Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Er bestaat ook zoiets als 'over thinking' :-D

Edit: beetje nuanceren, want het staat er zo een beetje rot...

Voor mij is het zo dat hoe meer YouTube en Pinkbike dingen ik zie/hoor/lees hoe ingewikkelder het allemaal wordt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

BrianW schreef: ma 17 juni 2019, 13:39 Er bestaat ook zoiets als 'over thinking' :-D

Edit: beetje nuanceren, want het staat er zo een beetje rot...

Voor mij is het zo dat hoe meer YouTube en Pinkbike dingen ik zie/hoor/lees hoe ingewikkelder het allemaal wordt.
Juist, theoretisch geneuzel kan ook doorslaan. Paar basis tips en gewoon oefenen. Je moet niet denken dat je jezelf beter kunt lezen :wink:
En daarbij krijg je ook vaak tegenstrijdig advies of wordt advies verkeerd begrepen of uitgelegd.
Het enige dat ik mensen vertel als ze willen droppen is:

- Neutrale basis houding boven BB (dus niet 5 meter van te voren al naar achter gaan hangen)
- Als je voorwiel bij het randje is, je fiets onder je vandaan naar voren duwen.

de rest gaat, als je niet compleet verkrampt, bij de meesten vanzelf

Laag beginnen (stoeprand)....en heel veel oefenen.

Ik post hier wel vaker wat filmpjes van mijn zoontje van 6 en die kids doen dingen ongeremd en heel vaak intuïtief juist, dus roep het kind in je naar boven :-q

https://www.pinkbike.com/video/501593/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1 :-q .
Neutrale houding, armen en knieen onstpannen, fiets naar voren duwen.

Ik ben ooit dropjes gaan oefenen bij een laadplatform bij een boerderij ooit, die tegen een helling lag. Laadplatform begon dus op gelijke hoogte met de oprit, en de hoogte liet op tot ongeveer een meter aan het andere uiteinde.
De eerste drop is dus zo hoog als de stoeprand ... en iedere keer als ik daar weer langs kwam daar een stukje bij. Het principe blijft hetzelfde, ik kon zo steeds meer gevoel ontwikkelen bij dat naar voren duwen, en hoe zekerder dat gevoel wordt, hoe makkelijker je ook dropt van uiteindelijk een meter, of meer. Meer hoeft voor mij niet, ik wil alleen de natuurlijke drops kunnen doen die ik in het wild tegenkom. Die zijn vaak niet meer dan 40-50cm.
En... hoe meer snelheid je hebt, hoe minder je het gevoel hebt te droppen. Bij te lage snelheid 'drop' je echt, 'val' je naar beneden. Met wat snelheid ga je gewoon rechtuit/rechtdoor op lagere drops, dan merk je soms amper wat.
Dat zelfde gevoel heb je op worteltapijten bergaf, die verworden tot een soort natuurlijke trappen. Beetje hetzelfde principe. Snelheid houden, lijn kiezen, fiets en vering doen het werk. Vooral niet te langzaam fietsen, waardoor elke trap ook echt voelbaar/merkbaar gaat worden. Fully is hierbij natuurlijk in het voordeel, ivm makkelijker controle houden, meer vergevingsgezindheid.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb het even op video gezet, hier kan je het zien. 1e keer gaat goed, 2e keer voet eraf en bam in m'n scheen :-?

https://www.facebook.com/watch/?v=1093201324216360
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: di 18 juni 2019, 09:33 Ik heb het even op video gezet, hier kan je het zien. 1e keer gaat goed, 2e keer voet eraf en bam in m'n scheen :-?

https://www.facebook.com/watch/?v=1093201324216360
:o

Dat je dat voor ons over hebt voor een instructiefilmpje :-q



Maar dit is minder een drop en meer een schans en je zou iets actiever moeten springen. Nu 'slok' je de klap op, een klap die je bij een drop niet krijgt. En dan zet je je net te weinig af tegen de fiets om er aan te blijven plakken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Voetje eraf overkomt de besten wel eens... Ik bezorgde mezelf maandagochtend een mega shinner door alleen al op de fiets te stappen op een maandagochtend manier :-( In de zomer vind ik het veel te warm voor scheenbeschermers, dus dan is het maar zo.

Wat hier 'mis' gaat, is dat je een schans neemt, maar je springt hem niet echt. Je voorwiel zakt al terwijl je achterwiel nog op de schans is. Je benadert de schans eigenlijk als een drop. Zonder te moeilijk te doen wil je vlak voor de schans je vering compressen/induwen en jezelf licht maken bij de schans verlaten. Ik zou voor nu de 'bunnyhop achtige springtechniek' nog even vergeten en focussen op die eerste twee stappen.

Wat mij enorm heeft geholpen met springen (en ik kan het echt nog niet heel goed, maar op een goeie dag vrij aardig) is het vergelijken met springen bij welke andere sport dan ook. Bij mij is het toevallig basketball. Als je met twee voeten afzet om te dunken neem je één stap, dan ga je door je knieën, en 'explodeer' je omhoog en maak je je lang. Het door de knieën gaan is de compression, explosief lang maken de sprong. Ik merk dat ik af en toe gewoon vergeet om te springen omdat ik bezig ben met de aanloop, de snelheid, of het gas nog an staat thuis enz enz. Wat helpt om mezelf bij de les te houden is in m'n hoofd 'en...hop' te zeggen, dus 'inveren...spring!'

edit: ja, hierboven staat het dus al korter en bondiger :-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BrianW schreef: di 18 juni 2019, 09:56 edit: ja, hierboven staat het dus al korter en bondiger :-)
Herhaling is de kracht van het leren!


Prima, uitgebreidere uitleg :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

BrianW schreef: di 18 juni 2019, 09:56 *knip*

Wat helpt om mezelf bij de les te houden is in m'n hoofd 'en...hop' te zeggen, dus 'inveren...spring!'
Ha, vanavond weer een avondje op de bult, ik zal m'n best doen dit bij ieder sprongetje te doen. Kijken hoelang dat leuk blijft :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mooi uitzicht helpt ook met droppen .... groetjes uit Livigno 8)

Afbeelding

Deze is gister door 6 man totaal 42 keer gedropt, allemaal op "eigen" manier en iedereen is heel gebleven :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nice!

Ik ben net in een skateparkje geweest met de dirtjumper. Veel drops, veel ingedropt en de hoogste drop was eigenlijk net iets te langzaam, van 1,5m naar flat.
Hierbij merkte ik waar het fout zou kunnen gaan. Mijn rechtervoet stond niet helemaal goed op mijn pedaal (meer op mn tenen dan op mn bal) waardoor mijn enkel een tik kreeg bij het landen.
Dus één van de dingen die cruciaal zijn is goed je voeten op je pedalen plaatsen (hij kwam niet los, maar ik had mijn voet gewoon te ver naar achteren).
Voor de rest was de drop prima te doen, en de fiets had ook geen centje pijn. Dus 1,5m naar flat met een 100mm hardtail kan prima, mits je techniek maar goed is ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: za 22 juni 2019, 13:49 Nice!

Ik ben net in een skateparkje geweest met de dirtjumper. Veel drops, veel ingedropt en de hoogste drop was eigenlijk net iets te langzaam, van 1,5m naar flat.
Hierbij merkte ik waar het fout zou kunnen gaan. Mijn rechtervoet stond niet helemaal goed op mijn pedaal (meer op mn tenen dan op mn bal) waardoor mijn enkel een tik kreeg bij het landen.
Dus één van de dingen die cruciaal zijn is goed je voeten op je pedalen plaatsen (hij kwam niet los, maar ik had mijn voet gewoon te ver naar achteren).
Voor de rest was de drop prima te doen, en de fiets had ook geen centje pijn. Dus 1,5m naar flat met een 100mm hardtail kan prima, mits je techniek maar goed is ;)
Vergeet ook je lichaamsgewicht niet ;) .... Met een ongeveerd Trial fietsje is 2,5 meter naar flat ook geen enkel probleem.
Combinatie van skills, materiaal en lichaamsgewicht dus ;)

De Trial manier van droppen is qua techniek natuurlijk wel anders dan "trail" drops waar het hier in de XC sectie over gaat.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: za 22 juni 2019, 20:10
Mark-V schreef: za 22 juni 2019, 13:49 Nice!

Ik ben net in een skateparkje geweest met de dirtjumper. Veel drops, veel ingedropt en de hoogste drop was eigenlijk net iets te langzaam, van 1,5m naar flat.
Hierbij merkte ik waar het fout zou kunnen gaan. Mijn rechtervoet stond niet helemaal goed op mijn pedaal (meer op mn tenen dan op mn bal) waardoor mijn enkel een tik kreeg bij het landen.
Dus één van de dingen die cruciaal zijn is goed je voeten op je pedalen plaatsen (hij kwam niet los, maar ik had mijn voet gewoon te ver naar achteren).
Voor de rest was de drop prima te doen, en de fiets had ook geen centje pijn. Dus 1,5m naar flat met een 100mm hardtail kan prima, mits je techniek maar goed is ;)
Vergeet ook je lichaamsgewicht niet ;) .... Met een ongeveerd Trial fietsje is 2,5 meter naar flat ook geen enkel probleem.
Combinatie van skills, materiaal en lichaamsgewicht dus ;)

De Trial manier van droppen is qua techniek natuurlijk wel anders dan "trail" drops waar het hier in de XC sectie over gaat.
Eens, maar de trial-manier van droppen heb ik nog niet goed onder de knie, dus ik doe het gewoon trail style, met 2 wielen tegelijk landen terwijl je in beweging bent.
En ik weeg zo'n 93kg, dus zwaarder dan gemiddeld op het forum denk ik zo ;)
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Kleine drops, ok. Anders? Stap ik gewoon af. Ik hou mezelf en fiets graag heel😎
Ik heb een stelregel:
Wat voor situatie is het: weet ik dat ik het wél kan omdat ik wéét dat ik er de voertuigbeheersing voor heb maar durf ik het gewoon niet of nr 2 denk ik niet dat ik het kán/ heb ik er de beheersing niet voor. In geval 2 stap ik af. Simpel. Is anders vragen om ongelukken
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

venom schreef: wo 7 augustus 2019, 14:04 Kleine drops, ok. Anders? Stap ik gewoon af. Ik hou mezelf en fiets graag heel😎
Ik heb een stelregel:
Wat voor situatie is het: weet ik dat ik het wél kan omdat ik wéét dat ik er de voertuigbeheersing voor heb maar durf ik het gewoon niet of nr 2 denk ik niet dat ik het kán/ heb ik er de beheersing niet voor. In geval 2 stap ik af. Simpel. Is anders vragen om ongelukken
Maar dat is nu net waar het om gaat natuurlijk, je angst overwinnen en beter worden ;)

https://www.instagram.com/p/B0nibYbCc4q/

Deze kon ik ook niet echt oefenen vantevoren, dus heb voor alle zekerheid wel mijn hele bescherming aangetrokken, maar ik wist dat het technisch gezien mogelijk was om te doen. Achteraf gezien had ik beter de camera op een andere plek kunnen zetten, maar dat is voor de volgende x :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Neem je daar een drop of spring je ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie