Conditie van mtb routes op internet weergeven en bijhouden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In de States bestaat er een website waarop middels kleuren de staat van een mtb routes wordt weergegeven.
Is dat iets om ook voor Nederland op te zetten? En bij te laten houden door gebruikers. Zoals nu al gebeurd met de populariteit van routes. Dit is het Amerikaanse voorbeeld

Als vrijwilliger van de Zeister mtb route ben ik voorstander van iets dergelijks. Er is een mentaliteitsverandering noodzakelijk om mtb routes begaanbaar en beheersbaar te houden. Het besef dat mtb routes niet geschikt zijn om bereden te worden bij slecht weer (wat per route verschillend is).
De vele uren die vrijwilligers in de routes steken blijven dan langer behouden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar wat zijn dan de criteria van de definitie slecht? Iedereen zal hier een andere uitleg aan geven.

Wat ik ook mis is dat parcours bouwers vaak met een paar aanpassingen er een 365 dagen parkoers van kunnen bouwen. Nu zijn vrijwilligers vaak alleen aan het puinruimen.

De meeste problemen ontstaan namelijk in de zomer. Remkuilen, uitgesleten spoor enz. In de winter lopen die dan vol met water.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou zeggen stel het eens voor aan de gasten achter mtbroutes.nl

Info@mtbroutes.nl

Doorgaans reageren zij redelijk snel.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Gaat in wezen om twee verschillende dingen;
a) mentaliteitsverandering
b) inzichtelijk maken hoe route X erbij ligt

Mentaliteitsverandering ga je niet voor elkaar krijgen door inzichtelijk te maken hoe groot de mudfactor is.
Als je 'realtime' inzichtelijk hebt hoe de staat van een route is wordt dat hoogswaarschijnlijk alleen maar bekeken door de bikers die de juiste mentaliteit al hebben; bovendien gaan zij al bewust met routeconditie om en hebben die digitale routemonitor niet nodig omdat zij weten wanneer zij de boel aan gort rijden.

Hiermee wil ik beslist niet stellen dat je initiatief zinloos is maar dat de belangrijkste vraag is hoe je de groep 'gewetenloze' bikers bewust kunt maken van het slopen van talloze uren vrijwilligerswerk.
Als je dat voor elkaar weet te boksen is zo'n conditiemonitor waarschijnlijk niet meer nodig.
Facebook en wat voor media al niet meer, bereiken imho slechts die groep die inmiddels allang met het begrip 'trailrespect' bezig is.

Volgens mij kun je vrijwel álle routegebruikers bereiken door frisse, prettig leesbare infoborden bij de parkeerplaatsen / startpunten van routes te plaatsen, bijvoorbeeld;
- afstand, hoogtemeters, moeilijkheidsgraad
- info hoe / wat / waar hulpdiensten
- denk aan onze bloedjes van vrijwilligers die het voor jou zo leuk maken om hier te rijden :kiss: please please please bij regen of de dag na regen niet rijden
- niet zo'n karakterloos wit of groen bord maar eentje met een aansprekende afbeelding van een blije biker
Het ontbreken van infoborden verbaast mij eigenlijk al jaren; krijg je daar geen vergunning voor? kost dit wellicht bakken met geld?
Voor elke route is wel een redelijke hersteltermijn 'na regen' aan te geven wat je op dat bord kunt aangeven.
Iedere (nieuwe) routegebruiker zal zo'n bord even lezen en wordt dan vast wel op zijn minst aan het denken gezet; moet dat bord natuurlijk wel op de juiste plaats staan...

De grootste modderaars zijn volgens mij startende bikers. Zij weten niet beter dan dat modder bij MTBen hoort, droog is niet leuk.
Op een gegeven moment wordt iedereen dat gebagger met bijbehorend gepoets, toch wel een keer zat. Kan een jaar of twee duren maar dat moment komt een keer. Maar dan is het al te laat.
Startende bikers kopen hun eerste bike volgens mij over het algemeen bij een LBS.
Als die LBS nou gemotiveerd zou kunnen worden om trailrespect aan de startende MTBer over te brengen? Brochure over bikersetiquette en trailrespect?

Tenslotte zijn er nog de wielerclubs. Behalve tourtochten organiseren (en annuleren) zouden zij een belangrijke rol kunnen spelen in het bereiken van de 'professionele' routeslopers.
Hier in de regio is er een wielerclub die één of soms twee keer per jaar een dagje met zijn MTB leden het bos in gaat om de boel te fatsoeneren.
Steevast komt er dan ook een artikel met foto van die actie in de regionale krantjes (beeldvorming MTBers).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De vraag is vooral wie en hoe ga je bepalen wat de conditie op een bepaalde dag is? Conditie van trails wisselt van dag tot dat natuurlijk.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

erg subjectief, en wie gaat dit bijhouden, en wie van de vereniging gaat dit bepalen/bijhouden, kun je daar als gebruiker ook iets aan mee bepalen, ik bedoel dan berijdbaar of niet.
kortom erg subjectief, zou zo iets niet graag op mijn bordje krijgen.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

+1 voor JW's infoborden! :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

vibemaker schreef:+1 voor JW's infoborden! :-q
+ nog eentje :wink:

> actuele routecondities zal overigens idd een lastige worden om te monitoren en up to date te houden...maar op zich wel een goed idee.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

-1 voor de routeborden. Ik ken maar weinig mensen die ze lezen, laat staan onthouden wat er op staat. Als je de route vaker fietst zul je nooit naar het bord kijken.
Het is niet verkeerd infoborden te hebben, maar je bereikt maar een klein deel van de mtb-ers.

Mijn beeld is dat het niet alleen beginnende mtb-ers zijn die door de modder fietsen. Ik ken genoeg mtb-ers die het niet zo'n probleem vinden dat de boel vies worden. Zelfs na 10 jaar is modder geen bezwaar om te gaan fietsen.

Wil je als route beheerder wat doen, dan ben ik het met Real Epic eens: zorg er voor dat de route het hele jaar te fietsen is. Je kunt ook een zomer en winterroute maken: een omleiding voor de kwetsbare stukken. Op een strategisch punt hang je een pijltje om, gooit nog een lading takken bij het begin van het kwetsbare stuk, en 99% fietst via je omleiding.
De mentaliteit ga je niet veranderen. Daar hebben we al heel veel topics over gehad. Er zijn genoeg mtb-ers die geen probleem zien in het elke week een rondje fietsen, ook niet bij slechte omstandigheden, die dat juist als een uitdaging zien. Die bereik je alleen door de route te verleggen. Zodat ze wel kunnen fietsen en als onderhoudsploeg bescherm je zo je kwetsbare stukken.

Actuele routecondities vind ik ook interessant. Ik zie dit deel van het forum als goede informatiebron voor sommige routes. Webcams zouden ook goed werken, maar de stroomvoorziening is wat lastig.
Zoals het Amerikaanse voorbeeld is, zo kan het ook op mtbroutes.nl. Het is 100% subjectief maar dat is het commentaar en de beoordeling ook, dus dat past goed.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Zoiets moet groeien. Als je er net mee begint zal lang niet iedereen er naar kijken. Maar als een forum als dit en een website als mtbroutes.nl er aandacht aan besteden zullen er genoeg mensen naar gaan kijken. De invulling is misschien subjectief maar dat zie ik niet zo als een probleem. Het is immers maar een advies. Waar staat of valt het in mijn ogen mee? Actualiteit. Als mensen één of twee keer ervaren dat een status niet meer klopt zullen ze de volgende keer niet meer kijken.

Wat betreft mtb'ers die toch wel door de modder rijden. Een deel zal je niet tegenhouden. Maar er zit ongetwijfeld ook een groep bij die er niet bij stil staat dat dit ten koste van routes gaat. Als je mensen daar op enig moment wel mee bereikt door een initiatief als dit zullen een aantal mensen er wel degelijk rekening mee gaan houden.

Kortom, ik zou wel voor zijn. De vraag is vooral hoe je het voor elkaar krijgt om er continu kort op te zitten. Als ik het enorme enthousiasme zie waarmee de vrijwilligers op de heuvelrug bezig zijn zal het daar wel lukken. Maar dat is bij een andere route ongetwijfeld niet het geval.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat kan toch met Trailforks?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

modderfietser schreef:-1 voor de routeborden. Ik ken maar weinig mensen die ze lezen, laat staan onthouden wat er op staat. Als je de route vaker fietst zul je nooit naar het bord kijken.
Je kent waarschijnlijk weinig mensen die dat doen omdat ze nu nog bijna nergens staan. En bij vaker fietsen van 'n route is 't logisch dat je er niet meer op kijkt, maar het gaat juist ook om het bereiken van mensen die er nog niet geweest zijn, vandaar de term infobord ...
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik kijk vaak hier op het forum en op http://www.neerslagkaart.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; voordat ik een route ga doen.
wanneer je een route kent is de info van neerslagkaart in principe voldoende om een redelijke voorspelling te doen.

late night brain fart:
low tech: infobord met daarin een regenmeter, die heel langzaam weer leegloopt, in de regenmeter een drijver met een rood, oranje en groen deel. op het bord staat de tekst "conditie van de route:" met daarnaast een gat, waardoor je een deel van de drijver ziet. dit moet door een local gekalibreerd worden.

High tech: app die info van neerslagkaart haalt en bv. rondetijden van strava (is het toch nog ergens goed voor ;-) ) naarmate rondetijden langzamer worden, zal de conditie van de route slechter zijn.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Toevallig kwam zoiets in een Utrechtse heuvelrug route topic ook te sprake. Ik kwam al snel met wilde ideeën tot een vochtsensor in de grond aan toe. Had ik allemaal leuk bedacht, maar gaat niet werken. Ik was al wel wat aan het puzzelen en wat vrij snel en makkelijk werkbaar te maken is is een "voor & door" systeem via Twitter.

Hoe zag ik dat voor mij? Wel nu, iemand heeft een rondje gedaan, of heeft in ieder geval de status waargenomen. En plaats dan een tweet hoe de status is met een bepaalde hashtag. Bijvoorbeeld: "route is droog, hier en daar plassen #statusdijkgatbos" (ik was al wat aan het testen)

Vervolgens kan je op de website van de route, mbtroutes.nl, hier op het forum in het topic over de route, enz. een Twitter widget plaatsen die de bepaalde hashtag laat zien. Moet je dus alleen afspreken welke hashtag je gebruikt per route en uiteraard de widget plaatsen op de sites.

Maar als ik het zo zie werkt MTB project ook met een "voor & door" systeem. Waarbij je via de website/app door kan geven wat de status is. Wellicht een idee dat NTFU/Singeltracks en Adventure Projects hier samen een mooie Nederlandse versie van kunnen maken? Ik zie immers ook versies voor bijvoorbeeld Portugal, Spanje, en Zwitserland. Even helemaal een wild idee, misschien is het zelfs wat om mtbroutes.nl op te laten gaan in deze site. Dat is er gelijk een hele hoop route informatie beschikbaar en hoeft niet alles overnieuw.
◼︎ Go round the outside.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Bij ons in brabant hebben we last van slopers in de vorm van crossmotoren en zelfs quads.
Daar helpt geen bord tegen kan ik je zeggen.
En die lui kijken nergens na. Ook niet naar wat bikers in "hun" bossen.
Plaats reactie