NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Proflex animal schreef:Zondag geweest, Leersum is prima te rijden. Wel een heel mooi rondje geworden, chapeau aan de vrijwilligers!
Even copy/paste van topic "NP Utrechtse Heuvelrug - Amerongen - Leersum" van 1 van de vrijwilligers die de route onderhouden afgelopen zondag toen jij het prima te rijden vond.

Net heel even naar Leersum (stuk bij de Donderberg) geweest. Gisteren hebben we daar met 12 man bladgeblazen en slechte stukken aangepakt.
Wat ik vanmiddag aantrof maakte me wel droevig. Hele stukken al kapotgereden. :-{
Het is natuurlijk een nieuw stuk en ik verwachtte ook al dat hier en daar nog goed naar gekeken moest worden.
Toch, als het een hele nacht keihard heeft geregend, (ik wist dat niet! huh? Wist jij dat niet, iedereen heeft toch buienradar tegenwoordig!) is het slimmer om de trail 1-2 dagen rust te gunnen.

Ik noem het woord maar even: Trailrespect (Op andere plekken meerdere keren behandeld en besproken).

Compliment zal hij wel blij mee zijn......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Ik was er 's ochtends voor de regen, het was ruim een etmaal droog. Ik begrijp het verhaal betreffende trailrespect prima. Als snel was gebleken dat de route slecht was geweest vanwege de gevallen regen, dan had ik heus niet heel het rondje gereden.

Dus trailrespect prima, maar als ik alleen mag fietsen als het een week droog is en we met z'n allen stof happen, dan mag het van mij weer de oude situatie worden. Laten we met z'n allen nu niet opeens doen alsof we roomser dan de paus zijn.

Terug On topic maar weer?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Soms vraag ik me wel eens af of er ook gelezen wordt voor er gereageerd wordt.

De vraag/wens/verzoek (dat betekent dat het niet verboden is ofsoow) was om effe een dagje (daarmee wordt een kalenderdag bedoeld, dus zegmaar de periode tussen 1x opstaan en 1x weer gaan pitten) weg te blijven als er binnen éen etmaal (da's een periode van 24 uren) de helft van de normale maandhoeveelheid regenwater (da's toch best wel heel veul qua hoeveelheid water als het ware)valt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4718
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tegen mij zei de juf vroeger wel regelmatig .. 'Wie de schoen past trekt hem aan' ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4832
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Proflex animal schreef:Ik was er 's ochtends voor de regen, het was ruim een etmaal droog. Ik begrijp het verhaal betreffende trailrespect prima. Als snel was gebleken dat de route slecht was geweest vanwege de gevallen regen, dan had ik heus niet heel het rondje gereden.

Dus trailrespect prima, maar als ik alleen mag fietsen als het een week droog is en we met z'n allen stof happen, dan mag het van mij weer de oude situatie worden. Laten we met z'n allen nu niet opeens doen alsof we roomser dan de paus zijn.

Terug On topic maar weer?
Tussen een etmaal en een week is nog wel wat verschil, niet? Persoonlijk vind ik een etmaal droog erg krap hoor, zeker met de buien die momenteel vallen.
En roomser dan de paus? Velen misschien wel, maar ik zie de lol niet van rijden op een zompige track. Ook erg respectvol naar al de vrijwilligers toe.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf houdt ik vaak aan dat als de weg droog is het wel kan.
Gaat niet voor watergevoelige parcours op.
Volgende week jullie kant op voor een herkansing van alle routes.
Hoop dat t weer wat mee zit. (anders haak ik af)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Als iedereen slim is en beetje nadenkt weet zij/zij dat er dit weekend meer vernield kan worden dan alle vrijwilligers kunnen fixen.
Of aantal moeten ook graag hun LBS willen ondersteunen en het thuisfront willen ontwijken...........
Voor wie de laatste dagen niet naar buiten gekeken heeft en in een hol onder de grond heeft geleefd: Was namelijk klote weer met veel neerslag in het midden van het land. Die overvloed aan water is echt niet binnen 24 uur.
Ik hou het wel op toeren over wat gravelpaden zoals LdS etc.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4832
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zondagochtend staan de parkeerplaatsen weer vol. Let maar op. Hoe hou je zoiets nou tegen?
boot
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 19:02
Mijn mountainbike: klein attitude

Niet iedereen is zo slim als jij Fred
Sorry, ik kon het niet laten.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

boot schreef:Niet iedereen is zo slim als jij Fred
Klopt helemaal :winkie:
boot schreef:Sorry, ik kon het niet laten.
Dan moet het ook niet laten :lol:
Giant-E schreef:Zondagochtend staan de parkeerplaatsen weer vol. Let maar op. Hoe hou je zoiets nou tegen?
Slagboom?? Nee, geen idee. Wat al eerder gezegd is: "Zondag is fietsdag, dus moet ik fietsen" wat telt bij groot aantal mensen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Giant-E schreef:Hoe hou je zoiets nou tegen?
Spijkermatten, bloedhonden, concertina's, vrijwilligers met honkbalknuppels achter elke boom, krachtstroom, valkuilen, kraaiepoten en struikeldraden :winkie:
Helaas is het zoals het zo vaak gaat, iedereen heeft een week achter de geraniums gezeten en snakt naar een stevige trip; vervolgens is zondag a.s. de eerste dag dat er voor het eerst mooi bikeweer op de kaart staat...
Zoals al vaker gezegd is; infoborden bij de parkeerplaatsen zou imho écht een constructieve bijdrage kunnen leveren aan bewustwording van de punten waar we hier al zo lang over praten.
- deel het pad etc, blijf netjes abn spreken tegen medebosgebruikendetoeristen
- na intensieve neerslag graag niet binnen 24uur biken, paden zompig? stop dan aub
- denk aan onze bloedjes van vrijwilliger die dit allemaal mogelijk gemaakt hebben
- op nightbiken hier staat levenslang
- ruim je eigen rommel op
- enz, enz
Op een paar punten waar ruiterpaden 'onze' track kruisen, staan nu van die bordjes 'deel het pad etc'; zal niet bij iedereen werken maar heel zeker wel bij iedere biker die nog > een laatste restje fatsoen heeft.
Bovendien, onder 'ons' bevind zich een member die heel goed pakkende teksten kan tikken, dat kan het probleem dus ook niet zijn.
Ik zou dit ook als een signaal zien in de richting van terreineigenaren, professioneel bezig zeg maar.

Maar goed, ik heb gelezen dat men geen borden wil plaatsen.
Dan houdt alles op. Wel gemiste kans imho.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Giant-E schreef:Zondagochtend staan de parkeerplaatsen weer vol. Let maar op. Hoe hou je zoiets nou tegen?
Niet. Je houdt het niet tegen. Maar goed. We zijn met wel meer zinlozen dingen begonnen die na een paar jaar goed gingen.

Afbeelding

Afbeelding

Nog meer bordjes in het bos? Er staan er al best veel.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Las ik nou op Facebook dat recreatiegebied Kwintelooyen misschien dicht moet/gaat?
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Rayb81 schreef:Las ik nou op Facebook dat recreatiegebied Kwintelooyen misschien dicht moet/gaat?
De beheerder van kwintelooijen (recreatieschap midden-nederland) wordt opgeheven per 2017. Overheden, eigenaren en belangengroepen zijn al jaren aan het steggelen hoe dit op te vangen en wie er moeten betalen :roll:
Mocht men hier echt niet uitkomen dan is sluiting van het recreatiegebied een optie. Maar als ik zo de bespreking van gisterenavond goed beluisterd heb, is dit voorlopig zeker niet aan de orde. Men lijkt opnieuw met een open vizier naar het gebied te kijken en bereid diverse zaken die tot grote weerstand leidden weer ter discussie te stellen (hotel, beheerkosten volledig opgebracht door ondernemers etc).
Voor de geïnteresseerden is er op 10 december een zogenaamde Kwintelooijen conferentie in Ouwehand, waar uitgebreider ingegaan zal worden op Kwintelooijen en de gebieden eromheen.

Wij als mountainbikers zijn nou niet bepaald de meest geliefde personen als je het aan natuurbeheerders vraagt :roll: Maar de aanpak die gebruikt is op de heuvelrug om routes aan te leggen en onderhouden door middel van vrijwilligers en een vignet, kan voor veel van deze clubs een voorbeeld zijn hoe het ook zou kunnen 8)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er is voor ons wat te halen: een verbinding tussen MTB Rhenen en MTB Kwintelooijen
We hebben ook wat te bieden: gereguleerde verbindingen tussen de routes ipv ongereguleerde toegang. Aan te leggen met eigen middelen en te onderhouden met eigen vrijwilligers.

We zijn de enige partij die 'eigen' geld meebrengt. Alle andere groeperingen vragen om geld. We hebben ook een eigen groep vrijwilligers die actief is in het terrein. Het kan zijn dat we - om ons van onze beste kant te laten zien en om goodwill te kweken - een keer samen met de natuurbeheerders berkenboompjes gaan omhakken en hout gaan versnipperen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie