Trail respect in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Met het huidige winterweer en de vaak slechte staat van diverse routes leek het mij wel eens aardig een threadje op te zetten over wat de Engelsen zo mooi "trail respect" noemen. Is dat wel aan ons Nederlanders besteed? Zouden we daar niet eens wat aandacht aan moeten besteden?

Want recente bezoekjes aan diverse vaste routes laten namelijk een trieste indruk bij mij achter: omgeploegde paden met modder, soms singletracks die uitdijen tot autobaan-brede modderstromen in het bos, bochten die worden afgesneden.

Vraag rijst waarom er dan toch volksstammen over deze met hemelwater verzadigde paden blijven rijden(en niet kunnen wachten tot het ietsjes opgedroogd is) het is toch vrij obvious dat er aardig wat stuk wordt gereden.

Ik denk ook dat het zwaar wordt onderschat hoeveel effort het weer kost van beheerders om alles weer op te knappen. Komt bij dat zo'n omgeploegde route in het bos ook niet echt reclame is en lekker aansluit bij het stigma dat die mountainbikers alles kapot rijden.

Kortom, moeten we gewoon niet eens wat bewuster omgaan met al die mooie tracks die in de winter kapot worden gereden? Dus wat meer "trail respect" tonen?
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Dat moet iedereen voor zichzelf weten denk ik.
Ikzelf zou niet zo snel op een track gaan rijden kort na een regenbui, omdat ik niet van bagger tot de knieën houd, een ander vind dit prachtig... Dat is toch ook mountainbiken? Toch niet alleen als het helemaal droog is?

En dan spreek ik niet eens over de organisaties die JUIST in deze periodes iedere zaterdag en zondag tot soms wel 15 toertochten organiseren waar duizenden en duizenden bikers op af komen die heel vaak over de vaste routes gaan... Ik denk dat dat ieders eigen beslissing is, maar die personen die juist in de bagger gaan bijen moeten ook niet gaan zeuren dat de tracks er belabberd bijliggen als het droog is.

We kunnen ons hier heel lang heel druk over maken, maar zoals gezegd in een ander topic.. Dan zouden de eigenaren van zo'n track in dat geval er een metershoog hek omheen moeten zetten.. Dan alleen houd je het tegen..

Ik zeg: laat gaan.... Je houd het echt niet tegen
Deze ruimte niet beschrijven.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

B100 schreef:...
+1

Al heb ik weinig tot geen enkele illusie dat het "goed" gaat komen, om de redenen die Rhazer al aangaf:
1) Zie het topic over modder biken,
2) Om mezelf te quoten in een topic van drie jaar geleden
[qoute]Wanneer je de IMBA rules erop naleest, staat er expliciet in "Wet and muddy trails are more vulnerable to damage than dry ones. When the trail is soft, consider other riding options." Nu lijken toertochten edoch toch geregeld op georganiseerde poging zoveel mogelijk volk op een trail in juist die conditie los te laten (want dat is MTB'en)...[/quote]

Ik vind overigens niet dat iedereen het zelf moet weten en dat een routebeheerder routes gewoon dicht zou moeten kunnen gooien op het moment dat het gebruik in die periode resulteert in een buitensporige hoeveelheid onderhoud (er zijn buiten Nederland genoeg trails die bijv. van eind oktober tot begin april gesloten zijn). Zou er ook geen moeite mee hebben dat te respecteren, maar houd er nu ook rekening mee in m'n route keuze...


Maar dat past niet echt in het beeld van MTB'en als wintersport natuurlijk, een perceptie in 'trail respect' niet direct een positieve bijdrage zal leveren...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

B100 schreef:Ik denk ook dat het zwaar wordt onderschat hoeveel effort het weer kost van beheerders om alles weer op te knappen. Komt bij dat zo'n omgeploegde route in het bos ook niet echt reclame is en lekker aansluit bij het stigma dat die mountainbikers alles kapot rijden.
Als ik dit lees komt het er op neer dat wij het probleem zijn.

Wij krijgen maar een beperkte route aangewezen die blijkbaar zeer intensief wordt gebruikt. Wij mogen ons niet spreiden en onze impact over het bos verdelen. Wij kiezen een andere route, snijden bochten af of rijden buiten de route. (Dit gebeurt doordat er geen grint of hout afval op de slechte plekken wordt gegooid.)

Kortom zijn wij wel het probleem?
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Volgens mij is er in Nederland een vrij hoge vraag om te mtben per km trail. Het is populair en het is redelijk dichtbevolkt. Ik denk niet dat je deze vraag moet willen reduceren, dat komt een beetje over als welvaartsachteruitgang. Kennelijk doen mensen dat het liefst, ook als er blubber ligt. Wel denk ik dat we wat optimaler met de grote vraag en de trails om kunnen gaan. Allereerst zijn lang niet alle trails voorzien van fatsoenlijke drainage. Dat tracks na veel regen nat zijn ala, maar veel trails worden snel, en blijven lang, blubberig. Leuk voor de blubberfans, maar desastreus voor het onderhoud. Qua bewustwording zou de Nederlandse MTB cultuur zich allicht wat meer kunnen houden aan het principe dat je geen nieuwe tracks moet maken omdat je blubber ontwijkt. Maar dat is erg lastig denk ik. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als er een landelijk vergunningsysteem komt zoals de visvergunning, als daarmee de trails goed worden onderhouden.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Aangezien het steeds vaker zal regenen, zouden wij steeds minder moeten mountainbiken.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Het regent domweg te vaak om aan zoiets te houden... Anders had ik het wel gedaan als het wat bijdraagt. Die brede paden heb je zeker gelijk in. Sommige mensen proberen echt alles te voorkomen om een beetje modder. Dan dijen die uit tot een snelweg idd.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

enkele tientallen bikers per dag is geen probleem volgens mij maar elk weekend 2000 man van een toertocht is een ander verhaal op de brabantse wal is elk weekend wel een tocht en vaak over de vaste route van bergen op zoom , het hele gebied word in een nat weekend aan gort gereden
maar ieder zijn plezier ik fiets ook graag elke week maar niet in een toertocht
Hondjeee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 1 oktober 2013, 14:35
Mijn mountainbike: Giant Terrago

Ik erger me er al een tijdje aan dat mensen niet kunnen bedenken dat alles wat ze in de winter kapot rijden er in de zomer nog steeds kut bij zal liggen (tenzij een legertje vrijwilligers ermee aan de slag gaat).

Zelf ga ik in de winter net zo lief een rondje hardlopen in plaats van fietsen, maar ik zal wel geen echte mountainbiker zijn dan...
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Real Epic '89 schreef:
B100 schreef:Ik denk ook dat het zwaar wordt onderschat hoeveel effort het weer kost van beheerders om alles weer op te knappen. Komt bij dat zo'n omgeploegde route in het bos ook niet echt reclame is en lekker aansluit bij het stigma dat die mountainbikers alles kapot rijden.
Als ik dit lees komt het er op neer dat wij het probleem zijn.

Wij krijgen maar een beperkte route aangewezen die blijkbaar zeer intensief wordt gebruikt. Wij mogen ons niet spreiden en onze impact over het bos verdelen. Wij kiezen een andere route, snijden bochten af of rijden buiten de route. (Dit gebeurt doordat er geen grint of hout afval op de slechte plekken wordt gegooid.)

Kortom zijn wij wel het probleem?
Ik denk voor een deel zeker wel. Feit dat we "geconcentreerd" worden in de bossen op vaste routes helpt niet echt natuurlijk (of dat terecht is en of we dat ook een beetje aan onszelf te danken hebben laat ik even in het midden, is een aparte discussie).

Maar een beetje plannen van je ritten in relatie tot natte perioden, en met name het mijden van gevoelige stukken/routes direct daarna kan enorm veel helpen. In plaats van weer of geen weer en maar karren. Soms kunnen 1-2 dagen al heel veel uitmaken. IK probeer in ieder geval dit in de winter zo een beetje te plannen, dus beetje rekening houden met het weerbericht en de drogere parcoursen opzoeken.

En als je dan toch wel gaat rijden maakt het ook enorm uit als je gewoon op de route blijft. Vaak wordt er via omrij/afsnijroutes weer heel veel extra schade aangereden.

Ik denk ook niet dat het helemaal is op te lossen, dat hoeft ook niet, maar wat bewustwording zou al enorm kunnen helpen om een beetje paal en perk te stellen. En hopelijk kunnen beheerders dan geld steken in echt leuke upgrades of uitbreidingen van vaste routes in plaats van het elke keer moeten dempen van modderpoelen.
Downhill is geen grapje
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Extra probleem is dat er in de winter een hoop wielrenners ook op de ATB kruipen. Vaak met minder technische bagage en een ander route-besef... (laat staan enige kennis van de IMBA-regels).
StAlTiCa
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Hondjeee schreef:Ik erger me er al een tijdje aan dat mensen niet kunnen bedenken dat alles wat ze in de winter kapot rijden er in de zomer nog steeds kut bij zal liggen (tenzij een legertje vrijwilligers ermee aan de slag gaat).

Zelf ga ik in de winter net zo lief een rondje hardlopen in plaats van fietsen, maar ik zal wel geen echte mountainbiker zijn dan...
En als je niet kunt hardlopen, zoals ik?
Stap je op een spinningbike of trainer. :lol:
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Zijn informatieborden en het onder de aandacht brengen hiervan bij bijv. clinics e.d. niet een goed begin? Als je een bord plaatst met een term als "bij regenachtig/modderige omstandigheden is alle aansprakelijkheid voor geleden en/of toegebrachte schade voor de gebruiker van het parcour" en goed zichtbare "PAS OP MODDER" bij de slechte stukken kan je al wat bewustzijn kweken. En ik denk ook dat een paar van die borden en het plaatsen ervan minder kost als het onderhoud.
Ik weet ook wel dat niet iedereen die borden leest, maar met wat mond-mond zal het zich toch wel aardig verspreiden toch?
MTB should be muddy!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

B100 schreef:En als je dan toch wel gaat rijden maakt het ook enorm uit als je gewoon op de route blijft. Vaak wordt er via omrij/afsnijroutes weer heel veel extra schade aangereden.
Het grote probleem blijft het intensieve gebruik en dat er geen onderhoud wordt gepleegd op de slechte plekken. Wat ontstaat uit een klein plasje kan uitgroeien tot een omrij plek. Als beheerders en bikeclubs meer en intensiever onderhoud zouden plegen kun je het uitbreiden van kleine plasjes voorkomen. Ik denk dan ook dat er een grotere samenwerking moet komen tussen beheerders en gebruikers/clubs zodat er beter onderhoud gepleegd wordt op deze routes. (Ook de IMBA gedachte)
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Onderhoud +1

Ik heb laatst de rode route van Nijmegen gereden en dat was één trieste teringzooi van modderbaden.

Als ik dat dan vergelijk met de (Super onderhouden en mooi aangelegde) Brunssum Route dan is er bijna geen modder te vinden. Er is één stukje waar het even wat modderiger is. In Landgraaf is er zelfs een extreem modderig stuk tussenuit gehaald.

Ik denk dat het dus vooral te maken heeft met wat de beheerder van de route voor ogen heeft. Er zijn genoeg methoden te verzinnen (daar waren ze in Nijmegen ook al mee bezig zag ik) om de modder te beperken.

Echter: als je als biker in een regio woont waar het verboden is om buiten de aangelegde routes te rijden en die routes zijn modderig als het nat is dan heb je toch geen keus?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie