Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

@kermit: wat bedoel je met dat de blauwe route weinig met mountainbiken te maken heeft?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: zo 25 juli 2021, 15:38 - ik mis heel erg wat duidelijke info in de vorm van hier en daar een plattegrondje. Als je je thuis niet voorbereidt met gpx bestanden e.d. heb je geen idee hoe al die routes zich tot elkaar verhouden. Op een gegeven moment stonden we op een splitsing blauw-groen? De rode route die we bij de parking opgepikt hadden hield opeens op? Een paar km fietspad zonder aanwijzing onderweg dat het echt wel klopt wat je aan het rijden bent?
Kortom, de bewegwijzering op zich is niet slecht, maar info over hoe alles t.o.v. elkaar ligt ontbreekt.
Correct. Er staan her en der wel wat borden met de complete route, maar zo uit mijn hoofd weet ik er maar vier (en dat op 50km). Het voordeel van de route is ook gelijk het nadeel. Je kunt makkelijk delen aan elkaar knopen en zo -5 tot 50+ kilometer aan route pakken, vanuit elke richting. Maar dit is tevens ook gelijk een nadeel: heb je geen kaart bij je of navigatie, dan ben je binnen 15 min compleet verdwaald.

Het duurde voor mij ook enige weken voor ik de gehele route + afkortingen kende en alles aan elkaar kon linken en zonder GPX op pad kon gaan.
Marcel964 schreef: zo 25 juli 2021, 18:30 @kermit: wat bedoel je met dat de blauwe route weinig met mountainbiken te maken heeft?
Brede gravelpaden, dat is niet de gebruikelijke singletrack die je op andere routes vaak tegenkomt. Dit kan Kermit als een nadeel zien, maar andere (waaronder ik) niet. Is ook niet erg, dat maakt de route van Rheden zoveel anders dan de rest.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Bram87 schreef: vr 23 juli 2021, 12:43 dat kan zeker, maaarrr niet officieel. Als de route na de Emma de kluizenaarsweg oversteekt, gaat hij even later rechtsaf het fietspad op. Als je dat niet doet, maar je gaat rechtdoor het fietspad op, vervolgens eerste (of tweede?) rechts (bij het picknickbankje), vervolgens eerste links, dan kom je in het rozendaalse bos. Vandaar uit lopen er zat paden richting A12/A50, zelf even uitvogelen welke je het leukst vindt.
- Je kunt vanuit dat bos doorsteken naar het Postillon hotel, bij de carpoolplaats...dan het viaduct onderdoor, en kun je daar ongeveer Schaarsbergen weer oppakken. Beetje asfalt ontkom je natuurlijk niet aan.
- Of je pakt de oude Golfbaantrail, doorfietsen tot aan het Strooiveld en dan over dat gekke bruggetje de A50 over, maar dan kom je op de officiele verbindingsroute en had je bijna net zo goed via de brandtoren kunnen gaan (maar dan zou je meer asfalt hebben)
Thnx. Zag wel wat leuk ogende segmenten in komoot, maar was me niet helemaal duidelijk of dat legaal / gedoogd is. Brandtoren Koningsweg naar beneden was uiteindelijk ook lekker bijkomen na de rode lussen paar keer te hebben gedaan.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

MarkMeisner schreef: zo 25 juli 2021, 20:13
kermit schreef: zo 25 juli 2021, 15:38 - ik mis heel erg wat duidelijke info in de vorm van hier en daar een plattegrondje. Als je je thuis niet voorbereidt met gpx bestanden e.d. heb je geen idee hoe al die routes zich tot elkaar verhouden. Op een gegeven moment stonden we op een splitsing blauw-groen? De rode route die we bij de parking opgepikt hadden hield opeens op? Een paar km fietspad zonder aanwijzing onderweg dat het echt wel klopt wat je aan het rijden bent?
Kortom, de bewegwijzering op zich is niet slecht, maar info over hoe alles t.o.v. elkaar ligt ontbreekt.
Correct. Er staan her en der wel wat borden met de complete route, maar zo uit mijn hoofd weet ik er maar vier (en dat op 50km). Het voordeel van de route is ook gelijk het nadeel. Je kunt makkelijk delen aan elkaar knopen en zo -5 tot 50+ kilometer aan route pakken, vanuit elke richting. Maar dit is tevens ook gelijk een nadeel: heb je geen kaart bij je of navigatie, dan ben je binnen 15 min compleet verdwaald.

Het duurde voor mij ook enige weken voor ik de gehele route + afkortingen kende en alles aan elkaar kon linken en zonder GPX op pad kon gaan.
Marcel964 schreef: zo 25 juli 2021, 18:30 @kermit: wat bedoel je met dat de blauwe route weinig met mountainbiken te maken heeft?
Brede gravelpaden, dat is niet de gebruikelijke singletrack die je op andere routes vaak tegenkomt. Dit kan Kermit als een nadeel zien, maar andere (waaronder ik) niet. Is ook niet erg, dat maakt de route van Rheden zoveel anders dan de rest.
Ik heb ook zeker genoten van de (zuidelijke kant vd) route. Rode lussen zijn echt top.

Naast het gemis aan borden op kruising of paal nummers die ook op een (digitale) kaart te vinden zijn, mist het ook aanduiding of gedeeltes nu wel of geen 2 richtingen is. Groen altijd 2 kanten op toch? Maar op sommige blauwe stukken was het ook weer 2 richtingen.

Ook op de OSM kaart op eigen site is het niet duidelijk. http://umap.openstreetmap.fr/en/map/mtb ... 564/6.0452

Zo stond ik bij einde van mayor flower te plannen om de rode lussen te doen en heb ik de nature trail maar overgeslagen. die loopt toch van noord naar zuid? Maar kan je dan vanaf het eindpunt m weer verder rijden naar zuiden? Dat zag er toch wel erg single track uit van MF naar noordoost kant.

Misschien kan iemand de rijrichtingen aangeven op een screenshot vd OSM kaart
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

emeel schreef: zo 25 juli 2021, 20:38
MarkMeisner schreef: zo 25 juli 2021, 20:13

Correct. Er staan her en der wel wat borden met de complete route, maar zo uit mijn hoofd weet ik er maar vier (en dat op 50km). Het voordeel van de route is ook gelijk het nadeel. Je kunt makkelijk delen aan elkaar knopen en zo -5 tot 50+ kilometer aan route pakken, vanuit elke richting. Maar dit is tevens ook gelijk een nadeel: heb je geen kaart bij je of navigatie, dan ben je binnen 15 min compleet verdwaald.

Het duurde voor mij ook enige weken voor ik de gehele route + afkortingen kende en alles aan elkaar kon linken en zonder GPX op pad kon gaan.



Brede gravelpaden, dat is niet de gebruikelijke singletrack die je op andere routes vaak tegenkomt. Dit kan Kermit als een nadeel zien, maar andere (waaronder ik) niet. Is ook niet erg, dat maakt de route van Rheden zoveel anders dan de rest.
Ik heb ook zeker genoten van de (zuidelijke kant vd) route. Rode lussen zijn echt top.

Naast het gemis aan borden op kruising of paal nummers die ook op een (digitale) kaart te vinden zijn, mist het ook aanduiding of gedeeltes nu wel of geen 2 richtingen is. Groen altijd 2 kanten op toch? Maar op sommige blauwe stukken was het ook weer 2 richtingen.

Ook op de OSM kaart op eigen site is het niet duidelijk. http://umap.openstreetmap.fr/en/map/mtb ... 564/6.0452

Zo stond ik bij einde van mayor flower te plannen om de rode lussen te doen en heb ik de nature trail maar overgeslagen. die loopt toch van noord naar zuid? Maar kan je dan vanaf het eindpunt m weer verder rijden naar zuiden? Dat zag er toch wel erg single track uit van MF naar noordoost kant.

Misschien kan iemand de rijrichtingen aangeven op een screenshot vd OSM kaart
Maar kan je dan vanaf het eindpunt m weer verder rijden naar zuiden? Dat zag er toch wel erg single track uit van MF naar noordoost kant. Nope, dat kan legaal niet meer. Ik zag gister wel een groepje over het brede ruiterpad omhoog rijden en ruimte is daar zat. Mag niet, maar past makkelijk :-q Je kunt dan wel via de groene route verder naar Rheden/De Steeg rijden daar de blauwe route weer oppakken.

Rijrichtingen zijn eigenlijk heel makkelijk:
Groen: twee richtingen
Blauw: tegen de klok in éénrichting.

Máár! Dat het her en der onwijs onlogisch en onduidelijk is is een feit. Maar dat ligt weer aan de route, daar hij op veel plekken te koppelen, in te korten of aan te passen is. Dat maakt het er niet makkelijk op. De groene route daarnaast ook nog eens op veel plekken waar hij samenloopt met de blauwe route maar aan één kant van het paaltje geplaatst, aan de andere kant staat dan blauw.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

MarkMeisner schreef: zo 25 juli 2021, 20:13
Marcel964 schreef: zo 25 juli 2021, 18:30 @kermit: wat bedoel je met dat de blauwe route weinig met mountainbiken te maken heeft?
Brede gravelpaden, dat is niet de gebruikelijke singletrack die je op andere routes vaak tegenkomt. Dit kan Kermit als een nadeel zien, maar andere (waaronder ik) niet. Is ook niet erg, dat maakt de route van Rheden zoveel anders dan de rest.
Het is vooral een route met twee gezichten. De brede gravel paden op het noordelijke deel herken ik, dat is meer ‘old-school’ mtb en niet de hierennu single track. Het zuidelijke deel daarentegen bevat wel veel single track en door de hoogte verschillen is dat wel het mtb-en van ‘Nu’ en icm met de rode lusjes heb je nog een extra toetje.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Met de oude route was er al gedoe dat de wit/gele bordjes lastig uit elkaar te halen waren en nu is het zo'n oerwoud aan bordjes in wel 3 verschillende kleuren dat er voor veel mensen ook geen touw meer aan vast te knopen valt, heerlijk :D

En dan heb ik het nog niet eens over de achterste lus, dat lijkt wel verkeerspark Assen met al die bordjes :P

Dit is wel wat het mountainbiken imo zo mooi maakt, dat je niet gebonden bent aan een vast spoor zoals 90% van de nieuwe routes, maar dat je lekker kunt exploren en stukken wel of niet mee kunt pakken.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dat is Oerrr, die heeft een paar leuke bordjes inderdaad. Naar het schijnt zijn er al vier mtb'ers vermist en zijn dat nu dolende geesten in dat stukje bos :D
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Haha.. Bij de ingang/uitgang van de Oer heb ik al diverse keren mensen weer moeten wijzen welke kant ze op moesten om zo hun route verder te kunnen fietsen toen je nog 2 kanten op kon. Dat waren meestal mtb-ers zonder GPS die hopeloos vertelden dat ze al heen en weer waren gereden (richting Coldenhove) en er helemaal niks meer van konden maken waar ze waren en hoe verder :winkie: :D
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

MarkMeisner schreef: zo 25 juli 2021, 23:16 Dat is Oerrr, die heeft een paar leuke bordjes inderdaad. Naar het schijnt zijn er al vier mtb'ers vermist en zijn dat nu dolende geesten in dat stukje bos :D
Haha. Die is inderdaad wel heftig.
Op mijn langste dag rit kwamen we er langs (na 130km). Mijn rit maatje had m aleens gedaan en sloeg m over. Ik dacht, leuk stukje, nu we er toch zijn. Maar op geven moment dacht ik dat ik de laatste 70 km alleen nog maar op oerrr zou doorbrengen. Wat een gekronkel en keuzes.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 25 juli 2021, 22:30 Met de oude route was er al gedoe dat de wit/gele bordjes lastig uit elkaar te halen waren en nu is het zo'n oerwoud aan bordjes in wel 3 verschillende kleuren dat er voor veel mensen ook geen touw meer aan vast te knopen valt, heerlijk :D

En dan heb ik het nog niet eens over de achterste lus, dat lijkt wel verkeerspark Assen met al die bordjes :P

Dit is wel wat het mountainbiken imo zo mooi maakt, dat je niet gebonden bent aan een vast spoor zoals 90% van de nieuwe routes, maar dat je lekker kunt exploren en stukken wel of niet mee kunt pakken.
Da's ook prima, maar als je er niet bekend bent loop je wel te zoeken naar de leuke stukken en weet je ook niet altijd of je überhaupt wel goed zit. Dat hadden wij meteen aan het begin, we werden een fietspad op gestuurd (blauwe aanduiding) maar dat duurde zo lang zonder enige aanwijzing dat we begonnen te twijfelen of we wel goed zaten.
Terug gefietst, en uiteindelijk (met behulp van een gps icm telefoon) bleek het toch de goede kant op te zijn. Dat voorkom je door een of twee bordjes onderweg ter bevestiging, of liever nog door een duidelijke kaart bij het vertrekpunt (in ons geval een parking waar wel andere kaarten/info stond, maar waar geen mtb-routes op aangegeven waren. Ook apart).

De blauwe route, althans het deel dat wij gereden hebben, vond ik zeker mooi qua omgeving en uitzichten. En ik vind het ook helemaal niet erg om stukken over dat soort paden te rijden, maar mountainbiken is dat imo niet echt. Vandaar die opmerking ;-)

Al met al een gemixte ervaring, waar ik bijvoorbeeld bij Amerongen of de nieuwe Nijmegen routes meteen een "wow" had bij het eerste bezoekje aldaar. Ik ga vast nog eens terugkomen hoor, maar niet elke maand denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

kermit schreef: ma 26 juli 2021, 16:48
Rayb81 schreef: zo 25 juli 2021, 22:30 Met de oude route was er al gedoe dat de wit/gele bordjes lastig uit elkaar te halen waren en nu is het zo'n oerwoud aan bordjes in wel 3 verschillende kleuren dat er voor veel mensen ook geen touw meer aan vast te knopen valt, heerlijk :D

En dan heb ik het nog niet eens over de achterste lus, dat lijkt wel verkeerspark Assen met al die bordjes :P

Dit is wel wat het mountainbiken imo zo mooi maakt, dat je niet gebonden bent aan een vast spoor zoals 90% van de nieuwe routes, maar dat je lekker kunt exploren en stukken wel of niet mee kunt pakken.
Da's ook prima, maar als je er niet bekend bent loop je wel te zoeken naar de leuke stukken en weet je ook niet altijd of je überhaupt wel goed zit. Dat hadden wij meteen aan het begin, we werden een fietspad op gestuurd (blauwe aanduiding) maar dat duurde zo lang zonder enige aanwijzing dat we begonnen te twijfelen of we wel goed zaten.
Terug gefietst, en uiteindelijk (met behulp van een gps icm telefoon) bleek het toch de goede kant op te zijn. Dat voorkom je door een of twee bordjes onderweg ter bevestiging, of liever nog door een duidelijke kaart bij het vertrekpunt (in ons geval een parking waar wel andere kaarten/info stond, maar waar geen mtb-routes op aangegeven waren. Ook apart).

De blauwe route, althans het deel dat wij gereden hebben, vond ik zeker mooi qua omgeving en uitzichten. En ik vind het ook helemaal niet erg om stukken over dat soort paden te rijden, maar mountainbiken is dat imo niet echt. Vandaar die opmerking ;-)

Al met al een gemixte ervaring, waar ik bijvoorbeeld bij Amerongen of de nieuwe Nijmegen routes meteen een "wow" had bij het eerste bezoekje aldaar. Ik ga vast nog eens terugkomen hoor, maar niet elke maand denk ik.
Beetje zoeken, kaartje lezen en richtinggevoel hoort er er bij.... Maar aangezien alles tegenwoordig tot in den treure is uitgekauwd met niet te missen bordjes die een blind paard niet kan missen is de gemiddelde MTBer dat kennelijk niet meer gewend
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

B100 schreef: ma 26 juli 2021, 17:04Beetje zoeken, kaartje lezen en richtinggevoel hoort er er bij.... Maar aangezien alles tegenwoordig tot in den treure is uitgekauwd met niet te missen bordjes die een blind paard niet kan missen is de gemiddelde MTBer dat kennelijk niet meer gewend
Ja, dat is leuk als je vrij bent om te rijden waar je wil. Als je nu 1 verkeerde afslag neemt dan ben je in overtreding. Ben benieuwd hoe de BOA reageert op zo’n verhaal, dat je ‘t niet meer wist en op je kaartje/gps verder ging..
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

kermit schreef: ma 26 juli 2021, 16:48
Al met al een gemixte ervaring, waar ik bijvoorbeeld bij Amerongen of de nieuwe Nijmegen routes meteen een "wow" had bij het eerste bezoekje aldaar. Ik ga vast nog eens terugkomen hoor, maar niet elke maand denk ik.
Dat is wel een nadeel, omdat alles dicht wordt gegooid zijn aanrijroutes over de fietspaden. Zelfs voor locals als ze de bordjes respecteren. Nodigt jammergenoeg uit om met de auto naar een parkeerplaats dicht bij de route te gaan :~ en de saaie stukken over te slaan.
Lekker fietsen!
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Wij zijn van plan morgen hier te gaan fietsen. Begrijp ik het goed dat de blauwe route ongeveer 50km lang is en dat de rode lussen daar bovenop komen? Of zitten deze bij de afstand inbegrepen?
We fietsen met een gemixt groepje en denk dat 50km met deze hoogtemeters voor sommigen genoeg is en dat meer onverwachte kilometers niet bijdragen aan een positieve sfeer 😜

En is er qua parkeren ook een plek dichterbij de A50? Of is doorrijden naar Eerbeek of Laag Soeren wel de betere optie.
Plaats reactie