Niet helemaal waar natuurlijk, want of je nou smal/breed of sterk/slapjes bent maakt niet uit voor de natuurkundige wetten die hier gelden.Opperhoofd schreef:Owja, de meer ideale bouw voor (pro) fietsers is een tengere bouw met de borstkas van een mietje
Dan heb je inderdaad meer moment van het stuur nodig om de boel te kunnen sturen.
Sommige bikers zijn wat zwaarder gebouwd en hebben door andere sporten meer spiermassa boven het middenrif (en er net onder wat overtollige massa) en voelen hetzelfde met een wat smaller stuurtje.
Een smaller stuur geeft bij dezelfde uitslag nu eenmaal een grotere uitslag van je voorwiel dan een breder stuur. En aangezien een grotere beweging nu eenmaal makkelijker te controleren is dan een kleine zullen je stuuracties ook nauwkeuriger uit te voeren zijn met een breed stuur.
De trend van lange pen & smal stuur naar korte pen en breed stuur is er niet voor niks. Dat is meer als een modeverschijnsel, er zit logica achter
Voor mij geld hetzelfde als wat Jeroen al aangaf: naarmate mijn sturen breder werden en mijn zithouding minder diep namen mijn afdaalkwaliteiten toe. Heel simpel omdat ik veel meer het gevoel kreeg van controle.
Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen naar een breed stuur moet, dat is ieders eigen keuze. Maar je maakt het jezelf niet makkelijker met een smal stuurtje, vooral niet zodra het terrein echt leuk begint te worden