NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Willem12 schreef: vr 29 mei 2020, 09:01
Horsthil schreef: do 28 mei 2020, 23:01 Trouwens, nu we toch over afgesloten terrein praten. De reden waarom ik dit nu allemaal weet te vertellen, is omdat schijnbaar tot 2 jaar terug de vlasakkers in het weekend werden opengesteld. Ik wist dat niet. Dus ik ben gaan googlen.
Baal dat ik het niet wist, want wil dat gebied graag eens zien. Schijnt heel mooi te zijn en er zitten een paar hele steile heuvels in. Hier spreek ik alleen niet als fietser, maar als wandelaar en liefhebber van speciale gebieden. Bijna alle gebieden in Soest en Amersfoort met hoogtemeters à la Amerongen en Leersum zijn defensieterrein. Vind ik jammer. Voor mij is het een sport om gebieden te zoeken waarbij ik het gevoel van wandelen in de alpen krijg, terwijl ik gewoon vlak bij thuis ben
Precies. En dit is dus de reden waarom wij de beheerder en zijn opvolgers niet als heel prettig ervaren.
Er wordt al meer dan tien jaar niet meer geoefend op de Vlasakkers en de richtlijn van Defensie is dan "openstellen"...en wat doen deze vrienden: meer borden, meer hekken, meer prikkeldraad. Mooie doorgang?: Hek. Onder golfbaan: hek. Mooie singletrack: dichtgooien. Vroeger liep er een pad over het oude kamp: dickt, hek.

Het zal nog even duren maar uiteindelijk overwint het volk !! :tong
Een goede aanleiding om eens een brief aan onze minister van Defensie te schrijven. Het Rijksschietterrein in Harskamp is in het weekend ook open, kun je gewoon in met de fiets en daar wordt van maandag t.e.m. zaterdag nog gewoon geschoten
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Kapitein Iglo schreef: vr 29 mei 2020, 20:43 Oh, heb ik iemand gekrenkt? Oeps. Lijkt me gewoon handig om het hier over Zeisterlitz te hebben. Dat inmiddels waanzinnig wordt opgeknapt, en vooral wacht op... lange lange miezerige druilregen.
Oh zeker niet daar moet je meer voor doen. :D

Maar hoop dat ik snel kan zien, wat er opgeknapt is houdt in dat de route weer open is en dat het effe geregend heeft
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Oh wacht, had het bericht van willem even gemist. Volgens mij is dat hek op de oude kamp het hek bij het ecoduct (?). Ook best krom, want wat heeft het dan voor nut... Maar dat hek is weg, dus ik weet niet welke je dan bedoelt. Heb de oude kamp nog nooit echt goed ontdekt.
Vlasakkers zijn recent juist gesloten vanwege meer intensief gebruik. Dit komt doordat in Ede hele mooie woonwijken op de defensieterreinen worden gebouwd. Maar volgens mij wordt er echt zo weinig geoefend op de vlasakkers dat totale sluiting misschien overbodig is. Maar schijnbaar zijn er een hoop die niet met opengestelde gebieden om kunnen gaan. Om dan te stellen dat defensie uniek is in overlast van gebruikers is weer een stap te ver. Praat eens met een gemiddelde boswachter van UL of SBB en je komt waarschijnlijk te weten wat voor elende soms in het bos voorkomt.

Dat de Leusderheide dicht is kan ik wel enigzins vrede mee hebben, maar ik vind wel dat er inderdaad iets mag worden gedaan met al die terreinen. We hebben niet heel veel te klagen in die zin, dat er al heel veel grondgebied opengesteld is, maar feit is wel dat alle militaire terreinen een soort barrière vormen op dit deel van de heuvelrug. Je moet altijd via bebouwing eromheen. Er is geen mooie verbinding tussen Soest(erberg) en Zeist.
Ik kan er altijd een briefje aan wagen. Als ik dan bijvoorbeeld kijk hoe de stompert er bij ligt. Als wandelaar heb je maar 1 ingang en de rest is allemaal met belachelijk prikkeldraad afgesloten. Ook leuk trouwens, vol in een greppel. Leuk als je kinderen op het aangrenzende recreatieterrein spelen en even niet opletten. Alles lijkt er op dat ze niemand daar willen hebben. Aangegeven wandelroute is ook verloedert. Lijkt alsof IVN er bijna niks aan mag doen met uitzetten van de route. Alle schijn dat defensie er niemand wil hebben. Ondertussen zitten zij in een stukje natuur met belangrijke cultuurhistorische waarde te crossen in grote Daf trucs over brede en diep uitgesleten paden. Het was bijna helemaal verloren gegaan, ware het niet dat in (ik gok) de jaren 70 een aantal mensen wezen op het belang van de grafheuvels. Kans was groot dat ze er anders niet waren.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Lees hier best wel wat zaken die ik durf te bestrijden over terreinen welke niet gebruikt zouden worden, terreinopzichters die met pensioen zouden zijn etc. Misschien handig om eerst te kijken of zaken welke je hier neerzet ook kloppen, scheelt zinloze discussies.
De diverse terreinen zijn verdeeld over diverse terreinopzichters, ik zou komend weekend het Oude Kamp en de Leusderheide vermijden......is maar een advies dus doe er mee wat je wilt!! :bier:

Dat ook de Kmar momenteel aktief is, klopt! :wink:
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

RRon schreef: vr 29 mei 2020, 22:07 Lees hier best wel wat zaken die ik durf te bestrijden over terreinen welke niet gebruikt zouden worden, terreinopzichters die met pensioen zouden zijn etc. Misschien handig om eerst te kijken of zaken welke je hier neerzet ook kloppen, scheelt zinloze discussies.
De diverse terreinen zijn verdeeld over diverse terreinopzichters, ik zou komend weekend het Oude Kamp en de Leusderheide vermijden......is maar een advies dus doe er mee wat je wilt!! :bier:

Dat ook de Kmar momenteel aktief is, klopt! :wink:
Thanks gaan we een ander rondje doen,gaat anders wel heel veel kosten. 1x in de 10 jaar is wel genoeg
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

RRon schreef: vr 29 mei 2020, 22:07 Lees hier best wel wat zaken die ik durf te bestrijden over terreinen welke niet gebruikt zouden worden, terreinopzichters die met pensioen zouden zijn etc. Misschien handig om eerst te kijken of zaken welke je hier neerzet ook kloppen, scheelt zinloze discussies.
De diverse terreinen zijn verdeeld over diverse terreinopzichters, ik zou komend weekend het Oude Kamp en de Leusderheide vermijden......is maar een advies dus doe er mee wat je wilt!! :bier:

Dat ook de Kmar momenteel aktief is, klopt! :wink:
Laat ik dan benadrukken dat ik echt wel geloof dat er regelmatig gebruik wordt gemaakt. Sterker nog: kan het vaak zat horen en ik zie ook vaak zat activiteiten. En Leusderheide vermeiden is logisch, je hoort daar gewoon niet te zijn. Maar ik denk ook dat er ruimte is voor flexibiliteit en lang niet alles hoeft open, dat zou onzin zijn. Er zijn alleen wat punten die beter kunnen. En als het overkomt als minachting, dan is dat totaal niet zo bedoelt.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik weet echt niet of er ruimte is voor verbetering, ik zou het erg fijn vinden. Echter heb ik gezien wat motorcrossers hebben aangericht op de Leusderheide en is de Vlasakkers gesloten voor publiek nadat er veel werd gesloopt en veel zooi werd achtergelaten. Dat men open staat voor een goed gesprek betwijfel ik en daarbij is Defensie zo'n log instituut dat ik niet verwacht het mee te maken dat zaken anders gaan worden dan dat ze nu al zijn.
Ik weet heel goed hoe leuk het Oude Kamp als verbindingsroute is, maar gelukkig hebben we nu de routes van Den Treek. Toevallig vanavond gehoord dat zij veel leemhoudend zand hebben besteld om de routes aan te gaan pakken! :-q
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

RRon schreef: za 30 mei 2020, 01:44 Ik weet echt niet of er ruimte is voor verbetering, ik zou het erg fijn vinden. Echter heb ik gezien wat motorcrossers hebben aangericht op de Leusderheide en is de Vlasakkers gesloten voor publiek nadat er veel werd gesloopt en veel zooi werd achtergelaten.
Maar dit is niet uniek voor de defensieterreinen. Uiteraard wel schandalig en ik snap ook niet dat sommige mensen zo kunnen zijn. Maar dit soort mensen komen ook niet recreëren, die hebben al vooraf het plan om lomp te doen. En je moest juist die andere nette recreanten trekken. Veel mensen wisten niet dat het hek van de vlasakkers in het weekend op een kiertje stond. De verkeerde mensen wel dus wel. De ingang bij de spotterplek is ook niet heel uitnodigend. Heeft een beetje iets weg van een typische locatie om drugs te dealen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Vlasakkers was een geweldige “speeltuin” in de periode dat ik nog trainde ipv fietsen zoals tegenwoordig. Denk dik 15 jaar terug gingen we met een groepje olv Max de Vries (die had formeel toegang en mocht begeleid mensen mee nemen) lekker aan de haal op dat terrein.
Weet nog dat de wereldruiterdagen daar georganiseerd werden en er extra leuke uitdaging voor paard, maar vooral voor ons werden aangelegd.
Was ook leuk om met de racefiets (niets slaan svp) rond te rijden over de brede asfaltbanen zonder overig verkeer.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fred (mtb-sport) schreef: zo 31 mei 2020, 19:31 Vlasakkers was een geweldige “speeltuin” in de periode dat ik nog trainde ipv fietsen zoals tegenwoordig. Denk dik 15 jaar terug gingen we met een groepje olv Max de Vries (die had formeel toegang en mocht begeleid mensen mee nemen) lekker aan de haal op dat terrein.
Weet nog dat de wereldruiterdagen daar georganiseerd werden en er extra leuke uitdaging voor paard, maar vooral voor ons werden aangelegd.
Was ook leuk om met de racefiets (niets slaan svp) rond te rijden over de brede asfaltbanen zonder overig verkeer.
O gaan we herinneringen ophalen over de Vlasakkers..dan ook over de Stompert.

O nee dit gaat over Zeist. Krakeling 🥨 is klaar voor regen 🌧 en dat laatste is besteld. Levering schijnt problematisch te zijn, iets met een virus 🦠 of zo

:bier:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Misschien eens tijd voor een nostalgie topic van de heuvelrug. Veel info is terug te lezen (doe ik ook, dus ik ken alle tirades van fred over LV1.0 :wink: ). Maar ik vind dit soort verhalen zoals nu over de stompert hardstikke leuk om te lezen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Horsthil schreef: zo 31 mei 2020, 22:16 Misschien eens tijd voor een nostalgie topic van de heuvelrug. Veel info is terug te lezen (doe ik ook, dus ik ken alle tirades van fred over LV1.0 :wink: ). Maar ik vind dit soort verhalen zoals nu over de stompert hardstikke leuk om te lezen.
Laat mijn allereerste bijdrage aan die forum over LV 1.0 (toen als route Soest bekend in dit forum) gaan. Dat was in 2003 en toen was deze net aangelegd, voordat ik idd later met de “ tirades” kwam. Check viewtopic.php?f=10&t=5560&p=152117#p152117
Maar topic “ Hoe was het ooit”? Why not.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Dan kunnen we hier nu verder: viewtopic.php?f=15&t=146334
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Waarom ?,

Gewoon hier lekker doorgaan , beter dan overal op het forum met dezelfde inhoud/vragen , alhoewel dat eerste is de laatste tijd trend
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Austerlitz kende ik nog als een modderbaan , gewoon over de karrensporen , alhoewel het bij droog weer , meer harde karrensporen waren , recht toe , recht aan nauwelijks hoogte meters , Zeist was meer een ritje over een " spoor" wat was gevormd door wandelaars e.d in der loop der tijd :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie