MTB Tracks Oosterhout | Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En toch... ik vraag me weleens af, zou het niet zinvol zijn om eens één van de drie routes grotendeels onderhoudsloos te houden. Alleen eventueel omgewaaide boomstammen oid te verwijderen en de rest aan de erosie door gebruik over te laten. Eventueel bij wijze van experiment?

Een mtb route die zo goed (perfectionistisch) onderhouden wordt dat er op een gegeven moment nog maar drie maanden per jaar op gereden mag worden kan toch ook niet de bedoeling zijn? Dat komt de laatste jaren wel steeds meer voor, vanaf juni is het te droog om te rijden en vanaf oktober te nat. Ik heb het hier niet specifiek over DCV, maar met het betere onderhoud aan mtb-routes in het algemeen komen er ook meer beperkingen aan wanneer ze wel of niet berijdbaar zijn.
(niet schieten, ik opper slechts een hersenspinsel waar over nagedacht kan worden ;-)).

En voor de goede orde, ik doe behoorlijk goed aan trailrespect, omdat dat ook grotendeels samenvalt met materiaalrespect en plezier in fietsen. Lees: ik mijd teveel nattigheid omdat het ook klote voor m'n fiets is, en ik mijd die zomerse woestijnen omdat mijn idee van fietsplezier niet is om door duinzand te ploegen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Toegangshekjes a la NS met een pasje. Alleen open bij goede condities dus niet in de zomer bij te droog en niet in de winter bij te nat. Bovendien alleen de mensen die doneren en braaf zijn.

Nog een optie is bepaalde stukken bewerken met cement of asfalt. Ohh sjit dat ligt er al naast...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Onderhoudsman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 25 december 2010, 15:28

Misschien wel een goed idee....maar denk dat onze terreineigenaren minder blij worden !
We hebben een keer het zgn bosje van Caron gelaten zo als het was met alle weerssoorten.
Resultaat....wielen die tot de assen in de blup verdwenen...pad werd 6 meter breed en op het laatst wisten we zelf niet meer hoe het oorspronkelijk pad liep...zoveel paadjes die erom liepen....
En dat was op defensie grond en die werd daar niet vrolijker van.....vandaar

Gr en bedankt voor het meedenken en fijne jaarwisseling voor iedereen
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Als we nou met z'n allen op eenwielers gaan rijden op de route, hebben we maar de helft van het aantal wielen en dus beschadigingen op de track:

https://www.instagram.com/p/CJd9j8DhaZW ... y53oevgccb

:bier:
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik had ook ooit eens iets geopperd over banddikte en bandenspanning... Dat viel toen klein beetje verkeerd in de maag bij sommigen, maar het helpt echt om flink brede banden (in mijn geval 2,8) met weinig spanning (1,0 a 1,1 bar) te rijden. Die zakken echt niet diep weg en maken echt geen flinke sporen. Beter zelfs, de route knapte er mee op :winkie: .
Tenzij er echt water op staat, dan ga je drijven :lol:
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

ijskonijn schreef: vr 1 januari 2021, 21:29 Ik had ook ooit eens iets geopperd over banddikte en bandenspanning... Dat viel toen klein beetje verkeerd in de maag bij sommigen, maar het helpt echt om flink brede banden (in mijn geval 2,8) met weinig spanning (1,0 a 1,1 bar) te rijden. Die zakken echt niet diep weg en maken echt geen flinke sporen. Beter zelfs, de route knapte er mee op :winkie: .
Tenzij er echt water op staat, dan ga je drijven :lol:
Allemaal aan de fatbike :lol: :lol: :lol:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

kermit schreef: do 31 december 2020, 13:24 En toch... ik vraag me weleens af, zou het niet zinvol zijn om eens één van de drie routes grotendeels onderhoudsloos te houden. Alleen eventueel omgewaaide boomstammen oid te verwijderen en de rest aan de erosie door gebruik over te laten. Eventueel bij wijze van experiment?
Wel interessant, maar je ziet al snel wat er gebeurd als men niet ingrijpt, alle shortcuts worden genomen en dat worden dan de nieuwe paden, plassen worden ontweken en het pad is ineens 3 meter breed. Dit werkt wellicht bij de zwarte routes op sommige bikeparks, maar ik zie het hier niet goed uitpakken.
Mark-V schreef: do 31 december 2020, 23:14 Als we nou met z'n allen op eenwielers gaan rijden op de route, hebben we maar de helft van het aantal wielen en dus beschadigingen op de track: https://www.instagram.com/p/CJd9j8DhaZW ... y53oevgccb :bier:
Haha wtf :lol: ... elke zaterdag en zondag mag je alleen met een eenwieler de routes op, als je valt ben je af.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

orbeaoiz schreef: vr 1 januari 2021, 23:16
kermit schreef: do 31 december 2020, 13:24 En toch... ik vraag me weleens af, zou het niet zinvol zijn om eens één van de drie routes grotendeels onderhoudsloos te houden. Alleen eventueel omgewaaide boomstammen oid te verwijderen en de rest aan de erosie door gebruik over te laten. Eventueel bij wijze van experiment?
Wel interessant, maar je ziet al snel wat er gebeurd als men niet ingrijpt, alle shortcuts worden genomen en dat worden dan de nieuwe paden, plassen worden ontweken en het pad is ineens 3 meter breed. Dit werkt wellicht bij de zwarte routes op sommige bikeparks, maar ik zie het hier niet goed uitpakken.

Bij de Drunens duinen wordt er altijd gereden en is de route mi altijd een beetje dezelfde status. Je moet alleen accepteren dat het er niet perfect bij...

De NLD manier van MTB is toch zoals het nu gaat... in de winter druk en altijd een grote groep die weer of geen weer doorrijdt..
Onderhoudsman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 25 december 2010, 15:28

Door deze Corona tijd wel veel en veel meer !
Dus maar snel aan de ,spuiten, !

Krijg ik weer wat rust..... 😀😀👍
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onderhoudsman schreef: do 31 december 2020, 19:30 Misschien wel een goed idee....maar denk dat onze terreineigenaren minder blij worden !
We hebben een keer het zgn bosje van Caron gelaten zo als het was met alle weerssoorten.
Resultaat....wielen die tot de assen in de blup verdwenen...pad werd 6 meter breed en op het laatst wisten we zelf niet meer hoe het oorspronkelijk pad liep...zoveel paadjes die erom liepen....
En dat was op defensie grond en die werd daar niet vrolijker van.....vandaar
Tsja, dat klinkt ook wel weer logisch.
Uiteindelijk is het vooral een kwestie van aantallen. Met vijf bikes per week is er niks aan de hand maar met een paar honderd op een weekenddag...

Veel sterkte met het onderhoud in 2021 dan maar ;-)
Er zullen niet veel routes in NL zijn die er gemiddeld gezien beter bij liggen dan Dorst :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RogierR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 26 december 2015, 20:31
Mijn mountainbike: Canyon exceed pro race 7.0

Er zijn gewoon te weinig routes hier in de omgeving om grote aantal (nieuwe) Mtb-er’s aan te kunnen. Als je kijkt hoeveel meer km’s er aan route’s ligt in Oost-Brabant, tuurlijk alles is niet altijd even goed maar het verspreidt de drukte wel een stuk beter. Afgelopen dinsdag ben ik bv in Helmond en Vlierden geweest, het was daar lekker rijden op perfect,strak onderhouden route’s en ik kwam bijna niemand tegen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Gisteren voor het eerst dit drieluik gedaan. Ik wist niet wat me overkwam...
Normaal fiets ik zoveel mogelijk door de week, maar nu kwam het toevallig zo uit op zondagmorgen.
Ik was er om 10 uur en het was afgeladen. Vooral Oosterhout was een soort optocht fietsen.
Tegen een uur of 12 was het al wel een stuk rustiger.

Maar ik kan me de irritatie van wandelaars nu echt wel voorstellen, want dit sloeg echt nergens op.
Ook heel veel groepen die met meer dan 2 personen fietsten.
Dit was voorlopig 1x, maar niet weer in het weekend op een populaire route,
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Ik was er gisteren rond 15.15, het leek heerlijk rustig (heb maar een paar mensen ingehaald. Ik snap ook niet waarom iedereen in de ochtend moet gaan fietsen...)
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Onderhoudsman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 25 december 2010, 15:28

Hadden ook een nieuw record....voor zover we er blij mee waren met dit record !?
Maar goed het was ook vakantie .
Maar de afgelopen 6 dagen werden er 5275 rondjes Dorst gereden en de andere twee zullen niet veel minder zijn geweest !! Dusss vandaar

Maar misschien gaat het nu wel een beetje terug naar ,normaal, !?

Gr.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dat de kerstvakantie voorbij is zal zeker schelen. Gisteren vanwege de verwachtte drukte gezorgd dat ik bij aanbreken van daglicht al bij de routes was, zelfs nog iets te vroeg waardoor er nog even geïmproviseerd moest worden. 10.00 weer thuis, dat heeft ook wel weer voordelen :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie