Hardenberg vaste mtb route wordt aangepast!!!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
DeHakkelaar1981
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 13:48
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29

2e paasdag Time-Trial in Hardenberg. Zie Facebookpagina "mtb Hardenberg" voor meer info...
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Donderdag nog even een afterwork rondje gereden. Sommige plekken hebben het erg zwaar met de regenval van de afgelopen periode:

Afbeelding

En hier het stuk na de oversteek N36. Zoals meer in de regio wordt het bos geplunderd. Ik vind het erg jammer van de leuke route. De route is een jaar oud en heeft flink te lijden gehad door natte periodes (wordt niet ontzien door mtb-ers als de route wat rust kan gebruiken) en de al genoemde "werkzaamheden".

Afbeelding

Afbeelding
DeHakkelaar1981
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 13:48
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29

Gelukkig heeft SBB toegezegd de genoemde delen te zullen helpen herstellen... Het is idd jammer dat de route route te lijden heeft gehad onder de ""regenperiode" die we hebben gehad. Helaas kun je mensen niet verbieden gebruik te maken van de route. We hebben wel een advies afgegeven en gevraagd om de route te ontzien gedurende deze periode. Niet iedereen geeft daar gehoor aan. Het is ook een route die veel gebruikt wordt door " wielrenners " die het zien als hun winterse onderkomen. Zij vinden het ook totaal niet interessant of belangrijk hoe de route uit de winter komt, ze gebruiken hem toch niet in de lente/zomer..

Helaas allemaal factoren waar je geen directe invloed op hebt. Wel hebben we een aantal stukken afgezet om deze te ontzien.

Desalniettemin zijn we van mening dat we een bijzonder leuke, technische en goede TT-track kunne aanbieden 2e paasdag...
DeHakkelaar1981
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 5 mei 2014, 13:48
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29

Die 1e foto is op de "u-kom"..? Deze zit niet meer in de route. Eerlijk gezegd snap ik het nut van jouw bovenstaande post ook niet erg. Wat wil je er nou mee zeggen of bereiken?
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Update over de route:
Beste mountainbike vriendjes en vriendinnetjes,
Een korte inspectie van de route heeft ons geleerd dat de route op dit moment er weer mooi bij ligt. De plekken waar we te kampen hadden met veel wateroverlast zijn in de afgelopen week mooi opgedroogd. Helaas, en velen van jullie hebben dit al geconstateerd, hebben we door de bomenkap aan de andere kant van de N36 te maken met veel schade aan onze route.
De verwachting is dat deze schade binnenkort weer wordt hersteld.
Dus:
Ride your bike!
And ride with your friends!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vandaag weer eens route hardenberg gefietst (laatste keer augustus '15). Ondanks enkele omleggingen lag de route er erg goed bij, kurkdroog. Op sommige plekken weer te droog voor mijn afgereden Rapid Robs.... Dus maar nieuwe besteld na thuiskomst (Racing Ralph deze keer).
De route blijft een leuke afwisseling voor het klimwerk (Lemelerberg, Hellendoorn) en het geslinger (Rijssen) in de regio, met snelle stukken, wortelstukjes en singletracks met best veel flow (parallel aan de N34 bijvoorbeeld). En men probeert om het interessanter te maken met enkele TTF's (bruggetjes, jumps), dus :-q
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik zit volgende week in zo'n ponykamp in Hardenberg, is deze route de moeite waard of kan ik beter naar Hellendoorn/ Rijssen rijden?
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Het is een leuke route.. maar goed ik weet niet wat jij leuk vind... de route lemele ligt ook in die buurt. Deze is zeker leuk.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

futura schreef:Ik zit volgende week in zo'n ponykamp in Hardenberg, is deze route de moeite waard of kan ik beter naar Hellendoorn/ Rijssen rijden?
Geen idee hoeveel dagen je de tijd hebt om te mountainbiken. Als je maar 1 dag hebt en redelijke conditie hebt had ik de routes Lemele en Hellendoorn gecombineerd gefietst (denk iets van 40-50km). Als je meerdere dagen hebt is Hardenberg leuke afwisseling met lekker veel singletracks. Routes zijn alleen niet met elkaar te vergelijken.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Dank voor jullie reactie, ben er van vrijdag t/m zondag en ben behoorlijk verwend in Leersum/ Amerongen en Rhenen. En mijn conditie is nog nooit zo goed geweest!

Was nieuwsgierig naar de verschillen tussen Hellendooorn/ Rijssen/Lemele en Hardenberg en of ze vergelijkbaar zijn met mijn home parcoursen.
Op mtbroutes staan Hellendoorn en Rijssen hoog genoteerd, iemand al eens een combi gemaakt van bovenstaande mogelijk met gpx?
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

futura schreef:Dank voor jullie reactie, ben er van vrijdag t/m zondag en ben behoorlijk verwend in Leersum/ Amerongen en Rhenen. En mijn conditie is nog nooit zo goed geweest!

Was nieuwsgierig naar de verschillen tussen Hellendooorn/ Rijssen/Lemele en Hardenberg en of ze vergelijkbaar zijn met mijn home parcoursen.
Op mtbroutes staan Hellendoorn en Rijssen hoog genoteerd, iemand al eens een combi gemaakt van bovenstaande mogelijk met gpx?
Zelf nooit jouw thuis rondjes gereden maar van horen zeggen kan je die goed vergelijken met vooral Rijssen en in mindere mate Hellendoorn.
Rijssen is een grote achtbaan, Hellendoorn is een combinatie van leuke singletracks afgewisseld met een paar klimmetjes en leuke afdalingen.
Als je deze routes wil combineren zit je qua vaste routes (Rijssen, Holten en Hellendoorn) al op 65km. Stuk tussen Rijssen en Holten is kortste weg 5km. Kom je dus op ongeveer 75km totaal uit.
Je kan hem in korten om rechtstreeks van holten naar nijverdal te fietsen over het asfalt maar scheelt je wellicht 5km.
Het is dat geen tijd heb om route uit te tekenen. Stuur je wel even pm met strava file.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Rijssen = Utrechtse Heuvelrug zonder klimwerk.
Hellendoorn = mix tussen bredere paden en singletracks met paar (pittige) klimmen, beetje a la Amerongen voordat de Marmottenbak en het stuk daarna op de schop ging (maar minder snelle downhills).
Hardenberg = idem, maar vlak.

Als ik jou was, zou ik iig Lemelerberg en Hellendoorn doen. Rijssen kun je beter een keer voor op en neer (vanaf bijv Veenendaal 1 uur rijden). Bi wat tijd over ook nog een ronde Hardenberg, maar dan zonder het lusje richting Ommen....
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Geeft wel weer aan dat we veel variatie hebben in t mooie Overijssel.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

abreukel schreef:Geeft wel weer aan dat we veel variatie hebben in t mooie Overijssel.
Vasse: mooie uitzichten, route op zichzelf niet zo spannend of je moet er buiten gaan (maar dat mag niet ;))
Lemele: leuke klimrondjes, met uitdagende afdalingen (enigste in Overijssel) in de winter nog goed te fietsen. Besthemerberg erbij pakken (ook al mag dat niet).
Hellendoorn: echt van alles wat, voordeel; geen meter verhard.
Rijssen: grote achtbaan
Haaksbergen: zeer toffe aangelegde singletracks, wel veel verhard.
Holten: zeer mooi gebied, alleen een bagger route. Alle toertochten zijn wel weer prachtig.

Overige routes vind ik veel van hetzelfde in Overijssel. Zeg niet dat ik ze niet leuk vindt, maar om er speciaal voor ergens naar toe te rijden 1uur+ kan je beter thuis op je lokale rondjes rijden imo. Voor een rondje Wierden/ Markelo/ Hardenberg zal ik bijvoorbeeld never een uur in de auto gaan zitten.

Kortom genoeg diversiteit, denk dat veel provincies jaloers zijn op "ons" netwerk.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vind eigenlijk de grootste variatie in de routes het hoogteverschil dat ter plaatse voorhanden is maar voor de rest is alles wat recent is aangelegd, ofschoon in veel gevallen een verbetering, dezelfde stijl.

Alleen de route van Ommen wordt vergeten en die is toch wel significant anders dan de anderen :roll: .
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie