Geopend! De nieuwe Vijlen/Epenroute, Z-Limburg, 26km, 580hm

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Vandaag de route gereden.
Er waren lange stukken in het Vijlenerbos waar de route gelijk loopt met een hardloopwedstrijd (XTrails Vaals). Deze wedstrijd wordt op 6 en 7 juni gehouden, dus houd er rekening mee dat er hardlopers op een aanzienlijk deel van de route lopen.
Lion77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 16 augustus 2013, 19:52
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.8

hoe ligt de route er momenteel bij?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag gereden: super!
Echt genieten in het bos, er lag mooi wat sneeuw/ijs op de velden hier en daar, niemand tegen gekomen verder.
Alles bevroren, top grip. Maar zodra het gaat dooien: modderbak :winkie: .

Zomaar verrassend naar de 2e plek gevlogen volgens Strava op de widowmaker, de lange Camerig downhill... En dat met een gelockte (beter gezegd, niet functionerende) achterdemper. Geen bewuste poging, maar het lag er zo goed bij dat ik dacht, eens lekker gas geven, et voila, thuis was daar de verrassing.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Heeft iemand info hoe de route er nu bijligt? Mijn ervaring is dat de routes altijd zo nat blijven in het Limburgse :-) Ik wil de komende weken eens afzakken naar het zuiden, is alweer ff geleden!
Gaat het nu weer over het fietsen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt er erg goed bij voor de tijd van het jaar. Zelfs de modderbakafdaling voor het Hijgend Hert is droog. Specialized Gulpen tocht is er afgelopen weekend deels nog overheen gegaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Grappig dat hier nu gepost wordt; ik ben aankomend Paasweekend van plan weer eens af te dalen naar het Limburgse, en deze route wil ik graag nog eens (samen met schoonvader) rijden. Fijn om te horen dat de route droog is! :)
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Bedankt voor de update!

Heel misschien ga ik a.s. zaterdag al. Wilde eerst lus 2 van de AGR eens fietsen, maar heb alleen maar een mtb en nu begint het natuurlijk wel te kriebelen om in Limburg offroad te blijven wat ik gewend ben ;-)

Als ik ben geweest laat ik wel ff weten hoe ik het vond Heb 'm vroeger wel eens gefietst. :-q
Gaat het nu weer over het fietsen?
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Vanochtend Vijlen en daarna Gulpen gefietst. Vijlen was toch nog natter dan ik het verwacht maar wát een on Nederlands mooie route zeg! Gulpen was kurkdroog. Onderweg vaak gestopt voor een foto! Op die klim langs die weg die steil omhoog gaat met al die stenen en wortels omhoog gelopen, de rest probleemloos gefietst. Daarna Gulpen nog gedaan en daarna een pilsje bij De Kroon :-) ik heb genoten en wat ben je bevoorrecht als je daar woont zeg !

Edit: Mochten er nog mensen tips hebben voor die hoge wortel/stenen klim op de Epen-route; ze zijn welkom. Nu had ik hem wellicht gewoon moeten proberen, maar hij zag er toch wel erg technisch uit...
Gaat het nu weer over het fietsen?
martenj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 18:42

Ik ben 16 en 17 april in epen, wilde daar sowieso even gaan mtb'en op de vaste route. Nu zag ik dat er dan ook de amstel gold race is . Weet iemand of er dan nog gemtbd kan worden of is alles afgezet en moeilijk bereikbaar (op de mtb route) ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb je op de vaste MTB route geen last van.
Misschien dat je op de openbare weg ernaar toe er iets van merkt, maar dat is ook niet de hele dag. Parcours waar de Amstel Gold langskomt kan dan tijdelijk even afgesloten zijn. Als het peleton voorbij is mag je overal weer rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13041
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee! Ik ben er dan ook. Helaas met familieweekendje, dus fietskans is nagenoeg nul...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2990
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

2 fiets or not 2 fiets is een keuze...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag weer gereden als onderdeel van een retourtje Eijsden aan de Maas en Drielandenpunt, 70km 1300hm genieten in een relatief droog warm bos!
Ik begon met vorst aan de grond en wat ijs hier en daar, bij terugkomst was het 15 graden :winkie: . Onderweg dus een striptease gedaan :lol: .
Heerlijk om weer eens ''echt'' te kunnen MTB-en zonder al teveel koude en nattigheid. Lag er allemaal prima bij.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
StijnV
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 23 december 2015, 15:59

Is die Vijlen route nog steeds volledig bepijld?

En is ze in beide richtingen te doen?

Thx!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prima bepijld, met de klok mee. Je mag niet buiten de route fietsen in het Vijlenerbos, dus als je daar een boswachter treft... Tegenovergesteld mag wel, in die zin dat je daar niet naast de route fietst, maar is niet helemaal de bedoeling.
Doordeweeks en op rustige momenten zullen er zullen niet snel ongelukken gebeuren, het is breed en overzichtelijk genoeg. Enige punt waar je dan wel moet uitkijken: de lange afdaling van de Camerig fiets je dan op, daar kunnen mensen je met hoge snelheid tegemoet komen, zeker als het wat drukker is, in de weekenden dus!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie