NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Goedemorgen mede MTB'ers.

Vandaag werk ik in de omgeving van Rhenen en ben van plan om einde van de middag een rondje Rhenen/Amerongen te doen.

Ik heb nog nooit in deze omgeving gefietst, maar volgens MTB-routes.nl zou een rondje Rhenen / Amerongen / Veenendaal een kleine 30km zijn.
Nu lees ik op de laatste pagina's van dit topic dat er verbouwingen en herstelmaatregelen gaande zijn, waardoor ik met een aantal vragen zit:

- Zijn de routes Rhenen / Amerongen / Veenendaal gemakkelijk aan elkaar te fietsen en klopt het dat de ronde ca. 30km is?
- Zijn de verbindingslussen duidelijk aangeven?
- Is wil gaan starten aan de Bergweg in Amerongen, is dit een logische opstapplaats?
- Hebben jullie nog tips of aanbevelingen over andere lussen op de Utrechtse Heuvelrug, die ik gemakkelijk kan combineren met deze route?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Amerongen (14km), Leersum 1 (Zuijlensteinsebos, 7km) en Leersum 2 (Lombok, 4km) zijn met elkaar verbonden. Rhenen is nog in aanleg en er is geen verbindingsroute. Zonder terreinkennis kom je er niet uit, tenzij je goed kunt navigeren/oriënteren. Je loopt het risico op een bon, uit te schrijven door de boswachter van Prattenburg of de boswachter van Remmerstein.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
BlackBurn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 20:23
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021 incl. dropper
Contacteer:

bert l. schreef:Amerongen (14km), Leersum 1 (Zuijlensteinsebos, 7km) en Leersum 2 (Lombok, 4km) zijn met elkaar verbonden. Rhenen is nog in aanleg en er is geen verbindingsroute. Zonder terreinkennis kom je er niet uit, tenzij je goed kunt navigeren/oriënteren. Je loopt het risico op een bon, uit te schrijven door de boswachter van Prattenburg of de boswachter van Remmerstein.
Afgelopen zaterdag door Leerzum (Zuijlensteinsebos) gefietst, maar geen koppeling naar Leersum (Lombok) gezien, is deze aangegeven binnen de route of wellicht heb ik deze gemist, op veel plekken waren ze bezig met flinke snoei werkzaamheden.

Als je het stukje Rhenen hebt gefietst kun je ook een kleine 3 km. over de weg fietsen om bij Amerongen uit te komen, afgelopen zaterdag gedaan en ging prima.
Als je op de Strava map inzoomt, moet je er op zicht wel uitkomen: http://www.strava.com/activities/181015464" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

BlackBurn schreef:Afgelopen zaterdag door Leerzum (Zuijlensteinsebos) gefietst, maar geen koppeling naar Leersum (Lombok) gezien, is deze aangegeven binnen de route of wellicht heb ik deze gemist, op veel plekken waren ze bezig met flinke snoei werkzaamheden.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1387178
Als je voor de kaartlaag OCM (Open Cycle Map) kiest, dan wordt het nog net iets duidelijker hoe de verbinding loopt. Het is éen lange rechte weg die bekend staat - en bebord is - als Utrechtse Spoor.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

bert l. schreef:
BlackBurn schreef:Afgelopen zaterdag door Leerzum (Zuijlensteinsebos) gefietst, maar geen koppeling naar Leersum (Lombok) gezien, is deze aangegeven binnen de route of wellicht heb ik deze gemist, op veel plekken waren ze bezig met flinke snoei werkzaamheden.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1387178
Als je voor de kaartlaag OCM (Open Cycle Map) kiest, dan wordt het nog net iets duidelijker hoe de verbinding loopt. Het is éen lange rechte weg die bekend staat - en bebord is - als Utrechtse Spoor.
En voor alle duidelijkheid: als je de grote ronde van de Leersum-route rijdt, dan vlak voor de bocht naar links voor de langere wortelklim (is overduidelijk wat hiermee bedoelt wordt) paadje rechts naar beneden en asfaltweg oversteken, verhard fietspad in, en dan bij nieuw fietspad weer rechts. Op een gegeven moment krijg je links een asfaltweg omhoog (de MC Verloopweg), en daarna het eerste bospad rechts in. Daar staan weer paaltjes.

Je kan wellicht beter Rhenen apart doen, rij de Autoweg op en zet de auto bij de eerste parkeerplaats bovenaan neer, ietsjes terug begint de route. Aan einde van lus 1 (na langere afdaling) de asfaltweg rechtdoor oversteken, en op de groene vlaggetjes letten, links weer omhoog. Aan einde van lus 2 kom je weer bij de parkeerplaats. Routes zullen behoorlijk droog zijn, heb tot nu toe (t/m vrijdag jl) nog geen modder kunnen ontdekken daar.
Dan fiets in de auto (of erop), en richting Bergweg voor de routes Leersum en Amerongen (denk dat je fiets van die laatste route redelijk smerig gaat worden....)

Veel plezier!!
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Zo, ik ben weer thuis.

Een leuk rondje gedaan vanmiddag.
Onderweg en bij de parkeerplaats nog een paar mensen tegen gekomen.
Het is een leuke route, maar ook erg nat... Onderweg nog een flinkje hoosbui gehad en was helemaal doorweekt, maar dat mag de pret niet drukken.

Door het vele water en onbekendheid (diepte van de gaten en plassen) heb ik niet voluit kunnen fietsen. Het blijft toch lastig inschatten hoe diep de plassen zijn.

De volgende keer doe ik een rondje bij droge ondergrond, dan komt de route meer tot zijn recht. :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Recente foto's van het werk in Rhenen:

Afbeelding
Dit stuk is klaar om ingereden te worden

Afbeelding
Patrick zet de lijnen uit

Afbeelding
Nicoh is een held. Hij heeft ongelooflijk veel werk verzet

Afbeelding
Uitleg

Afbeelding
Dit heb je nodig

Afbeelding
Dit moet ALLEMAAL weggeknipt worden

Afbeelding
kraanmachinist

Afbeelding
kraan

Afbeelding
Nog meer uitleg
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vrijdag 22-8 gaan we met een groep aan de slag. We beginnen om 09:00u bij de Leemkuil aan de Autoweg in Rhenen (hiero: http://goo.gl/maps/GhJ1Y).

- Wat moet je meebrengen: goeie zin, hard, spade, handzaagje, werkhandschoenen
- Wat gaan we doen: voor de kraan uitwerken (hout weghalen) en achter de kraan aanwerken (wortels weghalen etc)
- Is er iemand die een trilplaat heeft, of er aan kan komen? (Of er een kan huren *er is beperkt budget*)

Vele handen maken licht werk. Met een paar man is het voor de middag klaar.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
wok
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 710
Lid geworden op: di 30 december 2008, 23:22

Vanmorgen 2x dit stukje gedaan. :-q
Mooi glad geharkt, een echt racebaantje.
Alleen jammer dat het zo kort is.

@Bert, ik zou een motorboor huren ipv een trilplaat.
Er stonden vanmorgen een paar beste plassen.
Paar diepe gaten boren in de plas en het probleem is een hele poos weg. :-D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het moet 15km worden, maar die kilometers komen er niet vanzelf. Die trilplaats is nodig om de bulten aan te stampen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
AntonT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 12:38

Kan iemand een grove schets geven van de 15km ?
2-Times Finisher Le Grand Trophee La Marmotte
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

AntonT schreef:Kan iemand een grove schets geven van de 15km ?
Dat kan. Ter plaatse. Aan iedereen met een schep én een hark (die 15km komen er niet vanzelfs). :bier:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
wok
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 710
Lid geworden op: di 30 december 2008, 23:22

bert l. schreef:Het moet 15km worden, maar die kilometers komen er niet vanzelf. Die trilplaats is nodig om de bulten aan te stampen.
Dan zou ik niet zo'n zware trilplaat nemen.
Aangezien zo'n apparaat niet omhoog trilt. :wink:
sammysuus
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 22:33

Samen met mn vriendin vanavond de route verkend. We zijn enthousiast en lag er al best goed bij! Goed bezig mannen!
Het enigste wat vervelend was, was dat de route nu twee richtingen op gebiked werd. En ze aan het oefenen waren (tegen de richting in volgens ons) met bikejoring. Dan zijn de singletracks smal als ze hard langs je heen komen. ;-)
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

sammysuus schreef:Samen met mn vriendin vanavond de route verkend. We zijn enthousiast en lag er al best goed bij! Goed bezig mannen!
Het enigste wat vervelend was, was dat de route nu twee richtingen op gebiked werd. En ze aan het oefenen waren (tegen de richting in volgens ons) met bikejoring. Dan zijn de singletracks smal als ze hard langs je heen komen. ;-)
Tot voor vandaag nog geen enkele tegenligger tegen gekomen, vandaag 7. Allen netjes verteld dat de route andersom loopt, waarop de standaard reactie was "we hebben geen bordjes gezien". Uitgelegd dat die nog moeten komen, dat men nu druk is met het uitbreiden van de route.
Wel opmerkelijk dat 2 heren uit omgeving Leusden (stond op hun shirt genoemd) de enigen waren die niet doorgingen op de route, en de rest dus gewoon door reed. Ik kan dan zo een aantal punten benoemen waar dit levensgevaarlijk is (eerste singletrack vanaf de Autoweg, laatste deel van 1e lus na het steile klimmetje langs de trimbaan, lange klim aan het begin van lus 2 vanaf de Autoweg), omdat de route daar onoverzichtelijk is.
Wellicht dat iemand die in het bezit is van een lamineerapparaat een aantal "bordjes" kan ophangen met een "verboden in te rijden-bord", zodat men hierop gewezen wordt. DIt heeft voor de paarden en ruiters uitstekend geholpen!!

Met het regenachtige weer worden er wel een paar plekken zichtbaar die niet regenbestendig zijn, en dan met nae:
1. in 1e singletrack vanaf Autoweg, een bredere bocht naar links met een kommetje, waar je direct omhoog gaat, daar vormt zich een flinke badkuip aan de binnenkant.
2. stukje verder, na de afdaling met kleine drop aan het einde, en de daaropvolgende klim, daar gaat het pad weer wat omlaag, tot je vlak voor chalets van de camping naar links gaat, die bocht en erna, wordt erg modderig. De rest van de route houdt zich verbazingwekkend goed!

Men is ook ver met de 3e lus. Aan einde van lus 2 weer scherp rechtsaf, en dan slingerend richting het Maisveld voor Rhenen, en daaromheen. Kraan staat nu bij de scouting aldaar. Leuk!!!
Plaats reactie