MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5495
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Verhuurders hebben hier een taak in, maar de meesten zien slechts €'s .....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb het al vaker gezegd en ook in onze eigen trailcrew;
1) er moeten chicken runs komen voor delen uit de routes
2) route met oa Area51 erin is voor gezinnetjes en kleine kinderen echt te pittig. Niet alleen halen ze veel delen niet, ze lopen en trappen veel klimmetjes kapot
3) idd zouden verhuurders veel meer info moeten geven over de routes. Zie het nl ook gebeuren rond de Goudsberg (Lunteren onderdeel van de paarse route) veel beginnende mtbers en ongecontroleerd naar beneden vliegende gezinnetjes ...

Maar ja geld is belangrijker dan safety huh :-?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik kan me voorstellen dat het niet alleen om de cash gaat. Mensen huren een MTB in Otterlo en gaan dan ook fietsen vanuit Otterlo. Gezinnen met kinderen gaan dan niet eerst naar Ede voor het kidsrondje. Lunteren zelfde verhaal. Beide dorpen zijn ook nog eens aardige vakantiekolonies dus dan krijg je dit al snel denk ik. Naast letterlijke (nou ja, letterlijk...) chicken-runs om plaatselijke obstakels misschien ook een rondje samenstellen dat Lunteren en Otterlo verbindt via makkelijker paden? Een hele grote chicken-run zeg maar.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Héééle gróóóte chicken run :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

klaast schreef: wo 3 maart 2021, 01:38 Ik kan me voorstellen dat het niet alleen om de cash gaat. Mensen huren een MTB in Otterlo en gaan dan ook fietsen vanuit Otterlo. Gezinnen met kinderen gaan dan niet eerst naar Ede voor het kidsrondje. Lunteren zelfde verhaal. Beide dorpen zijn ook nog eens aardige vakantiekolonies dus dan krijg je dit al snel denk ik. Naast letterlijke (nou ja, letterlijk...) chicken-runs om plaatselijke obstakels misschien ook een rondje samenstellen dat Lunteren en Otterlo verbindt via makkelijker paden? Een hele grote chicken-run zeg maar.
Er liggen genoeg fietspaden en verharde wegen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

yo-eddy schreef: di 2 maart 2021, 23:05 Verhuurders hebben hier een taak in, maar de meesten zien slechts €'s .....
Dat is niet altijd zo, werk zo af en toe bij een mountainbike verhuur en daar geven we toch echt wel uitleg over de route en basis rijvaardigheden.

Maar daarnaast zie ik veel beginnende bikers die nu al meer skills hebben dan de old school toertocht rijder.
Have fun!
Rinse.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

bouwpakket schreef: wo 3 maart 2021, 07:41 Er liggen genoeg fietspaden en verharde wegen
Andere been eerst uit bed @Bouwpakket :lol:

Ik ga ervan uit dat mensen die een MTB huren dat niet doen om op fietspaden en verharde wegen te fietsen. Route Otterlo heeft bij De Zanding al zo'n lange chicken-run liggen en vanaf het begin van Area 51 kun je met 2x 1e fietspad links heel eenvoudig een omleiding voor gezinnen maken. Geef dat met een stippellijn aan op de kaartjes en met een bordje op het hek bij Area 51 en je bent klaar.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

klaast schreef: wo 3 maart 2021, 09:48
bouwpakket schreef: wo 3 maart 2021, 07:41 Er liggen genoeg fietspaden en verharde wegen
Andere been eerst uit bed @Bouwpakket :lol:

Ik ga ervan uit dat mensen die een MTB huren dat niet doen om op fietspaden en verharde wegen te fietsen. Route Otterlo heeft bij De Zanding al zo'n lange chicken-run liggen en vanaf het begin van Area 51 kun je met 2x 1e fietspad links heel eenvoudig een omleiding voor gezinnen maken. Geef dat met een stippellijn aan op de kaartjes en met een bordje op het hek bij Area 51 en je bent klaar.
Zal zo even een bakkie koffie naar binnen gieten

Ik zie het iedere keer ook op de UHR. Huurders die op een fiets stappen en binnen een kilometer al helemaal kapot zijn. En zich druk maken over elke wortel op de paden die ze tegenkomen. Elke wortel is een overwinning op zich. Waar ik mij over blijf verbazen is dat bij niemand het besef lijkt te komen dat ze dit niet hoeven te doen. Als je het niet leuk vindt (of veel te zwaar) dan kies je toch een ander pad.

Bij ons laatste tripje Canada kwamen we op een paar erg technische trails. Erg leuk maar mijn vrouw wilde liever iets relaxter biken. Dus vervolgens gewoon een andere track gekozen (en zelfs een fietspad achtig iets)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Singletrack Sundays schreef: wo 3 maart 2021, 08:53
yo-eddy schreef: di 2 maart 2021, 23:05 Verhuurders hebben hier een taak in, maar de meesten zien slechts €'s .....
Dat is niet altijd zo, werk zo af en toe bij een mountainbike verhuur en daar geven we toch echt wel uitleg over de route en basis rijvaardigheden.

Maar daarnaast zie ik veel beginnende bikers die nu al meer skills hebben dan de old school toertocht rijder.
Ik kan me ook voorstellen dat het lastig uitleggen is welke stukjes ze beter kunnen overslaan 'ja, als je en hek ziet is er een zijpad na de derde eik rechts, die moet je nemen tot je bij het vierde dennenbosje links kunt.

Ik zag twee profi uitziende kerels met hele, hele dure fietsen in totaal minimaal 4x onderuit gaan op area 51 zondag (allen op de klimmetjes). Dit stukje is gewoon niet voor first time mountainbikers.

I
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

bouwpakket schreef: wo 3 maart 2021, 10:12 Zal zo even een bakkie koffie naar binnen gieten

Ik zie het iedere keer ook op de UHR. Huurders die op een fiets stappen en binnen een kilometer al helemaal kapot zijn. En zich druk maken over elke wortel op de paden die ze tegenkomen. Elke wortel is een overwinning op zich. Waar ik mij over blijf verbazen is dat bij niemand het besef lijkt te komen dat ze dit niet hoeven te doen. Als je het niet leuk vindt (of veel te zwaar) dan kies je toch een ander pad.

Bij ons laatste tripje Canada kwamen we op een paar erg technische trails. Erg leuk maar mijn vrouw wilde liever iets relaxter biken. Dus vervolgens gewoon een andere track gekozen (en zelfs een fietspad achtig iets)
Wortels?! Jullie hebben op de UHR toch alleen knikkerbanen? :lol:

Maar wat wil je precies zeggen met bovenstaande? Moeten we het (ver)huren van MTB's dan maar gaan ontmoedigen?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

klaast schreef: wo 3 maart 2021, 10:24Wortels?! Jullie hebben op de UHR toch alleen knikkerbanen? :lol:
Dat bedoel ik !
klaast schreef: wo 3 maart 2021, 10:24Maar wat wil je precies zeggen met bovenstaande? Moeten we het (ver)huren van MTB's dan maar gaan ontmoedigen?
Een verhuurbedrijf mag wel eens nadenken over wat voor product ze aanbieden. Ze bieden niet alleen een fiets te huur, maar ook een naastgelegen track. Je bent als verhuurder echt dom bezig als je je daar niet in verdiept. Dus stel vragen aan de huurder over hun ervaring. Zorg er in ieder geval voor dat het materiaal heel goed in orde is. Zorg ervoor dat de huurder ook weet hoe iets werkt (schakelen, remmen). Zorg ervoor dat je huurders een helm op hebben (en goed op hebben). En zorg dat je een routekaart met alternatieven aan kan bieden. Een route als Amerongen is voor velen teveel van het goede. Je kan daar als verhuurder perfect via fietspaden alternatieve kortere en minder technische rondjes bij aanbieden. Maak daarnaast de gedragscode duidelijk aan de huurders.

Fiets alleen daar waar het is toegestaan
• Respecteer de natuur: plant én dier
• Fiets in kleine groepjes
• Waarschuw anderen tijdig en vriendelijk
• Benader anderen en drukke punten stapvoets
• Voorkom onnodig remmen, spaar de ondergrond
• Maak geen onnodig lawaai
• Laat geen afval achter

Als verhuurder zorg je er op die manier voor dat de verhuurder er meer plezier in heeft (en vaker terug komt?). Dat je materiaal beter in orde blijft. Dat andere gebruikers van de route ook wat meer plezier hebben. Andere recreanten ook kunnen genieten (ipv zich dood te ergeren aan schreeuwende en gillende groepjes huurders. En dat onderhoudsploegen gemotiveerd blijven.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Miob schreef: wo 3 maart 2021, 10:14 Ik zag twee profi uitziende kerels met hele, hele dure fietsen in totaal minimaal 4x onderuit gaan op area 51 zondag (allen op de klimmetjes). Dit stukje is gewoon niet voor first time mountainbikers.

I
Hoe ze eruit zien en hoe duur hun fietsen zijn zegt dus niks over wat ze kunnen. ;-)
Het bewijs heb je zelf al gezien lees ik. :-)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kan Bouwpakket en anderen goed volgen. Ik rijd regelmatig de route Lunteren en dus ook Area 51. En natuurlijk de andere routes. Zie erg vaak mensen stilstaan op plekken waar ik van denk waarom en hoe dan? :o

Een verhuurder zou meer moeten doen dan een fiets afstellen op de juiste hoogte en een helm meegeven ... pas nog 2 jonge gasten aangesproken die geen helm op hadden. Wel meegekregen maar niet nodig :-{ .. :cry:

Mijn motivatie als vrijwilliger is danig afgenomen. Mede doordat ik zie dat je harde werk binnen no-time weer kapot gelopen, getrapt wordt door mensen die de route niet aankunnen. Dat is gewoon super frustrerend.

Wat mij betreft eerst een paar lessen mtb voordat je zomaar los mag op alle routes :winkie:

En ik ben best bereid die lessen te verzorgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

klaast schreef: wo 3 maart 2021, 10:24
bouwpakket schreef: wo 3 maart 2021, 10:12 Zal zo even een bakkie koffie naar binnen gieten

Ik zie het iedere keer ook op de UHR. Huurders die op een fiets stappen en binnen een kilometer al helemaal kapot zijn. En zich druk maken over elke wortel op de paden die ze tegenkomen. Elke wortel is een overwinning op zich. Waar ik mij over blijf verbazen is dat bij niemand het besef lijkt te komen dat ze dit niet hoeven te doen. Als je het niet leuk vindt (of veel te zwaar) dan kies je toch een ander pad.

Bij ons laatste tripje Canada kwamen we op een paar erg technische trails. Erg leuk maar mijn vrouw wilde liever iets relaxter biken. Dus vervolgens gewoon een andere track gekozen (en zelfs een fietspad achtig iets)
Wortels?! Jullie hebben op de UHR toch alleen knikkerbanen? :lol:

Maar wat wil je precies zeggen met bovenstaande? Moeten we het (ver)huren van MTB's dan maar gaan ontmoedigen?
Die verhuurders hebben financieel voordeel van het werk van vrijwilligers, dus die hebben daar moreel best wat over te zeggen wat mij betreft.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

hanjovdberg schreef: wo 3 maart 2021, 12:04 Kan Bouwpakket en anderen goed volgen. Ik rijd regelmatig de route Lunteren en dus ook Area 51. En natuurlijk de andere routes. Zie erg vaak mensen stilstaan op plekken waar ik van denk waarom en hoe dan? :o

Een verhuurder zou meer moeten doen dan een fiets afstellen op de juiste hoogte en een helm meegeven ... pas nog 2 jonge gasten aangesproken die geen helm op hadden. Wel meegekregen maar niet nodig :-{ .. :cry:

Mijn motivatie als vrijwilliger is danig afgenomen. Mede doordat ik zie dat je harde werk binnen no-time weer kapot gelopen, getrapt wordt door mensen die de route niet aankunnen. Dat is gewoon super frustrerend.

Wat mij betreft eerst een paar lessen mtb voordat je zomaar los mag op alle routes :winkie:

En ik ben best bereid die lessen te verzorgen.

Ervaren mensen kunnen er ook wat van... Diezelfde rit/dag zag ik twee mensen een afdaling pakken die op een stukje are 50 uit komt, een stukje tegen de route inrijen (direct na een afdaling met blinde bocht) en de buitenbocht kapottrappen omdat ze te voet doorstaken naar de omleidingsroute van Otterlo.
Plaats reactie