NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: za 22 februari 2020, 19:44 Vanmiddag lagen de routes er overigens prima bij, ik heb niet één plasje geraakt.
Overal vol door de zijkanten :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wat "theritz" aangeeft klopt inderdaad: Vroeger reed iedereen zijn eigen route en waren er ook aanzienlijk minder MTB'ers dan de laatste jaren. Dus de druk op de trails was ook vele malen kleiner.
Met het reguleren (lees aanleg routes + verbieden van vrij rijden) is ook het bekende T-woord geïntroduceerd. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die maar 1 kans in de week heeft het soms moeilijk te verteren is als er geroepen wordt "Nu even niet". Zeker in deze periode waar geprobeerd wordt het neerslagtekort van afgelopen 2 zomers in te halen. :winkie:
In dat opzicht is het MTB'en tov dik 25 jaar terug (jawel) fors veranderd en gelukkig daalt dat besef ook in bij velen.
Jurriaan schreef: za 22 februari 2020, 17:57Voor slecht weer is er de gravelbike. Wel in het bos niet op de mtb routes. Win-win :bier:
Inderdaad, ik kan dit onderhand als geen ander onderschrijven. Ik reed al jaren terug op een oude MTB met semi slicks over de gravelpaden tot ik dik 4 jaar terug een CX kocht. Eind december 2018 een betere gravelbike / CX gekocht en dat volledig omarmd. Zeker nu in deze periode dan MTB'en na operatie nog pijnlijk is kan ik toch genieten van het fietsen in het bos.
Overigens voor "gravelen" geen extra bike nodig, kan ook prima op je MTB.
Waarschuwing: Gravelen kan verslavend werken :lol:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Ja, wat betreft water kunnen we er hier weer even tegenaan :-)
Ook ik heb een gravelbike. Of eigenlijk een SSCX dus singlespeed crosser. Daar rijd ik meer op dan op de MTB mede door het voornoemde 'probleem' met afgenomen kansen op vrij rijden.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

theritz schreef: za 22 februari 2020, 17:13
Fred (mtb-sport) schreef: do 20 februari 2020, 13:44Misschien (overbodige) vraag: Waarom toch zo graag rijden bij slecht weer? LBS sponsoren?
Probleem is dat met ons klimaat je dan in sommige periodes amper kúnt mountainbiken. Onpopulaire uitspraak: de routes zijn super, maar met slecht weer (of in de dagen erna) mol je aardig wat als het nat is geregend. Echter, er zijn ook steeds meer gebieden op slot gegaan en aan het gaan (Den Treek is mooi voorbeeld). Mede door de overleggen en afspraken met landeigenaren. Dus je wint een route, verliest vrijer rijden en vervolgens kun je met slecht weer de route niet op."Vroeger" reed je dan gewoon wat rond over paden die te doen waren maar tegenwoordig is het bijna de norm dat je braaf binnen blijft zitten of op een asfaltfiets gaat zitten. Als je die al hebt.
En ik geen binnenmens :-D
Probleem is wel complexer dan dit. Zo zijn er routes die best wel wat water kunnen verwerken, terwijl er ook zijn die het echt niet kunnen hebben. Kijk op de heuvelrug: Amerongen en Rhenen lijken de regen veel makkelijker te verteren dan Kwintelooijen en Leersum.

Maar er lijkt een grote groep fietsers te zijn van het soort 'we hadden gepland route x te rijden, dus dat doen we, weer of geen weer'. Kijk in bijvoorbeeld hier naar Ede, da's een route die het met regen echt veel slechte stukken krijgt, van het soort dat je beter een CX met full mud tubes kunt pakken dan een MTB. En toch zie ik op een dag als vandaag rond 8.30 groepen het bos in duiken.

Maar ik heb ook makkelijk praten want ik heb Ede in mijn achtertuin liggen, de heuvelrug op een half uur fietsen en Rheden nauwelijks verder dan dat. En daarbij nog eens een heel actieve groep gravel rijders bij de lokale wielervereniging, dus voor mij mogelijkheden te over :)

Wat je wel ziet iets dat vroegâh we het hier erover hadden hoe diep de plassen op bijvoorbeeld Amerongen waren en er waren, zoals ondergetekende, die voor die omstandigheden een aangepaste fiets (singlespeed, rigid) hadden en we het volledig normaal vonden door te rijden.

Nu zie je dat er bij een grote groep het trailrespect er echt is, omdat we zien dat dit ervoor zorgt dat we na slecht weer toch weer snel een goede route tot onze beschikking hebben, waar in het verleden de routes weken nodig hadden om te herstellen van een regenperiode en de tijdens die periode doorlopende belasting.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Niemand verbied je om te gaan fietsen met slechter weer. Het T-woord is slechts 2 keer officieel gebruikt. Je wordt alleen door medebikers op je gezonde verstand gewezen. Maar als je graag in de regen wil fietsen, moet je gewoon gaan. De enige sluitingstijd die een vaste route kent is zonsondergang.

MAARRR, als je dan gaat rijden in de regen, ga dan niet de plassen ontwijken of olifantenpaden rijden. Liefst gewoon de trail volgen en eventueel over de plassen springen als je niet vies wil worden.

Ik rijd ook wel eens in slecht weer. Wordt er vaak niet vrolijk van (en mn fiets ook niet). Verschil is wel dat ik in het weekend daarna ook alle plassen weer verwijder met onderhoud. En nu zeg ik een nog minder gewenst iets: die routes worden gebouwd op een manier dat ze alle weersomstandigheden zouden moeten kunnen doorstaan, naar het lukt niet alrijd.


Conclusie: doe wat je wil, maar gebruik je verstand
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Lars TB schreef: za 22 februari 2020, 19:48
sama schreef: za 22 februari 2020, 19:44 Vanmiddag lagen de routes er overigens prima bij, ik heb niet één plasje geraakt.
Overal vol door de zijkanten :-q
Nee hoor, was niet nodig, de route lage er gewoon goed bij, mn fiets was amper vies. Ik denk dat de onderhoudsploeg dit wel kan bevestigen. Ik kom gemiddeld minimaal één keer per week op de uhr, en ken de routes dus prima. Op een gegeven moment kun je dan een prima inschatting maken of het de moeite waard is om te gaan. Amerongen en Rhenen zijn gewoon erg snel weer droog na een regenperiode.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor vandaag denk ik ander (extreem nat) verhaal, zelfs te “gek” voor een gravelrit of wat dan ook. Althans voor Fredje dan..........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zwift, Tacx, of overdekte wielerbaan
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Of bank, tv en chips :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Nespresso schreef: zo 23 februari 2020, 15:19 Of bank, tv en chips :winkie:
Ik heb vandaag eea gecombineerd.
BBQ'en en Zwiften tegelijk. Met Iphone de temp. in de gaten houden en met kletterende regen tegen de ramen toch heerlijk gefietst..

Afbeelding
Afbeelding

Oh ja, de TV, bier en open haard is de volgende stap. Heerlijk zo'n zondag. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wat een schattige mini-kamado :-D
Wat ligt/lag erop?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Komt de hele wijk bij je eten? :o
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Is een "black basterd compact" en ligt zo'n 2250 gram procureur op vanaf vanochtend 08:20u om na 10 uurtjes getransformeerd te zijn tot pulled pork.
Inderdaad op zulke dagen moet je wat doen als het fietsen of motor rijden qua weer niet echt wat is. Gelukkig was er weer de beroemde "Fred's vrije fietsvrijdag" met het beste weer vh weekend :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

#Trailrespect. Vanwege de meer dan overvloedige regenval in de afgelopen weken willen we jullie verzoeken dit weekend iets anders te gaan doen en de MTB-Routes op de Utrechtse Heuvelrug even met rust te laten, zodat het regenwater weg kan zakken. Onze afvoerputjes en bosrioleringen staan overvol.

Ga bijv. lekker naar de Bike MOTION (morgen tot en met zondag in de Jaarbeurs). Daar kun je gelijk je nieuwe fiets testen op het indoor testparcours. Er is een prachtig indoorbos aangeplant en er staat een Hans en Grietjehuis waar je doorheen mag fietsen. Gegarandeerd droog en korte broek is ook mogelijk. Laat het buiten maar regenen. We gaan gewoon binnen fietsen.

Koop hier online je tickets: http://bit.ly/mtb-utrechtse-heuvelrug
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Balen! Wilde net vragen hoe het er bij lag, want ik heb na drie weken niet biken wel weer zin (ben wezen skiën, dus ben niet zo heel erg zielig).

Ik ga mijn licht even opsteken in het Schoorl topic. Hopelijk heeft de zandgrond al die natte ellende beter verwerkt...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie