Maashorst "Groene route"

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
RaRa
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 augustus 2017, 12:00

Momenteel wordt er door Team Maashorst een enquête gehouden over de recreatie en grazers in de Maashorst (incl. Herperduin). Wil jij eraan meewerken dat hierin ook de meningen van de mountainbikers worden meegenomen, vul dan deze lijst in. Dat kan tot 10 juni.

Je vindt de lijst hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... =0&c=0&w=1 of kijk op www.allemaalmaashorst.nl.

Het invullen duurt ongeveer 15 minuten en is volledig anoniem, tenzij je aangeeft dat je later nog benaderd mag worden voor een telefonisch vervolginterview.

PS Goed om te weten: wij mountainbikers zijn vertegenwoordigd in de Adviesraad van de Maashorst, die adviseert over onder andere de recreatie in het gebied en de toegankelijkheid. Ik ben samen met enkele mede-mtb-ers lid van deze adviesraad waarin wij de belangen van de mountainbikers vertegenwoordigen. Als je vragen of opmerkingen voor ons hebt dan kun je ons benaderen via de facebook pagina van het MVTO. Maar we kijken uiteraard ook regelmatig naar de posts in dit forum.
Sebas Maashorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 3 januari 2023, 14:22

deefdeef schreef: zo 6 mei 2018, 00:30 Goed te horen dat je genoten hebt van wat ik mijn thuis-routes mag noemen.

Dat van die zwarte bordjes heb ik al meerdere keren aangegeven bij de beheer-organisatie, maar wordt maar niet opgepakt. Als locale rijder weet ik precies waar ik ben en waar elk zwart bordje heen verwijst, maar als onbekende in het gebied heb je geen flauw idee waar die verbindingen heen gaan.
Reagerend op een oudere post...

Uiteindelijk ben ik zelf zo vrij geweest om de verbindingsroutes met spuitbus van een bestemming te voorzien.

Een kleine zwarte "P" (voor parkeerplaats) onder de pijltjes richting Bomenpark, Heische Tip en Naat Piek zodat bezoekers niet op een dwaalspoor worden gezet.

Op de andere verbindingspaaltjes staat sinds dit jaar de naam van de route zoals deze door mtbroutes.nl en Visit Brabant worden gehanteerd. Uden, Zeeland, Herpen en Reek. (Loosbroek heb ik achterwege gelaten, slechte reclame voor onze sport :oops: )

Netjes het lettertype van Bezoek de Maashorst gebruikt uiteraard :-q

Groet!
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Dan wordt het weet eens tijd dat ik de lokale toe maar weer eens ga rijden want hier ben ik wel benieuwd naar. Sowieso heb ik weinig gemountainbiked in 2022. Van de lokale routes alleen Reek een keertje gedaan.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Sebas Maashorst schreef: di 3 januari 2023, 19:16
deefdeef schreef: zo 6 mei 2018, 00:30 Goed te horen dat je genoten hebt van wat ik mijn thuis-routes mag noemen.

Dat van die zwarte bordjes heb ik al meerdere keren aangegeven bij de beheer-organisatie, maar wordt maar niet opgepakt. Als locale rijder weet ik precies waar ik ben en waar elk zwart bordje heen verwijst, maar als onbekende in het gebied heb je geen flauw idee waar die verbindingen heen gaan.
Reagerend op een oudere post...

Uiteindelijk ben ik zelf zo vrij geweest om de verbindingsroutes met spuitbus van een bestemming te voorzien.

Een kleine zwarte "P" (voor parkeerplaats) onder de pijltjes richting Bomenpark, Heische Tip en Naat Piek zodat bezoekers niet op een dwaalspoor worden gezet.

Op de andere verbindingspaaltjes staat sinds dit jaar de naam van de route zoals deze door mtbroutes.nl en Visit Brabant worden gehanteerd. Uden, Zeeland, Herpen en Reek. (Loosbroek heb ik achterwege gelaten, slechte reclame voor onze sport :oops: )

Netjes het lettertype van Bezoek de Maashorst gebruikt uiteraard :-q

Groet!
:lol: Loosbroek :-q

De verbinding tussen Zillénd en Herpen liet ók nog wel wa te wénse ovver
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Sebas Maashorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 3 januari 2023, 14:22

Wizzy82 schreef: di 3 januari 2023, 23:32 Dan wordt het weet eens tijd dat ik de lokale toe maar weer eens ga rijden want hier ben ik wel benieuwd naar. Sowieso heb ik weinig gemountainbiked in 2022. Van de lokale routes alleen Reek een keertje gedaan.
Zeker doen :-D Reek heb ik afgelopen jaar ook helemaal open gesnoeid :oops: Onder het mom van iemand moet het doen. Er was op sommige plekken letterlijk geen doorkomen aan.

Verder nog wat grote permanente plassen weggewerkt door hier en daar een afvoergootje open te steken en sommige bochtjes wat te laten hellen. Tijdens nattere periodes vind ik er niet veel aan op de Maashorst, één groot waterballet. Zo ben je toch nog lekker een beetje bezig in het bos en de vaste routes hebben het onderhoud hard nodig.

Het is opvallend dat diverse toeristische platforms adverteren met het mtb-routenetwerk, maar het ondertussen wel in vervallen staat laten liggen. Het zou veel toegankelijker mogen zijn om een steentje bij te dragen, vele handen maken licht werk, en het is nog leuk om te doen ook.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Goed bezig Sebas!
Het is altijd redelijk onduidelijk wie er nu voor het onderhoud zorgt voor de routes.

De folders van de MTB-routes liggen vrijwel overal in het gebied bij horecapunten, boerderijwinkels, hotels en het bezoekerscentrum. Met name door dat Oer gebeuren wordt er aardig wat reclame gemaakt voor de routes en uiteraard heeft denk ik Mastworp (oa MTB verhuur) er denk ik ook naar bij. Wellicht doet hij ook wel een deel van de reclame.

In de zomer (ik ben een mooi weer rijder) kom je aardig wat mensen op de huurbikes tegen. Voor aardig wat mensen is de blauwe route al te lang. Ik ben namelijk wel eens stel op de brug (splitsing groen met blauw) tegen gekomen die er echt doorheen zaten en vroegen aan mij hoe ver het nog was. Ik heb toen met ze mee gefietst tot de afslag van bedaf (die klimmetjes daar zouden toch te pittig voor ze zijn) en gezegd dat blauw weer op deze straat uitkomt en je dan zo uitkomt bij de fietsverhuur.
Sebas Maashorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 3 januari 2023, 14:22

Ja de routes trekken inderdaad aardig wat mensen van buiten de regio die naar mijn idee best positief zijn over de mtb mogelijkheden van het gebied.

Het is wat onderhoud betreft ook niet alleen maar kommer en kwel. Naast het "uitkleden" van de groene route werden de laatste jaren ook leuke nieuwe delen toegevoegd. Het stukje richting Loo bij Nistelrode heeft een lekkere nieuwe singletrack gekregen met hellende bochtjes en goede afwatering. Rondom Slabroek is het er ook op vooruit gegaan. Op deze manier mogen ze van mij zeker nog wel wat meer saaie drassige brandgangen voorbij steken, die liggen er helaas ook nog genoeg tussen Zeeland en Schaijk. En met een nieuwe lijn onder de Hofmans plassen langs zou je in één klap 90% van het asfalt uit de route halen... Dromen mag :bier:

Het valt wel op hoe belangrijk hoogteverschillen en bochtjes zijn in een van nature vochtig gebied als de Maashorst, ook al is het maar minimaal, zodat het water op lage punten buiten de looplijn weg kan trekken. Lange rechte gangen staan in de winter binnen de kortste keren vol met plassen waardoor heel de track tot pulp gereden wordt en mensen alternatieve paadjes gaan trekken door het bos. Sund.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik woon zelf in Gemert, maar ik kom nauwelijks op de Maashorst.

Voor zover ik het weet rijden mensen vanaf Boekel nog liever naar Helmond dan naar Uden vanwege de vettigheid op de Maashorst.

Nu is het in mijn beleving ook zo dat er ontzettend veel gemiste kansen zijn, op alle routes (en waarschijnlijk met goede reden).

Maar rondom Naat Piek, bij de zandduinen op de Bedaf en op tig plekken op de Herperduin kan je zo fantastisch rijden!
Dat zijn dan wel de meer technische stukjes waar ik wel van snap dat als je toerisme wil aantrekken en behouden dat je deze eruit laat.

Gelukkig wordt het nog grotendeels gedoogd om die stukjes te rijden (en je moet ze weten te liggen) laten we dat ook proberen zo te houden.

Ik ben het er wel mee eens dat ze er verstandig aan zouden doen om de routes op bepaalde punten zo in te richten dat er afkortingen zijn, die rijden we nu ook maar dan 'gedoogd' om het zo maar te noemen.

Veel saaie stukken en lange zandstroken kan je her en der wel overslaan waardoor de route ineens nog maar 15km lang is.

Ik rij standaard rond april meestal 1 x de complete Maashorst aan elkaar omdat dan alles er het beste bij ligt.
Maar bij regen blijf ik er al een week weg, anders is het baggeren.

Het beheer en onderhoud ligt volgens mij deels bij verschillende wielerclubs (Zeeland, Uden, Oss en Berghem) maar ik zie vooral op Zeeland nagenoeg geen onderhoud, op de bedaf en bij naat piek af en toe.
Herperduin wordt nog het beste onderhouden in mijn ervaring.

En Reek.... volgens mij weet de onderhoudsploeg dat niet eens te liggen :lol:
Aan de andere kant is er ook altijd de kans dat je daar 'verdwaalde parkeerplaats toeristen' van de Reek tegenkomt, daar heb ik ook niet echt behoefte aan.

De provincie doet volgens mij net zoveel als de gemeente....... :roll:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@Peelrijder, als ik een kort rondje wil rijden en ik start bij Naat Piek dan rijd ik blauw/groen bij de brug stap ik over op groen en dan iets voor de bezoekerscentrum ga komt groen weer bij blauw en pak ik na het bezoekerscentrum blauw. Dan fiets je gelijk ook het meeste door de bossen volgens mij en heb je ook aardig wat klimmetjes.

Groen vond ik met name slecht vanaf het bezoekercentrum als je na de parkeerplaatsen (waar volgens mij het fietspad ongeveer eindigd) weer links het bos in gaat. Dat was eerst een nieuw stuk en liep na een paar jaar nog steeds niet goed.

Op een paar heuvelruggen staan wel poortjes of hekwerken dus daar kun je al niet meer mooi overheen helaas.

Qua afkorting voor mensen die vanaf Mastworp de blauwe route doen op een huurfiets zou je oa het punt kunnen gebruiken dichtbij Naat Piek waar de routes vlak langs elkaar komen. Zo haal je voor de touristen de heuvelrug erbij Zeeland uit. Ook op het einde zou je een afkortingsbordje bij Bedaf kunnen plaatsen. Genoeg touristen die de klimmetjes op Bedaf niet meer aankunnen omdat ze er al doorheen zitten.

In Reek zijn er vorig jaar veel bomen gekapt. Veels te veel naar mijn mening. Een aantal stammen zijn zelfs op het MTB-pad terecht gekomen en is niets meegedaan. Nu wellicht wel.

@ Over andere routes in de buurt... Ik kom zelf uit de omgeving van Uden en heb vrijwel alle routes in de omgeving gehad waardoor ik wel weet welke routes je bij de bepaalde omstandigheden het beste kunt doen. Best en Helmond niet als het heel lang warm is geweest. Die kun je juist beter een paar dagen na regen doen (dan zijn die wel droog meestal). Gemert is niet veel soeps op een lange singletrack na (ik snap niet waarom ze van die lange singletrack plus nog wat niet een kortere route maken of de route opknippen in verschillende leukere routes zonder lange verbindingsstukken tussen de bossen). Sint Oedenrode is ook zandiger.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wizzy82 schreef: vr 6 januari 2023, 16:01 @Peelrijder, als ik een kort rondje wil rijden en ik start bij Naat Piek dan rijd ik blauw/groen bij de brug stap ik over op groen en dan iets voor de bezoekerscentrum ga komt groen weer bij blauw en pak ik na het bezoekerscentrum blauw. Dan fiets je gelijk ook het meeste door de bossen volgens mij en heb je ook aardig wat klimmetjes.
Klopt, maar je kan op een paar plekken nog binnendoor of dwars over de Schaijkse Hei
Wizzy82 schreef: vr 6 januari 2023, 16:01 Groen vond ik met name slecht vanaf het bezoekercentrum als je na de parkeerplaatsen (waar volgens mij het fietspad ongeveer eindigd) weer links het bos in gaat. Dat was eerst een nieuw stuk en liep na een paar jaar nog steeds niet goed.

Op een paar heuvelruggen staan wel poortjes of hekwerken dus daar kun je al niet meer mooi overheen helaas.
Dat stuk is ontzettend slecht aangelegd, maar daar is het geen uitzondering in, er zijn tig plekken waar nauwelijks gedachte is gestoken in het aanleggen van een bocht (bepaalde stukken in Vlierden en Liessel bijvoorbeeld).

Die poortje en hekken staan er met een reden, er zijn in het verleden al genoeg ongelukken gebeurd met (met name veldrijders/ CX rijders) die daar trainden.
Dat de natuur daar rust moet hebben is onzin want er lopen complete volksstammen met kinderen, honden en paarden over die paden heen.
Wizzy82 schreef: vr 6 januari 2023, 16:01 Qua afkorting voor mensen die vanaf Mastworp de blauwe route doen op een huurfiets zou je oa het punt kunnen gebruiken dichtbij Naat Piek waar de routes vlak langs elkaar komen. Zo haal je voor de touristen de heuvelrug erbij Zeeland uit. Ook op het einde zou je een afkortingsbordje bij Bedaf kunnen plaatsen. Genoeg touristen die de klimmetjes op Bedaf niet meer aankunnen omdat ze er al doorheen zitten.
Het is simpeler als je na Heilantus (de blote kontenclub) op de rondweg rechtsaf gaat i.p.v. links.
Dan kan je het fietspad net voor het viaduct pakken en na de knik naar links (net voorbij de kruising keelweg) kan je rechtsaf de route weer op.
Die optie rijd ik vaak als ik merk dat het echt te nat is en dan sla ik heel het Slabroek al op voorhand over.
Wizzy82 schreef: vr 6 januari 2023, 16:01 In Reek zijn er vorig jaar veel bomen gekapt. Veels te veel naar mijn mening. Een aantal stammen zijn zelfs op het MTB-pad terecht gekomen en is niets meegedaan. Nu wellicht wel.
Ik ben er September 2022 voor het laatst geweest, geen idee of dat toen al was gedaan maar toen lag het er niks beter of slechter bij dan normaal.
Wizzy82 schreef: vr 6 januari 2023, 16:01 @ Over andere routes in de buurt... Ik kom zelf uit de omgeving van Uden en heb vrijwel alle routes in de omgeving gehad waardoor ik wel weet welke routes je bij de bepaalde omstandigheden het beste kunt doen. Best en Helmond niet als het heel lang warm is geweest. Die kun je juist beter een paar dagen na regen doen (dan zijn die wel droog meestal). Gemert is niet veel soeps op een lange singletrack na (ik snap niet waarom ze van die lange singletrack plus nog wat niet een kortere route maken of de route opknippen in verschillende leukere routes zonder lange verbindingsstukken tussen de bossen). Sint Oedenrode is ook zandiger.
Best en Helmond zijn altijd wel goed te doen, maar met de extreme hitte/ droogte van de laatste zomers was het simpelweg niet meer te rijden door de losse mulle zand en reed je ook veel te veel kapot.
Helmond nog beter dan in Best omdat daar ook drinkwater gewonnen wordt, waardoor het water simpelweg sneller zakt.
Best groen is een drama in tegenstelling tot rood, daar is het altijd bijna altijd wel vettig, de afgelopen zomers wat het juist daar eens stuk beter te doen als normaal, idem voor Rooij.

Gemert....Tsja wat zal ik er van zeggen.
Het is inderdaad niet veel soeps, maar het is dan ook een van de eerste mountainbikeroutes in Nederland.
Het onderhoud is teruggelopen omdat de wielerverenigingen die daar het onderhoud deden geen animo meer konden vinden voor het te doen en sowieso al liever op de racefiets zaten dan in het bos.

Ik voel er zelf ook niets voor om op Gemert onderhoud o.i.d. gaan te doen omdat de route me simpelweg niet aanspreekt.
Ik ken de weg in de bossen waar de route doorloopt vrij aardig en rij dan ook vaak stukken binnendoor om sommige dingen maar over te slaan.

Er zijn gelukkig nog stukken bos waar een soort van gedoogbeleid is (en sowieso nauwelijks of geen handhaving) waar je genoeg leuke stukje hebt liggen.
Er is een heel mooi lusje tussen Handel en Boekel waar ik regelmatig ga trainen op techniek, daar komt geen enkele mountainbiker die alleen de vaste route kent en dat is maar goed ook, houdt het voor mij (en een klein groepje anderen) leuk.




Gemert
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Peelrijder schreef: vr 6 januari 2023, 16:33
Wizzy82 schreef: vr 6 januari 2023, 16:01 @ Over andere routes in de buurt... Ik kom zelf uit de omgeving van Uden en heb vrijwel alle routes in de omgeving gehad waardoor ik wel weet welke routes je bij de bepaalde omstandigheden het beste kunt doen. Best en Helmond niet als het heel lang warm is geweest. Die kun je juist beter een paar dagen na regen doen (dan zijn die wel droog meestal). Gemert is niet veel soeps op een lange singletrack na (ik snap niet waarom ze van die lange singletrack plus nog wat niet een kortere route maken of de route opknippen in verschillende leukere routes zonder lange verbindingsstukken tussen de bossen). Sint Oedenrode is ook zandiger.
Best en Helmond zijn altijd wel goed te doen, maar met de extreme hitte/ droogte van de laatste zomers was het simpelweg niet meer te rijden door de losse mulle zand en reed je ook veel te veel kapot.
Helmond nog beter dan in Best omdat daar ook drinkwater gewonnen wordt, waardoor het water simpelweg sneller zakt.
Best groen is een drama in tegenstelling tot rood, daar is het altijd bijna altijd wel vettig, de afgelopen zomers wat het juist daar eens stuk beter te doen als normaal, idem voor Rooij.

Gemert....Tsja wat zal ik er van zeggen.
Het is inderdaad niet veel soeps, maar het is dan ook een van de eerste mountainbikeroutes in Nederland.
Het onderhoud is teruggelopen omdat de wielerverenigingen die daar het onderhoud deden geen animo meer konden vinden voor het te doen en sowieso al liever op de racefiets zaten dan in het bos.

Ik voel er zelf ook niets voor om op Gemert onderhoud o.i.d. gaan te doen omdat de route me simpelweg niet aanspreekt.
Ik ken de weg in de bossen waar de route doorloopt vrij aardig en rij dan ook vaak stukken binnendoor om sommige dingen maar over te slaan.

Er zijn gelukkig nog stukken bos waar een soort van gedoogbeleid is (en sowieso nauwelijks of geen handhaving) waar je genoeg leuke stukje hebt liggen.
Er is een heel mooi lusje tussen Handel en Boekel waar ik regelmatig ga trainen op techniek, daar komt geen enkele mountainbiker die alleen de vaste route kent en dat is maar goed ook, houdt het voor mij (en een klein groepje anderen) leuk.
Bedoel je het stuk dichtbij de motorcrossbaan van Boekel. Je hebt een bos met verschillende heuvels. Heel leuk fietsen daar. Gaat de route niet of nauwelijks doorheen inderdaad.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Tussen Handel en Boekel

Zoekzoekhabibi
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Peelrijder schreef: vr 6 januari 2023, 14:25

Het beheer en onderhoud ligt volgens mij deels bij verschillende wielerclubs (Zeeland, Uden, Oss en Berghem) maar ik zie vooral op Zeeland nagenoeg geen onderhoud, op de bedaf en bij naat piek af en toe.
Herperduin wordt nog het beste onderhouden in mijn ervaring.

Onderhoud ligt bij de gemeente en de bosbeheerder.
Maar gezien dat het nogal eens rommelt in de beheergroep van de Maashorst en de voorkeur meer lijkt uit te gaan naar de steeds groter maken van het begrazinsgebied, lijkt het onderhoud van de routes er onder te lijden.

Ze wilden volgens mij wel ooit de clubs betrekken bij het onderhoud, maar daar was weinig animo voor (mede doordat MTB-ers, of eigenlijk elke recreatievorm dan ook, niet of nauwelijks gehoord/betrokken worden bij het beheer en inrichting van de Maashorst).

In Herperduin zit volgens mij een fanatieke club vanuit gemeente Oss die zelf ook fietsen en dus nogal eens onderhoud willen doen.
Ook Maashorst werd gedaan door dit clubje. Maar, weer doordat er wat onenigheid is in het onderhoud/beheer van het gebied tussen de gemeentes Oss en Maashorst, is dit onderhoud wat minder geworden lijkt het.

Maar er is vergeleken met enkele jaren geleden veel verbeterd en veranderd aan de route.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie