Conditie van mtb routes op internet weergeven en bijhouden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Maurice-1981 schreef:Ik stel voor om op parcours Schoorl een beregeningsinstallatie aan te leggen om deze zodoende berijdbaar te houden in de zomer tijdens de droge periode. Of is dit dan weer geen simpele aanpassing.
Misschien kan je per route een lijstje maken met alle noodzakelijke simpele aanpassingen inclusief planning en begroting.
Dan stel ik voor dat jij dat gaat betalen en aanleggen :bier:

Come on, hoezo noodzakelijk? Elke route heeft zo toch weer wat. Schoorl ís toch berijdbaar in de zomer. Je rijd er vast geen KOM etjes nee dat niet. Maar daar gaat het toch niet om? :wink:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

B100 schreef:Is het dan teveel gevraagd van de gebruikers binnen de grenzen van het compromis hun gedrag een beetje aan te passen?
Jammer dat we door het zogenaamde compromis geen verbeteringen kunnen doorvoeren en dat we maar moeten accepteren/ berusten in wat we nu hebben.

Waarom krijgen ze dit wel voor elkaar in andere gebieden en landen bv. in GB. Zoals de situatie nu is werkt het niet. Dat hebben we de afgelopen 10 jaar wel gezien.

Maar goed "c'est la vei" en succes met het verkleinen van de bikers hun vrijheid. :bier:
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

britse trailcentres kosten debiele bedragen meestal met het doel toerisme aan te jagen in afgelegen/economisch "dode" gebieden.
de rotsblokken die als verharding worden gebruikt kunnen ze meestal lokaal (1 meter - 2 km.) oogsten. ik ben ze in nl nog niet tegengekomen.

er is in engeland een bredere outdoor cultuur en dus meer draagvlak.
het gebrek aan die cultuur is volgens mij ook waar het in dit soort discussies misgaat, wil je nou in de natuur recreëren of moet het bos een verlengstuk worden van je vinexwijkje?
als je gaat surfen kan je toch ook niet altijd verwachten dat het waait?
c'est la vie

door de routes kapot te rijden verklein je juist je vrijheid.
de tijd, geld en mankracht die nu nodig zijn voor herstel hadden ook gebruikt kunnen worden om de route uit te breiden of leuker te maken.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Real Epic '89 schreef:
B100 schreef:Is het dan teveel gevraagd van de gebruikers binnen de grenzen van het compromis hun gedrag een beetje aan te passen?
Jammer dat we door het zogenaamde compromis geen verbeteringen kunnen doorvoeren en dat we maar moeten accepteren/ berusten in wat we nu hebben.

Waarom krijgen ze dit wel voor elkaar in andere gebieden en landen bv. in GB. Zoals de situatie nu is werkt het niet. Dat hebben we de afgelopen 10 jaar wel gezien.

Maar goed "c'est la vei" en succes met het verkleinen van de bikers hun vrijheid. :bier:
Ik neem aan dat je het nu over de trail centers hebt? Dat is op zich een heel ander (vaak commercieel) concept waarvan het zeer de vraag is of dit in de Nederlandse situatie past..... Zie ook bovenstaande reactie.
Downhill is geen grapje
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

B100 schreef: Ik neem aan dat je het nu over de trail centers hebt? Dat is op zich een heel ander (vaak commercieel) concept waarvan het zeer de vraag is of dit in de Nederlandse situatie past..... Zie ook bovenstaande reactie.
valt wel mee hoor, is niet heel veel anders als onze Nederlandse rondjes, hooguit wat uitdagender,
ze voegen er een mooie kaart, shop en horecapunt aan toe.
Als straks de heuvelrug af is is het bijna een soort trailcentre, zowel qua keuze uit verschillende lussen als type trails.
Horecapunten waar je een vignet kan kopen en je fiets af kan spuiten zijn er ook al.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

funride schreef:
B100 schreef: Ik neem aan dat je het nu over de trail centers hebt? Dat is op zich een heel ander (vaak commercieel) concept waarvan het zeer de vraag is of dit in de Nederlandse situatie past..... Zie ook bovenstaande reactie.
valt wel mee hoor, is niet heel veel anders als onze Nederlandse rondjes, hooguit wat uitdagender,
ze voegen er een mooie kaart, shop en horecapunt aan toe.
Als straks de heuvelrug af is is het bijna een soort trailcentre, zowel qua keuze uit verschillende lussen als type trails.
Horecapunten waar je een vignet kan kopen en je fiets af kan spuiten zijn er ook al.
Nou een restaurant waar ze "toevallig" de vignetten verkopen zou ik nou niet als een typisch trail centre aanduiden.

Maar los daarvan nog veel meer verschillen "onderhuids" die het niet zo makkelijk inpasbaar maken in NL. Zo is de situatie van eigendom/beheerders in de UK echt wel wat anders (wellicht makkelijker ook) dan die bijvoorbeeld op de utrechtse heuvelrug. Ook is de typische gebruiker in de UK toch ook wel een ander beestje dan de gemiddelde winterse boswielrenner bij ons.
Downhill is geen grapje
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

wat is dan een trail centre? ben er in heel wat geweest maar de meeste zijn niet veel anders als een restaurant aan een MTB route waar bikers welkom zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals bijv Glentress maar er zijn ook zat trailcentre waar helemaal geen faciliteiten zijn. eigenlijk zoals onze nederlandse routes.

Ook de flowy manier van een trails bouwen is iets wat je op de heuvelrug en in trail centre's in de UK ziet.
Qua beheer grond weet ik niet precies hoe het zit, volgens mij is dat allemaal rijkseigendom daar.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: Waarom krijgen ze dit wel voor elkaar in andere gebieden en landen bv. in GB. Zoals de situatie nu is werkt het niet. Dat hebben we de afgelopen 10 jaar wel gezien.
Omdat het grootste gedeelde van Nederland van oorsprong een moeras is en onder zeeniveau ligt. Het is dus altijd wel "nat" Daarnaast wordt in ons land alles op de zelfde vierkante meter geconcentreerd. En dat is allemaal nog niet zo'n probleem. Maar om een of andere rede bestaat hier de traditie dat toertochten in de natste periode van het jaar moet worden gehouden om de clubkas te spekken. (zelfs al door partijen die anders niks met fietsen te maken hebben) Je ziet het na elke toertocht, een route of pad dat er voor de tocht goed tot redelijk bij lag is na zo'n tocht veranderd in een modderpoel die de droom is van elk varken.

Gelukkig zie op steeds meer plaatsen een enthousiaste club mensen ontstaan die "hun" route onderhouden. Maar hun werk word soms vrolijk de nek omgedraaid door een toertocht.

citaat:
"Sommige gedeeltes zijn tijdens de marathon gebruikt en zijn volledig aan gort gereden. Dat is jammer, omdat er het grote onderhoud waar veel werk ingestoken was, net helemaal ingereden was. Nu kunnen ze op sommige plekken weer helemaal op nieuw beginnen."
http://www.mtbroutes.nl/route/314/Assen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik was gisteren op deze route omdat ik er toch langs kwam. Maar inderdaad zie je dat er flinke schade is doordat een heel leger steeds door de zelfde plas gereden is hierdoor zijn er flinke geulen ontstaan of is het pad steeds breder geworden. Het zou natuurlijk beter zijn als organisaties van evenementen, grondeigenaren, en clubs die het onderhoud doen (beter) overleg met elkaar zouden hebben. Zodat met weet wat wel en niet kan, en evenement/onderhoud beter kan plannen. Hier in het voorbeeld was het natuurlijk beter geweest als eerst het evenement geweest was en dan het onderhoud. Daarnaast vind ik dat een grondeigenaar in samenspraak met de onderhoudsclub moet kijken of een evenement wel of geen doorgang kan vinden in de gewenste periode. Hiermee zal je al veel schade aan de route en overige paden voorkomen. Een evenement of toertocht hoef je dus niet te verbieden, maar houd het op een ander moment waarbij de ondergrond het beter kan hebben.

Een goed stuk gereedschap hierbij kan dus een statusmonitor zoals de TS aangaf zijn. Door de geschiedenis bij te houden kan je na een jaar (uiteraard betere gemiddelden na meer seizoenen) zien wanneer natte periodes zijn en het ongewenst is om een toertocht/evenement te houden.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jurriaan schreef:In de States bestaat er een website waarop middels kleuren de staat van een mtb routes wordt weergegeven.
Is dat iets om ook voor Nederland op te zetten? En bij te laten houden door gebruikers. Zoals nu al gebeurd met de populariteit van routes. Dit is het Amerikaanse voorbeeld
Op MTB Project kan je nu ook Nederlandse routes toe voegen. ( http://www.mtbproject.com" onclick="window.open(this.href);return false; )Ze zien ze graag verschijnen.
Additionally, we're pretty excited to see more Dutch trails on the site :)
De voertaal is voorlopig Engels, maar wellicht dat ze in de toekomst er een tweede taalveld naast gaan draaien voor de locals. Het kan nog zijn dat de locatie niet goed herkent wordt. Maar als je dan even een bericht stuurt (optie naast het locatie veld) wijzigen ze dat vrij snel. Dus bijvoorbeeld:
Featured Ride in the North Holland area near Wieringerwerf, The Netherlands
Ook kan je de terreinbeheerder (land manager) toevoegen (SSB staat er al op) En de beherende club toevoegen. Dus als iedereen z'n locale rondje toevoegt heb je zo de staat van de routes live. Uiteraard moet een local even gaan kijken met zijn of haar hond. :D Omdat het voor Nederland nog niet helemaal vlekkeloos werkt stel ik voor om hier onder de link te delen als je er een route opgezet hebt.

Het Dijkgatbos vind je alvast hier:
http://www.mtbproject.com/trail/7008075/dijkgatbos" onclick="window.open(this.href);return false;

Appelscha stond er ook al op, en vind je hier:
http://www.mtbproject.com/trail/5148413/np-appelscha" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

kijk dat ziet er goed uit!!
hopelijk volgen er snel meer Nederlandse rondjes
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Top, ik bedoel mtbprojects.

Zullen we The weglaten voor Netherlands ;-)
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Tijgerhaai schreef:Het zou natuurlijk beter zijn als organisaties van evenementen, grondeigenaren, en clubs die het onderhoud doen (beter) overleg met elkaar zouden hebben. Zodat met weet wat wel en niet kan, en evenement/onderhoud beter kan plannen. Hier in het voorbeeld was het natuurlijk beter geweest als eerst het evenement geweest was en dan het onderhoud. Daarnaast vind ik dat een grondeigenaar in samenspraak met de onderhoudsclub moet kijken of een evenement wel of geen doorgang kan vinden in de gewenste periode. Hiermee zal je al veel schade aan de route en overige paden voorkomen. Een evenement of toertocht hoef je dus niet te verbieden, maar houd het op een ander moment waarbij de ondergrond het beter kan hebben.
Precies dit. Als losse rijder heb je een eigen verantwoordelijkheid de boel niet volkomen aan gort te rijden, als organisator eveneens. Wat mij betreft mag de knuppel helemaal in het hoenderhok: zonder toestemming van de onderhoudend partij geen toertocht. Dat betekent dat je als organisator misschien zal moeten lappen om deel van een route te gebruiken, maar waarom niet? Een wedstrijdorganisator gaat ook de verplichting aan de boel op te ruimen nadat er 300 man/vrouw over het terrein geragd zijn, en 't zal niet de eerste keer zijn dat ik de organisatie vervolgens op maandagmiddag het bospad weer zie aanharken. Waarom zou het voor toertochten anders zijn?
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

eRicW schreef:Precies dit. Als losse rijder heb je een eigen verantwoordelijkheid de boel niet volkomen aan gort te rijden, als organisator eveneens. Wat mij betreft mag de knuppel helemaal in het hoenderhok: zonder toestemming van de onderhoudend partij geen toertocht. Dat betekent dat je als organisator misschien zal moeten lappen om deel van een route te gebruiken, maar waarom niet? Een wedstrijdorganisator gaat ook de verplichting aan de boel op te ruimen nadat er 300 man/vrouw over het terrein geragd zijn, en 't zal niet de eerste keer zijn dat ik de organisatie vervolgens op maandagmiddag het bospad weer zie aanharken. Waarom zou het voor toertochten anders zijn?
Ik zou het nog verder willen doortrekken: gewoon helemaal verbieden die toertochten, dan blijven die trails tenminste langer heel en hebben de vrijwilligers van de onderhoudende partij er veel minder werk aan... :tong

Nee ff zonder dollen, goed punt eRic. Een en ander zou inderdaad beter gereguleerd kunnen worden en dit lijkt mij een goed voorstel.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Op mtb-routes.nl voor dit weekend een algeheel #trailrespect advies aangekondigd:

https://www.mtbroutes.nl/nieuws

Ik zie hier op ‘t forum nog geen enkele waarschuwing. Overdreven advies?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Denk dat het een goed advies is.

Tuurlijk is het vervelend dat je niet je favoriete rondje kunt rijden of een nieuwe route kan proberen.

Alleen alles kapot rijden gaat mij wat ver. Door het weer de afgelopen 2 week de mtb en racefiets niet aangeraakt.

Het is wat het is, even wachten op beter weer.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie