MTB Route Giessenburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Redelijk recent is in Giessenburg (bij Gorinchem) een kleine MTB-route aangelegd in een parkje ten zuiden van het dorp. Omdat het in een gebied ligt waar tot nu toe totaal nog geen MTB-route zijn (check de MTB-kaart van Nederland) zou het een leuke aanvulling voor de mensen uit deze omgeving kunnen zijn.

De route is z'n 3 km lang en is met veel enthousiasme aangelegd: kombochten, veel bulten, een heuse zandbak en een stuk kasseien (misschien noodzakelijke verharding). Bewegwijzering is goed: paaltjes met oranje plaatje met witte pijl (geen MTB-symbool dus).

Helaas is er weinig rekening gehouden met het feit dat het een poldergebied is. De ondergrond is ook na enkele droge dagen nog totaal sompig en een groot deel van de route bestaat uit blubberstukken, die deels totaal zijn kapotgereden. Ook vandaag waren er (op het moment dat ik er was) zo'n 10 mensen over de route aan het ploegen.

Als je van blubber houdt kan dit dus best een uitdagende route zijn.

Al met al kan het wat zijn voor na een droge warme periode, al is het wel een korte route natuurlijk met deels meer het karakter van een crossbaantje.

Nog wat meer info:
Strava: https://www.strava.com/segments/8477958?filter=overall" onclick="window.open(this.href);return false; (met dank aan Dennis 81)

YouTube (baan is tussentijd alweer iets aangepast): https://www.youtube.com/watch?v=YiG0lkkuPqs" onclick="window.open(this.href);return false;
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Wij zouden deze route graag opnemen op onze website http://www.mtbroutes.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . Wie weet wie de initiatiefnemers van deze route zijn??? Wij kunnen dan contact met hen opnemen voor meer informatie. Ook zouden we graag een gps track bestand van de route ontvangen. Kun jij ons helpen????
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Hey das lachen waar precies in giesenburg?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Vanuit Gorinchem gezien de N216 op. Dan bij de Jezus red boerderij kruising links. Dan het bosje tussen het industrie terrein en de sportvelden en de sloot met fietspad.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ok bedankt ik zal m binnenkort effe een paar keer rijden
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

nou we hebben m gereden hoor!!!!

en we zijn eigenlijk heel enthousiast geworden
dit parcours is lekker dicht bij ons huis en vooral de diversiteit aan ondergronden dat vind ik wel wat
het enige waar ik me een klein beetje zorgen om maak is de kleine brandnetels die echt overal staan
als die groter worden heb je een probleem

maar al met al is dit DE polderbaan van de alblasserwaard bedankt!!
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Was het niet te blubberig? Ben benieuwd want bij mij ligt het ook wel redelijk in de buurt.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ik was er zaterdag geen blubber gezien , ik heb de baan gereden met mn kinderen van 6 en 8 jaar oud
kan me ook niet herinneren dat er een van de twee is afgestapt, alleen bij de zandkuil maar dat was op de fietscrossbaan

jammer dat we in ridderkerk niet zoiets hebben
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Even een upje zou er nog beginnende mtb'ers die hier wil gaan rijden?
Woon momenteel zelf in giessenburg en ga hem nu ook eens pakken.

Ga zelf eigenlijk altijd naar drunense duinen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Bij Lexmond is trouwens ook nog wel het eea uit te zetten als jullie willen. Daar loopt ook een wandelroute langs de Rijskade. Als je die een stukt volgt liggen er nog wat bosjes enzo...
Kun je gelijk het wiel aan de Zouwendijk misschien meepikken. Dan nog het bosje op de hoek Lekdijk Zouwendijk en dan buitendijks.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Wie is jullie ? Hier in de buurt (omgeving Gorinchem) is zoieso weinig te beleven voor mtb'ers.
Moet me fiets nog even in orde maken en dan zal ik eens park giessenburg pakken.

Mensen die een maatje zoeken om zo nu en dan te biken pb me dan even.. En heb fietsendrager om het eventueel wat verder op te zoeken.
Ben wel beginnende :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik woon niet in de omgeving hoor. Werk er alleen en daarom redelijk bekend. Maar zit zelf aan de overkant van het water.
Eind 2017 kun je in Zaltbommel terecht om een stuk beter te fietsen dan in Giessenburg ;-)
1 Voordeel goed aan te rijden, en als fase 1, 2 en 3 zijn gerealiseerd kun je met het pontje oversteken naar Zuilichem en zit je al bijna op de route van de Bommelerwaard.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Bommelerwaard-route? Die kende ik nog niet (redelijk bij mij in de buurt). Wanneer is die dan klaar?

http://wtcderoodeleeuw.nl/images/storie ... eroute.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; zegt dit jaar... of was het vorig jaar of nog langer geleden?

Zaltbommel zelf is dan op de plaats van de oude vuilstort, maar dat ligt (althans op de website) een beetje stil...
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

mud mate schreef:Ik woon niet in de omgeving hoor. Werk er alleen en daarom redelijk bekend. Maar zit zelf aan de overkant van het water.
Eind 2017 kun je in Zaltbommel terecht om een stuk beter te fietsen dan in Giessenburg ;-)
1 Voordeel goed aan te rijden, en als fase 1, 2 en 3 zijn gerealiseerd kun je met het pontje oversteken naar Zuilichem en zit je al bijna op de route van de Bommelerwaard.
Pontje Zuilichem ? Je bedoel Brakel of komt er een pontje bij Zuilichem?

Me vriendin komt uit Zuilichem (geboren).
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja Brakel... sorry.

Ja de route op de vuilnisbelt ligt nog een beetje stil.... Maar begin oktober gaat er 12.000 m3 grond gestort worden deze mag de winter dan inklinken en in April gaan we dan volle bak aan de gang. Hiermee gaan we dus op bepaalde stukken nog een stuk omhoog. Hoogste punt komt dus nog 8 meter hoger te liggen.
Daarnaast worden er nu onderzocht wat de mogelijkheden zijn om een verbindingsroute te maken tussen de Vuilnisbelt en de Neswaarden.
Daarnaast willen wij kijken of wij aan de vuilnisbelt nog een leuke verbindingsroute kunnen maken naar de parkeerplaatsen. Deze zal enkele reis ongeveer 3 km zijn... tja en nog wat extra hoogtemeters hopen we ook in de aanvoerroute te verwerken met een paar leuke stukjes... :winkie: :winkie: :winkie:
Plaats reactie