Routes Eersel - Luycksgestel - Bladel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Koen31
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 07:57

Hallo iedereen,

We willen dit weekend een mtb-uitstapje maken, en daarbij viel mijn oog op de regio Eersel - Luycksgestel - Bladel.
Wat mag ik van deze routes verwachten ? Ik veronderstel dat alles hoofdzakelijk vlak is, klopt dit ?
Hoe is het gesteld met de bewegwijzering ?
En bestaan er plannetjes van deze routes, en zoja, kan ik die ergens krijgen ? Het plan van de route van Luycksgestel heb ik al...

En een laatste vraagje : waar verblijf ik het beste ? Ik bedoel, in welk dorp/stad is het 's avonds een beetje gezellig om iets te gaan eten/drinken ?
Als er iemand een tip heeft voor een hotelletje dan hoor ik het ook graag !

alvast bedankt,

Koen
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Valkenswaard is gezellig.
De routes zijn nogal vlak, maar wel mooi. Veel singletrack en grote uitgestrekte bossen.
De route van Bladel vind ik de minste van de 3.
L'gestel is wat meer zand, daardoor in deze tijd van het jaar misschien wat zwaar. Eersel heeft meer bosgrond, daardoor nu waarschijnlijk makkelijker te rijden.
Je kan ze ook aan elkaar plakken, verbindingsroutes zijn ook aangegeven.
Btw, opletten, de pijltjes met een plaatsnaam geven de afkorting aan. Wil je het hele rondje fietsen, dan de naamloze driehoekjes/bolletjes volgen.
Kaartjes zijn te koop bij de vvv, ik heb ze gekocht bj de vvv in Eindhoven.
Veel plezier.
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Ga deze route morgen rijden, begin in Eersel.
Even bijkomen na de rit gisteren in nijmegen 8) Ben benieuwd hoe deze route is!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

qua uitpijlen issie super (Y)

pijltjes genoeg en op de goede hoeken neergezet.

verder leuke routes met zoals walter al aangaf veel singletracks
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Ik heb de route inmiddels gereden.
Leuke singletracks en de omgeving is ook zeer goed te doen! Sommige paden zijn zo hard aangereden dat het lijkt alsof je over asfalt heen rijdt :o Wat ik wel wat jammer vond waren de leeggekapte openvlakten.
Route is dmv gekleurde pijlen goed aangegeven maar is wel wat verwarrend op sommige stukken (verschillende richtingen dat je uit kunt) en je moet op sommige stukken goed opletten dat je geen bordjes over het hoofd ziet door de begroeing!

Al met al een hele mooie route :-q
Rikadiemus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 6 juni 2005, 23:59

Valkenswaard, daar woon ik


Je kunt hier wel MTB'en, tussen Valkenswaard en Aalst (Eindhoven) kun je leuk wat klootviolen en richting Leende en Riethoven. De bossen hebben best leuke heuveltjes.
Joepie
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Even ter info
Wat ik begrepen heb kapt Staatsbosbeheer grote stukken bos weg om de overgang van heide naar bos geleidelijker te laten verlopen vandaar.
“Mooi van verre, verre van mooi”
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Leo VL schreef:Even ter info
Wat ik begrepen heb kapt Staatsbosbeheer grote stukken bos weg om de overgang van heide naar bos geleidelijker te laten verlopen vandaar.
Is wel zonde van de mooie omgeving :-{
Die bossen daar zijn juist zo mooi en maakt de singletracks minder spannend omdat je van ver af al kan zien hoe die lopen.
d@Mit
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: za 24 april 2004, 21:19
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper & Rockhopper
Contacteer:

Kan me iemand zeggen hoe deze routes er momenteel bij liggen? Afhankelijk van het weer in de komende dagen zou het wel eens kunnen dat ik dit weekend nog eens deze kant kom verkennen. Ik ben niet onmiddellijk bang van enkele modderspatten maar ik heb de afgelopen winter al genoeg gebaggerd en ben de modder spuugzat. Ik heb de route van Luycksgestel al eens gereden, ik dacht een tweetal jaar geleden en toen was er een stuk waar veel hout was weggekapt. De singletracks konden me echter wel bekoren. Ik las hierboven dat er vorige zomer nog steeds werd gekapt, schiet er nog iets over van het bos?

Alvast bedankt voor de info.
You don't need eyes to see. You need vision.
KNS
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 19:39
Mijn mountainbike: Scott

Er is inderdaad het een en ander gekapt, maar er is nog genoeg bos over hoor. De singeltracks liggen er goed bij, zonder takken.
d@Mit schreef:........Ik heb de route van Luycksgestel al eens gereden, ik dacht een tweetal jaar geleden en toen was er een stuk waar veel hout was weggekapt. De singletracks konden me echter wel bekoren. Ik las hierboven dat er vorige zomer nog steeds werd gekapt, schiet er nog iets over van het bos?

Alvast bedankt voor de info.
jaria
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 augustus 2006, 21:09
Mijn mountainbike: Giant terrago disc (2006)

mischien beetje mosterd na de maaltijd maar d8 mischien toch nog mensen die geintreseerd zijn.
woon in het dorpje langs eersel zeg maar (bergeijk) dus rij de route's van eersel en luycksgestel best vaak.
en over het algemeen worden de route's goed bij gehouden en duidelijk aangeven.
en volgens mij is het de route van luycksgestel die langs het witrijt komt en de belgische grens daar heb je wel mooie single track stukken vindt ik.

ook heb je er een mooie heide tussen het bos liggen waar best veel single track paadjes verstopt zitten
maar pas op voor al dat los zand want sommige paden als tijdje droog is geweest lijken net een woestijn...

al met al er zijn genoeg paadjes te verkennen in de buurt en een mooie omgeving.

p.s. in het dorpje waar ik dan woon zijn ze ook bezig met de aanleg van mooi single track route's
alleen zijn nog niet officieel zeg maar en nog niet in kaart gebracht ;)

en oh als je er ergens wilt eten/drinken kan je dat het best doen in eersel of in postel(belgie)
wat vlak aan de route ligt hebben ze een abdij liggen en de beste belgische friet kramen ;) maar het is er wel altijd kei druk :tong
mfhanske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 2 oktober 2006, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

jaria schreef:
p.s. in het dorpje waar ik dan woon zijn ze ook bezig met de aanleg van mooi single track route's
alleen zijn nog niet officieel zeg maar en nog niet in kaart gebracht ;)
Ik kom zelf uit eersel en heb alle routes in de buurt al div keren gereden maar het stuk route waar jij het over hebt , heb ik nog nooit gereden.
waar ligt deze aanwinst precies want zou hem wel eens een x willen rijden.
gr mf hanske
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
Big
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 31 maart 2006, 13:27
Mijn mountainbike: Scott Tampico
Contacteer:

Vandaag samen met The Duck de vaste route van Eersel gaan rijden.
Deze route grenst aan die van Luyksgestel, en kan ook perfect met deze route vergeleken worden.

Snel, vlak, goed berijdbaar, en een perfecte bepijling.

Een fotoreportage en verslag staan ondertussen op onze website.
http://www.mtb-freak.be
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Klopt het dat de Witrijtroute en de Palsroute stukken dezelfde track gebruiken? Op de scans van de VVV lopen die twee routes dwars door en over elkaar... :-{ Het gaat dan vooral om de rechts/oosterlijk lus van de Palsroute en de linker/westerlijke lus van de Witrijtroute. Of zijn die scans nog van iemand opa?

Ik wil ze in het voorjaar tijdens mijn vakantie gaan fietsen en was alvast aan het kijken wat daar in de buurt te fietsen is.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Er zijn inderdaad wat stukken waar de beide routes dezelfde track gebruiken. Heb echter de routes beide gereden tijdens mijn vakantie, maar je merkt het niet echt. Dit zijn namelijk stukken die echt dwars door het bos gaan. Je orientatie ben je dan toch kwijt (ik wel :tong ). De routes verschillen genoeg van elkaar om beide te rijden.

De Witrijt route vond ik het leukst. Veel single tracks en zeer weining verhard. Wat wel jammer is, is het gemis in hoogte meters op alle routes in de omgeving. Maar de technische singletracks maken dat weer goed.

Van de Palsroute is het noordelijke gedeelte (van de snelweg) wat saai. Dit voert grotendeels langs weilanden en het aanbod singletracks is hier gering. De route wordt hier ook gebruikt door agrarisch verkeer, dus de ondergrond is soms heel slecht. Ook voeren grote stukken over onverharde fietspaden die ook door de 'gewone' recreatie fietser worden gebruikt (ondanks plassen van een halve meter diep!

Ik weet niet waar je op vakantie gaat, maar als dat Landel Het Vennebos is, dan lig dit direct aan de Palsroute. Viaduct over de grote weg en je komt op de Witrijt route. Niet echt een aanloop dus om warm te rijden. Witrijt begint meteen met een aardig single trackje.

Fijne vakantie. :-q
Plaats reactie