NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Bijtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 14 maart 2019, 10:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Gisterochtend mij vermaakt op een paar routes, ook rondje Kwintelooijen gedaan, toen we daar klaar mee waren nog even kort met iemand gesproken daar...nu was ik Strava aan het snuffelen en zag ik dat er iemand er zin in had en blijkbaar 25x Kwintelooijen heeft gereden :o

Ik weet niet of het diegene was die wij even gesproken hadden maar respect voor die kerel!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Bijtje schreef: ma 11 juli 2022, 08:24 Gisterochtend mij vermaakt op een paar routes, ook rondje Kwintelooijen gedaan, toen we daar klaar mee waren nog even kort met iemand gesproken daar...nu was ik Strava aan het snuffelen en zag ik dat er iemand er zin in had en blijkbaar 25x Kwintelooijen heeft gereden :o

Ik weet niet of het diegene was die wij even gesproken hadden maar respect voor die kerel!
https://www.strava.com/activities/7445090285
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Al een aantal jaar werken we hier op de Utrechtse Heuvelrug nauw samen met de verschillende terreineigenaren bij het realiseren en ondersteunen bij natuurprojecten. Wij als vrijwilligers vinden het fantastisch om bij te kunnen dragen en zoals je in onderstaande blog van boswachter Corien Koreman van Staatsbosbeheer kan lezen zijn zij net zo blij :-q


Staatsbosbeheer werkt op de Utrechtse Heuvelrug steeds meer samen met andere partijen voor de uitvoering van natuurprojecten. Ondernemers, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers maar ook met specifieke doelgroepen zoals mountainbikers slaan we de handen ineen om natuurdoelen te realiseren. Vrijwilligers van Stichting MTB Heuvelrug hebben het afgelopen jaar samen met Staatsbosbeheer aan diverse natuurprojecten gewerkt. De resultaten laten zien dat samenwerken werkt!

Salamanderweide en wandelend bos Ginkelduin
Deze heideterreinen, gelegen op de Amerongse Berg en in het Leersumse Veld hebben o.a. een zeer gunstige ligging voor warmte minnende planten en dieren en bijzondere broedvogels. Dieren die hier leven zijn bijvoorbeeld de zandhagedis, de levendbarende hagedis, de hazelworm en de nachtzwaluw. Door de vele opkomende jonge boompjes dreigde het leefgebied voor deze soorten verloren te gaan. Dankzij de inzet van ruim veertig mountainbikers uitgerust met handzagen en knipscharen zijn de ongewenste bomen en struiken verwijderd. Hierdoor kan de struikheide beter ontwikkelen, blijven er waardevolle open plekken in de ‘wandelende’ bosrand. Dit zorgt ervoor dat de biodiversiteit wordt vergroot. De grote hoeveelheid aan bomen en struiken werden afgevoerd met een slee die werd voortgetrokken door paarden van “Paard aan het Werk”. Voordeel hiervan is dat geen machines het terrein betreden en er geluidsarm wordt gewerkt.

Nieuwe heide akkers Leersumse Veld
Stikstofdepositie is een inmiddels wel bekend probleem, dit is echter niet van de laatste paar jaar maar speelt al decennia in navolging van de zure regen. Naast onze bossen zijn ook onze heidesystemen hierdoor (icm verdroging en verzuring) ernstig verstoord en ondergaan een massa extinctie onder planten en insecten. De paarse heide mist de typische heide plantengemeenschap inmiddels zodat heel veel insectensoorten zoals bijvoorbeeld heivlinder niet meer kunnen overleven en dus ook zijn verdwenen. De plaats van die verdwenen planten is overgenomen door soorten met een hogere stikstof tolerantie zoals struikheide, grassen en bramen. Hierdoor hebben andere planten vrijwel geen kans meer om nog te groeien. Om verzuring tegen te gaan kun je eigenlijk op arme zandgronden weinig anders meer dan proberen de bodem te verbeteren. Dit hebben we met hulp van de MTB-ers op het Leersumse Veld gedaan. Hier zijn een drietal heide akkertjes aangelegd waar voorafgaand de bodem is geanalyseerd in een bodemlab en verbetering toegepast in het veld. De bodemverbetering is niet alleen toegepast op de veldjes zelf maar ook ruim eromheen.

Heide is van oorsprong een landbouwsysteem, dus akkertjes passen heel goed op de heide. We hebben gekozen voor een combinatie van gewas dat kan blijven staan in de winter voor de vogels maar ook gewas dat bloeit om als nectarbron te dienen voor insecten. Daarnaast is in de rand een mengsel gezaaid van wilde akkerkruiden. Afgelopen seizoen hebben de akkers volop gebloeid en het heeft er gegonsd van de insecten. Hier hebben vogels zoals de klauwieren van geprofiteerd. Die waren veel te vinden bij de akkers. Reewild en hazen hebben zich het hele jaar tegoed gedaan aan deze aanvulling in hun steeds kariger wordende menu. Bovendien biedt het een extra schuilplek voor reeën. Ze slapen er graag overdag. Het is een succesvolle pilot geweest! En deze word voortgezet en beheerd door een lokale akkerbouwer.

Herstel Heide systeem Austerlitz
Ook in de boswachterij Austerlitz is dankzij een financiële bijdrage van de mountainbikers gewerkt aan het herstel van het heidesysteem. Hier is o.a. ongewenste opslag van Amerikaanse eiken verwijderd en zijn inheemse struiken die een belangrijke nectar bron zijn toegevoegd. Daarnaast is hier schelpengruis uitgestrooid om het grote tekort aan kalk te compenseren. Dit is van groot belang voor het herstel van de lokale biodiversiteit. Later dit jaar word er eveneens een akker aangelegd.

Vlonderpad en fonkelnieuwe banken in De Vuursche
In boswachterij De Vuursche is De Stulp één van de mooiste plekken van de Utrechtse Heuvelrug. Het boswachterspad en de wandelroute Buiten in de Kuil voert je onder andere over de heide en langs het Pluismeer. Een deel van het pad bleek vaak te nat en daardoor onbegaanbaar. Vrijwilligers van Stichting MTB Heuvelrug hebben hier de handen uit de mouwen gestoken en samen met Staatsbosbeheer een prachtig vlonderpad aangelegd. Je kunt nu over een avontuurlijk en met hoge varens begroeid wandelpad met droge voeten het uitkijkpunt bij het Pluismeer bereiken. Bij dit uitkijkpunt staan twee fonkelnieuwe banken om even rustig van het uitzicht te kunnen genieten. De materialen voor dit vlonderpad en de 2 zitbankjes zijn geschonken door Stichting MTB Heuvelrug en aangeboden aan alle bezoekers van dit prachtige gebied.

Afbeelding
foto: www.pietervanleeuwenfotografie.nl

bron Boswachtersblog: https://www.boswachtersblog.nl/utrecht/ ... uurdoelen/
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zojuist op het lusje langs de Defensieweg :-D stak er een joekel van een vos dwars over de route voor me langs :o :-q en zit ik nu ff op het bankje voordat ik Rhenen gaat rijden tussen de wespen :-{ :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Geef de natuur een kleine kans en ze pakt hem met twee handen aan
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bomen zeggen meer dan woorden.
( zoekplaatje: weet je de locatie. Pb me. Kunnen we een afspraak maken bij de boom om een tocht vri te mountainbiken!. Hint provincie Gelderland)
Afbeelding
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Man zoekt date. Origineel aangepakt :-q :kiss:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

corex schreef: zo 24 juli 2022, 15:53 Bomen zeggen meer dan woorden.
( zoekplaatje: weet je de locatie. Pb me. Kunnen we een afspraak maken bij de boom om een tocht vri te mountainbiken!. Hint provincie Gelderland)
Afbeelding
Ik ken wel zo'n plekje maar is denk ik een andere. Op een van mijn favoriete routes rond Ede ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ah leuk,
Man zoekt Bord :-D

Dacht even aan deze soortgelijke situatie (foto is van bijna 3 jaar terug),
maar dat lijkt 'm toch niet te zijn..
https://www.mapillary.com/app/?pKey=511884290247716
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Hier maar verder met de zoektocht. viewtopic.php?f=15&t=154632

@ hanjo : de locatie ligt hoger dan Ede.

@ openkaart: kan foto niet openen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

openkaart schreef: zo 24 juli 2022, 22:34 Ah leuk,
Man zoekt Bord :-D

Dacht even aan deze soortgelijke situatie (foto is van bijna 3 jaar terug),
maar dat lijkt 'm toch niet te zijn..
https://www.mapillary.com/app/?pKey=511884290247716
nee, dat bord is ongesteld :o
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

bouwpakket schreef: ma 11 juli 2022, 08:53
Bijtje schreef: ma 11 juli 2022, 08:24 Gisterochtend mij vermaakt op een paar routes, ook rondje Kwintelooijen gedaan, toen we daar klaar mee waren nog even kort met iemand gesproken daar...nu was ik Strava aan het snuffelen en zag ik dat er iemand er zin in had en blijkbaar 25x Kwintelooijen heeft gereden :o

Ik weet niet of het diegene was die wij even gesproken hadden maar respect voor die kerel!
https://www.strava.com/activities/7445090285
Leuke gast is dat, is na me gefinisht op Lakebike24 dit jaar.

Tijdje mee samen gereden, gewoon op een TiTa singlespeed HT een 24-uurs marathon gereden :o
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rhenen en Kwint goed te rijden na de buien neem ik aan?
Plan is om straks die kant op te gaan voor een aantal rondjes.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hoe laat ben je in Rhenen?
Wellicht kan ik een rondje met je meerijden.

Ik heb nog een mini upgrade voor je Osprey hippack in de vorm van een sterke magneet voor je liggen trouwens. :bier:
Plaats reactie