Herperduin vaste route (rood)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

deefdeef schreef: do 22 oktober 2020, 11:44 Dat dacht ik al.
Volgende keer een hekje plaatsen?

Snap niet waarom ze dit blijven openbreken, nog even en we zijn als MTBers niet meer welkom in Herperduin. Maar dat schijnen sommige niet te snappen of het interesseert ze niet. :roll:
Herfst , eikels op de bodem en een paar op de fiets.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

scalpel1 schreef: di 27 oktober 2020, 21:14
Herfst , eikels op de bodem en een paar op de fiets.
:winkie:
Helaas wel.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Er is iemand overleden tijdens het mountainbiken in Herpenduin. Geen idee wat er is gebeurd of het door een val komt of dat degene onwel is geworden tijdens het fietsen, dat staat niet in het artikel.

https://www.kliknieuws.nl/regio/oss/112 ... herperduin
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Wizzy82 schreef: zo 13 december 2020, 21:58 Er is iemand overleden tijdens het mountainbiken in Herpenduin. Geen idee wat er is gebeurd of het door een val komt of dat degene onwel is geworden tijdens het fietsen, dat staat niet in het artikel.

https://www.kliknieuws.nl/regio/oss/112 ... herperduin
Natuurlijke dood tijdens het fietsen. Tragisch. https://www.bd.nl/oss-e-o/raadslid-bern ... herperduin
Gebruikersavatar
Lange Harry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 14 september 2009, 20:16
Mijn mountainbike: Is: Canyon Nerve AL 29 8.9 (2014), Was: Xtrail Mud 7.0 XT 3x10 (2011)

Weet niet of het tragische overlijden van de fietser er iets mee te maken heeft gehad, maar de route is nu een stukje langer geworden daar.

De betreffende afdaling het mulle zand in is vervallen en je fietst nu een stukje verder over de heuvelrug om dan met een mooie flauwe bocht naar rechts lekker hard naar beneden te rollen door het zand.

Ik vind het een verbetering van het parcours, het voelt nu gewoon veel lekkerder aan.

Al is het wel oppassen geblazen met alle voetgangers die er onder rondlopen en geen idee hebben wat een mountainbike route is aangezien je er zonder te trappen al ver boven de 30km/h uit komt....

(Is het wellicht iets om met de steeds drukker wordende bossen de overige bosgebruikers bewuster te maken van de MTB route, ik zag dat bij de LDD overal op de paaltjes ook zoiets dergelijks stond aangegeven aan beide zijdes van de routepaaltjes)
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Goede zaak wat betreft het doortrekken van de route over die heuvelrug. Ik vond die afdaling daar niet prettig. Niet alleen het losse zand maar ook dat stuk ervoor. In het losse zand kwam ik vaak vast te zitten.

Wandelaars zijn inderdaad een ramp bij Herpenduin. Met name rondom de uitkijktoren en de heuvelruggen en het ven. Aan de kant van de motorcrossterrein kom je ze nauwelijks tegen.

Overigens vind een neef van mij die veel wandelt het een ramp dat er in dat gebied zoveel mountainbikers zijn. Eigenlijk is wellicht op bepaalde stukken de concentratie van beide groepen teveel. Zeker nu door de corona.

Paaltjes voor wandelaars dat ze mountainbikeroute kruizen of ze wellicht op een mountainbikeroute lopen zou wel welkom zijn, maar goed het is een algemeen probleem dat een groot gedeelte van de wandelaars niet weten wat een bordje met een driekhoekje en 2 bolletjes betekend.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Wizzy82 schreef: ma 11 januari 2021, 12:10 Goede zaak wat betreft het doortrekken van de route over die heuvelrug. Ik vond die afdaling daar niet prettig. Niet alleen het losse zand maar ook dat stuk ervoor. In het losse zand kwam ik vaak vast te zitten.

Wandelaars zijn inderdaad een ramp bij Herpenduin. Met name rondom de uitkijktoren en de heuvelruggen en het ven. Aan de kant van de motorcrossterrein kom je ze nauwelijks tegen.

Overigens vind een neef van mij die veel wandelt het een ramp dat er in dat gebied zoveel mountainbikers zijn. Eigenlijk is wellicht op bepaalde stukken de concentratie van beide groepen teveel. Zeker nu door de corona.

Paaltjes voor wandelaars dat ze mountainbikeroute kruizen of ze wellicht op een mountainbikeroute lopen zou wel welkom zijn, maar goed het is een algemeen probleem dat een groot gedeelte van de wandelaars niet weten wat een bordje met een driekhoekje en 2 bolletjes betekend.
Je kan moeilijk er voor kiezen om de mountainbike route dwars door het meest touristische deel van Herperduin te laten lopen en dan gaan klagen dat er zoveel wandelaars zijn...

In dat deel is het altijd druk, als je de drukte wil omzeilen dan zou de route helemaal om die heuvelrug heen gaan en dat wil je ook niet.

Dat stukje gewoon ff wat langzamer en een beetje beter opletten.
tongoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 18:34
Mijn mountainbike: GT Zaskar Carbon Comp

In de zomer dan wil het zand bij de uitkijktoren nogal mul/onbegaanbaar zijn. Ik heb daar een keer meegemaakt dat er een wandelaar de moeite nam om me een paar meter vooruit te duwen zodat ik zonder afstappen weer op de harde ondergrond kwam. Zo kun je ook een voordeel hebben van de wandelaars op de route. :D
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Vandaag weer eens Herpenduin gereden. Laatste keer was in augustus.

Er zijn een aantal goede aanpassingen geweest oa de grote palen bij het hek waardoor het onmogelijk is om voor het hek een stuk af te snijden.
Ook het doortrekken van de route op heuvelrug vlak na de uitkijktoren is fijn.

De route lag er goed bij al is wel goed te zien dat op een aantal stukken flink om de plassen water is gereden die er vast in de natte periode waren.

Daarnaast een paar coronarijders tegen gekomen. Een daarvan was bij de uitkijktoren aan het uitpuffen terwijl ik daar door het losse zand reed op een klein verzetje.

Echter het meest gevaarlijke zag ik later toen ik mijn fiets op de fietsendrager zette op de parkeerplaats van de Sint annastraat. Een paar pubers die met een gewone fiets blijkbaar de route zonder helm aan het rijden waren. Ze kwamen de klim die daar begint zonder af te stappen niet op. Helaas waren ze uit mijn zicht en stond mijn fiets al op de drager om erachteraan te gaan om er wat van te zeggen, want wat ze aan het doen waren is echt gevaarlijk.
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik ben de Hooglanders al een tijd niet meer tegen gekomen, zijn deze verwijderd uit het gebied? Wel steeds vaker hertjes, maar ik mis die koeien een beetje... :roll:
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

geertk schreef: za 3 april 2021, 22:32 Ik ben de Hooglanders al een tijd niet meer tegen gekomen, zijn deze verwijderd uit het gebied? Wel steeds vaker hertjes, maar ik mis die koeien een beetje... :roll:
afgelopen jaar is het wild viaduct tussen de maashorst en herpenduin open gegaan voor de grazers dus ze hebben nu een groter gebied
dropper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 april 2021, 11:34

Wat betreft die uitkijktoren, eigenlijk sinds die gebouwd is is het daar niet meer te doen vanaf Mei. Je kan er om heen, net er voor of de hele heuvelrug afsnijden.

Beter zou zijn een van de andere klimmetjes vanaf het pad onder wat begaanbaarder te maken (eventueel met matten) zodat je na de uitkijktoren op de heuvelrug komt
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Geen idee of er mensen op dit forum betrokken zijn bij het onderhoud van deze route. Via een zoektocht van stichting naar stichting, ben ik nu bij stichting vrijwillig landschapsbeheer Uden terecht gekomen. Die schijnen recentelijk het beheer te coördineren. Verwacht binnenkort contact met de juiste persoon. Ben benieuwd wat er georganiseerd wordt en evt mogelijk is. Is een mooie route om te rijden, maar in de zomer vrij veel los zand idd.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik denk dat deefdeef hier van het forum via zijn club die toertochten in het gebied organiseren wellicht weet wie over het onderhoud van de routes etc gaat.
Op mtbroutes staat Stichting De Maashorst in Uitvoering, maar ik heb geen idee of die informatie nog actueel is.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

De_smits schreef: zo 11 april 2021, 23:14 Geen idee of er mensen op dit forum betrokken zijn bij het onderhoud van deze route. Via een zoektocht van stichting naar stichting, ben ik nu bij stichting vrijwillig landschapsbeheer Uden terecht gekomen. Die schijnen recentelijk het beheer te coördineren. Verwacht binnenkort contact met de juiste persoon. Ben benieuwd wat er georganiseerd wordt en evt mogelijk is. Is een mooie route om te rijden, maar in de zomer vrij veel los zand idd.
Volgens mij zit scalpel1 bij de trailcrew.
Plaats reactie