groot gedeelte in lichaam verplaatsen etc.

helaas geen smaller stuur thuis liggen anders kon ik nog eens een testje doen met een "nog" smaller stuur.
Plaats reactie