NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Alle vertrouwen daarin, hoor. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef: di 21 januari 2020, 11:45 Van mij hoeft er daar niks te veranderen. :-D
Nu ben je even erg als die lui die 1.0 prima vonden :wink: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3298
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik zie geen modder op Rhenen. :winkie:

De genoemde afdeling vind ik erg leuk, dus dan denk je bij verandering al gauw dat het minder leuk wordt. :-D
Niks menselijks is mij vreemd. :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

B100 schreef: di 21 januari 2020, 00:53 ..., ik ben gewoonweg niet zo'n enorme fan van de laatste bike-park achtige aanpassingen met veel grondverzet en grote kommen etc waardoor het hele aanzien van de route toch wel een behoorlijk "pretpark-in-het-bos"gehalte krijgt. ...
Het probleem is dat je 2 keuzes hebt. Oude routes. Of nieuwe routes. Oud was en is niet leuk. Nieuw is de enige manier om het iets van mountainbiken te geven. Op zijn Nederlands.

Want in de oude routes kun je geen rockgardens bouwen, geen heftige afdalingen over rotsen of wortelpartijen. Want we hebben hier zulk terrein niet.

Dan kun je het "pretpark" vinden, het is ongeveer de enige manier om op de Nederlandse zandgrond er nog iets van te maken. Andere varianten vergen of veel inbreng van 'vreemd' materiaal, wat meestal niet mag. Of vragen extreem veel onderhoud.


Overigens zijn vrijwel alle mountainbike trails wereldwijd aangelegd. Met/naar het terrein dat beschikbaar is. In Santa Cruz ooit een gave trail gereden - had iets weg van Amerongen - die echt superstrak was, gladder dan een maagdelijke Patrick Jansen-route!
En in Frankrijk een paar jaar achter elkaar een stuk GR gereden dat ook door mountainbikers gebruikt werd, rotsachtig, eerste jaar gaaf, maar derde jaar gewoon niet meer te doen, volledig aan gort gereden. Want geen mountainbike route en geen onderhoud.

Dus zeg maar wat we hier wel moeten doen als de huidige aanpak niet goed is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef: di 21 januari 2020, 19:07
Niks menselijks is mij vreemd. :D
Zelfkennis :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Lars TB schreef: di 21 januari 2020, 19:43 Het probleem is dat je 2 keuzes hebt. Oude routes. Of nieuwe routes. Oud was en is niet leuk. Nieuw is de enige manier om het iets van mountainbiken te geven. Op zijn Nederlands.
kom op Lars, jij ziet het verschil toch ook wel tussen bijvoorbeeld afdaling lang de bergweg en afdaling HS.

De eerste UHR trails volgde nog de lijn van het landschap, bij de nieuwste trails is het landschap aangepast aan de trail.
Dit is volgens mij waar B100 het over heeft.
Have fun!
Rinse.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dus als je de bergweg afdaling aanpast met een paar kombochten erin ben je ineens het landschap aan het aanpassen naar de trail en viceversa volg je juist het landschap? Landschap aanpassen is in mijn ogen toch echt iets anders en rigoreuzer. Van totaal kap van bomen en nieuw aangelegde heuvels met vennetjes waar dan een pad aangelegd wordt. Want juist ook die genoemde afdaling langs de bergweg gaat nog wel eens fout. En er ontstaan remknippen. Als beide zaken verholpen kunnen worden met een paar mooie kombochten zou ik dat alleen maar toejuichen. Maar goed dat is mijn mening. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

De eerste UHR trails volgde het landschap en de laatst aangelegde UHR trail doet dat ook.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

hanjovdberg schreef: di 21 januari 2020, 20:44 Want juist ook die genoemde afdaling langs de bergweg gaat nog wel eens fout. En er ontstaan remknippen. Als beide zaken verholpen kunnen worden met een paar mooie kombochten zou ik dat alleen maar toejuichen. Maar goed dat is mijn mening. :wink:
Hahaha dat is juist mijn angst, maar goed ieder zijn voorkeur.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Bergweg?

Gaat dit nog over Zeist of Austerlitz?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Horsthil schreef: di 21 januari 2020, 20:47 De eerste UHR trails volgde het landschap en de laatst aangelegde UHR trail doet dat ook.
Dus die bulten/rollers/kombochten op HS lagen er al?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bouwpakket schreef: di 21 januari 2020, 20:53 Bergweg?

Gaat dit nog over Zeist of Austerlitz?
Ja. Bij de woudenbergseweg ga je rechtsaf, dan ga je even later linksaf en weer ietsjes later linksaf. Daar zit die weg
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Singletrack Sundays schreef: di 21 januari 2020, 20:54
Horsthil schreef: di 21 januari 2020, 20:47 De eerste UHR trails volgde het landschap en de laatst aangelegde UHR trail doet dat ook.
Dus die bulten/rollers/kombochten op HS lagen er al?
De laatste aangelegde trail op de UHR is HV. Op Amerongen (ander topic) is alleen groot onderhoud gedaan en een stukje omgelegd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: di 21 januari 2020, 20:27
Lars TB schreef: di 21 januari 2020, 19:43 Het probleem is dat je 2 keuzes hebt. Oude routes. Of nieuwe routes. Oud was en is niet leuk. Nieuw is de enige manier om het iets van mountainbiken te geven. Op zijn Nederlands.
kom op Lars, jij ziet het verschil toch ook wel tussen bijvoorbeeld afdaling lang de bergweg en afdaling HS.

De eerste UHR trails volgde nog de lijn van het landschap, bij de nieuwste trails is het landschap aangepast aan de trail.
Dit is volgens mij waar B100 het over heeft.
In principe wordt er gebruik gemaakt van het terrein. Op HS moest er geslingerd worden om te zorgen dat het niet een in no-time uitgereden trail zou worden. En moesten er kombochten gemaakt worden om niet meteen de bochten te slopen. Er lagen al kombochten in de allereerste versie!

Langs de Bergweg gaat veel geleidelijker naar beneden, daar kun je wel aardig rechtuit blijven gaan.


Maar inderdaad zitten op een paar stukjes er 'gemaakte' uitdagingen in, precies wat het overgrote deel hier op het forum vraagt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Horsthil schreef: di 21 januari 2020, 20:57
Singletrack Sundays schreef: di 21 januari 2020, 20:54

Dus die bulten/rollers/kombochten op HS lagen er al?
De laatste aangelegde trail op de UHR is HV. Op Amerongen (ander topic) is alleen groot onderhoud gedaan en een stukje omgelegd.
Gewoon de contouren van het terrein gevolgd inderdaad :D
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Plaats reactie