MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

bouwpakket schreef: wo 3 maart 2021, 10:37 Een verhuurbedrijf mag wel eens nadenken over wat voor product ze aanbieden. Ze bieden niet alleen een fiets te huur, maar ook een naastgelegen track. Je bent als verhuurder echt dom bezig als je je daar niet in verdiept. Dus stel vragen aan de huurder over hun ervaring. Zorg er in ieder geval voor dat het materiaal heel goed in orde is. Zorg ervoor dat de huurder ook weet hoe iets werkt (schakelen, remmen). Zorg ervoor dat je huurders een helm op hebben (en goed op hebben). En zorg dat je een routekaart met alternatieven aan kan bieden. Een route als Amerongen is voor velen teveel van het goede. Je kan daar als verhuurder perfect via fietspaden alternatieve kortere en minder technische rondjes bij aanbieden. Maak daarnaast de gedragscode duidelijk aan de huurders.

Fiets alleen daar waar het is toegestaan
• Respecteer de natuur: plant én dier
• Fiets in kleine groepjes
• Waarschuw anderen tijdig en vriendelijk
• Benader anderen en drukke punten stapvoets
• Voorkom onnodig remmen, spaar de ondergrond
• Maak geen onnodig lawaai
• Laat geen afval achter

Als verhuurder zorg je er op die manier voor dat de verhuurder er meer plezier in heeft (en vaker terug komt?). Dat je materiaal beter in orde blijft. Dat andere gebruikers van de route ook wat meer plezier hebben. Andere recreanten ook kunnen genieten (ipv zich dood te ergeren aan schreeuwende en gillende groepjes huurders. En dat onderhoudsploegen gemotiveerd blijven.
Helemaal mee eens! Mijn voorstel ging voornamelijk over die routekaart met alternatieven, maar dat is inderdaad slechts een onderdeel van het geheel.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Vorige week in area 51 zag ik een huilend meisje van 10 met moeite onder een loodzware e-bike uitkruipen (groen, verhuur gok ik want waren er 4). 25kg op haar dijbeen was iets te veel. Ik hoefde niet verder te helpen want haar moeder was verpleegster...

Naast alle ongelukken, irritaties over kapot gelopen hellingen, etc. is onervaren mensen over dit soort parcours sturen ook geen leuke introductie tot de sport. Dat meisje van 10 zal niet snel meer gaan fietsen in een bos. Terwijl ze bij een makkelijker parcour waarschijnlijk een leuke middag had gehad.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja wat is makkelijk..
Vorige week op de Ede kidsroute reed er een jochie van een jaar of 5 a 6 in de bocht na de afdaling tegen een boom. Gelukkig stond ie huilend meteen weer op.
Dit gebeurde vlak voor me, gelukkig reed zijn moeder er nog tussen en had ie een helm op.

De kidsroute is ook echt niet zo makkelijk voor beginners.

Maar om beginners direct met een ebike onderweg te sturen vind ik wel een kwalijke zaak.
Ze gaan met zo'n ebike al snel te hard voor hun stuur en rem vermogen.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Of afstappen bij het opstapje van de “technische trail” want ja,..anders gaan de dure velgen kapot :lol:

Maar goed elk voordeel heb zijn nadeel, op routes 1.0 was mountainbiken in de winter echt niet zo populair geworden.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Singletrack Sundays schreef: wo 3 maart 2021, 20:35 Of afstappen bij het opstapje van de “technische trail” want ja,..anders gaan de dure velgen kapot :lol:

Maar goed elk voordeel heb zijn nadeel, op routes 1.0 was mountainbiken in de winter echt niet zo populair geworden.
Wij stonden daar in het begin en er kwam een grote groep aan die afstapten en de trail in wilden gaan. De eerste fietser wist te melden dat hij dat al een paar weken zo deed. Hij stond in de top10 op Strava.... dus....

Niemand las het bordje van deze groep. Was ze dus niet echt duidelijk wat de functie was
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat heeft asociaal gedrag met ervaring te maken? :~ :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Aan de andere kant, de goede verhuurders doen hun best. Maar wij als eigenwijze Nederlander horen wel iets, maar luisteren niet. Doen gewoon wat we zelf willen. Kaartjes, waarschuwingsborden, adviezen, gedragscodes.... gelden niet voor ons, dat is voor een ander.

Zolang we deze Nederlandse mentaliteit er lekker in houden dan vallen er mensen, worden ze verrast door een afdaling en vertrappen ze de trails. En wat kunnen we er aan doen? Weinig!

Binnenkort halen we onze reuze teken weer van stal, zetten nog meer wolven uit en klonen nog een paar Hermans (stieren). :D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wolven en stieren is mooi :-q goed voor je snelheid ook als je ze tegenkomt :tong

Die teken laat die maar lekker .... :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mijn zoon sama belandde op een avond in voorjaar 2019 op de route Ede midden tussen een grote groep zwijnen.
Mét biggen.
Die vervolgens voor hem uit bleven rennen waarop pa en moe zwijn de conclusie trokken dat het bij sama om het leven van hun kids te doen was.
Die kanjers zetten uiteraard de achtervolging in en staakten de race pas toen de biggen links en recht het bos in schoten.
Dit geintje had best heftig af kunnen lopen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gevaarlijke situatie inderdaad.
Mij is weleens verteld dat die beesten stekenblind zijn en dat als ze op je afkomen je als ze vlak voor je zijn je even een stukje naar links of rechts moet lopen. Ze schijnen je dan zo voorbij te rennen.
Of het waar is? Nog nooit getest en ook niet de behoefte aan zolang het niet nodig is. :-)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4697
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In ieder geval kijken ze nergens naar als ze in colonne voorbij of voor je langs schieten. Dat heb ik inmiddels meerdere keren ervaren.

Zag afgelopen vakantie in Limburg zelfs een hele groep op de flanken van de Dellen (Valkenburg route).

Ze zitten echt overal. Het overschot begint ook wel vervelende proporties te krijgen. Wekelijks delen van oa route Ede die helemaal kapot gegraven zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

awinkel schreef: do 4 maart 2021, 17:19 Gevaarlijke situatie inderdaad.
Mij is weleens verteld dat die beesten stekenblind zijn en dat als ze op je afkomen je als ze vlak voor je zijn je even een stukje naar links of rechts moet lopen. Ze schijnen je dan zo voorbij te rennen.
Of het waar is? Nog nooit getest en ook niet de behoefte aan zolang het niet nodig is. :-)
Ze zullen niet gauw op je afstormen, maar als ze het doen kom je niet weg met een stapje opzij doen. Is mij door de voormalige boswachter verteld. Gelukkig zelf geen ervaring. 8)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Die beesten ontzien je zeker niet als ze woest zijn, ik had de pech dat de biggen voor me uit bleven rennen en keihard begonnen te gillen. Toen kwamen er een paar van die loeders achter me aan zetten. Ik kan je vertellen dat ze je makkelijk inhalen, ik reed licht omhoog meer dan 30 km/h, maar ze haalden me zienderogen in. Gelukkig moest ik rechtsaf een singletrack op, toen was ik ze kwijt. De rest van de rit keek ik bij ieder kraakje in het bos om me heen :P
Sneeuwmonster
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Jan Willem schreef: do 4 maart 2021, 15:59 Mijn zoon sama belandde op een avond in voorjaar 2019 op de route Ede midden tussen een grote groep zwijnen.
Mét biggen.
Die vervolgens voor hem uit bleven rennen waarop pa en moe zwijn de conclusie trokken dat het bij sama om het leven van hun kids te doen was.
Die kanjers zetten uiteraard de achtervolging in en staakten de race pas toen de biggen links en recht het bos in schoten.
Dit geintje had best heftig af kunnen lopen.
Ik ken twee fietsers die door een varken aangevallen zijn. De éne had gelukt en brak een paar botten, de ander werd - zo bleek uit sporen - ook nadat hij gevallen was aangevallen. Tientallen botbreuken, zes weken coma en een enkeltje naar de WAO. Zeker als er biggen in de buurt zijn, kunnen die loeders levensgevaarlijk zijn.
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Wilde eigenlijk om bandenadvies vragen (morgen rondje rijden, nog nooit hier geweest).

Maar vraag me nu meer af wanneer het biggen seizoen is :~
Plaats reactie