Route Horst (Meterik)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Maandag had het nog geregend. Ik denk dat dit het verschil maakt tussen dinsdag en woensdag. Er zat al een dag meer tussen. Bijv de route van Best (rode lus) ligt er ook het beste bij de dag na een dag met buien. Kom je 2 dagen later dan is die ook veel muller

Ik was overigens gisteren niet de enige die was gevallen. Onderweg kwam ik een gezin met een kind tegen dat was gevallen. Bij de pauze sprak ik een man die in een klim was gevallen en verderop kwam ik nog een gezelschap tegen met een kapotte ketting.

Nu lijkt het dat het druk was op de route maar ik vind dit op 19 km best weinig. Ga maar eens naar de rode 6 km lus in Best in of de nieuwe routes in Nijmegen in het weekend. Daar is het pas druk.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Ik denk dat je je verwachting af moet stemmen op de tijd van het jaar (zomer/winter droog/nat) en de ondergrond van de route (stuifduinen, klei, puin etc.). Als je in de zomer met weinig neerslag een route kiest met stuifduinen (Schoorl, Zandvoort, Overloon, Horst etc. dan weet je dat er losse zand te vinden is met name in klimmen/afdalingen en bochten waarin mensen veel sturen/remmen. Maar in de herfst/winter zijn het juist routes waar het water makkelijk/snel weg zakt. In de polder met klei is het weer juist andersom.
In de zomer/weinig neerslag en je wil de route van Horst rijden moet je gaan met de gedachten er is losse zand op de route. Misschien niet alles te fietsen bij lange droogte en pas daar dus ook je snelheid op aan.
Als je denkt dat je in deze periode een hele snelle route aantreft en je gaat met dat tempo er in dan maak je het voor jezelf gevaarlijk met verhoogd risico op vallen zoals minder grip/onderuit schuiven in losse bochten etc.
Moet je van ver komen en wil je de route een keer rijden dan zou ik afhankelijk van de weersomstandigheden kiezen voor de periode oktober t/m maart. Elk jaar is natuurlijk weer anders maar de laatste +-3 jaar zie je met de flinke neerslag te korten veel routes in het land met slechte/losse stukken.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Dank voor jullie reacties
Fiets ligt in de auto, is 20 min autorijden voor me.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Hoe ging het nick22 in de hitte en het mulle zand?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

mag niet klagen. 19 en 9 km gedaan.aantal dingetjes ontdekt aan mn fiets
stuurt veel zenuwachtiger dan de fiets die mn maatje had. ook in de losse zand vaker stuur dwars
iets nekpijn

bij de 9 km het zadel lager gezet, ging een stuk beter
het losse zand was zwaar.


zeker iets wat voor herhaling vatbaar is.

goed om te weten is dat ik ging corona fietser ben(ik zag die term ergens hier)
1 jaar geleden om deze tijd kon ik niet eens lopen na een operatie(zenuw links beschadigd). nu kan ik opnieuw lopen, fietsen op een stadfiets en nu een MTB om te kijken hoe het lichamelijk gaat. deze route wat voor anderen appeltje eitje is, zijn voor mij prestaties
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Vanmorgen weer is gereden. Ligt er over het algemeen goed bij. Nog wel wat spoelgoten en kuilen.
Er is al weer het 1 en ander aan onderhoud gepleegd. Zo zijn enkele bochten die door de droogte helemaal aan gort waren weer hersteld. En in de laatste 2 kilometers was vanmorgen een vrijwilliger bezig de bochten bij te werken. :-q
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Vanmiddag gereden. Lag er rete snel bij. Jammer alleen dat Natuurmonumenten het nodig vind om meer dan 4km van de 19km af te sluiten vanwege kapwerkzaamheden. En dan ook nog eens het leukste stuk met de meeste hoogtemeters (lees keihard naar beneden)

Ik kwam wel geteld 2 man tegen, die niet eens op het afgesloten gedeelte bezig waren. Tweede rondje toch mijn weg gevonden via wat wandelpaden/ruiterpaden.

Ik denk dat Horst wel de meest ondergewaardeerde route van het zuiden is.

Afbeelding
Afbeelding
Knakworstkweker

Brul78 schreef: wo 25 november 2020, 20:32 Ik denk dat Horst wel de meest ondergewaardeerde route van het zuiden is.
Mooi zo laten, dan blijft het voor ons ook leuk
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Brul78 schreef: wo 25 november 2020, 20:32 Vanmiddag gereden. Lag er rete snel bij. Jammer alleen dat Natuurmonumenten het nodig vind om meer dan 4km van de 19km af te sluiten vanwege kapwerkzaamheden. En dan ook nog eens het leukste stuk met de meeste hoogtemeters (lees keihard naar beneden)

Ik kwam wel geteld 2 man tegen, die niet eens op het afgesloten gedeelte bezig waren. Tweede rondje toch mijn weg gevonden via wat wandelpaden/ruiterpaden.

Ik denk dat Horst wel de meest ondergewaardeerde route van het zuiden is.
Het bosgebied waar deze route doorheen loopt wordt beheerd door Staatsbosbeheer (niet door Natuurmonumenten).
Als je voornemend bent er vaker te rijden zou je “MTB de Schaak” kunnen volgen op Facebook. Werkzaamheden worden daar altijd keurig aangekondigd zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Citaat van bedoelde FB-site:

Route afsluiting
Vanaf maandag a.s. (23 november) zal er begonnen worden met boswerkzaamheden in een deel van de Schadijkse Bossen.
Dit betekend dat in fases delen van de route afgesloten worden. Er zal dan een omleidingsroute aangegeven worden. Het afgesloten deel is dan strikt verboden vanwege grote machines, vallende bomen en takken. Als een gedeelte klaar is zal deze gecontroleerd worden en hersteld om daarna weer open te stellen.
Het eerste gedeelte is een afsluiting tussen km 3.4 (Silvesterweg) en km 8. Zie voor de omleidingsroute de licht blauwe lijn.
Wil je er dus zeker van zijn om de hele route in 2020 nog te rijden dan is dit weekend nog je kans !


Btw: waarom denk je dat deze route ondergewaardeerd wordt :roll:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Enrico schreef: do 26 november 2020, 20:04
Het bosgebied waar deze route doorheen loopt wordt beheerd door Staatsbosbeheer (niet door Natuurmonumenten).
Als je voornemend bent er vaker te rijden zou je “MTB de Schaak” kunnen volgen op Facebook. Werkzaamheden worden daar altijd keurig aangekondigd zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Btw: waarom denk je dat deze route ondergewaardeerd wordt :roll:
Ik heb geen facebook, maar ik zag vandaag dat het ook op MTB routes stond. Vooraf niet gecheckt.

Ondergewaardeerd, aangezien dit topic zo goed als dood is. Zeker gezien topics als die van Dorst. Die rij ik vaak, maar kan nou niet zeggen dat Dorst beter is dan Horst. Woordgrapje
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Geen ervaring met route Dorst.
Horst rij ik af en toe...altijd doordeweeks aangezien het in het weekend (erg) druk kan zijn. Zelfs de zuider- en oosterburen weten het inmiddels te vinden :D
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Maar de Belgen en Duitsers kunnen ook komen vanaf een van de vele vakantieparken uit de buurt. De korte (makkelijkere) route is denk ik zelfs speciaal voor vakantiegangers aangelegd. Ze kunnen een bike huren bij center parcs en dan zo de route op volgens mij.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Wizzy82 schreef: vr 27 november 2020, 19:25 Maar de Belgen en Duitsers kunnen ook komen vanaf een van de vele vakantieparken uit de buurt.
Op de P-plaats aan de Lorbaan staan regelmatig auto’s met Duitse en Belgische kentekens. De twee grote vacantieparken liggen op nog geen 5 min. fietsen van mtb-route de Schaak. Ik ga er vanuit dat als men daar verblijft men niet de moeite neemt om de fiets achter op de auto te zetten voor dat kleine stukje. Maar vanuit wat verder gelegen vacantieparken zou dat uiteraard mogelijk zijn. Anyway...ze weten het te vinden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Knakworstkweker

Horst is vrij makkelijk te rijden vanaf Duitsland en Belgie, beiden sta je binnen een kwartiertje.

Niks mis mee verder, de belgen en Duitsers die hier komen fietsen zijn minder hinderlijk dan de corona-fietsers uit eigen gelederen.....
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

In een kwartier vanaf België naar de Schaak????

Dan heb je wel een helicopter of iets dergelijks nodig.
Plaats reactie