NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Giant-E,
Ik begrijp net dat je weer met zijn 10-en mag, de NFTU is strenger en zou max 4 man/vrouw adviseren. Vanwege aerosolen en gehijg luidt het advies wel om buiten je ding te doen en niet binnen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

bouwpakket schreef: di 26 mei 2020, 19:56 Waarom zijn Zeist en Austerlitz nog steeds gesloten?

Door de droogte moesten precies een maand geleden de routes afgesloten worden. De tracks vielen uit elkaar, bochten gingen kapot, rechte singletracks veranderden in steeds breder wordende zandstroken en ook elke hoogteverschil verdween! Naast deze snelle slijtage leverde het ook een aantal gevaarlijke situaties op. Na uitgebreid overleg met de terreineigenaren Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer zijn de routes daarop afgesloten.

Afgelopen periode is er door zeker 60 vrijwilligers keihard veelal solo of in familieverband (vanwege Corona maatregelen) gewerkt aan het herstel van de routes. Hierbij hebben we zeker twee volle vrachtwagens leemhoudend zand met met de hand verwerkt in de tracks, want vanwege broedseizoen mogen we niet met machines aan de slag. Dit leemhoudende zand zorgt ervoor dat vocht langer vastgehouden wordt in de track.

=> zolang er niet veel regen valt zal de route gesloten blijven <=

Omdat het zo uitzonderlijk is om hele routes af te sluiten heeft het even geduurd voordat we de meeste mountainbikers hebben weten te bereiken. Via allerlei media, bordjes en afzettingen bij de routes. Af en toe is er nog iemand die het blijkbaar niet wil begrijpen en het er vervolgens voor over om over (en door) al die meer dan 100 obstakels en linten heen te gaan.

=> overigens blijken dit ook wandelaars en trailrunners te zijn die helemaal niets op de mountainbike route te zoeken hebben, laat staan op afgesloten tracks! <=

Namens de terreineigenaren en onderhoudsploeg bedankt voor jullie geduld en doe svp elke dag een regendans!

Afbeelding

Facebook bericht
Ik ken dat menneke ergens van... :~

Iemand nog een suggestie voor écht onverwoestbaar lint? Zelfs Horsthil zou staan te kijken welke moeite volhardende dissidenten zich getroosten om tóch de routes op te komen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kapitein Iglo schreef: wo 27 mei 2020, 08:13
bouwpakket schreef: di 26 mei 2020, 19:56 Waarom zijn Zeist en Austerlitz nog steeds gesloten?

Door de droogte moesten precies een maand geleden de routes afgesloten worden. De tracks vielen uit elkaar, bochten gingen kapot, rechte singletracks veranderden in steeds breder wordende zandstroken en ook elke hoogteverschil verdween! Naast deze snelle slijtage leverde het ook een aantal gevaarlijke situaties op. Na uitgebreid overleg met de terreineigenaren Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer zijn de routes daarop afgesloten.

Afgelopen periode is er door zeker 60 vrijwilligers keihard veelal solo of in familieverband (vanwege Corona maatregelen) gewerkt aan het herstel van de routes. Hierbij hebben we zeker twee volle vrachtwagens leemhoudend zand met met de hand verwerkt in de tracks, want vanwege broedseizoen mogen we niet met machines aan de slag. Dit leemhoudende zand zorgt ervoor dat vocht langer vastgehouden wordt in de track.

=> zolang er niet veel regen valt zal de route gesloten blijven <=

Omdat het zo uitzonderlijk is om hele routes af te sluiten heeft het even geduurd voordat we de meeste mountainbikers hebben weten te bereiken. Via allerlei media, bordjes en afzettingen bij de routes. Af en toe is er nog iemand die het blijkbaar niet wil begrijpen en het er vervolgens voor over om over (en door) al die meer dan 100 obstakels en linten heen te gaan.

=> overigens blijken dit ook wandelaars en trailrunners te zijn die helemaal niets op de mountainbike route te zoeken hebben, laat staan op afgesloten tracks! <=

Namens de terreineigenaren en onderhoudsploeg bedankt voor jullie geduld en doe svp elke dag een regendans!

Afbeelding

Facebook bericht
Ik ken dat menneke ergens van... :~

Iemand nog een suggestie voor écht onverwoestbaar lint? Zelfs Horsthil zou staan te kijken welke moeite volhardende dissidenten zich getroosten om tóch de routes op te komen.
Ik weet nog steeds niet of jullie exact dezelfde rol lint hebben. Maar uit ervaring weet ik dat zodra MTBers en vooral andere bosgebruikers ontdekken dat je een schaar moet gebruiken, het feest der afzetting voorbij is. Dus ik stel voor: spijkermatten, kraaienpoten en staaldraad (rood-wit voor de veiligheid)
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... 4748?sku=1

Hoeft niet meteen stroom op te staan, maar dit spul trek je niet even met je handen kapot
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij hebben we hetzelfde spul Horsthil... en helaas, lint is ongeveer het enige niet-natuurlijke materiaal dat we mogen gebruiken geloof ik ;).

@Wemmies: als we dat gaan gebruiken moeten we de prijs van het vignet verhogen... het spul dat we nu gebruiken trek je ook echt niet met je handen doormidden. Je knipt er wel zo doorheen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dit dan, bij een legerdump misschien?
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Op soester hooght houdt defensie hiermee onder andere mountainbikers tegen. Ligt in een sloot, zodat je het niet ziet
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op de Leusderheide liggen spijkermatten. Zal vast geen onderdeel van het nationaal park zijn :wink:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Jurriaan schreef: do 28 mei 2020, 20:45 Op de Leusderheide liggen spijkermatten. Zal vast geen onderdeel van het nationaal park zijn :wink:
Kwam er laatst achter dat er best wel wat mensen de leusderheide illegaal op gaan. Verhaal van paar jaar terug daarbij was ook wel mooi. De terreinbeheerder van defensie kon alleen die mensen vragen weg te gaan, maar kon eigenlijk verder niks. Dus geen boetes oid. Toen is hij uit frustratie een boa opleiding gaan doen, zodat hij kon handhaven. Hier lees je meer:
https://www.ad.nl/amersfoort/opzichter- ... ~ab9e8847/
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je bent ook wel behoorlijk ziek in je hoofd als je vernielingen aan gaat brengen om op een terrein te kunnen gaan rijden waar je helemaal niet mag wezen... :-?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik heb zelfs in mn zoektocht filmpjes op YouTube gevonden waar mensen op het terrein komen. Eentje wilde zelfs met een drone vliegen en werd gesnapt door defensie. Wel ongestraft...
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Horsthil schreef: do 28 mei 2020, 20:59
Jurriaan schreef: do 28 mei 2020, 20:45 Op de Leusderheide liggen spijkermatten. Zal vast geen onderdeel van het nationaal park zijn :wink:
Kwam er laatst achter dat er best wel wat mensen de leusderheide illegaal op gaan. Verhaal van paar jaar terug daarbij was ook wel mooi. De terreinbeheerder van defensie kon alleen die mensen vragen weg te gaan, maar kon eigenlijk verder niks. Dus geen boetes oid. Toen is hij uit frustratie een boa opleiding gaan doen, zodat hij kon handhaven. Hier lees je meer:
https://www.ad.nl/amersfoort/opzichter- ... ~ab9e8847/
Afgelopen weekend stonden met marechaussee tussen zeisterspoor en de golfbaan hoge klei (waarschijnlijk ook beginners hadden ook geen fietskleding aan ) en een oude mtb :D
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

Horsthil schreef: do 28 mei 2020, 20:59 De terreinbeheerder van defensie kon alleen die mensen vragen weg te gaan, maar kon eigenlijk verder niks. Dus geen boetes oid. Toen is hij uit frustratie een boa opleiding gaan doen, zodat hij kon handhaven. Hier lees je meer:
https://www.ad.nl/amersfoort/opzichter- ... ~ab9e8847/
Goed verhaal, laat zien dat sommigen zich echt nergens wat van aan trekken.

"Elke week, vooral in het weekeinde, vernielen recreanten stukken hekwerk. Met knipscharen en zagen verschaffen ze zichzelf toegang tot de militaire terreinen."

Dan is het best nog aardig, dat het merendeel van de mensen de routes gewoon voor afgesloten houden met alleen wat lintjes en boomstammetjes
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Artikel is van 5 jaar geleden :lol: Gerrit is al met pensioen...
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Primar schreef: do 28 mei 2020, 22:34 Afgelopen weekend stonden met marechaussee tussen zeisterspoor en de golfbaan hoge klei (waarschijnlijk ook beginners hadden ook geen fietskleding aan ) en een oude mtb :D
Oude kamp is niet meer verboden terrein, maar fietsen mag inderdaad niet. Er zit alleen een populaire doorsteek. Als je net de snelweg bent overgestoken richting soesterberg, dan zie je rechts een oude afrit van de snelweg. Als je daar in fietst kom je een pad tegen aan het einde. Dan kruis je een klein stukje oude kamp en kom je op Den Treek gebied. Ga je links en even later kun je naar rechts een pad langs de golfbaan volgen. En voila, je bent boven bij Laan 1914. Maar waarschijnlijk ken je deze doorsteek al.

Hoe ik hem nu omschrijf is flink klimmen. Andersom kun je hem lekker snel afdalen. Zitten ook een paar drempels in.

Trouwens, nu we toch over afgesloten terrein praten. De reden waarom ik dit nu allemaal weet te vertellen, is omdat schijnbaar tot 2 jaar terug de vlasakkers in het weekend werden opengesteld. Ik wist dat niet. Dus ik ben gaan googlen.
Baal dat ik het niet wist, want wil dat gebied graag eens zien. Schijnt heel mooi te zijn en er zitten een paar hele steile heuvels in. Hier spreek ik alleen niet als fietser, maar als wandelaar en liefhebber van speciale gebieden. Bijna alle gebieden in Soest en Amersfoort met hoogtemeters à la Amerongen en Leersum zijn defensieterrein. Vind ik jammer. Voor mij is het een sport om gebieden te zoeken waarbij ik het gevoel van wandelen in de alpen krijg, terwijl ik gewoon vlak bij thuis ben
Plaats reactie