NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

B100 schreef: di 21 januari 2020, 00:00
bouwpakket schreef: ma 20 januari 2020, 23:38
Is prima hoor dat het jou niet kan bekoren. Zo zullen er meer zijn die het liever niet zien. Zoals Horsthil al aangaf zullen de karakters van de verschillende routes op hoofdlijnen zo blijven.

Er zijn een paar redenen waarom HS (eigenlijk HS2) en andere afdalingen zo zijn aangelegd. We merkten dat bij de rechttoe rechtaan afdalingen het onderaan de afdaling iedere keer een remkuilenfestijn werd. Een paar remkuilen vinden we niet zo erg (hoort erbij). Deze afdalingen hadden alleen onevenredig veel onderhoud nodig. Bij HS2 hebben we bewust gekeken hoe we de snelheid gedurende de hele afdaling een beetje kunnen "controleren" door grote rollers, kuipbochten en af en toe de track omhoog te laten lopen. Vooralsnog lijkt de opzet aardig te lukken.
Daarnaast vinden heel veel bikers het erg leuk om na de inspanning van het klimmen een beetje lol omlaag te hebben. Door de afdaling zo lang mogelijk te maken hebben ze nu ook langer lol dan de recht-naar-beneden-volle-bak-en-onderin-remmen-afdalingen.

Gezien de enthousiaste reacties van veel bikers is de kans groot dat op Amerongen nog wel iets dergelijks aangelegd wordt (mits de terreineigenaar het toestaat natuurlijk).

Bij een van de andere routes wordt binnenkort ook een einde van een rechte afdaling zo aangepast om de snelheid eruit te halen (op een leuke manier) om de veiligheid te vergroten
Ik snap de zoektocht, maar er zijn denk ik meer wegen die naar Rome leiden. De track af en toe een keer een beetje omhoog laten lopen is een prima oplossing (dan doe je ook wat langer met je hm's), alleen ik had dat graag gezien op een wat natuurlijker manier dan met al die kombochten en rollers... Maar dat is vast een persoonlijke zaak. Tussen een recht-naar-beneden-volle-bak-en-onderin-remmen-afdaling en een HS2 zit overigens nog een heel breed scala aan opties....
Klopt. We doen ons best om verschillende oplossingen te vinden.

In het smalle perceel van HS was het trouwens echt een puzzel om een fatsoenlijke lijn uit te zetten. Daar zijn we een aantal dagen met meerdere mensen mee bezig geweest. Een plattere lijn was daar door het terrein gewoon niet mogelijk geweest gezien ook de hellingshoek.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

B100 schreef: ma 20 januari 2020, 23:47
Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26 Maar als je ruigere afdalingen wil of plattere bochten, heb je leersum of kwint. Wil je een bikepark ervaring, dan heb je Amerongen. Wil je wortels en talloze minidropjes, dan heb je zeist. Wil je leren MTBen of je kind meenemen, heb je Austerlitz. Wil je onafgebroken singletrack met korte klimmen, dan heb hoge vuursche. Mag dat wat ruwer of zoek je creatieve obstakels, heb je Lage vuursche. Wil je een kort rondje goed trainen en vooral genieten, dan heb je Rhenen. En hoge ginkel is als je misschien een van de mooiste stukjes van leersum wil blijven herhalen. Wil je huilen of denk je dat 1.0 geweldig is, dan heb je de onofficiële UHR route Soest. Zo heeft iedere route zn eigen karakter.
Een mening over een aanpassing op Zeist (en soortgelijke, in mijn mening soms doorgeslagen aanpassingen die je tegenwoordig ook vaak elders ziet) hoeft niet gelijk te worden platgeslagen met een opsomming waar je dan maar anders moet gaan fietsen...

Ja, er zijn verschillen in de UHR routes (met name tussen de routes met en zonder hoogteverschil) maar laten we het nu ook niet overdrijven. Zoveel verschillen HV/LV en b.v. Zeist nu ook weer niet...
Platslaan is het niet, ik laat de andere kant zien en probeer je duidelijk te maken, dat je je echt geen zorgen hoeft te maken. Kan ook zeggen waarom die afdaling in Zeist is aangepast, maar bouwpakket weet dat veel beter uit te leggen. Dus ik hoop dat hij het uitlegt nu
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

B100 schreef: di 21 januari 2020, 00:02
bouwpakket schreef: ma 20 januari 2020, 23:56
Wel grappig dat je het zo ervaart. Qua terrein verschilt het inderdaad niet zoveel. Maar wat ik erg goed merk is dat Zeist de eerste route is die hier zo is aangelegd. Ik ervaar Zeist als een vrij rechte en platte route. HV heeft veel meer een draai en keer karakter en schuingelegde paden.

Goed in ieder geval voor jou om te weten is dat Leersum (met hoogtemeters) en Kwintelooijen wat grover blijven. Amerongen zal een mix worden met van alles wat, maar wel met meer fun afdalingen. Rhenen blijft een gepolijste baan. Austerlitz willen we toegankelijk houden voor kinderen, dus die zal niet moeilijker worden
Zeist is de afgelopen tijd wel wat vlakker en rechter geworden :-) dan oorsponkelijk.
Moet je bedenken dat bij de aanleg de track horizontaal is aangelegd. Dat we vervolgens met de hand bijna alles geprobeerd hebben schuiner te leggen voor afwatering..... En door slijtage zijn er inderdaad al heel wat bultjes verdwenen. Wij proberen die hoogteverschillen die die we hebben ook te koesteren. En het terugbrengen van die versleten bultjes staat nog op mijn wensenlijst! En we vechten nog wekelijks tegen doorsteekjes
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Volgens mij zijn er genoeg opties en mogelijkheden jezelf aan te melden als vrijwilliger en mee te denken in oplossingen. Valt me alleen op dat het vaak na een aanpassing is dat mensen met allerlei (trouwens wat vage) andere ideeën komen.

Ik snap het iig wel waarom de trailcrew members reageren want die stoppen hun ziel en zaligheid (vrije tijd) in al dat werk. En dan mag je een andere mening hebben maar verwacht dan niet teveel bijval. Ik ben bijna 40 dus doe maar maar meer van die bikepark ervaringen :lol: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik heb met de reactie van B100 geen moeite. Die geeft gewoon aan dat hij sommige dingen niet zo leuk vindt. Prima toch?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

hanjovdberg schreef: di 21 januari 2020, 00:09.
Ik snap het iig wel waarom de trailcrew members reageren want die stoppen hun ziel en zaligheid (vrije tijd) in al dat werk. En dan mag je een andere mening hebben maar verwacht dan niet teveel bijval. Ik ben bijna 40 dus doe maar maar meer van die bikepark ervaringen :lol: :winkie:
Iedereen mag een andere mening hebben, maar vaak is die andere mening zo geformuleerd alsof er geen andere opties zijn bekeken en blind voor "gladstrijken" en "flowterreur" wordt gekozen. Dat kan als vervelend worden ervaren. Dan krijg je vaak van die tegenreacties, die je het gevoel geven, dat het hebben van een andere mening niet is toegestaan. Maar zo moet je ze denk ik niet opvatten. Het is meer een reactie van: "we weten het wel" of "zeg eens iets nieuws". Vaak hoor je namelijk hetzelfde. Maar blijf vooral je andere mening geven, want kritiek en andere visies leiden altijd tot betere oplossingen (op den duur). Hoewel op afstand praten wel altijd makkelijker is, dan wanneer je dichtbij zit.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bouwpakket schreef: di 21 januari 2020, 00:12 Ik heb met de reactie van B100 geen moeite. Die geeft gewoon aan dat hij sommige dingen niet zo leuk vindt. Prima toch?
Ik ook niet hoor. Misschien is de nieuwe afdaling iets buiten het karakter van Zeist, maar ik zie het juist als afwisseling. Als je bijvoorbeeld van de snakerun ook een HS gaat maken, dan zal ik ook vragen of dat wel echt moet en of er geen andere opties zijn
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Horsthil schreef: di 21 januari 2020, 00:19
bouwpakket schreef: di 21 januari 2020, 00:12 Ik heb met de reactie van B100 geen moeite. Die geeft gewoon aan dat hij sommige dingen niet zo leuk vindt. Prima toch?
Ik ook niet hoor. Misschien is de nieuwe afdaling iets buiten het karakter van Zeist, maar ik zie het juist als afwisseling. Als je bijvoorbeeld van de snakerun ook een HS gaat maken, dan zal ik ook vragen of dat wel echt moet en of er geen andere opties zijn
Bij alle routes zullen we af en toe wat veranderen
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik vind zulke reacties soms wel lastig .. maar dat is een dingetje van mijzelf. Daarom mag een ander z’n mening nog zeker wel geven maar vaak komen die opmerkingen toch wel voort uit onkunde waarom aanpassingen gedaan worden.

M.b.t. die andere veilige aanpassing zeker niet toevallig op Rhenen :)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

hanjovdberg schreef: di 21 januari 2020, 00:31 Ik vind zulke reacties soms wel lastig .. maar dat is een dingetje van mijzelf. Daarom mag een ander z’n mening nog zeker wel geven maar vaak komen die opmerkingen toch wel voort uit onkunde waarom aanpassingen gedaan worden.

M.b.t. die andere veilige aanpassing zeker niet toevallig op Rhenen :)
:winkie:
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: di 21 januari 2020, 00:06
B100 schreef: di 21 januari 2020, 00:00
Ik snap de zoektocht, maar er zijn denk ik meer wegen die naar Rome leiden. De track af en toe een keer een beetje omhoog laten lopen is een prima oplossing (dan doe je ook wat langer met je hm's), alleen ik had dat graag gezien op een wat natuurlijker manier dan met al die kombochten en rollers... Maar dat is vast een persoonlijke zaak. Tussen een recht-naar-beneden-volle-bak-en-onderin-remmen-afdaling en een HS2 zit overigens nog een heel breed scala aan opties....
Klopt. We doen ons best om verschillende oplossingen te vinden.

In het smalle perceel van HS was het trouwens echt een puzzel om een fatsoenlijke lijn uit te zetten. Daar zijn we een aantal dagen met meerdere mensen mee bezig geweest. Een plattere lijn was daar door het terrein gewoon niet mogelijk geweest gezien ook de hellingshoek.
Smal perceel zal het er idd niet makkelijker op hebben gemaakt!
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: di 21 januari 2020, 00:12 Ik heb met de reactie van B100 geen moeite. Die geeft gewoon aan dat hij sommige dingen niet zo leuk vindt. Prima toch?
:kiss: Moet kunnen toch?
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

hanjovdberg schreef: di 21 januari 2020, 00:31 Ik vind zulke reacties soms wel lastig .. maar dat is een dingetje van mijzelf. Daarom mag een ander z’n mening nog zeker wel geven maar vaak komen die opmerkingen toch wel voort uit onkunde waarom aanpassingen gedaan worden.

M.b.t. die andere veilige aanpassing zeker niet toevallig op Rhenen :)
Snap niet waarom je dat lastig vindt, is toch niet zo raar dat iedereen verschillende opvattingen heeft? Als je je daaraan ergert moet je niet op een forum gaan zitten.

Is ook wel een beetje jammer dat je dan gelijk met de dooddoener komt dat je dan maar vrijwilliger moet worden en zelf moet komen scheppen... Niet iedereen heeft het voorrecht op of nabij de UHR te wonen, en ook buiten de UHR zijn er personen al jaren actief als vrijwilliger actief op vaste routes (was toen het woord trailbuilding nog moest worden uitgevonden, en het op de UHR nog overal vrij rijden was). Dus denk nou niet dat iedereen die een wellicht wat andere mening is toegedaan "stuurlui aan wal zijn" en onkundig.....

Ik rij ook nog graag op de UHR, ik ben gewoonweg niet zo'n enorme fan van de laatste bike-park achtige aanpassingen met veel grondverzet en grote kommen etc waardoor het hele aanzien van de route toch wel een behoorlijk "pretpark-in-het-bos"gehalte krijgt. Denk ook voor de beeldvorming naar buiten niet een goede zaak, op diverse andere social media / fora zie je dat door andere gebruikersgroepen daar ook al al op wordt ingehaakt, en vraagtekens bij worden geplaatst. Kan me daar ook best wel wat bij voorstellen, en denk dat in sommige gevallen een wat meer "low impact" inpassing in de omgeving geen gek idee zou zijn. Als gebruikersgroep hebben we namelijk al best wel een grote impact in het bos (vooral op de zondagochtend), moeten we ons wel van bewust zijn.
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Horsthil schreef: di 21 januari 2020, 00:19
bouwpakket schreef: di 21 januari 2020, 00:12 Ik heb met de reactie van B100 geen moeite. Die geeft gewoon aan dat hij sommige dingen niet zo leuk vindt. Prima toch?
Ik ook niet hoor. Misschien is de nieuwe afdaling iets buiten het karakter van Zeist, maar ik zie het juist als afwisseling. Als je bijvoorbeeld van de snakerun ook een HS gaat maken, dan zal ik ook vragen of dat wel echt moet en of er geen andere opties zijn
Volgens mij heb ik de combi; "kraantje - snakerun" al wel ergens in één zin voorbij zien komen ;)
Ben het wel met B100 eens, stuk als HS is echt wel een leuke trail maar erg gemaakt. Eén ervan op een route is leuk maar als straks
elke afdaling op de UHR zo is zou ik er persoonlijk niet blij van worden. Heb liever een smalle technische afdaling met krappe bochten zoals bijvoorbeeld langs de Bergweg op het rondje HG.
Maar ieder zijn voorkeur, ken er genoeg die dat juist een Kl.TE afdaling vinden omdat het niet lekker loopt.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Singletrack Sundays schreef: di 21 januari 2020, 01:00
Horsthil schreef: di 21 januari 2020, 00:19

Ik ook niet hoor. Misschien is de nieuwe afdaling iets buiten het karakter van Zeist, maar ik zie het juist als afwisseling. Als je bijvoorbeeld van de snakerun ook een HS gaat maken, dan zal ik ook vragen of dat wel echt moet en of er geen andere opties zijn
Ben het wel met B100 eens, stuk als HS is echt wel een leuke trail maar erg gemaakt. Eén ervan op een route is leuk maar als straks
elke afdaling op de UHR zo is zou ik er persoonlijk niet blij van worden.
Maar wie zegt, dat dit ook gaat gebeuren
Plaats reactie