MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Afgelopen vrijdag ook eens Otterlo gefietst (met mijn vriendin t/m Area 51), met de hele route van Lunteren erachteraan (in mijn eentje). Goede 50 km op de single speed. Mooie omgeving, paar mooi aangelegde stukken, maar ook veel rechtoerechtaan parkfietspad. Otterlo stukje Zanding was lachen, maar na al het kabaal hier had ik er misschien meer van verwacht ;) Zoals eerder geopperd, toch een beetje raar dat de hoge stoeprand/eekhoornvanger aan het begin eigenlijk niets te maken heeft met de rest van het stuk. Mijn vriendin heeft die specifieke techniek om de rand over te rijden niet onder controle, maar had geen probleem met het hele stuk erachter, vond ze juist erg leuk. Als er nou een hele lading van die stoepranden erna kwam zou ik het wel snappen, nu is het toch meer een klein losstaand technisch trucje en het stuk erna vind ik überhaupt niet per sé erg technisch (maar wel leuk dus!).

Anyway, Area 51 werd ook erg gewaardeerd, evenals stuk Area 51 naar Lunteren en de kids route, wat jumps en lekkere flow. Maar dat stuk naar, van en op de Goudsberg vond ik vrij vreselijk. Zoals hierboven al gezegd, bochten op de vierkante cm, en drie keer dezelfde retestijle zandwal omhoog zonder enige aanloop (serieuze terreur op de SS). Te artificieel naar mijn smaak. Helpt natuurlijk niet mee dat je om er te komen een erg lang stuk voor heen en weer over asfalt/recht zandpad moet fietsen. En dat ik te weinig eten mee had. Wel een stevige workout, alleen volgende keer keer ik om na de kidsroute :D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij ligt dit aan je SS. Zonder aanloop 16% 20 meter hoogteverschil overbruggen zat waarschijnlijk niet op je fiets. En zo hoort het ook. Bij een SS moet je af en toe op je grenzen stuiten, dan kan je ze namelijk verleggen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

DaanJ schreef: ma 9 november 2020, 14:01 Afgelopen vrijdag ook eens Otterlo gefietst (met mijn vriendin t/m Area 51), met de hele route van Lunteren erachteraan (in mijn eentje). Goede 50 km op de single speed. Mooie omgeving, paar mooi aangelegde stukken, maar ook veel rechtoerechtaan parkfietspad. Otterlo stukje Zanding was lachen, maar na al het kabaal hier had ik er misschien meer van verwacht ;) Zoals eerder geopperd, toch een beetje raar dat de hoge stoeprand/eekhoornvanger aan het begin eigenlijk niets te maken heeft met de rest van het stuk. Mijn vriendin heeft die specifieke techniek om de rand over te rijden niet onder controle, maar had geen probleem met het hele stuk erachter, vond ze juist erg leuk. Als er nou een hele lading van die stoepranden erna kwam zou ik het wel snappen, nu is het toch meer een klein losstaand technisch trucje en het stuk erna vind ik überhaupt niet per sé erg technisch (maar wel leuk dus!).

Anyway, Area 51 werd ook erg gewaardeerd, evenals stuk Area 51 naar Lunteren en de kids route, wat jumps en lekkere flow. Maar dat stuk naar, van en op de Goudsberg vond ik vrij vreselijk. Zoals hierboven al gezegd, bochten op de vierkante cm, en drie keer dezelfde retestijle zandwal omhoog zonder enige aanloop (serieuze terreur op de SS). Te artificieel naar mijn smaak. Helpt natuurlijk niet mee dat je om er te komen een erg lang stuk voor heen en weer over asfalt/recht zandpad moet fietsen. En dat ik te weinig eten mee had. Wel een stevige workout, alleen volgende keer keer ik om na de kidsroute :D
Dan moet je gewoon nog even wat langer wachten. Over een half jaar hopen we de meeste recht toe rechtaan paden eruit gehaald te hebben. Nu mogen we helaas nog niet meer.

Daarnaast is je opmerking te artificieel wel echt lachwekkend. Bijna alle tracks rond de Goudsberg zijn ‘natuurlijk’ en liggen er al jaren. We hebben ze nu alleen mogen opnemen in de route. De steile op en af klimmetjes worden al jaren gebruikt in wedstrijden zoals vroegere bergrace en de wintercompetitie. En idd met een SS dit soort routes gaan rijden dan kom je vanzelf de grens tegen.

Ben toevallig zelf net terug. Als local weet ik natuurlijk nog heel wat extra paadjes dus heb ik misschien van de 46km 4 km asfalt gehad ... en dat is ook het plan in de toekomst. Maar blijf lekker weg. Heerlijk rustig. 1 klimmetje was al zo kapot gelopen dat die te mul geworden was om te fietsen ... :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

hanjovdberg schreef: ma 9 november 2020, 16:56 Dan moet je gewoon nog even wat langer wachten. Over een half jaar hopen we de meeste recht toe rechtaan paden eruit gehaald te hebben. Nu mogen we helaas nog niet meer.

Daarnaast is je opmerking te artificieel wel echt lachwekkend. Bijna alle tracks rond de Goudsberg zijn ‘natuurlijk’ en liggen er al jaren. We hebben ze nu alleen mogen opnemen in de route. De steile op en af klimmetjes worden al jaren gebruikt in wedstrijden zoals vroegere bergrace en de wintercompetitie. En idd met een SS dit soort routes gaan rijden dan kom je vanzelf de grens tegen.

Ben toevallig zelf net terug. Als local weet ik natuurlijk nog heel wat extra paadjes dus heb ik misschien van de 46km 4 km asfalt gehad ... en dat is ook het plan in de toekomst. Maar blijf lekker weg. Heerlijk rustig. 1 klimmetje was al zo kapot gelopen dat die te mul geworden was om te fietsen ... :((
Oh wow wat een venijn. Niet meteen zo aangevallen voelen joh. Ik geef aan enkele hele leuke elementen tegen te zijn gekomen, en wat mindere. Artificieel? Ja zeker, en dat is alles in Nederland. Maar sommige stukken beleef ik meer zo dan andere, al dat gedraai enkel om het gedraai, ergens afrijden en gelijk datzelfde stuk weer naar boven rijden na een haakse bocht, dat is aan mij persoonlijk niet besteed en komt mij te gemaakt over. Maar zoals jullie het op de Zanding gedaan hebben, met iets meer lucht en ruimte en fantasie, dat vind ik mooi.

En overigens, ik zeg nergens dat het niet kon met de SS. Het kan zeker met de SS. Het is enkel zwaar beuken, en dat gebeuk beïnvloedde op dat moment mijn humeur wat negatief zo na 35 km, mede dankzij mijn eigen fout van te weinig eten meegenomen te hebben.
nick299
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 9 augustus 2015, 18:26

Ik heb vandaag Ede en Otterlo gefiest.

Ik ben niet zo bekend met de lokale namen. Ik zie in zo'n beetje elk bericht "area 51" voorbij komen. Wat is dit precies? Ik heb de Otterlo route opgepakt vanaf de Ede route (koeweg) en daar ook weer uitgekomen om de Ede route te vervolgen. Dus naar mijn idee heb ik niks gemist. Alleen na al die vakantie parken moest ik een omleiding volgen (werd aangegeven met grote borden) en kwam ik weer op de Otterlo route uit, en tevens Lunteren route liep er.

Welk stuk is dan area51? ik krijg het gevoel dat ik iets heel moois heb gemist haha.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

nick299 schreef: ma 9 november 2020, 17:39 Alleen na al die vakantie parken moest ik een omleiding volgen (werd aangegeven met grote borden) en kwam ik weer op de Otterlo route uit, en tevens Lunteren route liep er.

Welk stuk is dan area51? ik krijg het gevoel dat ik iets heel moois heb gemist haha.
Dat is 'm, na die omleiding :)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het stuk dat sterke afdalingen heeft waar ook bordje bij staan met "pas op steile afdaling".
Het is paars en blauw bebord en een aantal klimmetjes en afdalingen hadden dwarse dikke wortels waardoor de klim lastiger werd.

Als je dat herkent, dan ben je er geweest ;)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

DaanJ schreef: ma 9 november 2020, 17:33
Oh wow wat een venijn. Niet meteen zo aangevallen voelen joh. Ik geef aan enkele hele leuke elementen tegen te zijn gekomen, en wat mindere. Artificieel? Ja zeker, en dat is alles in Nederland. Maar sommige stukken beleef ik meer zo dan andere, al dat gedraai enkel om het gedraai, ergens afrijden en gelijk datzelfde stuk weer naar boven rijden na een haakse bocht, dat is aan mij persoonlijk niet besteed en komt mij te gemaakt over. Maar zoals jullie het op de Zanding gedaan hebben, met iets meer lucht en ruimte en fantasie, dat vind ik mooi.

En overigens, ik zeg nergens dat het niet kon met de SS. Het kan zeker met de SS. Het is enkel zwaar beuken, en dat gebeuk beïnvloedde op dat moment mijn humeur wat negatief zo na 35 km, mede dankzij mijn eigen fout van te weinig eten meegenomen te hebben.
Venijn? Nee hoor ik geef alleen wat uitleg. Het is juist wel grappig dat dit deel door velen nu eens niet als flowtrail enzo wordt ervaren en er dan weer mensen zijn die dit dan kunstmatig noemen ... :lol:

We proberen juist met de Veluwse routes dichtbij de omgeving te blijven. Dus niet teveel trails aanpassen om maar flow te creëren maar juist de natuurlijke lijnen in het landschap te volgen. Maar er komt waarschijnlijk nog wel een afkort route zodat je dit deel links kunt laten liggen.

Maar hoezo in NL kunstmatig? Waar niet dan?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

hanjovdberg schreef: ma 9 november 2020, 18:14 Venijn? Nee hoor ik geef alleen wat uitleg. Het is juist wel grappig dat dit deel door velen nu eens niet als flowtrail enzo wordt ervaren en er dan weer mensen zijn die dit dan kunstmatig noemen ... :lol:

We proberen juist met de Veluwse routes dichtbij de omgeving te blijven. Dus niet teveel trails aanpassen om maar flow te creëren maar juist de natuurlijke lijnen in het landschap te volgen. Maar er komt waarschijnlijk nog wel een afkort route zodat je dit deel links kunt laten liggen.

Maar hoezo in NL kunstmatig? Waar niet dan?
Alles is cultuurlandschap in NL, daar heb ik geen problemen mee. En een flow trail hoeft het zeker niet te zijn (liever niet eigenlijk, daar zijn er al zo veel van), maar wat ik schrijf, constant om een dubbeltje draaien omdat je dan twee keer door dezelfde kuil kunt; steeds omlaag (en qua afdalingen op zich waren ze zeker niet verkeerd), draaien en weer omhoog over dezelfde zandrug van 10 meter, dat vind ik kunstmatig.

Niets mis met de natuurlijke lijnen van het landschap volgen, maar ik zou zeggen, als het kan, volg dan even een ander stuk landschap voordat je weer naar boven gaat, dat voelt meer alsof je op een enigszins natuurlijk gegroeid pad fietst, zoals de geitenpaadjes in de Alpen (welke geit loopt er nou constant naar boven en naar beneden op dezelfde bult ;)). Dat is precies wat ik ook tegen Kwintelooijen heb. Niet de steilheid, niet de afwezigheid van kombochten, maar constant dat heen en weer draaien op dezelfde plek, elke meter van de heuvel willen benutten. Anyway, mijn mening, je hoeft het er zeker niet mee eens te zijn, voor ieder wat wils zou ik zeggen. En ik ben blij dat de routes er liggen :-q
nick299
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 9 augustus 2015, 18:26

DaanJ schreef: ma 9 november 2020, 17:46
nick299 schreef: ma 9 november 2020, 17:39 Alleen na al die vakantie parken moest ik een omleiding volgen (werd aangegeven met grote borden) en kwam ik weer op de Otterlo route uit, en tevens Lunteren route liep er.

Welk stuk is dan area51? ik krijg het gevoel dat ik iets heel moois heb gemist haha.
Dat is 'm, na die omleiding :)
Aha top, bedankt voor het antwoord. Ik zag op de afgesloten stuk wel iets staan van "trailpark". Is deze afsluiting tijdelijk? Want het lijkt wel op privé grond te liggen. Het klonk iig goed.

Ik woon zelf in Duiven en kan binnen een half uur rijden bijna alle mooie routes uit de regio rijden, en dat word alleen maar beter en beter. Thanks voor het mogelijk maken mannen en vrouwen.

Ik vraag me nog wel af of de route Oosterbeek nog aangepakt gaat worden, want op de website van mtb veluwe zuid staat deze route er wel tussen.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

nick299 schreef: ma 9 november 2020, 18:54 Ik vraag me nog wel af of de route Oosterbeek nog aangepakt gaat worden, want op de website van mtb veluwe zuid staat deze route er wel tussen.
Daar staat in het Oosterbeek topic het één en ander over. Ik geloof dat de noordlus eruit gaat, en dat er bij Schaarsbergen twee nieuwe lussen komen.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

nick299 schreef: ma 9 november 2020, 18:54
DaanJ schreef: ma 9 november 2020, 17:46
Dat is 'm, na die omleiding :)
Aha top, bedankt voor het antwoord. Ik zag op de afgesloten stuk wel iets staan van "trailpark". Is deze afsluiting tijdelijk? Want het lijkt wel op privé grond te liggen. Het klonk iig goed.

Ik woon zelf in Duiven en kan binnen een half uur rijden bijna alle mooie routes uit de regio rijden, en dat word alleen maar beter en beter. Thanks voor het mogelijk maken mannen en vrouwen.

Ik vraag me nog wel af of de route Oosterbeek nog aangepakt gaat worden, want op de website van mtb veluwe zuid staat deze route er wel tussen.
Trailpark :lol: idd is de trail daar tijdelijk afgesloten. Paar pagina’s terug staat de reden. Er wonen kwetsbare mensen op dit terrein. We mogen hier idd over ‘privé terrein’. Vroeger heette dit de Hartenberg. Is altijd open geweest. Hele families kwamen hier s zaterdags en zondags bij elkaar. Het grote voetbalveld en de kinderboerderij met speeltuin was grote favoriet. De bewoners vonden het prachtig als je ze dan ook even mee liet doen. Goede herinneringen aan. Het is nu wat zakelijker geworden maar het kan nog steeds. En dat is dus zo mooi aan deze instelling. Men is niet van afsluiten en buitenhouden. Alleen nu even ivm Corona. Dat duurt waarschijnlijk nog wel even.

Verder is het idd zo dat er 2 lussen rond Schaarsbergen worden aangelegd. Men kan daar nog wel vrijwilligers gebruiken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Er werd vandaag druk gefilmd in Otterlo door de mannen van mtb challenge, lekker bezig! Ik ben benieuwd naar het filmpje.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Fotootjes waren al gedeeld op de sociale kanalen zag ik...
...benieuwd wat hij ervan gemaakt heeft... Mag hij straks ook Lunteren opnieuw doen. :wink:
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Oh leuk, ben benieuwd naar het filmpje. Bij dat lastige wortelklimmetje op de zanding is de omleiding die door mensen zelf is gegraven wel een probleem. Nu valt het nog mee maar het lijkt me handig om snel de boel weer wat te herstellen daar. Door de manier van graven daar spoelt veel zand weg richting de omleiding waardoor het zand bij het oorspronkelijke stukje steeds meer verdwijnt.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Plaats reactie