MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

On topic: vandaag Area51 meegepakt net als stukje Otterlo. Bij Area51 toch al weer veel stukjes die recent hersteld zijn kapot getrapt ... :((

Blijft voor velen een te lastig deel. Er wordt veel gelopen op de klimmetjes en kombochten. Dus toch nadenken over chickenrun.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Ik ben er gisteren ook geweest en het viel me op dat vooral de passage met voor de splitsing richting route paars voor vele lastig is.

Voor de rest is het ook wel een beetje een domino effect. Doordat één persoon een deel niet haalt moeten die erachter ook vaak afstappen.
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

RRon schreef: za 6 maart 2021, 20:11
Miob schreef: za 6 maart 2021, 20:04 Dat is echt zonde! Op vrijwel exact hetzelfde punt had mijn vriendin een paar maanden geleden bijna een edelhert over de auto en er wordt daar sowieso vaak wild doorgereden. Tijd voor een (beter) hek?
Die weg is leuk maar niet noodzakelijk lijkt mij, je kunt ook via de snelweg van Ede naar de A12. Waarom een hek plaatsen en niet de weg weg halen of snelheidsverlagende middelen aanbrengen? :-?

Tuurlijk, haal de weg even weg. Die er al sinds de jaren 20/30 ligt. Waar ook bedrijven aan liggen en mensen wonen.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 7 maart 2021, 23:43 On topic: vandaag Area51 meegepakt net als stukje Otterlo. Bij Area51 toch al weer veel stukjes die recent hersteld zijn kapot getrapt ... :((

Blijft voor velen een te lastig deel. Er wordt veel gelopen op de klimmetjes en kombochten. Dus toch nadenken over chickenrun.
De huidige omleiding (als deze weer opgeheven wordt) om 's Heeren loo alleen dan de andere kant op, zou prima kunnen. Langs het hek en bij de hoek rechtsaf, net na het kruisen van de route links en dan zit je weer op de route.
Hier staat niets.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt wordt ook over nagedacht. Hoewel je dan nog met het laatste lastige klimmetje zit waar velen afstappen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Robi-One schreef: ma 8 maart 2021, 07:37
Voor de rest is het ook wel een beetje een domino effect. Doordat één persoon een deel niet haalt moeten die erachter ook vaak afstappen.
Net als bij de glijbaan in het zwembad een stoplichtje, je mag er pas op, als de vorige eraf is.

Nee, respect voor de trailcrew, maar denk dat het nog even duurt voor het rustiger wordt en er minder gestumperd wordt.
anders ga ik wel op de fiets
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Geen gekke reactie hoor Huib. Als je ziet hoe dicht sommigen op elkaars wiel rijden dan is het vragen om problemen ...

Lijkt wel of sommigen denken dat ze in een peloton op de weg fietsen ....

Maar wij beiden kennen er ook eentje die altijd heel dicht op je wiel gaat zitten. Dat is echter onoplettendheid :tong of doet C dat niet bij jou :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

markpatat schreef: ma 8 maart 2021, 10:37
hanjovdberg schreef: zo 7 maart 2021, 23:43 On topic: vandaag Area51 meegepakt net als stukje Otterlo. Bij Area51 toch al weer veel stukjes die recent hersteld zijn kapot getrapt ... :((

Blijft voor velen een te lastig deel. Er wordt veel gelopen op de klimmetjes en kombochten. Dus toch nadenken over chickenrun.
De huidige omleiding (als deze weer opgeheven wordt) om 's Heeren loo alleen dan de andere kant op, zou prima kunnen. Langs het hek en bij de hoek rechtsaf, net na het kruisen van de route links en dan zit je weer op de route.
Deze zal zeker niet als alternatief bedacht worden. Daar is nu helaas veel overlast en zit je met ruiterroutes. Dat heeft gem Ede ons al duidelijk laten weten. We zijn samen met gem Ede nu druk in overleg met s'Heerenloo de omleiding op te heffen zodat de huidige omleidingsroute weer ontlast wordt.
Mocht er een alternatieve route komen, dan gaat deze over het fietspad langs de Plankenwambuisweg.

Maar een chicken gaat niet heel veel helpen, helaas. Zie maar aan Otterlo (De Zanding). Zo goed als iedereen (ervaren of niet) neemt de uitdagende lus. En dan wordt er alsnog veel gelopen op de lastige passages.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Die uitdagende lus is natuurlijk ook helemaal niet uitdagend genoeg.
Het begin opstapje is het lastigste van het hele stukje.
ik denk dat als er meer lastige passages in zouden zitten mensen (na een keer proberen) wel de alternatieve trail nemen.
Bij het technische lusje Hoge vuursche zie je dat dat wel goed werkt, daar rijd toch zeker 50% aan voorbij.
Have fun!
Rinse.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1138
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Singletrack Sundays schreef: ma 8 maart 2021, 20:56 Die uitdagende lus is natuurlijk ook helemaal niet uitdagend genoeg.
Het begin opstapje is het lastigste van het hele stukje.
ik denk dat als er meer lastige passages in zouden zitten mensen (na een keer proberen) wel de alternatieve trail nemen.
Bij het technische lusje Hoge vuursche zie je dat dat wel goed werkt, daar rijd toch zeker 50% aan voorbij.
Die wortel-opstap was moeilijk genoeg dat mensen er zelf een lijntje omheen gingen scheppen. Dus idd, de truc is denk ik alles zo irritant maken dat alleen forumleden de lol/uitdaging ervan inzien :winkie:
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Vandaag de route gereden. De grond is duidelijk anders dan de andere 2 routes in de buurt. Otterlo is veel zanderiger....

Wat viel me op:
- Zoals eerder gemeld, kapot gereden/gelopen stukken
- Veel grond wordt al weer mul met deze droogte. Wat water is echt wenselijk.
- Op diverse, totaal uit elkaar liggende, singletracks zag ik paardensporen. Dan gaat de trail ook snel naar de mallemoer, vrees ik.

Voor de rest, ondanks de door een griepje wat belabberde conditie, genoten van het lekker weer, de mooie omgeving en de leuke routes. 5 kwartier enkele reis in de auto was daardoor geen enkel probleem. Thanks onderhoudsploeg :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Singletrack Sundays schreef: ma 8 maart 2021, 20:56 Die uitdagende lus is natuurlijk ook helemaal niet uitdagend genoeg.
Het begin opstapje is het lastigste van het hele stukje.
ik denk dat als er meer lastige passages in zouden zitten mensen (na een keer proberen) wel de alternatieve trail nemen.
Bij het technische lusje Hoge vuursche zie je dat dat wel goed werkt, daar rijd toch zeker 50% aan voorbij.
Als je er regelmatig komt en ziet hoeveel mensen er bovenop elk "klimmetje" staan uit te hijgen, is tie lastig zat. Jammer alleen dat ze er toch voor kiezen niet het alternatief een paar keer goed door te trekken tot het gewoon lukt.
anders ga ik wel op de fiets
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

kuijtje.nl schreef: ma 8 maart 2021, 14:28
markpatat schreef: ma 8 maart 2021, 10:37

De huidige omleiding (als deze weer opgeheven wordt) om 's Heeren loo alleen dan de andere kant op, zou prima kunnen. Langs het hek en bij de hoek rechtsaf, net na het kruisen van de route links en dan zit je weer op de route.
Deze zal zeker niet als alternatief bedacht worden. Daar is nu helaas veel overlast en zit je met ruiterroutes. Dat heeft gem Ede ons al duidelijk laten weten. We zijn samen met gem Ede nu druk in overleg met s'Heerenloo de omleiding op te heffen zodat de huidige omleidingsroute weer ontlast wordt.
Mocht er een alternatieve route komen, dan gaat deze over het fietspad langs de Plankenwambuisweg.

Maar een chicken gaat niet heel veel helpen, helaas. Zie maar aan Otterlo (De Zanding). Zo goed als iedereen (ervaren of niet) neemt de uitdagende lus. En dan wordt er alsnog veel gelopen op de lastige passages.
Ik had het over het laatste deel van de omrijding wat je nu moet rijden. Waar je rechtsaf slaat. Had niet het idee dat dat een ruiteroute is. Dus vanaf het begin van area 51 links langs het hek en dan niet de trail volgen. Verderop rechts en dan de route kruisen, niet links de route op. Juist iets verderop naar links en dan kan je bij de splitsing ongeveer de route op.

En of je hier mee de beoogde doelgroep bereikt... Had het idee dat bij de zanding best veel mensen niet omhoog ging toen ik eens 5 minuten stond te wachten daar. Uiteindelijk blijft dit stuk en Area51 erg gevoelig voor erosie. Als je niks aan de ondergrond mag doen, zul je denk ik moeten accepteren dat deze delen van de routes lange tijd in het jaar dicht moet.
Hier staat niets.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

markpatat schreef: di 9 maart 2021, 10:29 Ik had het over het laatste deel van de omrijding wat je nu moet rijden. Waar je rechtsaf slaat. Had niet het idee dat dat een ruiteroute is. Dus vanaf het begin van area 51 links langs het hek en dan niet de trail volgen. Verderop rechts en dan de route kruisen, niet links de route op. Juist iets verderop naar links en dan kan je bij de splitsing ongeveer de route op.

En of je hier mee de beoogde doelgroep bereikt... Had het idee dat bij de zanding best veel mensen niet omhoog ging toen ik eens 5 minuten stond te wachten daar. Uiteindelijk blijft dit stuk en Area51 erg gevoelig voor erosie. Als je niks aan de ondergrond mag doen, zul je denk ik moeten accepteren dat deze delen van de routes lange tijd in het jaar dicht moet.
Hoe en wat dan ook.... We mogen dat deel niet gebruiken, alleen als het hek dicht zit voor een tijdelijke omleiding. Als we besluiten Area51 om te leiden voor de wandelaars onder ons dan zal dat over het fietspad gaan. Andere alternatieven krijgen we daar niet.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dus gaan mensen die omleiding echt niet nemen. Zeker omdat je daarvoor (Lunteren route) al enkele km's asfalt hebt gehad.

Toch maar mijn idee gaan uitvoeren dan ... Gaat wel veel tijd kosten ... :-?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie