Route Zaltbommel 3 Maart 2018 opening

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

7 DECEMBER 2013
[*][*]
Helaas hebben SBB en de Gemeenteraad Zaltbommel besloten dat er geen mtb route in de nabijheid van de stadskern Zaltbommel mag komen. SBB wil ook geen MTB route door de Uiterwaarden. Wel geven ze aan dat daar waar het niet verboden is er wel gewoon gefietst mag worden. Echter ze willen geen permanent pad aanleggen... Dit ivm de schade die de fietsers kunnen maken... :~ :~ Ja ik snap het ook niet helemaal deze meest onlogische verklaring. Zal wel resulteren in een hoop nieuwe bordjes met fiets verboden ben ik bang.
Dus daar waar wij (ook MTBIK) voor gestreden hebben wordt helaas niet gerealiseerd. Ook de Gemeenteraad is niet voornemens om met het alternatief, de aanleg door het Stadspark, in te stemmen.

Gemeenteraad:
Dus namens de wethouder kan ik je nu mededelen dat we niet verder gaan met de poging een mountainbikeroute rondom Zaltbommel te realiseren. SBB zegt nee tegen de uiterwaarden en het college blijft bij het standpunt dat de stadswallen ook geen optie zijn voor de route.

SBB:
Na overleg met collega’s Hans van Laake en Gerrit van Scherrenburg het volgende.
Staatsbosbeheer gaat niet meewerken aan het realiseren van mountainbike routes door de uiterwaarden.
Wij gaan er van uit dat de uiterwaarden door recreanten kunnen worden gebruikt als z.g. struinnatuur. D.w.z. dat iedereen daar zijn/haar weg kan zoeken. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen te voet of met een fiets. Wandelen is echter wel de eerste keuze als het om faciliteren gaat. Gemotoriseerd verkeer is en blijft verboden.


Tja het is voorlopig niet anders. Dus we gaan binnenkort de route zoals bedoeld was maar op GPS zetten en via de site beschikbaar stellen voor geïnteresseerden. Daarbij proberen we de route wel zoveel mogelijk te toetsen op legaliteit.

Verder zijn wij nog wel in overleg met ruiters uit de Bommelerwaard, om te kijken wat de haalbaarheid is om aan te sluiten bij het initiatief van de aanleg van 25 km ruiterroute en deze dan te combineren met een mtb route.
Laatst gewijzigd door mud mate op do 22 februari 2018, 19:46, 21 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

mud mate schreef:Wel geven ze aan dat daar waar het niet verboden is er wel gewoon gefietst mag worden.
Da's wel geruststellend dat er gewoon gefietst mag worden waar dat niet verboden is. Anders zou het pas een onlogische redenering worden...
mud mate schreef:Wij gaan er van uit dat de uiterwaarden door recreanten kunnen worden gebruikt als z.g. struinnatuur. D.w.z. dat iedereen daar zijn/haar weg kan zoeken. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen te voet of met een fiets.
Nu ken ik 'jullie' conditie niet, maar als je zelf je weg mag zoeken lijkt me dat toch sterk de voorkeur boven eenderwelke route. Wanneer ze alleen expliciet aangeven geen onderscheid te maken tussen te voet of met de fiets, dan volg ik even niet wie die bordjes moet gaan aanbrengen...
mud mate schreef:Zal wel resulteren in een hoop nieuwe bordjes met fiets verboden ben ik bang.
Tenzij ze natuurlijk minder consistent op dat punt zijn dan op het volgende...
mud mate schreef:Wandelen is echter wel de eerste keuze als het om faciliteren gaat.
Gelukkig geen beleidscrisis bij SBB...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nu ken ik 'jullie' conditie niet, maar als je zelf je weg mag zoeken lijkt me dat toch sterk de voorkeur boven eenderwelke route. Wanneer ze alleen expliciet aangeven geen onderscheid te maken tussen te voet of met de fiets, dan volg ik even niet wie die bordjes moet gaan aanbrengen...[/quote]


De Uiterwaarden hadden wij nodig om diverse bosstukjes aan elkaar te maken en zo een route te creëren van ongeveer 16 km. Deze wilden wij variërend inrichten waarbij de stukjes Uiterwaarden vooral waren bedoeld als aantrekkelijke oplossing om deze dus te verbinden. Hier wilden wij geen kunstmatige objecten plaatsen om het gebied aantrekkelijker te maken. Dit hadden wij wel voor ogen bij oa de vuilnisbelt en het stuk tussen de A2 en spoorlijn. Nu kunnen we dus nog wel steeds fietsen, maar om er een leuke en aantrekkelijke route te creëren kunnen we dus wel vergeten... Daarnaast zitten er stukjes tussen waar het nu verboden is te fietsen. HEt is wel legaal te omzeilen, maar dat wilde wij juist voorkomen.
marco8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: wo 4 maart 2009, 21:06
Mijn mountainbike: Trek 8.8 Elite

Jammer Rob, Maar ik ben benieuwd naar het gpx filetje..
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja dat wordt binnenkort wel op de site vermeld...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

1 OKTOBER 2014

Even een UPDATE!!!!

16 oktober gaan we weer rond de tafel zitten met de Gemeente Zaltbommel.
Op de voormalige vuilnisbelt wordt een nieuw plan gerealiseerd. Hierin komt dus ook een MTB track.

Hoeveel meters dit gaat opleveren weten we dus pas na de 16e. Maar zoals hun ook al aangaven is het in ieder geval een begin. Ze willen ook bij nieuwe projecten kijken wat er eventueel te realiseren is binnen de Gemeente Zaltbommel.

De 16e gaan we ook kijken naar de daadwerkelijke inrichting waarbij ze graag gebruik willen maken van onze expertise en wensen. Aangezien ik hier met opzet spreek over meters en niet over kilometers willen we de eventuele ruimte wel zo aantrekkelijk mogelijk inrichten en het vooral technisch inrichten...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

16 OKTOBER 2014

Vandaag is de kogel gelukkig door de kerk. Op de voormalige vuilnisbelt wordt dus een recreatieplan uitgevoerd waarbij dus ook een MTB parcours wordt gerealiseerd. Hierbij, worden er, zoals het er nu naar laat uitzien een XC parcours en een wat meer uitdagender parcours aangelegd. Bij elkaar op geteld een kleine 2 km. Het is gelukkig een begin waarbij er door de geringe hoeveelheid km's wel rekening gehouden gaat worden met de intensiteit en vooral een uitdagend parcours te ontwikkelen, waar je graag vaker een rondje komt oefenen om je skills te verbeteren. Zo komt er een rockgarden, een stukje Northshore en een betonnentrap element in. Daarnaast wordt het parcours gerealiseerd uit puinverharding en daar waar nodig komen er kombochten. Voor de definitieve uitwerking mogen wij zelf actief participeren. Daar waar de financiële middelen het toelaten wordt er nog gekeken naar andere opties om in het parcours aan te leggen.

Waarschijnlijke realisatie eind 2015....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooi bericht! Proficiat met dit resultaat :bier:
Route met TTF's voorziet in een behoefte en gaan we tzt testen :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja hoor ik hou je op de hoogte....
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Soms is het wel leuk om met de Gemeente in gesprek te gaan. De eerste tekening, gemaakt in de opdracht van de Gemeente zonder overleg met ons, werd 2200 m3 grond verwerkt in de nieuw te realiseren parcours voor Zaltbommel verwerkt. Nu blijkt echter dat ze onze tekening beter en logischer vonden, tja het voordeel dat die getekend is door personen die wel de sport beoefenen :D. Nu had ik vandaag dus een gesprek met ons Gemeente contact en nu blijkt dat er geen 3000 m3 grond ligt, maar dat er iets meer ligt, namelijk 12000m3 grond :D . Of wij dat ongeveer in zijn geheel kunnen verwerken in het parcours :winkie: :winkie: :winkie:, tja goh, wat zouden wij nu met grond moeten :winkie: :winkie: :winkie: . Je begrijpt goed gesprek gehad. Gelijk nog maar even een extra stukje grond mee kunnen bedingen (onder voorbehoud)... en we hoeven geen schaapjes toe te laten op ons stuk... Extra stukje grond, dus dan de tekening maar weer aanpassen. :winkie:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

9000 M3 TTF's!! :winkie: :bier: Goed werk :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja vonden wij ook wel een lekker cadeautje... :lol:

Hier een kladversie om een idee te krijgen:
Afbeelding

(1) Rockgarden
(2) Rioolpijp
(3) Houten stammen
(4) Northshore
(5) Pumptrack
(6) Trap element
(7) 1. Drop met verschillende hoogtes + 2. Drop offs van 45 en 70 graden
(8) Tunnel
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Waar in Zaltbommel word dit ebt gerealiseerd?

Dat word dus de fiets mee naar kantoor......
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Komt aan de Ketelsteeg, in de buurt van de waterzuivering.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ziet er veel belovend uit!!! :-q

Wil je vast wel een keer gidsen? Stel je voor dat ik de weg kwijt raak op de route.... :roll:
Plaats reactie