Route Horst (Meterik)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Parcours lag er prima bij gisteren,hoef niet eens de bike schoon te maken ;)

Wil wat druk op het eerste gedeelte,langere parcours maar een enkeling ingehaald
en een Duitse mede biker geholpen uit de bosjes en spd`s te halen :(
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Vrijdagochtend vroeg 3 rondjes gedaan maar was in de nacht toch meer neerslag gevallen dan wat ik verwacht had. Maar je zag elk rondje de route verder opdrogen. Gisteren 2 rondjes gedaan en de route lag er erg snel en droog bij.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Ik was er al even niet meer geweest tot afgelopen zaterdag. Kwam er toevallig langs fietsen en dacht pak het laatste stukje even mee.
Maar ook hier heeft de droogte genadeloos toegeslagen. Elk heuveltje is omgetoverd tot een zandduin uit de Sahara. Hopen dat het vlug gaat regenen.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Was het weekend in Horst en een wandeling van 11KM gedaan in de Schadijkse bossen. Wist niet dat daar een MTB route loopt, maar zag er heel mooi uit. Op meerdere plaatsen even gekeken en heel veel bochten werk. Ik ga daar zeker eens heen.
habebat vehentem
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

CentMan schreef: di 16 juni 2020, 09:45 Was het weekend in Horst en een wandeling van 11KM gedaan in de Schadijkse bossen. Wist niet dat daar een MTB route loopt, maar zag er heel mooi uit. Op meerdere plaatsen even gekeken en heel veel bochten werk. Ik ga daar zeker eens heen.
Horst is fantastisch maar ik moet er altijd even schakelen. Zodra je het korte draaien onder de knie hebt krijg je een ritme en is het echt genieten!
Who needs roads when there's dirt
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Misschien dat ik hier morgen even naar toe rij , word dan m’n eerste x , iemand nog wat tips ?
—Cube reaction TM Pro—
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

De route ligt er na de droogte en regen nu naar omstandigheden aardig goed bij. Wel wat kuilen/erosie plekken. Niet echt tips maar niet te hard van start gaan is verstandig want is 19km maar dan kan je aardig stuk gaan. Zwaarste stuk zit heb tussen km 5 en 8.5. Veel plezier.
Raven biker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 augustus 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.9

Maandagavond route Horst gereden voor de 1e keer. Route lag er naar mijn idee goed bij. Mul zand was minimaal.

Route was goed uitgepijld, single track met lekkere flow met een of twee venijnige klimmetjes.

Van de week staan Overloon en Ysselstein nog op de planning.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Heb deze vanochtend gereden , gewoon rustig aan de 19 km weg getrapt , heerlijke route bijna alleen maar single track , met een paar pittige stukken , route lag er goed bij , hulde aan de routebouwers want je kon ook zien dat er goed onderhoud verricht word 👍🏻.

Toffe route , zal denk ik in de toekomst wel vaker de auto pakken voor deze te fietsen.
—Cube reaction TM Pro—
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Op het moment is de route vrij zandig/mul. Ook afgelopen weekend viel er weinig neerslag in het gebied in tegenstelling tot een groot deel van het land. Verder bij een paar mm neerslag op een dag bereikt maar weinig de route zeker onder het blad/bomen. De open stukken gaan snel met zon, wind en rijden ook het vocht zo weg. Zal dus met deze beperkte neerslag nog enkele maanden zo zijn. Voordeel van het stuifzand dat in de periode oktober t/m maart met meer neerslag het water ook zo weg zakt.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik wil hier vrijdagochted gaan rijden omdat het dichtbij is, en heb weinig mtb ervaring
maar wat moet ik me voorstellen van zoiets? wat ik zelf denk: stuk of 20 mensen op de baan die je van het padje rijden, of moet ik er wat anders van voorstellen, ook wandelaars op de baan?
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Vandaag deze route gereden en bij een gevaarlijke mulle afdaling ben ik bijna over de kop gegaan. Eerste keer in 4 jaar tijd. Het was na de splitsing met de blauwe route. Tot aan het rustpunt (andere parkeerplaats) ongeveer halverwege was het zwaarste gedeelte van de route door het mulle zand zijn met name de afdaling waar ook kuilen zitten link.

Dan kom je ook nog mensen met kinderen (wellicht van de bugaluwparken) tegen op de route. Deze zullen denk ik veel al de heuveltjes hebben gelopen als het voor mensen die techniek wel hebben met het mulle zand nu al lastig genoeg is.

@nick22... Ik raad je op dit moment deze route af. Wellicht is de route IJsselstein een betere optie al weet ik niet hoe die er bij ligt, maar deze is sowieso vlakker (wel langer). De routes van Venray zijn trouwens ook goed te doen nu. Erg vlakke routes die nauwelijks last hebben van mul zand. Venray is een goede beginners route. Route Overloon kun je beter nu ook niet rijden ivm het mulle zand.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

nick22 schreef: wo 29 juli 2020, 20:02 ik wil hier vrijdagochted gaan rijden omdat het dichtbij is, en heb weinig mtb ervaring
maar wat moet ik me voorstellen van zoiets? wat ik zelf denk: stuk of 20 mensen op de baan die je van het padje rijden, of moet ik er wat anders van voorstellen, ook wandelaars op de baan?
Hoi Nick,

Ik denk dat het wel mee valt hoor. Ik kom een keer of 4 per jaar. Meestal op een woensdag. Ik doe dan een paar rondjes en zie dan meestal (max.) een handje vol mtb-ers.
Misschien dat het nu iets drukker is vanwege vakantie, maar ik denk dat het wel mee valt. Zeker in de ochtend.

Op de meeste paden zul je geen wandelaar zien. Echter zijn er een paar verbindingsstukjes (meestal bredere paden) tussen de singletracks waar je mogelijk voetgangers ziet. Maar daar zul je nauwelijks last van hebben.
Als je beginner bent heb je misschien een wat lagere gemiddelde snelheid waardoor meer mensen je inhalen. Geen probleem. Zodra je merkt dat er een snellere achter je zit ga je gewoon even aan de kant op een stuk waar het kan.

Gewoon proberen!!! En een een beetje voorzichtig zijn waar nodig.
Als je bezwaren hebt m.b.t. de mulle zand momenteel, zie dan de tips van het bericht hierboven.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ nick22... Wellicht is de 9 km (blauwe route) vanaf de officiële parkeerplaats volgens mtbroutes.nl wel een optie. Ook daar zul je een aantal mulle klims en afdalingen krijgen, maar het zwaarste gedeelte zit wel na de splitsing in de rode route. Blauw is wellicht om die reden nog redelijk te doen. Wellicht is blauw ook aangelegd voor de touristen van de bungelow parken. Al zullen de routes van Venray op dit moment beter zijn.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Ik heb m afgelopen dinsdag gedaan , en er was welgeteld 1 klimmetje waarbij ik moest afstappen omdat ik niet boven kwam , maar dat lag meer aan mijn eigen denk ik , maar ik heb nergens het gevoel gehad dat de route gevaarlijk was , wel soms wat mulle stukken , maar prima door heen te sturen en trappen.
—Cube reaction TM Pro—
Plaats reactie