Offroad motoren op de mtb route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En terecht.

Even terugkomend op de crossers in het bos en/of op afgesloten crossbanen: een van de belangrijke punten waarop crossmotoren overlast veroorzaken is geluid. Ik denk dat dat ook de hoofdreden is waarom sommige crossbanen gesloten worden. Als je ze niet zou horen is er ook niet of nauwelijks overlast en niet iedereen vindt dat geluid mooi.
Ik ben opgegroeid met motoren, jarenlang zelf veel gereden, maar ook ik als liefhebber zit niet te wachten op een hele middag het geluid van een crosswedstrijd om de hoek.

Dus ik denk dat de motorcrossers de hand in eigen boezem moeten steken en hele, maar dan ook hele strenge geluidseisen moeten gaan stellen aan hun motoren. Dat dat misschien enkele pk's kost is niet van belang, want dat geldt dan voor iedereen dus de motoren blijven even gelijkwaardig (of niet) als dat ze nu zijn.

Als je een hobby hebt waarvan de uitoefening onder druk staat moet je zelf zoveel mogelijk doen om die hobby maatschappelijk geaccepteerd te houden. Alleen maar roepen "wij kunnen nergens terecht" en vervolgens gewoon doorgaan met de dingen waardoor er juist protesten komen is niet heel erg slim, noch sociaal...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Kwestie van tijd voordat alle crossmotoren elektrisch zijn. Volgens mij worden er nu al wedstrijden gereden en gewonnen op elektrische. Voordeel voor de elektrische wildcrosser is dat je veel minder opvalt zonder de herrie.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Er zijn gewoon wettelijke normen waar iedereen aan dient te voldoen.
Dat ze meer moeten handhaven ben ik het helemaal mee eens.
Je haalt de rotte appels er zo uit, geen meetapparatuur voor nodig.

Alleen altijd wordt geluid aangedragen, maar als je een klein stukje van een crossbaan bent hoor je al (bijna) niets meer.
Wind, regen, een langsrijdende scooter, auto of in het geval bij ons thuis, kikkers ! Maken veel meer lawaai.

Maar idd, als je maar genoeg je best doet, kun je t misschien horen als de wind juist staat, en opblazen tot een gigantisch kabaal.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: vr 10 mei 2019, 19:37 Ik ben van mening dat "crossers" nog voor veel te weinig overlast zorgen.
Dat moet eigenlijk zoveel zijn, dat men ze graag een afgesloten terrein toe wijst om zich uit te leven.
Zou het - op zijn Nederlands - niet veel beter zijn om een betere lobby te voeren?


Zelfs als alle crossers in NL 'stout' gaan doen om op te vallen is het enige effect dat het gewoon compleet verboden wordt. Gewoon omdat het een minderheidsgroepje is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Soms werkt het ook andersom, zoals bij hangjongeren die een eigen keet krijgen gefinancierd door de gemeente :roll:
kermit schreef: vr 24 mei 2019, 13:39Alleen maar roepen "wij kunnen nergens terecht" en vervolgens gewoon doorgaan met de dingen waardoor er juist protesten komen is niet heel erg slim, noch sociaal...
Dat laatste is een huis bouwen praktisch naast een crossbaan die er al 25 jaar ligt, omdat je dan zo mooi landelijk woont en dan gaan klagen over geluidsoverlast ook niet mijns inziens (en vooral blijven klagen wanneer het al tot 5 uur per week beperkt is).

Ik kom ze af en toe tegen in het bos maar ik heb er eigenlijk zelden last van. Ze staan in ieder geval onder "wandelaars die van mening zijn dat je op een fietspad of MTB route niet mag fietsen en je daarover menen te moeten aanspreken" in de ergenis lijst...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lars TB schreef: za 25 mei 2019, 10:38
tiewrap schreef: vr 10 mei 2019, 19:37 Ik ben van mening dat "crossers" nog voor veel te weinig overlast zorgen.
Dat moet eigenlijk zoveel zijn, dat men ze graag een afgesloten terrein toe wijst om zich uit te leven.
Zou het - op zijn Nederlands - niet veel beter zijn om een betere lobby te voeren?


Zelfs als alle crossers in NL 'stout' gaan doen om op te vallen is het enige effect dat het gewoon compleet verboden wordt. Gewoon omdat het een minderheidsgroepje is... .
In Noord-Holland proberen ze al 30 jaar op de nette manier een crossbaan te krijgen....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: za 25 mei 2019, 10:46
Lars TB schreef: za 25 mei 2019, 10:38

Zou het - op zijn Nederlands - niet veel beter zijn om een betere lobby te voeren?


Zelfs als alle crossers in NL 'stout' gaan doen om op te vallen is het enige effect dat het gewoon compleet verboden wordt. Gewoon omdat het een minderheidsgroepje is... .
In Noord-Holland proberen ze al 30 jaar op de nette manier een crossbaan te krijgen....
Dat zeg ik: betere lobby!


Misschien Bert L. een keer inhuren of zo :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wat er op de uhr is gebeurd mag je gerust U tegen zeggen ja.
Dat de lobby beter kan is zeker, maar dat is het altijd vanaf de zijlijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als herrie geen issue is gaat die lobby ook een stuk makkelijker. Er zijn inmiddels nieuw aangelegde crossbanen waar elektrisch gecrosst wordt. Technisch gezien geeft dat evenveel overlast als bmx of een dirt-jump baan, om maar iets te noemen. Maar dat staat los van het eerder genoemde feit dat er plekken zijn waar je volgens de wet niet met een motorvoertuig mag rijden. Dan maakt het niet eens uit of je teveel herrie maakt of niet, het is gewoon niet toegestaan. Wil je daar toch crossen: koop* een mountainbike.

*) Of huur
Jeff downhill
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 5 mei 2023, 12:55

Ik doe zelf dus beide mtb en offroad rijden met de motor.
Ik hou wel rekening mee dat ik niet welkom ben. En ik rijd als ik op een mtb route zit heel rustig. Maar meestal kom je per ongeluk op een route terecht. Omdat het super paadjes zijn. En omdat ik dus zelf ook mtb beoefen probeer ik er zeker niks te slopen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Op route Schaarsbergen ooit een (ik denk meerdere keren) crossmotor gehad die zo netjes reedt dat ie minder schade deed dan een paar leenfietsers.
Maar helaas ook een elektrische crosser die uit elke bocht moest gasgeven en daarmee schade aanrichtte maar ook z’n aanwezigheid wel erg kenbaar maakte, niet handig van zo iemand.
Lekker fietsen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jeff downhill schreef: vr 5 mei 2023, 13:02 Ik doe zelf dus beide mtb en offroad rijden met de motor.
Ik hou wel rekening mee dat ik niet welkom ben. En ik rijd als ik op een mtb route zit heel rustig. Maar meestal kom je per ongeluk op een route terecht. Omdat het super paadjes zijn. En omdat ik dus zelf ook mtb beoefen probeer ik er zeker niks te slopen.
ben wel benieuwd op welke plekken het überhaupt is toegestaan om met een offroad motor op een MTB route te rijden, los van het feit of het wenselijk is?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

BramVice schreef: di 9 mei 2023, 10:48
Jeff downhill schreef: vr 5 mei 2023, 13:02 Ik doe zelf dus beide mtb en offroad rijden met de motor.
Ik hou wel rekening mee dat ik niet welkom ben. En ik rijd als ik op een mtb route zit heel rustig. Maar meestal kom je per ongeluk op een route terecht. Omdat het super paadjes zijn. En omdat ik dus zelf ook mtb beoefen probeer ik er zeker niks te slopen.
ben wel benieuwd op welke plekken het überhaupt is toegestaan om met een offroad motor op een MTB route te rijden, los van het feit of het wenselijk is?
Als ik me goed herinner loopt de TET (https://transeurotrail.org/netherlands/#2.22/53.69/6.35) op een paar plekken over een MTB route heen, maar dan enkel over brede paden waar auto's ook mogen rijden. Heel de TET gaat over openbare wegen waar gemotoriseerd verkeer mag komen. Op een paar plekken wel een beetje een grijs gebied (geen bordje verboden voor voertuigen en/of onbekende landeigenaren volgens mij), maar echt over singletracks loopt hij niet.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Oudere Allroadmaniacs ritten gingen over oude crossbanen (bijv. Volkel) en singletracks die waarschijnlijk ook door MTBers werden gebruikt.
Maar dat is voor mij alweer jaren geleden dus weet niet of dat nu nog gedaan wordt, tijden veranderen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie